Tröttna på 800 kubik custom?

MattAttack

New member
Hallå kamrater!

Helt ny här på forumet, och i mc kretsen överlag.

Står i glansdagarna för mc kort och custom köp. Mina funderingar är få men ack så avgörande, är inne på custom hojar i 30 - 50 tusen klassen och vet inte riktigt vad jag ska köpa. Tanken är den att jag ska börja lite lätt med teori nu (har redan börjat) och övningsköra hela denna sommar (2015) för att sedan våren 2016 göra uppkörning och skrivprov.

Har frågat runt lite bland bekanta och försökt leta lite på nätet huruvida man kommer att tröttna på en 800 kubikare custom eller inte. Jag var inne hos en mc butik och snackade lite custom och han menade på att en "nyare" 800 kubik tex yamaha var mycket rappare än en äldre 1600 tex kawa, stämmer detta? Och hur långt kan en custom hoj ha gått innan det klassas som "långkörare" och att det inte är värt att köpa den? Något speciellt man ska tänka på när man köper custom?

Min fråga: Om jag köper en 650 eller 800 kubikare som första hoj, kommer jag att ångra mig samma sommar att jag inte köpte en 1100 - 1600 kubikare? Jag är 1,84 lång och väger runt 90kg.

Vi snackare alltså CUSTOM och absolut ingenting annat. Hör gärna historier av de som kört de respektive klasserna.

Med vänlig hälsning, MattAttack
 

Bansaie

New member
Själv är jag i.o.f.s. ingen custom-person då jag gillar små rappa hojar med karaktär, men varför skulle man vilja ha en fet custom som låter som en symaskin.
Det kommer förmodligen aldrig att hända men skulle jag nånsin skaffa en custom så skulle i varje fall jag satsa på en hyfsat stor twin med skönt ljud och mycket vrid så man får ett sånt där härligt sugande acc ända från botten.
 

toecutter

New member
tjenare jag är med ny här. ja vad ska jag säga kan bara utgå från mig när jag svarar.

en 800 cc custom skulle jag tröttna på samma dag ny som gammal surrar för mycket som en elvisp. jag misstänker att du
skulle ångra dig.

tex en Yamaha wildstar 1600 cc har gött vrid och effekt som duger fint o gött ljud.
sådana har jag sett för ca 50 lax årsmodell kan variera men såg en 05a med knappa 3k på mätaren nya däck nyservad osv. mer mil än så
skulle inte jag köpa. visst 05 tex då är den tio bast gammal förvisso ju nyare ju bättre såklart.
det brukar heta börja med en liten hoj det är säkert bra men du förlorar deg när du byter upp dig.
någon i din storleks klass borde klara att börja med en större båge direkt om du tar det vackert.
goggla lite på custom hoj. kolla runt i butiker och på blocket på forum som detta. bilda dig en uppfattning om vad folk vill ha för någon hoj du gillar. vad de begär är inte alltid samma som de får.
en import hoj skulle jag se upp med nooga vare sig den står i butik eller hos privat person.
kolla service boken kolla hojens skick omlackad nya handreglage har den varigt i backen?. lyssna hur motorn går hur växlarna funkar. bromsar ligger de på är skivorna onormalt varma beläggen?.
däck hur ser de ut hur gamla är de?. drivrem/kedja. hjulager. alla funktioner funkar de?.
nån oljerök just när hojen startas kall/varm. oljerök vid drift temp?.
finns original avgaset med? så du kan om besikta efter sen snuten hackat på dig om ljud. hör efter om fuggen/ in sprutet
är bestyckat efter avgaset OM avgaset och luftrenaren är bytt. kom i håg att raka rör tar död på effekt/vrid. ett v&h 2-1
är mycket bättre finare dovare ljud tex. finns dock många avgas att välja mellan om du ska byta men mappning eller ombestyckning rekas då.

finns det avbetalning kvar på hojen osv
Det här är bara det jag tycker och kommer på just nu.
Jo fan det brukar finnas forum för de flesta hoj märken där
frågor kan ställas.

lycka till.
 
Last edited:

Hoke

New member
Ett problem som jag upplevt med 800cc:s Customs är att de inte har motor nog att följa med trafikrytmen ibland.
Jag som också är rätt stor lyckades inte få t.ex. en VT750 att hålla trafikrytmen ens på 90-väg när det var lite uppför och motvind.
De som haft lite för lite ork har dock varit helt original, så de kanske får bättre flås om man öppnar upp dem lite?
1000cc+:arna har inte haft detta problem när jag kört dem.
 

