Trafikverket vill inte satsa på uppmärksamhetskampanjer?????????????

pikeman59

New member
""Det förolyckas många motorcyklister varje år i kollision med annat fordon. Ofta uppger bilister att de inte sett motorcyklisten. SMC ber därför Trafikverket att genomföra uppmärksamhetskampanjer och informera andra trafikanter om problematiken. Trafikverket säger nej till detta och menar istället att ABS på MC, lägre hastigheter, bättre korsningsutformning och bättre synbarhet är lösningen.""



Lysande Trafikverket, lysande!!!!! :mad: :mad: :mad:



Det är bättre att vi kör långsamt och har bättre bromsar när blindstyren kör ut mitt framför näsan på oss, än att bilister får upp ögonen för att vi finns och att de uppmärksammar MC.


Man tar sig för pannan.


Eloge till Jesper för det arbete han gör. :)
 

SuperRetard

New member
Jag kan förvisso ha viss förståelse för det (Även om jag också, naturligtvis, blir förbannad).

Kostnaden för en marknadsföring i den skala som krävs för att det ska ge någon som helst genomslag är extrem, och de "eventuella" positiva effekterna dessutom tidsbegränsade (beteendemässig fakta).

Då är det billigare att hänvisa till hastigheter och bygga om korsningar. Och jag kan hålla med. Åtminstone om korsningarna! Lyckas man bygga en korsning som ÄR säkrare än andra, så är det en engångskostnad som ger en bestående effekt. Betydligt bättre än det symboliska värde en pengadyr kampanj ger oss. BÅDE för oss som hojåkare och skattebetalare.
 

Petra

Super Moderator
Jag kan förvisso ha viss förståelse för det (Även om jag också, naturligtvis, blir förbannad).

Kostnaden för en marknadsföring i den skala som krävs för att det ska ge någon som helst genomslag är extrem, och de "eventuella" positiva effekterna dessutom tidsbegränsade (beteendemässig fakta).

Då är det billigare att hänvisa till hastigheter och bygga om korsningar. Och jag kan hålla med. Åtminstone om korsningarna! Lyckas man bygga en korsning som ÄR säkrare än andra, så är det en engångskostnad som ger en bestående effekt. Betydligt bättre än det symboliska värde en pengadyr kampanj ger oss. BÅDE för oss som hojåkare och skattebetalare.

Jo, korsningar ska vara så säkra som möjligt för alla trafikanter. Det ska även all annan vägmiljö vara, såsom sidoområden och räcken, mm. Jag är den första att jubla om man satsar på det, inte minst för att det är en åtgärd som ger bestående effekt. MEN… det ena utesluter inte det andra.
(Om vi nu ska prata kostnader) Om en uppmärksamhetskampanj sparar ett liv, eller hindrar en allvarlig olycka där en ung människa, i början av en lovande yrkesverksam karriär skadas för livet, ja då har vi, samhället, tjänat in en bra uppmärksamhetskampanj många gånger om.
 

SuperRetard

New member
(Om vi nu ska prata kostnader) Om en uppmärksamhetskampanj sparar ett liv, eller hindrar en allvarlig olycka där en ung människa, i början av en lovande yrkesverksam karriär skadas för livet, ja då har vi, samhället, tjänat in en bra uppmärksamhetskampanj många gånger om.

Absolut, och JAG håller med (sa bara att jag förstod resonemanget från deras sida).

Men eftersom det blir en negativ bevisning och praktiskt taget omöjligt att härleda effekten (som man inte ens vet om den finns) till just den kampanjen så är det en byråkratisk omöjlighet att budgetera på det sättet. Welcome to landetlagomallalikamenvissamerlikaänandrasossesverige!

För min del är frågan vad en sån kampanj kostar, och hur många snabellagningar man kan bli av med för samma peng. Eller hur mkt riktig asfalt man kan lägga, hur många korsningar som kan byggas säkrare osv.

Allt i livet, framförallt ekonomi, handlar om val! Det är bara D. Trump som kan få allt! ;)
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Kostnaden för en marknadsföring i den skala som krävs för att det ska ge någon som helst genomslag är extrem, och de "eventuella" positiva effekterna dessutom tidsbegränsade (beteendemässig fakta).

