Trängselskatt på mc

oskobe

New member
Enligt Carl Cederskiöld, utredare av trafik i Stockholm, kommer det med stor sannolikhet att bli trängselskatt på motorcyklar. Avläsning av bakre skylt är tydligen inget problem.

:mad:
 

Tyrannosaurus

New member
Enligt Carl Cederskiöld, utredare av trafik i Stockholm, kommer det med stor sannolikhet att bli trängselskatt på motorcyklar. Avläsning av bakre skylt är tydligen inget problem.

:mad:
Jodå det är "problem" om man monterar en liten skärm (tullkepa) ovanför skylten vilket jag hoppas samtliga hojåkare gör i det läget.

Lite tips:
http://www.antibiltull.se
http://www.biltullar.info
http://www.nejtillbiltull.se
http://www.stockholmforsoket.se
http://www.plankatullen.nu
http://www.streetside.se/biltillbehor_tullkepa.asp

Jag ska väl tillägga att det är fullt lagligt att dölja skylten på det här sättet. Vägtrafikungörelsen säger att skylten ska synas rak bakifrån (och framifrån på bilar), men inte snett uppifrån.

Sporthojåkare som har skylten under bakskärmen kommer heller inte ha några problem ;)
Även detta är egentligen lagligt om man bara ser till att skylten syns rakt bakifrån, har belysning och är ren eftersom det inte finns några regler att den måste sitta längst bak på fordonet.
 

Esquire

New member
Enligt Carl Cederskiöld, utredare av trafik i Stockholm, kommer det med stor sannolikhet att bli trängselskatt på motorcyklar. Avläsning av bakre skylt är tydligen inget problem.
Hela grejjen med en "trängselskatt" borde väl falla om det även införs på motorcyklar? Hur ofta hindras framkomligheten av ett tvåhjuligt fordon (eller en quad)?

Tänk istället på vad mycket trevligare det skulle vara att vara motorcyklist i Stockholm om det bara fanns motorcyklar innanför tullarna. :D
 

EPO

New member
Svensk skattehumor har inga gränser

Stat- landsting- och kommuner har en fantastisk förmåga och kreativitet när det gäller att hitta på olika sätt att finansiera sina utgifter. Den ena förklaringen efter den andra är mera och mera fantastisk och makalös. Men det genomgående temat är att man måste få in mera pengar till kassan. Allt är frågan om pengar, så enkelt är det.

- Ta bara "Trängselskatt".
Hur i hela värden får man landets alla normala (mer eller mindre) människor som bor i Sverige, att komma fram till den logiska slutsatsen, att man ska ta ut en avgift bara för att någon befinner sig på ett visst ställe. Själva marken ägs inte ens av den som tar betalt, men avgiftskrävaren smäller upp en betalstation som kräver betalning när man passerar den.

- Ta bara höjningen av "Trafikförsäkringen"
Om du skada dig när du kör ett fordon så skall du betala detta via en särskild avgift. Men om du t.ex. röker, knarkar, super, hopparfallskärm, flygerflygplan, går på lina och skadar dig så betalar samhället.

Yepp, det är logik det. Snacka om en urholkning av den Svenska trygghetssystemet som garanteras av samhället. Jag tror att dom flesta vill betala för sig men problemet är att man har svårare och svårare att koppla ihop alla skatter och avgifter mot det man erhåller.

:confused: :confused: :confused:
 

Tyrannosaurus

New member
Stat- landsting- och kommuner har en fantastisk förmåga och kreativitet när det gäller att hitta på olika sätt att finansiera sina utgifter. Den ena förklaringen efter den andra är mera och mera fantastisk och makalös. Men det genomgående temat är att man måste få in mera pengar till kassan. Allt är frågan om pengar, så enkelt är det.
Bra inlägg!
En klassiker är när det i olika enkäter eller opinionsundersökningar frågas "skulle du vara beredd att betala mer skatt/högre/extra avgifter för att få bättre sjukvård/äldreomsorg/skola/vägar/trängsel/"you name it"?"
Och svaret brukar vara "Ja-aaa då!"

