Trött Honda cbx 550 -82:a

Fenster

New member
Hej!
Jag tänkte sälja min gamla honda som bara står i garaget och skräpar. Då jag köpte en ny hoj förra året så har den bara stått ett ganska bra tag, c:a ett år.
Först ville den inte starta, jag bytte batteri, den startar.
Sen gick den inte på alla cylindrarna, jag bytte tändstift och vips, spinner fint.
Sen de riktiga problemen då. Den saknar kraft, jag gasar och gasar men det händer som inget efter 4000 varv. Kommer det en uppförsbacke så saktar den ner och orkar inte upp. Det är tvåan som gäller liksom.
Tomgången går upp och ner också, jag får fingra på förgasaren med jämna mellanrum. Helt plötsligt håller den på att dö och sen när man kört två meter så rusar den...och två sekunder senare, tillbaka till ruta ett. (ja ni förstår).
Jag har kollar gummipackningarna runt förgasaren/luftburken och allt ser bra ut. Jag har testar att spruta startgas runt förgasaren på tomgång men inget rusande. Den puttrar stillsamt.
Ibland händer det att det puffar till när jag gasar på. Smäller liksom. Jag har kollat lite under och det ser ut som att det finns ett litet litet hål mitt i en rostfläck. Jag misstänker att det är det som smäller men kan det också vara orsaken till kraftsaknaden? Det sitter ganska tidigt ifall det har betydelse...där grenrören går ihop.
Japp, jag har bytt bensin för er som tänkte det.
Vad kan det annars vara? Jag vill bli av med den gamla stånken!:-D
 
P

Pingo

Guest
Ventilspelet på avgasventilerna?

Utan att nu vara särskilt kunnig på just din hoj men du har i princip uteslutit alla andra alternativ så jag föreslår att du kollar ventilspelet på avgasventilerna.

Enligt hörsägen så ska just för litet ventilspel på avgasventilerna ge precis de trötthetssymptom som du beskriver. Spelet ska alltså vara större för avgasventilerna än för insugningsventilerna för att de ska ligga an längre tid mot topplocket för kylingens skull. De upphettas ju av utströmmande avgaser och om spelet är för litet blir de dåligt kylda och därmed heta. Motorn går på låga varv men tappar liksom kraft då man varvar.

//Gunnar

Hej!
Jag tänkte sälja min gamla honda som bara står i garaget och skräpar. Då jag köpte en ny hoj förra året så har den bara stått ett ganska bra tag, c:a ett år.
Först ville den inte starta, jag bytte batteri, den startar.
Sen gick den inte på alla cylindrarna, jag bytte tändstift och vips, spinner fint.
Sen de riktiga problemen då. Den saknar kraft, jag gasar och gasar men det händer som inget efter 4000 varv. Kommer det en uppförsbacke så saktar den ner och orkar inte upp. Det är tvåan som gäller liksom.
Tomgången går upp och ner också, jag får fingra på förgasaren med jämna mellanrum. Helt plötsligt håller den på att dö och sen när man kört två meter så rusar den...och två sekunder senare, tillbaka till ruta ett. (ja ni förstår).
Jag har kollar gummipackningarna runt förgasaren/luftburken och allt ser bra ut. Jag har testar att spruta startgas runt förgasaren på tomgång men inget rusande. Den puttrar stillsamt.
Ibland händer det att det puffar till när jag gasar på. Smäller liksom. Jag har kollat lite under och det ser ut som att det finns ett litet litet hål mitt i en rostfläck. Jag misstänker att det är det som smäller men kan det också vara orsaken till kraftsaknaden? Det sitter ganska tidigt ifall det har betydelse...där grenrören går ihop.
Japp, jag har bytt bensin för er som tänkte det.
Vad kan det annars vara? Jag vill bli av med den gamla stånken!:-D
 
P

Pingo

Guest
Utan att nu vara särskilt kunnig på just din hoj men du har i princip uteslutit alla andra alternativ så jag föreslår att du kollar ventilspelet på avgasventilerna.

Enligt hörsägen så ska just för litet ventilspel på avgasventilerna ge precis de trötthetssymptom som du beskriver. Spelet ska alltså vara större för avgasventilerna än för insugningsventilerna för att de ska ligga an längre tid mot topplocket för kylingens skull. De upphettas ju av utströmmande avgaser och om spelet är för litet blir de dåligt kylda och därmed heta. Motorn går på låga varv men tappar liksom kraft då man varvar.

//Gunnar

Vid närmare eftertanke så tror jag nog mer på problem med bränsletillförseln. Hojen har ju stått mer än ett år och kan mycket väl ha fått avlagringar i förgasaren så att soppan inte kommer fram som den ska.

//Gunnar
 

Fenster

New member
Hmm, nu har jag kollat det mesta men nu skäms jag lite. Det verkar som att alla cylindrar inte går ändå.:rolleyes: Jag fattar inte, jag bytte stiften igår och då tyckte jag att det lät fint. Antagligen gick dom inte då heller och därav kraftsaknaden. Hur kan man få igång dem igen? Det är två på högersida. Det är inte tändkablarna, jag bytte från sida till sida och ingen förändring. När jag plockar upp tändstiften så är dom inte sotiga som sagt. Men det verkar vara bensin på dem. Så bränslet verkar komma fram. Jag blir inte klok på det här.
Hjälp Gunnar!:D
 

Skipper

New member
Hej

Sålde våran -82 förra året, hade samma problem med att den inte gick på alla cylindrarna och inget drag över 4000. Det var en av de övre packningarna i förgasarna som var läck, den som styr vacumet. Hittade ett nytt förgasarpaket på skroten och sen gick den som en klocka.

/Kim:)
 
Top