Trafikverket vill inte satsa på uppmärksamhetskampanjer?????????????

GeCe

New member
Bullsh-t, synbarheten framifrån är inte ett skit bättre. Däremot typ xenonljus ökar synbarheten betydligt. Snart blir det väl lag på att alla ska ha en saftblandare på hjälmen för att synas. Kanske lättare än att upplysa bilister.

Patetiskt Trafikverket, patetiskt.

My 2 c

:confused: Bullsh-t! Åker naken-hoj med upprätt körställning och min väst syns väldigt bra!

Hampe

Skriver massor!
Hela den civiliserade världen kör kampanjer med jämna eller ojämna mellanrum.
De mycket ambitiösa engelska spotarna har vi redan sett länkar till här på forumet.

"Start seeing motorcycles"

pic66.jpg

är en amerikansk motsvarighet som har anor ända bak i mitten av sjuttiotalet:
http://www.startseeingmotorcycles.org/PHistory.asp

Finns mycket att lära där, och deras årliga "Motorcycle Awareness Month" betyder nog en hel del - åt bägge håll...

Kampanjen att stå ute på rastplatser där bilar stannar och putsa upp deras vindrutor under parollen "Start seeing motorcycles" är bara så bra:
En chans att visa upp motorcyklister med hjälmen avtagen, en chans till lite småprat och att lämna över en broschyr för förlängd effekt.

Men då krävs det lite engagemang och arbetsinsats från enskilda - orkar vi det, eller skall det bara handla om att någon annan skall kampanja åt oss...?

Hampe

pikeman59

New member
:confused: Bullsh-t! Åker naken-hoj med upprätt körställning och min väst syns väldigt bra!

Va bra, du ser alltså ut som en vägarbetare. :p Ser man inte en hoj som kommer så ser man inte/reagerar inte på en grön väst heller. Saftblandare på hjälmen kanske? :rolleyes:

My 2 c.

SuperRetard

New member
Va bra, du ser alltså ut som en vägarbetare. :p Ser man inte en hoj som kommer så ser man inte/reagerar inte på en grön väst heller. Saftblandare på hjälmen kanske? :rolleyes:

My 2 c.

Knepet är att köra som om man var osynlig. Antingen håller man sig på ett replängds avstånd, och om man ska göra något så kör man så snabbt att de inte ens hinner köra på en om de försöker!

Tommi

New member
Om bilisterna körde bil när dom satt bakom ratten och inte sysslat med allt möjligt annat som prata i telefon, smsa, pyssla med ungar i barnstol, sminka sig, läsa tidning, etc etc etc så skulle dom säkert uppmärksamma oss!
Hur många gånger har man inte bromsat för nån som suttit med luren i örat eller hållt en nappflaska i handen!
Finns nog ingen väst i världen som kan fånga uppmärksamhet hos dom som tar så lätt på sin omgivning så dom inte fattar hur illa det kan gå!

Hur många gånger? Jo för många gånger!
Senast i morse höll jag på att bli prejad in i ett räcke av en klant som bytte fil utan att ha koll, mobilen var viktigare.
Bara en ruskig tur att jag hittade tutknappen så att snubben svängde tillbaka in i sin fil samtidigt som jag koncentrerade mig på att bromsa mig ur situationen.

Såg gärna att SMC jobbade aktivt för att vi ska få ett förbud mot att göra annat än att köra sitt fordon när man är ute i trafiken.
Röka, pilla på mobilen, läsa tidningen, sminka sig, raka sig och allt vad folk pysslar med i sina bilar har ingenting med bilkörning att göra.
Att färdtjänstförare ska vara förare och skötare samtidigt är också helt sjukt, föraren ska köra, inte pyssla om passagerarna.

/ Tommi

Mats F

New member
Kör också jag med vit hjälm och tycker mig ana samma tendens som du gör :D

/Anders

Samma här! Jag har iofs en ljust silverfärgad hjälm, men den syns bra. Och tillsammans med en blå/vit motorcykel med text ovanför strålkastaren ger detta att bilister flyttar sig väldigt kvickt när jag närmar mig bakifrån.

Att texten inte lyder "POLIS" utan "CBR" brukar de inte se... :D

Reflexväst är inte heller aktuellt för mig, den skulle ändå inte synas bakom kåpan på CBR'n.
Och det skulle aldrig falla mig in att se ut som en vägarbetare på mina gamla hojar...

Galne Dansken

Administrator
Personal
Jag har köpt en vitt hjälm i år - och enda effekten jag har noterad är om jag kommer snabbt bak ifrån - sänkar framförvarande bilist ögonblickligt sin hastighet - om han kollar i sina speglar.. Annars, inga effekt..

Men, kollar man i följande från EU LÄNK, sedan sidan 13 finns följande text;

The problem of motorcyclists' safety should be addressed through a range of actions, with a
view to:​
1. Improving awareness of PTW riders by other road users.

Enligt min åsikt är EU ståndpunkt klart, man vill att bl. a bilister ska uppmärksamma MC och moped. Kampanjer kan vara en väg att gå.
Iövrigt ett intressant dokument med flera goda nyheter för oss på MC. Men, också lite vart vi ska tänka till.

Självfallet jobbar kansliet på ett seriöst remisssvar.