Trafikverket varnar för halka

Petra

Super Moderator
De senaste dagarnas höga temperaturer gör att nylagd asfalt kan råka ut för blödingar som innebär risk för halka. Idag går Trafikverket ut med ett pressmeddelande där de varnar trafikanter och uppmanar till extra försiktighet i väntan på att drabbade vägsträckor åtgärdas.

Pressmeddelande från Trafikverket:
Högsommarväder ökar risken för försämrat väggrepp!

Trafikverket vill göra alla trafikanter uppmärksamma att vi nu är inne i en period med kraftiga åskregn och höga dygnsmedeltemperaturer. Risken för vattenplaning ökar drastiskt vid rikliga vattenmängder och hastigheten är helt avgörande för väggreppet. När vägbanan blir riktigt varm så ökar risken för att väggreppet kan försämras.
Nybelagda vägar är i enstaka fall särskilt utsatta eftersom bindemedel kan tränga upp till ytan vid långvarigt höga temperaturer.
Fenomenet kallas ofta ”blödande asfalt” och kan medföra en hal vägbana. Var alltså extra uppmärksam och kör försiktigt, håll avstånd och var utvilad.

Om du som trafikant upptäcker något som inte är som det ska så kontakta
Trafikverkets kundtjänst på telefon 0771 - 921 921.

- Gällande E4 Norr om Gävle så kommer hastigheten att sänkas (under dagen 10/7) i väntan på åtgärd samtidigt som det är skyltat med ”Slirig Vägbana”. Vi har konstaterat att det finns partier med låg friktion som kan försämra väggreppet. SKANSKA kommer att utföra åtgärdsarbeten snarast, säger Jan-Erik Lundmark, Trafikverket.

- På E4:an Linköping Östra-Herrbeta har det konstaterats partier med låg friktion som kan försämra väggreppet. Det är skyltat med ”Slirig Vägbana” och hastigheten är sänkt. SVEVIA har påbörjat åtgärdsarbetet.

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Trafikverket-varnar-for-halka/
 

Bob Sweden

New member
Jag undrar vad det är jag inte begriper...

View attachment 7053

Varför blöder svensk asfalt?
Sällan man ser att vägarna rinner bort runt medelhavet trots ihållande värme, eller?
På vilket sätt har jag fel? :confused:

Den här typen av "friskrivningar" tycker jag genuint illa om, "-Vi INFORMERADE om att det kan vara halt så skyll dig själv om du inte tagit till dig den informationen..."

När det gäller tekniska system finns det olika sätt att bli av med risker och dom ska tillämpas STRIKT i följande ordning:

View attachment 7054


Trafikverket håller nu för brinnande livet på att informera bort risken, hur vore det om man försökte KONSTRUERA bort risken istället?
Allt detta skyltande och informerande, vore det inte bättre att göra rätt FRÅN BÖRJAN istället!? :confused:

Snälla, någon som begriper, förklara för en okunnig, vad är det jag inte begriper?
Ja, bortsett från att trafikverket nu officiellt säger att om jag halkar på aschlet på solvarm asfalt så är det mitt eget fel, det har ju stått i tidningen... :mad:
 

Petra

Super Moderator
Jag håller med dig Bob Sweden, att göra rätt från början är A och O!

Nu ska vi självfallet vara glada för att Trafikverket är snabba med att kontrollera statusen på vägarna (friktionsmätningar mm) och att de varnar så snart de har vetskap om att vissa vägar har för dålig friktion. Att inte informera om kända brister vore riktigt illa. Men du har rätt i att information inte är okej som åtgärd i långa loppet.

Varför blöder asfalten här så ofta när det blir varmt?
De svar jag fått är lite olika, dels att "våra" tjälskott gör att asfalten måste vara mer elastisk, och dela att vinterkylan kräver en annan sorts asfalt, men dessa svar är luddiga och jag är definitivt inte övertygad.
Kan det vara så att entreprenörer som fått ett uppdrag har för stor frihet att välja en billig bitumenblanding? Är entreprenörers egenkontroller och rapportering till uppdragsgivaren tillräckliga eller borde inte en extern granskare kontrollera arbetet? Och, kan det vara så att hela omorganisationen till Trafikverk gjort att avdelningen för underhåll inte riktigt hängt med i alla led... har koll på vilka åtgärder som behövs och därmed inte äskat/fått tillräckliga resurser?

Jag vet inte! Har vi någon Trafikverkare/vägarbetare här som har någon åsikt och/eller förklaring?
 

Petra

Super Moderator
Jag är f.ö mycket tacksam för att de denna gång vände sig till oss med vädjan om att vi skulle gå ut med varning speciellt till hojåkare. Sedan i förmiddags har 26.264 personer nåtts av varningen bara på SMC:s Facebooksida. Det kan rädda liv, men även om det "bara" gör att en enda slipper stuka tummen eller skrapa skinnstället så är det bra.
 

Hampe

Skriver massor!
Nu ska vi självfallet vara glada för att Trafikverket är snabba med att kontrollera statusen på vägarna (friktionsmätningar mm) och att de varnar så snart de har vetskap om att vissa vägar har för dålig friktion. Att inte informera om kända brister vore riktigt illa. Men du har rätt i att information inte är okej som åtgärd i långa loppet.