CB_Tobbe

New member
Fundera på om custom är rätt hoj för dig idag.

Det är ingen bra hoj att träna manöverprov och avancerad körning med. Köp t.ex en hornet 600 ełller er 6 eller fz 6 eller kawa z 750. Det är hojar som passar bra för övningskörning. När du sedan har körkortet kan du lätt bedömma vilken custom du vill ha. Jag tror att en på att 1000 + cc är en vettig glidare. 750-800 ger ingen äkta glidarkänsla.

Det är mycket lättare att utvärdera vilken custom som känns bäst efter en god körträning. En stor custom är bara en blysläde för en nybörjare utan körerfarenhet. Genom sina dåliga svängegenskaper så kräver den en förare som har bra körteknik
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
I den prisklassen har jag erfarenhet av Harley Davidson Sportster 883 (2001) och 1200 (1994) som en del räknar som "Custom hoj" personligen ser jag dessa mer som "Standard hoj".

Jag tycker att 883:an är rejält trött och effektsvag när man skjutsar i landsvägs fart medans 1200:an med lätthet klarar skjuts med omkörningar i 110 km/h. De här hojarna är nästan exakt likadana förutom kubik/effekt så om du funderar på Sportster så ska du absolut satsa på en 1200:a när du väger 90kg.

Sportster fungerar alldeles utmärkt att övningsköra med och om den har "mitt monterade" fotpinnar och lågt o smalt styre så har den ungefär samma körställning som trafikskolornas hojar.

Med dina 184cm kan kanske en Sportster kännas "liten".

Anders.J
 

Maverick

New member
Har en M800 och tycker det funkar alldeles utmärkt och jag väger mer än dig. Men det är värt att kolla runt lite, för det är ganska stora skillnader i effekt och moment mellan de olika motorcyklarna i det segmentet. M800 tillsammans med Triumph America och nån kawa tillhör de starkaste i gruppen. De varvar väl mer än de större men allt är relativt. Min M800 kickar in varvtalsregulatorn på ungefär samma ställe som pendlarmoppen toppar momentkurvan...

När vi åker båda på M800:an så blir den kanske något svag, fast fortfarande helt okej. Man får planera omkörningarna lite bättre bara.
 

CB_Tobbe

New member
800 cc custom har problem med customkänslan helt enkelt. En custom måste vara tung och klumpig med rätt vbrationer. Små custom ger bara högfrekventa vibrationer.

Eftersom custom inte konkurera med fina köregenskaper, då måste den helt enkelt ge sina ägare rätt känsla på andra plan.
 

JoHu

New member
Ha! Ha! :-D ...... förlåt föörlåt jag kunde inte låta bli att skratta....
 

MattAttack

New member
Tack så hjärtligt för alla bra svar från de med erfarenhet av custom.

Efter det ni har skrivit så känns det nog som så att jag ska kolla på lite hojar runt 1100cc? Och då hittar jag tex Yamaha 1100 dragstar, wildstar, Honda Shadow, etc? Vad tycker ni om de hojarna?

Innan alla de som hittat fel till denna tråd börjar gråta och fortsätta skriva om deras fantastiska plastraketer så bör väl tilläggas att jag kört både motocross, enduro och supermoto i X antal år. Så kom inte till mig och snacka någon karaktär från livet på en plasträcer. När hastigheten är max 120km/h på Sveriges gator, och kurvorna är kassa med dåliga rutter och svängar så finner jag inte någon som helst anledning till att köra en sporthoj i Sverige. Då kör jag hellre custom på de vägarna och när jag vill ha upp lite fart och "spänning" rullar jag bara ut någon av leksakerna på banan och kör.

Men det är ju bara vad jag tycker, och hur jag gör.

Ni får gärna fortsätta gråta ut och skratta om att era plastraketer är bättre än custom, men snälla gör det hos era mammor eller på någon annan tråd. Tack
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag hade en Yamaha Dragstar 1100 under sju år. Körde 8000 mil. Saknar ff den hojen. Lättkörd. Stabil. Bra väghållning. Funkar på allt underlag, korta och långa resor, på stora banor och gokartbanor. Den hojen rekommenderar jag varmt.
kör nu en Fury 1300 som också är häftig men klurigare att svänga med pga lång framgaffel.
 

