Trafiktillstånd vid MC-transporter - en lagstadgad skyldighet

smcrobot

New member
Nyhetsdatum: 2025-02-05 01:57

Inom Sverige gäller särskilda regler för företag som transporterar gods, inklusive motorcyklar, och det krävs att företaget uppfyller vissa lagliga och praktiska krav. Därför är det viktigt att vid bokning av en MC-transport att du säkerställer att företaget innehar trafiktillstånd. Om inte, kan det få flera juridiska och praktiska konsekvenser.

Läs mer: https://www.svmc.se/smc/nyheter/2024/trafiktillstand-vid-mc-transporter-en-lagstadgad-skyldighet/
 

Y62.se

Member
Nja, de flesta fordon går som UN 3166 FORDON, MED BRANDFARLIG VÄTSKA SOM DRIVMEDEL eller liknande beroende på drivmedel enligt särbestämmelse 388. Särbestämmelse 666 säger;

Fordon och batteridriven utrustning som anges i särbestämmelse 388 liksom
varje farligt gods som de innehåller och som är nödvändigt för deras funktion
eller funktionen hos deras utrustning, omfattas inte av övriga bestämmelser i
ADR/ADR-S när de transporteras som last, förutsatt att följande villkor är
uppfyllda:
(a) för fordon som drivs med flytande bränslen ska ventilerna mellan motor
eller utrustning och bränsletank vara stängda under transporten, såvida de
inte behöver vara öppna för att utrustningen ska fungera. I förekommande
fall ska fordonen lastas upprätt och säkras mot vältning,
(b) för fordon som drivs med gasformiga bränslen ska ventilen mellan
gastank och motor vara stängd och den elektriciteten frånkopplad, såvida
den inte måste vara inkopplad för att utrustningen ska fungera,
(c) metallhydridlagringssystem ska vara godkända av behörig myndighet i
tillverkningslandet. Om tillverkningslandet inte är fördragspart till ADR
ska godkännandet intygas av den behöriga myndigheten i en fördragspart
till ADR.
(d) bestämmelserna i (a) och (b) gäller inte för fordon som är tömda på vätska
eller gasformiga bränslen.
(e) fordon som är helt inneslutna i förpackningar, korgar eller på något annat
sätt som förhindrar identifiering, omfattas av bestämmelserna om
märkning och etikettering i kapitel 5.2

Alltså i de allra flesta vanliga fall är det inte farligt gods även om det är drivmedel i tanken. Detta gäller väg, inte flyg.
 
Top