Trafikregler

XVS1300

New member
Nu undrar jag lite om regelverket för passagerare, har nämligen fått lite olika svar, saken gäller nykter förare, onykter passagerare, det sunda förnuftet säger mig att man inte bör ha en påverkad passagerare bakpå, men vad säger lagen?

Sedan undrar jag om reglerna är desamma när det gäller sidovagn?

druid

New member
Togs upp i ett nummer av Bike (tror jag det va) där Kjellecop svarade,
att det tydligen inte finns något som säger att man inte får skjutsa en full
passagerare men det är ju inte direkt lämpligt.

KJECOP

New member
Stämmer. Den som kan bli dömd för rattfylleri är den som för ett motordrivet fordon, dvs allt från mopeder och "uppåt". Finns inget som förbjuder att passageraren är berusad/full. MEN... Passagerare och förare kan istället bli dömda för vårdslöshet i trafik beroende på hur full passageraren är och hur farlig färden har varit.

adrian_vg

New member
Stämmer. Den som kan bli dömd för rattfylleri är den som för ett motordrivet fordon, dvs allt från mopeder och "uppåt". Finns inget som förbjuder att passageraren är berusad/full. MEN... Passagerare och förare kan istället bli dömda för vårdslöshet i trafik beroende på hur full passageraren är och hur farlig färden har varit.

Så man får cykla full?

I Uppsala får man höra med jämna mellanrum om studenter som blir tagna för "styrstångsfylla" av polisen. En sägen eller handlar det mer om vårdslöshet i trafik tror du?