Träning som kanske .............

Hasse

New member
Hur skall det bli

J

Slutar vi helt köra hoj, vilket ju är en väldigt bra slutledning enligt riskbedömningen över att köra hoj, så får vi ju inga olyckor, precis som Olsson säger, ett perfekt akademiskt svar på en komplicerad fråga:)

Ja sluta köra hoj det är väl vad vägverket ville i begynnelssen men så startade SMC trafiksäkerhetsövningarna å nu övar vi ju.

Visst kan man väl sluta men vad skall man då göra? Sitta inne för går man ut så blir man väl ihjälkörd av någon bildåre som inte har gått en endaste liten kurs.
Eller också kan man väl åka skridskor och drunknar för att man inte
har säkerhetstänkandet påkopplat och glömt isdubbarna hemma.

Eller också så kommer det någon akademiker smygande och pratar så att syret tar slut runt omkring och man faller död ned.:eek::D
 

Niklasinorr

New member
Ja sluta köra hoj det är väl vad vägverket ville i begynnelssen men så startade SMC trafiksäkerhetsövningarna å nu övar vi ju.

Visst kan man väl sluta men vad skall man då göra? Sitta inne för går man ut så blir man väl ihjälkörd av någon bildåre som inte har gått en endaste liten kurs.
Eller också kan man väl åka skridskor och drunknar för att man inte
har säkerhetstänkandet påkopplat och glömt isdubbarna hemma.

Eller också så kommer det någon akademiker smygande och pratar så att syret tar slut runt omkring och man faller död ned.:eek::D

Det som politiker, VV-personal och forskare inte kan ta in är att människan har det här behovet av risker. Den dagen som allting är förbjudet så kommer en massa människor iallafall att stå och stånga huvudet i vägg bara för att se hur många gånger man kan göra det utan att bli alltför skadad...:)
 

Raven

New member
Som Olle Å. skriver ger träningen en känsla för vilka resusser som Mc å förare har när den oförutsedda situationen dyker upp. Tyvärr kryllar det av (mcförare) som aldrig provat broms eller kurvtecknik på tex, bana där man kan träna sig fram till ett medvetande om vad som är möjligt att göra för att undvika olycka.
Tyvärr har tråden urartat till ordbajseri.
 

Olsson

New member
Slutar vi helt köra hoj, vilket ju är en väldigt bra slutledning enligt riskbedömningen över att köra hoj, så får vi ju inga olyckor, precis som Olsson säger, ett perfekt akademiskt svar på en komplicerad fråga:)

Vi vet redan att riskerna med MC-körning minskar om vi inte kör MC men det saknar helt relevans eftersom MC-körning är själva grunden för dikussionen här.


Jo det är extremt relevant. Det är en av den mest avgörande konsekvensen från att framtiden är oviss. Risker tas frivilligt. Den som vill ta stora risker gör så. Den som inte vill, gör inte så. Att jag nämner att man kan undvika mc-körning helt och på så sätt eliminera möjligheter att drabbas av mc-olycka, är bara ett exempel på den yttersta formen av undvikande och ett bevis på att man med motivation kontrollerar risker från mc-körning. Färdigheter är således inte en faktor för risknivåer.
 

Olle Å

New member
träning

Efter att ha kollat en massa svar på min tråd om att träna, gör jag den veteskapliga slutsatsen, för att ha största överlevnadschanser bör man: 1 inte åka hoj. 2: Träna ordentligt på massa olika delmoment 3: Om man inte vill träna har man minst chanser. Dessutom är man i sista fallet även farlig för andra.
Jag vidhåller fortfarande att: SKALL DU KÖRA HOJ SKALL DU VARA TRÄNAD.

Vill gärna ha diskussioner utan en massa raljerande försök att förringa den som vill träna och hålla sig allert.

Fortfarande gäller, om vägen är för dålig, byt hoj
 

OH-

Member
............
Färdigheter är således inte en faktor för risknivåer.

Vadå "således"? Under vilka förutsättningar? För ett kollektiv eller för en individ?

Livet är fullt av faror t ex där jag jobbar. Visst skulle vi kunna släcka ner (försiktigt, eftersom det är en åtgärd med hög risk) och sen sitta på röven och göra ingenting. Men istället bearbetar vi våra risker - analyserar, följer upp, tydliggör, bygger bort osv. Risk kostar pengar i form av förluster och höga försäkringspremier men det kostar pengar att sänka den. Så vi arbetar inte med målet noll risk och vi försöker hitta kostnadseffektiva sätt att sänka den. Kompetent personal (med lämpliga färdigheter) har visat sig vara en mycket bra satsning. Om du skall sätta kapskivan i ett vätgasrör, vill du då jobba med nån som VET hur man säkerställer att det är tomt och inert eller nån som TROR att det är säkert?

Att bara se till risker utan nån slags cost - benefitanalys är meningslöst. Det är tillochmed så (i vissa fall) att själva risktagandet ger ett värde (benefit).
För att få ordning på en riskabel verksamhet som att köra MC så bör man alltså skaffa sig objektiva kunskaper om riskerna, göra klart för sig hur mycket nöje/nytta man har av olika slags MC-körning och sen fatta ett så klokt beslut man kan om vilken risknivå som känns rätt.
Om man då inte blir nöjd med det man funderar ut så kan man förändra situationen. Man kan få ut mer nöje vid samma risk eller samma nöje med mindre risk genom att ändra förutsättningarna (återigen handlar det om cost - benefit). Man kan t ex köra på bana istället för på vägen (lämpligen om farten lockar och resande är ointressant) men det kostar pengar och man kan inte köra lika ofta, man kan köpa en MC som hjälper till att minska riskerna (t ex bättre bromsar och väghållning) men det kostar pengar eller man kan förbättra sin egen förmåga att hantera svåra situationer vilket kostar tid och pengar.
En bieffekt av färdighetsträning är att man ofta förutom själva färdigheten blir bättre på att bedöma den objektiva risken (har man haft "turen" att bromsträna i regn t ex så får man vissa insikter).

Det finns ingen naturlag som säger att alla väljer att bibehålla eller öka risken när man gjort åtgärder som ger ett bättre cost - benefitförhållande med avseende på risk. Totalt sett kör vi mycket mer, i säkrare fordon, snabbare och på bättre vägar i trafiken än för 30 år sen - vad har hänt med risken? Jo, konstigt nog tar vi en mindre risk när vi kör - vi har valt att både öka nyttan och att minska risken.
 
Top