Yxan

Member
Hej MattAttack

Har under hela min 'hojkarriär' endast kört Hondas custommaskiner: VT600, VT750 och rullar nu (sedan 2008) på en VTX1300, nu med +10000 mil på trippen...

När jag tog MC-lappen 1993 hade jag redan bestämt mig för en Honda Shadow - av den 'fåfänga' anledningen att den var 'snyggast' (bjuder på det). Som sagt va, när pappa var ung så fanns inte Internet - så att säga.

Har mao inte så mycket att jämföra med/mot, men helt klart har jag varit nöjd genom åren.
Med nuvarande hoj kör jag dagligen i ur-o-skur till kneget (dock ej vintertid). Minst 2-3 aktiva slingerbultsrepor per månad blir det samt en längre sommarride per säsong - VTX:n har (ännu) aldrig svikit mig, trots att jag 'lagt'/tappat den i marken ett par gånger!
(styrlåset... oj, va int' stödet utfällt...)

Fördelen - som jag ser den - är att en större custommaskin (lite mer mos), både lämpar sig väl för långtouring samt slingerbultssafari. Jag har haft med käringen på både Norge-turer samt dagsutflykter, hade (nog helst) inte gjort liknade repor på en mindre custom...
MEN, om du endast avser att dra ett par finturer då-o-då, kan jag nog tycka att en 800:a skulle funka fin-fint.

Lycka till med valet!

Hälsningar Mange
http://mc.beronius.eu
 

Vitomir

New member
jag iaf köpte yamaha xvs 1300 direkt efter jag tagit kötkortet...inte ångrat mig för 5 öre ...som Yxan så : Fördelen - som jag ser den - är att en större custommaskin (lite mer mos), både lämpar sig väl för långtouring samt slingerbultssafari. Jag har haft med käringen på både Norge-turer samt dagsutflykter, hade (nog helst) inte gjort liknade repor på en mindre custom...
MEN, om du endast avser att dra ett par finturer då-o-då, kan jag nog tycka att en 800:a skulle funka fin-fint.
....

underbart hoj !!

Lycka till !!
 

Oldbiker

New member
Jag kan bara stämma in i det som Maria säger i sin kommentar. När jag köpte hoj för många år sedan var jag stensäker på att jag ville ha en Harley-Davidson. Jag kunde bara inte motivera mig och hushållskassan att lägga så mycket pengar på en hoj. Runt om mig hade flera av mina vänner köpt Yamaha 1100 Dragstar. De var skitnöjda. Jag började undersöka marknaden och kom ganska snabbt fram till att Yamaha Dragstar Classic såg väldigt mycket ut som den Harley jag drömde om.
Men några skäl vägde över och bland annat handlar det om att den har kardandrift, ganska bekymmersfritt. Den har dessutom väldigt bra bromsar för att tillhöra customsegmentet, dubbla skivor fram och enkel skiva bak. Dessutom såldes det otroligt många hojar under några år och det gör att utbudet är enormt, det är lätt att hitta en välutrustad hoj till vettiga pengar.
Det man bör vara uppmärksam på är att servicen vid 2000 mil är gjord, då ska mämligen ventilerna justeras och det kostar en slant. Så en som gått 2500 och är servad är ett bättre köp än en som gått 1800 mil och snart ska servas.
Jag själv rullade drygt 2400 mil med min och var väldigt nöjd, men jag bar på drömmen om en Harley och så fick det bli när hushållskassan var mogen..
 

toecutter

New member
glömde att nämna honda vtx 1800 den du! det skulle kanske kunna vara något att komma åkande med.

en sån skulle jag personligen vilja ha trots att jag är inbiten och luttrad HD åkare sen många år.
jag tycker personligen japanska custom hojar verkar bättre är kvar i HD träsket bara för
att jag lärt mig att skruva med junket själv. skäll! på mig nu HD åkare jag bryr mig inte
men skäll inte här.

klart att ska du träna manöver prov med egen hoj så är kanske en mindre bättre.
jag vet ju inte om du tänker träna ovanstående på kör skola eller inte.
men du är ju inte ny på hoj så du ligger på +.
 