Då är det billigare att hänvisa till hastigheter och bygga om korsningar. Och jag kan hålla med. Åtminstone om korsningarna! Lyckas man bygga en korsning som ÄR säkrare än andra, så är det en engångskostnad som ger en bestående effekt. Betydligt bättre än det symboliska värde en pengadyr kampanj ger oss. BÅDE för oss som hojåkare och skattebetalare.

Jag är absolut inte överens - det är sannolikt mina många års jobb med att bygga kommercielle varumärken som har medförd att jag inte är kompatibel med TVr:s kalkyler.

För 20 miljoner kronor kan jag köra TV spots väldigt länge, jag kan även få annan marknadsföring riktad till bilister.
Samhället kalkylerar med att en trafikdöd koster just samhället 20 miljoner kr.

Det läggs 150 miljoner (officiella siffror är dock 100 miljoner kr.) på dom nya hastighets gränser, som beräknas att spara 25 liv.

EU är tydiga, engelsmännen kör kampanjer igen, och igen. Jag kan inte i min vildaste fantasi föreställe mig så store kultur kommunikationsmässiga skillnader - att ett busdskap till bilister och motorcyklister om att se upp för varandra inte sku ha effekt att rädda ett enda liv i Sverige.

Banverket hade en snöscooter kille som åkte ut fram för tåget och dog. Då blev kampanjer i vinters. Det var sammanslagning av just ban-väg verk som gav oss en förhoppning om ett ändrad synsätt.

Sen ser jag ingen stans att det är avsat belopp till f.ex att förbättra korsningar i MC perspektiv. SMC har i strategi arbetad hämted t. ex tysk expertis med på möte - och inga av deres redkomendationer finns med i den MC strategi som jag har undertecknad som ett förste steg på att få MC förbättringar.
Jag vett personligen idag inte vilka åtgärder som alla strategi aktörer har.
 

swischmc

New member
Man blir ju alldeles matt av att läsa trafikverkets svar!
Visst finns det mc-förare som kör utan abs och alldeles för fort (som de skyller allt på), men för oss andra då? Vi som kör med abs, utbildar oss varje år och håller hastighetsgränserna? Inte syns vi bättre bland bilisterna bara för det...

Senast i veckan var det en "glad bilist" som svängde ut från en parkeringsruta utan att se mig, trots att jag höll under lagstadgade 50km/h. Med tvärbroms, tut och ilska från min sida - frågande blick och ett oj! från hans sida...

Varför är det bara i Sverige som det alltid är mc-förarnas fel att vi blir påkörda? I andra europeiska länder kämpar man för alla trafikanters säkerhet.
Nä, på´t igen Galne Dansken! Om inget annat hjälper får vi väl samla alla smc-medlemmar och åka in till stadshuset och trafikverkets lokaler och visa hur många de uppenbart skiter i, i trafiken. Det påstås ju att alla har samma värde i Sverige, varför gäller inte det motorcyklister???
 

druid

New member
Man kan ju undra vad det är för gott samarbete som dom syftar till.
Är det man kallar det när man går precis sin egna väg hela tiden och
inte lyssnar på dom som man samarbetar med?
Sedan att hålla SMC som gisslan med mc-strategin och mena att
det är det vi vill ha är riktigt riktigt lågt.
 

Tyrannosaurus

New member
Instämmer med trådstartaren.

Kör saaaaaaakta så händer inget. Ja det är ju bevisat att vi kan ta emot oss i högst 7 km/h, därför föreslår jag den hastighetsbegränsningen på samtliga vägar i landet. I detta ligger även enorma kostnadsbesparingar eftersom allt vägunderhåll blir överflödigt och vägar med två hjulspår med gräs i mitten uppmuntrar inte till speciellt höga farter.

För att förebygga att folk köper fordon som är anpassade för vägstandarden och kör som dårar på dessa vägar förbjuder vi helt enkelt jeepar (både s.k. stadsjeepar och andra motsvarande fordon), offroadmotorcyklar och grovmönstrade däck. Vi inför även en lag som säger att alla bilar måste ha fasta lågt monterade spoilers fram och motorcyklar måste antingen ha låga racekåpor eller vara av typen Goldwing eller stora och tunga customhojar.

