Alla
ormar,
kräl- och
groddjur är numera fridlysta i Sverige.
De är alla pga. mänsklig aktivitet mer eller mindre på väg att försvinna
Kanske det är dags snart att fridlysa motorcyklister?
Det borde ju vara självklart för trafikverket, och andra, att det rimligaste förhållningssättet är att alla trafikanter är fridlysta. Men dagens nollvisionsarbete, där ett stort antal nya miljö- och klimatparagrafer i t.ex. Trafikförordningen ger gående och cyklister exklusiva möjligheter att omkomma i trafiken på ett för dem själva juridiskt hållbart sätt, är en skam. I nollvisionen är motorcyklister exkluderade i tankesättet vilket också är en skam. Det är rent ut sagt löjeväckande att tänka på groddjurens behov i detta sammanhang.
Dagens trafiksäkerhetsarbete, med nollvisionen 2.0 där miljö- och klimatfrågor ges företräde framför trafiksäkerheten, är en förolämpning av det fina trafiksäkerhetsarbete som föregick dagens offrande av oskyddade trafikanter på miljöns altare, orsakat av en mängd ologiska trafikregler i kombination med avsaknad av trafikutbildning samt en icke förlåtande trafikmiljö. Ett enda misstag från den ena av de inblandade trafikanterna räcker idag för att en person ska omkomma. Normalt säkerhetsarbete inom alla andra områden byggs upp av att flera omständigheter ska gå snett för att något ska inträffa. För oss motorcyklister har detta faktum varit påtagligt hela tiden och de flesta av oss har insikten om att man kan inte hävda "sin rätt" som oskyddad trafikant. Men så har motorcyklister förarutbildning i någon form, och på senare år fordonsrelaterad utbildning inkl. riskutbildning, till skillnad från gående och cyklister.
Motorcyklisternas behov har i princip aldrig tillgodosetts, men jag upplever att oförståelsen för motorcyklisters särskilda behov (eller oviljan att förstå) har ökat hos många politiker. Vi motorcyklister ska stå på oss! Även om vi på våra breddgrader inte kan hävda att motorcykel är ett fordon som kan köras året runt som i många andra länder, så ska vi definitivt inte ge upp tanken på att motorcykeln är ett av framtidens fordon. Fordonssäkerheten kommer att öka enormt för MC inom en ganska snar framtid, till detta kommer sannolikt alternativa möjligheter som t.ex. eldrivna MC, samt det faktum att energiåtgången per personkilometer hos en MC i mellanstorlek är ca hälften mot en bil om man åker ensam i båda fordonen (vilket är mycket vanligt i pendlingstrafik). Dessutom tar en motorcykel mindre plats. Detta borde alla kunna beslutsfattare ganska enkelt kunna förstå.
Men jag tror att dolda agendor finns som sträcker sig över hela skalan från att motorfordonstrafik ska helt förbjudas (t.o.m. eldrivna) till att man kanske anser att vissa fordonsslag, läs MC, blir för svåra att tillgodose behoven för i det framtida trafiksystemet. Inget kunde vara mer felaktigt. Transportbehov kommer att finnas i framtiden också. Det ska vara säkert och energieffektivt. MC uppfyller med lätthet dessa kriterier i framtiden. Redan idag finns MC hos flera tillverkare under utveckling som visar upp egenskaper som vi bara för några år sedan inte ens kunde fantisera om. De styrande har skygglappar, och de är inte uppdaterade om MC-utvecklingen. Vare sig om det som redan skett eller om den enorma potentialen som finns.
Ynkligt, och cyniskt, att man tillgodoser groddjurens behov framför dagens trafikantgruppers behov i trafikmiljön. Jag anser att om begränsade resurser inte räcker åt alla i ett trafikpolitiskt arbete, så måste människorna som ingår i trafikarbetet prioriteras framför de externa intressenter som finns, t.ex. groddjur. Något annat är helt enkelt inte rimligt. Enligt mig.