Trött suzuki från 81 :(

AcKyL

New member
Tja!

Jag har en suzuki gs500e från 81 som jag ägt i snart ett år.
Förra året gick den ganska bra, som jag förväntade mig om man säger så :)
Men nu när jag tog ut den i veckan o började köra med den igen känns den enormt seg! Säg att jag kör i 90 och kommer till en backe, den orkar inte hålla hastigheten genom backen, utan den bara sänker farten :confused:
Förra året gick det hur bra som helst att hålla den kvar i 100-120 blås oavsett vad man körde genom, men vettefan vad som hänt nu.
Jag kan inte heller varva den lika högt som förr, den tappar som kraften runt5000 rpm...förra året hände det inte förrän runt 8000 rpm om jag minns rätt...

Har någon något tips på vad som kan vara felet?
Motorn går bra annars o låter fint.
Är det något tillfälligt bara för att jag inte kört den på länge?
Eller är det jag som har glömt hur trög den var och blandat ihop den med de andra jag kört innan jag tog ut denna? :confused:
 

Swedie

Administrator
Personal
Tycker du ska kolla efter tjuvluft runt förgasare / luftburken. Om den drar inte för mycket luft kommer motorn inte gå som den ska på varken lägre eller speciellt högre varv.
 

Mathias

Active member
Är det samma soppa som från förra året?
Soppan blir nämligen "gammal".
Töm tanken och fyll på med färsk soppa.
 

Mathias

Active member
Tycker du ska kolla efter tjuvluft runt förgasare / luftburken. Om den drar inte för mycket luft kommer motorn inte gå som den ska på varken lägre eller speciellt högre varv.

Detta kan du kolla genom att spruta startgas runt förgasaren, ökar den i varv då läcker den.
 

OH-

Member
Hej!

Ännu ett förslag:

Sprickor / hål i membranet på en eller två förgasare. Dom som så att säga lyfter sliden i CV-förgasare. Gummi håller inte hur länge som helst.
 

AcKyL

New member
Tack så mycket för tipsen!
Låter ganska logiskt! Jag ska ta och slänga ett öga på det imorrn och se om den drar någon tjuvluft.
Jag återkommer om hur det gått :)

//Björn
 

AcKyL

New member
Nope :(
Jag testade spruta startgas runt förgasarna och försökte hitta sprickor i gummi delarna mellan förgasarna och toppen, men inget...

Soppan har jag bytt... det bytte jag innan jag började köra.

Kan det ha något med att min ventilkåpspackning inte sitter som den ska på ett ställe?
Förra året hade tidigare ägaren haft i förmycket olja, varpå det blev för högt tryck (antar jag) varför packningen sedan "smet" ut lite i framkant. Jag har en ny packning som ligger o väntar, men jag ska bara försöka hitta momenten för skruvarna! Någon som vet var jag kan få tag på det? Jag har googlat, men misslyckats :(

EDIT:
En till sak!
Tomgången är enormt jobbig... ena dagen ligger den fint o jämnt runt 1500-1800 rpm (från kall till varm). Och andra dagen har den ingen tomgång vid kallstarter, och när den blivit varm och klarar sig helt utan choke ligger varvet på 2300-2500 rpm. :confused: Och oavsett om den är varm eller kall så vill den bara dö när jag kommer fram till rödljus, och jag måste jämna ut med gas för att hålla den vid liv. Detta är det samma vare sig jag har choke eller inte också.
 
Last edited:

AcKyL

New member
Löst!! :)

Felet var tändstiften!

Det hänt var att tidigare ägaren haft i tändstift med Resistorer i, som är känsliga om cykeln surar igen. Och Duktig som man är lyckades man få den sur i vintras när jag startade den för att låta den gå runt lite. Vilket medförde att resistorerna kortslöts och brann upp, vilket i sin tur blev ett större motstånd än dem egentligen ska vara, vilket ledde till mindre gnista och effektförlust.
Nu är den som en helt ny mc och den går som den ska :)

Är inte livet underbart när man bara kan njuta av att köra mc? :D
 

OH-

Member
Felet var tändstiften!

Det hänt var att tidigare ägaren haft i tändstift med Resistorer i, som är känsliga om cykeln surar igen. Och Duktig som man är lyckades man få den sur i vintras när jag startade den för att låta den gå runt lite. Vilket medförde att resistorerna kortslöts och brann upp, vilket i sin tur blev ett större motstånd än dem egentligen ska vara, vilket ledde till mindre gnista och effektförlust.

Och missförstånden och myterna om resistorstiften fortsätter att spridas. Dina stift var nedsotade, varför räcker inte den förklaringen?
 

Esquire

New member
Och missförstånden och myterna om resistorstiften fortsätter att spridas. Dina stift var nedsotade, varför räcker inte den förklaringen?
Jepp, man ska inte hålla på och okynnesstarta hojen mitt i vintern (om man inte ska ut och köra d.v.s.).

En liten bild angående resistortändstift:
8.gif
 

AcKyL

New member
Är det verkligen så att det är en myt?
Killen som gav mig tipset om det här med resistorsiften är mc mekaniker, och som första gången själv stötte på det problemet när han gjorde en service på en hoj och den vägra starta efter det. Då bytte han stiften till icke resistorstift, efter mycket om och men och med hoppet i ögat, och så fungerade det galant.

Men jag är ju inte vetenskapsman och kan inte förklara det...så what the heck :)
 

Fenster

New member
Jag har en Honda CBX 550-82:a med exakt samma syndrom som föregående. Jag har bytt tändstift men det försvinner inte. Motorn går bra men det finns som ingen kräm. Vad kan det vara då?
 
Top