Bra va? :p ;)
Man kanske från SMC:s sida skulle skicka in ett sådant förslag till VägWaffe (eller vad dom heter den här veckan). Men risken är väl att dumjävlarna skulle ta det på allvar och tycka att det är ett kanonbra förslag :rolleyes:
 

Jan H

New member
Se Oss

Varför i h-e använder inte ALLA hojåkare reflexväst ? Vi KRÄVER att andra skall "SE OSS" och så bidrar vi inte själva med något. Fuskar själv med västen och det känns INTE bra. Det må vara gubbvarning och allt möjligt men ingen kan förneka att man syns jättebra.
 

anders_69

New member
Varför i h-e använder inte ALLA hojåkare reflexväst ? Vi KRÄVER att andra skall "SE OSS" och så bidrar vi inte själva med något. Fuskar själv med västen och det känns INTE bra. Det må vara gubbvarning och allt möjligt men ingen kan förneka att man syns jättebra.

Jo. Bakifrån.
Samt från sidan.

Framifrån skyms den av kåpor, ruta, tank, framåtlutad körställning, osv.

/Anders
 

pikeman59

New member
Varför i h-e använder inte ALLA hojåkare reflexväst ? Vi KRÄVER att andra skall "SE OSS" och så bidrar vi inte själva med något. Fuskar själv med västen och det känns INTE bra. Det må vara gubbvarning och allt möjligt men ingen kan förneka att man syns jättebra.

Bullsh-t, synbarheten framifrån är inte ett skit bättre. Däremot typ xenonljus ökar synbarheten betydligt. Snart blir det väl lag på att alla ska ha en saftblandare på hjälmen för att synas. Kanske lättare än att upplysa bilister.

Patetiskt Trafikverket, patetiskt.

My 2 c
 

Kenneth

New member
Varför i h-e använder inte ALLA hojåkare reflexväst ? Vi KRÄVER att andra skall "SE OSS" och så bidrar vi inte själva med något. Fuskar själv med västen och det känns INTE bra. Det må vara gubbvarning och allt möjligt men ingen kan förneka att man syns jättebra.

Om bilisterna körde bil när dom satt bakom ratten och inte sysslat med allt möjligt annat som prata i telefon, smsa, pyssla med ungar i barnstol, sminka sig, läsa tidning, etc etc etc så skulle dom säkert uppmärksamma oss!
Hur många gånger har man inte bromsat för nån som suttit med luren i örat eller hållt en nappflaska i handen!
Finns nog ingen väst i världen som kan fånga uppmärksamhet hos dom som tar så lätt på sin omgivning så dom inte fattar hur illa det kan gå!
 

Chopperbyggarn

New member
Varför i h-e använder inte ALLA hojåkare reflexväst ? Vi KRÄVER att andra skall "SE OSS" och så bidrar vi inte själva med något. Fuskar själv med västen och det känns INTE bra. Det må vara gubbvarning och allt möjligt men ingen kan förneka att man syns jättebra.

På motorcykel med belysning fram under ljusa årstiden:confused:
Låter som en ide´ som bara en sann Byråkrat kan komma på...

Anders.J
 

Tyrannosaurus

New member
Varför i h-e använder inte ALLA hojåkare reflexväst ? Vi KRÄVER att andra skall "SE OSS" och så bidrar vi inte själva med något. Fuskar själv med västen och det känns INTE bra. Det må vara gubbvarning och allt möjligt men ingen kan förneka att man syns jättebra.
Det har gått lite inflation i reflexvästar. Dels ser man ut som en vägverksarbetare och dels noterar folk dessa västar sämre om det blir för många.

Jag håller med både "anders 69" och "pikeman59" och kan konstatera två saker:
1. Ser man inte ett fordon som ligger framför en även om det är aldrig så smalt så är det tveksamt om man ska ha körkort p.g.a. allvarlig synnedsättning.
2. I princip samma sak gäller från sidan, där motorcyklar dessutom har en betydligt större synyta än framifrån och bakifrån.

Jag har faktiskt en reflexväst som jag fick gratis i samband med HojX förra året. Men den ligger i bilen för den händelse att man t.ex. får punka eller nåt.