Last edited:

TMax500

Member
....Innan alla de som hittat fel till denna tråd börjar gråta och fortsätta skriva om deras fantastiska plastraketer så bör väl tilläggas att jag kört både motocross, enduro och supermoto i X antal år. Så kom inte till mig och snacka någon karaktär från livet på en plasträcer. ....Ni får gärna fortsätta gråta ut och skratta om att era plastraketer är bättre än custom, men snälla gör det hos era mammor eller på någon annan tråd. Tack
Tänkte först svara dig om något om att kika på halvstora cyklar som t ex någon av Bonneville-varianterna (America, Speedmaster) eller Yamahas nya Bolt. Fin karaktär, någorlunda kraft och trevliga att köra även när det svänger lite. Betydligt enklare och roligare att hantera 250 kg än de 350 kilo som hojarna på runt 1500 cc ofta väger.

Fast när du skriver "gråta ut hos mamma" så blev jag inte lika sugen på att svara längre. Kändes inte som någon trevlig samtalston...

EDIT: äsch, nu lät ju jag lite grinig... men du fattar nog.
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
Jag har inte rekommenderat någon plastraket. Jag tog bara några exmpel på streethojar av instegstyp som fungerar utmärkt vid övningskörning.. Förövrigt är det inte så lätt att veta att TS har kört cross m.m. innan.

Generellt fungerar en sådan hoj bättre vid övningskörning eftersom man kan fixera kroppen runt tanken lättare. Customs nackdel är bl.a svårigheten fixera sig och den långa hjulbasen. Det är lättare att lära sig grunläggande moment på en Er 6 än på en stor custom. En grej med custom är att den skall vara " orepad" för att vara värdefull.
 

gundj

New member
Tänkte först svara dig om något om att kika på halvstora cyklar som t ex någon av Bonneville-varianterna (America, Speedmaster) eller Yamahas nya Bolt. Fin karaktär, någorlunda kraft och trevliga att köra även när det svänger lite. Betydligt enklare och roligare att hantera 250 kg än de 350 kilo som hojarna på runt 1500 cc ofta väger.

Fast när du skriver "gråta ut hos mamma" så blev jag inte lika sugen på att svara längre. Kändes inte som någon trevlig samtalston...

EDIT: äsch, nu lät ju jag lite grinig... men du fattar nog.

Jag kände likadant, men kustomåkare är kanske sådana.
 

Oldbiker

New member
Nu hamnade denna tråd i en diskussion om hur olika typer av motorcyklister är till sinnet. Jag åker Harley och är nog den grupp av motorcyklister som allra flest har synpunkter på. Det kan handla om allt mellan himmel och jord... Men min grundprincip är att alla är motorcyklister och vi är så få att vi bör se över sådant här och tänka lite längre.

Nu var det MattAttack som inledde tråden med frågan om vi tror att man tröttnar på en 800-kubikare. Jag svarar tveklöst, ja det gör man. kanske inte för att motorn inte riktigt räcker till, utan snarare för att MattAtack är 184 centimeter och väger 90 kilo. Jag är övertygad om att det är den fysiska storleken på hojen som gör att han tröttnar, det är svårt att hitta något som är tillräckligt stort i det segmentet. Finns det någon så är den också tyngre och tappar därmed mer ork. Jag är 180 lång och åkte tidigare på en Dragstar 1100 och den funkade fint även om det blev 50 mil i sageln på en dag.
Chopperbyggaren rekommenderar en Sportster, men den är för liten fysiskt, även om motorn räcker gott. Jag sitter inte bra på den, det funkar cirka 20 mil, sedan börjar det bli trångt och bökigt. På min fullstora Harley har jag åkt både 60 och 70 mil på en dag utan problem.
För övrigt vill jag önska MattAttack lycka till med körkortet och i sitt val av hoj!
 

Baggen

Member
Jeg mener at mye av poenget med custom er at de skal ha litt "pondus". De skal være litt store og "bling-bling".

Da må man også ha kubikk. Lyden og følelsen mellom beina/under ræva.

Jeg begynte min MC-karriere med en Kawasaki EN 750. Den så ut som en custom skulle, men det var noe som ikke stemte. Lyden, vibrasjonen og pondusen manglet, selv om den egentlig var helt OK.

Den ble raskt skiftet ut i en 1992 Honda VT 1100 Shadow, som jeg syntes var helt topp. Den var stor, mektig og hørtes på lang vei med bulder, uten å låte særlig høyt.

Den ville nok i sin tid bli byttet ut med en Harley-Davidson, men så fikk jeg andre behov, og byttet så til touring (og nå til BMW R1200GSA).

Så svaret er: Ja, man tröttnar på liten motor på en custom!
 
Top