Om bilisterna körde bil när dom satt bakom ratten och inte sysslat med allt möjligt annat som prata i telefon, smsa, pyssla med ungar i barnstol, sminka sig, läsa tidning, etc etc etc så skulle dom säkert uppmärksamma oss!
Hur många gånger har man inte bromsat för nån som suttit med luren i örat eller hållt en nappflaska i handen!
Finns nog ingen väst i världen som kan fånga uppmärksamhet hos dom som tar så lätt på sin omgivning så dom inte fattar hur illa det kan gå!
Hur många gånger? Jo för många gånger!
Senast i morse höll jag på att bli prejad in i ett räcke av en klant som bytte fil utan att ha koll, mobilen var viktigare.
Bara en ruskig tur att jag hittade tutknappen så att snubben svängde tillbaka in i sin fil samtidigt som jag koncentrerade mig på att bromsa mig ur situationen.
Såg gärna att SMC jobbade aktivt för att vi ska få ett förbud mot att göra annat än att köra sitt fordon när man är ute i trafiken.
Röka, pilla på mobilen, läsa tidningen, sminka sig, raka sig och allt vad folk pysslar med i sina bilar har ingenting med bilkörning att göra.
Att färdtjänstförare ska vara förare och skötare samtidigt är också helt sjukt, föraren ska köra, inte pyssla om passagerarna.
/ Tommi