Trafikförsäkringsreformens svar 11/1

Chopperbyggarn

New member
Ja, vad tror ni att alliansen kommer att ge för svar 11/1 ang steg 2 i trafikförsäkringsreformen. Det är ju valår 2010 kommer man att våga att genomföra detta helt eller delvis?

Anders.J
 
H

honda cbf 500

Guest
hur många procent ska de lägga till den här gången?

// Amir
 

Chopperbyggarn

New member
Jag hoppas inte dom genomför steg 2!
Men jag tror dom kommer att göra det.

Hasse

Jag hoppas att du har fel och att politikerna sväljer sin stolthet och drar tillbaks steg 2 ! Man undrar hur många avställningar av fordon det kommer att bli tal om ifall detta genomförs, och görs det sätt som det har spekulerats i ?

Anders.J
 

Carnivore

New member
Själv tror jag att det inte kommer ske.
Det grundar jag på de uttalanden som Anders Borg har gjort tillsammans med den information som SMC har bidragit med.
 

Chopperbyggarn

New member
ooopppppppssss...jag är inte insatt i det hela....de höjde ju en gång...men jag kommer ärligt talat inte ihåg vad orsaken var.

// Amir

Det finns mycket info på internet o smc om "Trafikförsäkringsreformen" där man kan läsa på vad detta handlar om.
Att vi glömmer o så småningom vänjer oss vid impopulära beslut är något som myndigheter och politiker är duktiga på att utnyttja...införa impopulära beslut lite pö om pö så att vi inte lägger märke till förändringarna lika mycket som om hela "paketet" kommer på en o samma gång.

Glöm aldrig Claes Tingvall´s uttalande på 90-talet "VI SKA FÖRBJUDA ALLA MOTORCYKLAR MEN VI SKA GÖRA DET PÅ ETT SÄTT SÅ ATT MOTORCYKLISTERNA INTE SJÄLVA MÄRKER DET"

Det finns många indirekta sätt att kväva motorcyklismen på!

Anders.J
 
H

honda cbf 500

Guest
Att fördyra bil och mc försäkringar borde gå stick i stäv med regeringens miljömål. Det kan ju eventuellt leda till att fordonsparken föråldrars istället för att föryngras eller?

// Amir



Det finns mycket info på internet o smc om "Trafikförsäkringsreformen" där man kan läsa på vad detta handlar om.
Att vi glömmer o så småningom vänjer oss vid impopulära beslut är något som myndigheter och politiker är duktiga på att utnyttja...införa impopulära beslut lite pö om pö så att vi inte lägger märke till förändringarna lika mycket som om hela "paketet" kommer på en o samma gång.

Glöm aldrig Claes Tingvall´s uttalande på 90-talet "VI SKA FÖRBJUDA ALLA MOTORCYKLAR MEN VI SKA GÖRA DET PÅ ETT SÄTT SÅ ATT MOTORCYKLISTERNA INTE SJÄLVA MÄRKER DET"

Det finns många indirekta sätt att kväva motorcyklismen på!

Anders.J
 

Cyborg

New member
Jag hoppas verkligen att detta läggs ner på stört och att dom skrotar den nuvarande skatten som inte går dit den ska. Detta är enbart ett sätt att mixtra över skatten så att det ser ut som att man betalar mindre skatt på arbete (då resten äts upp via höjd bensinskatt och försäkringsskatt).

Det är intressant att tidningar som DN som var starkt kritiska till det första steget helt ignorerar detta ämne när det börjar närma sig steg 2. Det är även intressant att det skett en vinkling så att man tror att detta enbart kommer drabba motorcyklister. Skulle folk verkligen inse att detta kommer drabba alla som är tvingade till trafikförsäkring tror jag inte regeringen ens skulle våga lägga detta förslag.
 

Kent@

New member
Jag hoppas att inte förslaget går igenom. Men det blir väl som vanligt ett förslag som går igenom halvvägs för att tillgodose regeringens prestige.

Hoppas i så fall att alla andra grupper, hockeyspelare, fotbollsspelare, bergsklättrare, ryttare osv står för sin del av samhällets skadekostnader. :mad:
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Social Departamentet Pressmedelande
Kommentar till Trafikförsäkringens slutbetänkande
Regeringen har i dag mottagit Trafikförsäkringsutredningen slutbetänkande om en utvidgad trafikförsäkring. Utredningens förslag innebär att kostnaderna för sjukpenning och sjukersättning vid trafikskador överförs till trafikförsäkringen. Sammantaget uppgår kostnaderna till följd av trafikskador till 6,8 miljarder kronor per år. Utredningen bedömer att trafikförsäkringspremien skulle stiga med 70 procent till följd av förslagen.
- Kostnadshöjningar i denna omfattning är inte rimliga att genomföra, säger statssekreterare Bettina Kashefi som tog emot trafikförsäkringsutredningens slutbetänkande.

Regeringens avsikt med att tillsätta utredningen var att undersöka möjligheterna att låta trafiken bära en större del av sina egna kostnader, på samma sätt som den gör när det gäller exempelvis miljöskador. Utredaren har gjort ett gediget arbete i denna komplicerade fråga.