Bästa sättet att synas på hoj i trafiken är att s.a.s. "göra sig stor". Kör i mitten av filen eller i vänster hjulspår, var lite lätt aggressiv, gasa och slå av lite så att ljuset vickar osv. Det verkar faktiskt öka graden av uppmärksamhet hos bilisterna. Ett inte alltför tyst rör leder också till att man uppmärksammas bättre och då skiter jag i om man får lite sämre rykte. Faktum är att när hojåkarna hade "sämre rykte" på 70-80-talet så var det färre incidenter eftersom bilisterna helt enkelt var rädda för vad vi skulle göra med dom om dom bråkade för mycket med oss :cool: ;)
Förvisso fanns det inga mobiler och GPS då, men allt annat (nedan) fanns.

Vad det gäller det som "Kenneth" talar om, telefon, nappflaskor, sminka sig, läsa tidningar, leta efter CD i handskfacket, leka med GPS:en osv. så håller jag med även där. Därav fattar jag inte heller vitsen med telefonförbud som bl.a. M snackar och trycker på om. Själva hållandet av plastbiten vid örat är nog det minsta bekymret som tar uppmärksamheten från vägen och andra trafikanter.
 
Last edited:

Lotek

#82 Superbike
Varför i h-e använder inte ALLA hojåkare reflexväst ? Vi KRÄVER att andra skall "SE OSS" och så bidrar vi inte själva med något. Fuskar själv med västen och det känns INTE bra. Det må vara gubbvarning och allt möjligt men ingen kan förneka att man syns jättebra.

Jan H...men ta på din väst istället för att konstatera att du inte använder den, känns det bättre så för all del, tror inte ngn hindrar dig...

Personligen, med den typ av hoj jag kör så spelar väst eller inte, ingen som helst roll framifrån, alltså kommer jag inte att skaffa ngn. Jag ser mycket få faror från andra håll än just framifrån.

Vad jag däremot erfarit, är att sedan jag skaffade vit hjälm verkar jag synas betydligt bättre. Eller, hemska tanke, kan det vara så att det bara handlar om betingning?
Det finns ju andra som har vita hjälmar...kan vara så att bilisterna ignorerar en vanlig motorcykel, vilket för dem är rätt ofarligt, medan en vit hjälm signalerar möjlig MC-Polis??
Tyvärr skulle jag inte bli förvånad om det bara är därför....:eek:

Så något behövs för att folk skall få upp ögonen för oss.
Uppenbarligen, som skrivits tidigare tycker ju Britterna att det är en god idè, så varför inte försöka i Sverige.
Bra initiativ av SMC med den kampanj som bedrivs iaf..bättre än inget.
 

Chopperbyggarn

New member
Därav fattar jag inte heller vitsen med telefonförbud som bl.a. M snackar och trycker om. Själva hållandet av plastbiten vid örat är nog det minsta bekymret som tar uppmärksamheten från vägen och andra trafikanter.

Det får mig ofelbart att tänka på när jag kör bil med min fru som passagerare och hon har mycket på hjärtat som kräver hennes uppmärksamhet...känns hel klart säkrare att hålla en plastbit vid örat...i alla fall så länge plastbiten inte konverserar...någon som känner igen sig ?:D

Anders.J
 

anders_69

New member
Vad jag däremot erfarit, är att sedan jag skaffade vit hjälm verkar jag synas betydligt bättre. Eller, hemska tanke, kan det vara så att det bara handlar om betingning?
Det finns ju andra som har vita hjälmar...kan vara så att bilisterna ignorerar en vanlig motorcykel, vilket för dem är rätt ofarligt, medan en vit hjälm signalerar möjlig MC-Polis??
Tyvärr skulle jag inte bli förvånad om det bara är därför....:eek:

Kör också jag med vit hjälm och tycker mig ana samma tendens som du gör :D

/Anders
 

Carnivore

New member
Varför i h-e använder inte ALLA hojåkare reflexväst ? Vi KRÄVER att andra skall "SE OSS" och så bidrar vi inte själva med något. Fuskar själv med västen och det känns INTE bra. Det må vara gubbvarning och allt möjligt men ingen kan förneka att man syns jättebra.

Därför att jag inte vill missuppfattas som cyklist, mopedist, dagisbarn, vägarbetare, poliskontroll (de som står vid vägen använder också väst), hundägare osv osv osv... listan kan göras lång på alla som använder varselväst vilket gör att man inte uppmärksammas som motorcyklist utan snarare som någon överförsiktig person som kommer färdandes långsamt.
Nej, i mina ögon är det att invaggas i falsk trygghet.
 
Top