Trafikverket hade INTE varnat där det var som mest viktigast: där det verkligen skedde olyckor med allvarligt skadade!
http://svmc.se/smc/Nyheter/Nya-halkolyckor-pa-E4an/

Man hade inte inspekterat jobbet eller mätt friktionen i ljuset av förra årets dödsfall och olyckor.
Man chansade på att det skulle gå bra ändå - trots det katastrofala utfallet förra året.
Skyltar kom upp efter det att olyckor hänt och att räddningstjänsten fått trassla loss en allvarligt skadad som sitter fastklämd i vajerräcket!

För lite, för sent. Trafikverkets motto?

Och! Vi skall aldrig glömma att oavsett hur mycket Trafikverkets entreprenörer fuskar och hur illa dom än skyltar så är det mot Trafikverkets bristfälliga räcken som samtliga asfaltsoffer hittills har dött eller skadas allvarligt.


Varför blöder asfalten här så ofta när det blir varmt?
De svar jag fått är lite olika, dels att "våra" tjälskott gör att asfalten måste vara mer elastisk, och dela att vinterkylan kräver en annan sorts asfalt, men dessa svar är luddiga och jag är definitivt inte övertygad.

"Luddiga", sade Bull!
Men, låt säga att det verkligen är så. Att våra Svenska förhållande verkligen skulle vara sååååå annorlunda.
Då borde absolut varenda liten stump som nyasfalteras omgående hastighetssänkas och tokskyltas med "varning för hal vägbana".
Hur skall annars besökare från andra länder ha en susning om dom mycket speciella förutsättningar som Trafikverket asfalterar under...?

Syn för sägen är det faktum att MCn som går omkull utanför Gävle nu senast var utlandsreggad. Undrar vad räddningstjänsten sade när började linda loss den svårt skadade passageraren ur vajerräcket? "Welcome to Sweden"...?




Kan det vara så att entreprenörer som fått ett uppdrag har för stor frihet att välja en billig bitumenblanding? Är entreprenörers egenkontroller och rapportering till uppdragsgivaren tillräckliga eller borde inte en extern granskare kontrollera arbetet? Och, kan det vara så att hela omorganisationen till Trafikverk gjort att avdelningen för underhåll inte riktigt hängt med i alla led... har koll på vilka åtgärder som behövs och därmed inte äskat/fått tillräckliga resurser?

Bang on target!
Det tror jag mer på - mina erfarenheter pekar på att entreprenörerna dansar på borden och gör precis som dom själva känner för.
Trafikverket har utvecklats till en parentes, ett rundningsmärke - en plats där fakturorna skall konteras.
Trafikverket har ingen koll på dom arbeten som utförs, och när man dessutom tillåter företag som redan tidigare är dömda för asfaltsfusk och otillåten marknadsstyrning/kartellbildning att fortsätta tjäna pengar på oss skattebetalares bekostnad så kan det bara gå fel.
Korrupta inifrån och ut!


Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Varför blöder svensk asfalt?
Sällan man ser att vägarna rinner bort runt medelhavet trots ihållande värme, eller?

Det finns issues utomlands med.
I Sverige är vi bortskämda med att ha idealiska stenmaterial att arbeta med, tillgängligt på armlängds avstånd.
Andra nationer är inte lika lyckligt lottade; I det gamla Jugoslavien tog man vad man hade tillgängligt och gjorde asfalt av.
Kalksten... Alla som kört GGN vet att kalksten bli halt som kalkonsnor när det är vått.

Men, det gamla kommunistjugoslavien - ett av Europas då fattigaste länder, är det det som Trafikverket skall ha som likare?
Finns det inte bättre länder att hämta inspiration ifrån?



Hampe
 

Petra

Super Moderator
Trafikverket hade INTE varnat där det var som mest viktigast: där det verkligen skedde olyckor med allvarligt skadade!
http://svmc.se/smc/Nyheter/Nya-halkolyckor-pa-E4an/

Man hade inte inspekterat jobbet eller mätt friktionen i ljuset av förra årets dödsfall och olyckor.
Man chansade på att det skulle gå bra ändå - trots det katastrofala utfallet förra året.
Skyltar kom upp efter det att olyckor hänt och att räddningstjänsten fått trassla loss en allvarligt skadad som sitter fastklämd i vajerräcket!

För lite, för sent. Trafikverkets motto?

Och! Vi skall aldrig glömma att oavsett hur mycket Trafikverkets entreprenörer fuskar och hur illa dom än skyltar så är det mot Trafikverkets bristfälliga räcken som samtliga asfaltsoffer hittills har dött eller skadas allvarligt.

Hampe

Exakt... som du vet är vi inte direkt nöjda med hur man agerat tidigare när man haft vetskap om bristande friktion men undanhållit fakta. Vi bangar (som du vet) inte för att påpeka, belysa och anmäla brister i sak och agerande. Men, för den skull ska vi vara sakliga. Vi ska inte skälla när de gör som vi vill - alltså varnar vitt och brett om de upptäcker brister. (egentligen självklart)
Det är absolut inte samma som att vi accepterar brister i vägmiljön, no no... Det är heller inte samma som att vi är nöjde med hal asfalt så länge man varningsskyltar om det, eller att det sitter livsfarliga räcken och stolpar intill vägbanan.
 
Top