- Vi kommer självfallet att ta del av innehållet i betänkandet och därefter ta ställning till den fortsatta hanteringen, men det är inte aktuellt att genomföra de kostnadshöjningar som utredningen föreslår, säger statssekreterare Bettina Kashefi.


-----------------------------------------------------------------------------------

Nu kan vi fundera på om det store jobb som vi från SMC, med drag hjälp av Motormännen, har lagt i reformen - och möten med utrederen, är det som man har lyssnad på..
 
Last edited:

DearHunter

New member
Då kanske man kan utgå ifrån att höjningen kommer ivarjefall att bli mindre än 70%, sett över en viss tid. :cool:
 

@nderz

New member
Knappt man tror det är sant, dom tog sitt förnuft till fånga

Social Departamentet Pressmedelande
Kommentar till Trafikförsäkringens slutbetänkande
Regeringen har i dag mottagit Trafikförsäkringsutredningen slutbetänkande om en utvidgad trafikförsäkring. Utredningens förslag innebär att kostnaderna för sjukpenning och sjukersättning vid trafikskador överförs till trafikförsäkringen. Sammantaget uppgår kostnaderna till följd av trafikskador till 6,8 miljarder kronor per år. Utredningen bedömer att trafikförsäkringspremien skulle stiga med 70 procent till följd av förslagen.
- Kostnadshöjningar i denna omfattning är inte rimliga att genomföra, säger statssekreterare Bettina Kashefi som tog emot trafikförsäkringsutredningens slutbetänkande.

Regeringens avsikt med att tillsätta utredningen var att undersöka möjligheterna att låta trafiken bära en större del av sina egna kostnader, på samma sätt som den gör när det gäller exempelvis miljöskador. Utredaren har gjort ett gediget arbete i denna komplicerade fråga.

- Vi kommer självfallet att ta del av innehållet i betänkandet och därefter ta ställning till den fortsatta hanteringen, men det är inte aktuellt att genomföra de kostnadshöjningar som utredningen föreslår, säger statssekreterare Bettina Kashefi.


-----------------------------------------------------------------------------------

Nu kan vi fundera på om det store jobb som vi från SMC, med drag hjälp av Motormännen, har lagt i reformen - och möten med utrederen, är det som man har lyssnad på..

Det låter riktigt bra, känns skönt i och med att vi lagt ner många mantimmar på att protestera mot detta orimliga krav.
 

Chopperbyggarn

New member
Ja det var skönt att läsa att man avfärdar den 70 procentiga höjning som utredningen föreslår!! Dock har man om jag har förstått rätt inte helt avfärdat att det kan bli tal om någon form av skattepålaga med samma motivering som steg 2 i trafikförsäkringsreformen, så det gäller även fortsättningsvis att ha en "nagel i ögat" på våra politiker och utnyttja att det är valår i år! Våra politiker brukar ju vara extra opinions känsliga under valår. Alliansen ligger lite risigt till opinionsmässigt så det kan nog vara läge att jobba med att få dom att skrota hela idén förgott...vi är många MC/Bil ägare med familjemedlemmar som är röst berättigade inför kommande val.

Anders.J
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag är lite inne på samma bana som du, innebär detta att de ångrar steg 1:D:p:rolleyes: eller är det bara önsketänkandet från min sida?

cbf 500

Ja det var skönt att läsa att man avfärdar den 70 procentiga höjning som utredningen föreslår!! Dock har man om jag har förstått rätt inte helt avfärdat att det kan bli tal om någon form av skattepålaga med samma motivering som steg 2 i trafikförsäkringsreformen, så det gäller även fortsättningsvis att ha en "nagel i ögat" på våra politiker och utnyttja att det är valår i år! Våra politiker brukar ju vara extra opinions känsliga under valår. Alliansen ligger lite risigt till opinionsmässigt så det kan nog vara läge att jobba med att få dom att skrota hela idén förgott...vi är många MC/Bil ägare med familjemedlemmar som är röst berättigade inför kommande val.

Anders.J
 

@nderz

New member
Ja det var skönt att läsa att man avfärdar den 70 procentiga höjning som utredningen föreslår!! Dock har man om jag har förstått rätt inte helt avfärdat att det kan bli tal om någon form av skattepålaga med samma motivering som steg 2 i trafikförsäkringsreformen, så det gäller även fortsättningsvis att ha en "nagel i ögat" på våra politiker och utnyttja att det är valår i år! Våra politiker brukar ju vara extra opinions känsliga under valår. Alliansen ligger lite risigt till opinionsmässigt så det kan nog vara läge att jobba med att få dom att skrota hela idén förgott...vi är många MC/Bil ägare med familjemedlemmar som är röst berättigade inför kommande val.

Anders.J

Om jag inte missminner mig helt så hade faktiskt de borgerliga med detta i sitt valmanifest det året dom kom till makten. Jag läste om det och trodde att så jävla dumma kan dom väl inte vara att dom försöker genomföra det. Men oj vad fel man kan ha. De flesta partierna brukar ju lova en väldig massa under ett valår som dom aldrig håller sedan, tråkigt att dom höll kvar vid just detta löfte. Enligt hörsägen så hade sossarna diskuterat detta flera år tidigare men inte vågat genomföra det. Ibland kan det är bra att vara feg:p
 
Top