Det är sorgligt att höra att vårt stackars överbeskattade folk som betalar betydligt mer skatt än man får valuta för är beredda att betala ännu mer för att då kanske få valuta för sina pengar.
Rätt svar på frågan istället för "ja-aaa då" borde vara "NEJ! Inte en spänn, däremot skulle jag gärna vilja få valuta för mina skattepengar som jag redan betalar!" :mad:

Eller för att citera Steven Seagal från filmen "Fire down below" där han i en scen frågar en profithungrig oljemagnat "how much is enough?"

Jag tror det var Per-Albin Hansson (f.d. statsminister) som sa "varenda skattekrona som inte går tillbaka till folket är stöld" (inget ordagrant citat).
Om detta följdes skulle dagen politiker få skaka galler, hela bunten :cool:

Yepp, det är logik det. Snacka om en urholkning av den Svenska trygghetssystemet som garanteras av samhället. Jag tror att dom flesta vill betala för sig men problemet är att man har svårare och svårare att koppla ihop alla skatter och avgifter mot det man erhåller.
Det är mycket enkelt. Trots världens högsta skattetryck, över 300% skatt på bensinen, avgifter på ALLT och mycket annat som jag inte kommer på just nu så finns det aldrig några pengar. De flesta här vet nog vart pengarna går, men det får inte nämnas ;)
När jag började åka hoj kostade soppan 2 spänn eller så och dessutom var vägarna bättre. Så mindre skatt verkar räcka till mer på något konstigt sätt :rolleyes:
Att skatt även är en kostnad verkar dom "kloka" gubbarna (och kärringarna både dom utan och med pitt) inte ha fattat.
 

Hampe

Skriver massor!
Konkret?
Hur agerar vi?

Sett ut trängselsynvinkel så borde det ju vara en fördel om man kunde styra bort bilar från gatorna och ersätta dem med motorcyklar - och det är ju "trängsel" som är statsmakternas argument.

Så länge det rullar så får det plats sådär två hojar på en bilplats, stillastående i köer eller parkerade går det 4 hojar på en bil.

En halvering av trängseln om de som kan och vill åka hoj gör det då och då är väl kalas?
Varför avgiftsbelägga om man verkligen vill minska trängseln?
Andra, riktiga storstäder med infartstullar - vad har dom för regler för motorcyklar?
Någon som redan jobbar på detta?


Hampe
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Konkret?
Hur agerar vi?
..Någon som redan jobbar på detta?

Hampe

Vi börjer med att få reda på om det är en "anka" eller om det verkligen är nått som är konkret!

Finns inga anledning att vi börjer argumentera i pressen om nått som kanske inte finns i verkligheten...
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag har nyss talat med Carl Cederschiöld. Han ska lämna ett förslag om utformning av trängselskatt senast 1 mars till Näringsdepartementet. Enligt honom är det inte tänkt att trängselskatt ska införas för motorcyklister i det första steget.
SMC kommer att uppvakta Cederschiöld med vår ståndpunkt i frågan, det vill säga att motorcyklar är en del av lösningen på trängselproblemet. Vi kommer dessutom att be om ett möte. Återkommer när vi har mer information i frågan.
 

Tyrannosaurus

New member
Jag har nyss talat med Carl Cederschiöld. Han ska lämna ett förslag om utformning av trängselskatt senast 1 mars till Näringsdepartementet. Enligt honom är det inte tänkt att trängselskatt ska införas för motorcyklister i det första steget.
Inte i första stegen nä. Problemet när man pratar med politiker är att dom vrider sig som ormar och svarar alltid rakt på frågor.

SMC kommer att uppvakta Cederschiöld med vår ståndpunkt i frågan, det vill säga att motorcyklar är en del av lösningen på trängselproblemet.
Nästa problem är att trängsel mest är en bortförklaring för att få möjlighet att pungslå fåren ytterligare.
Hade det handlat om ett seriöst försök att få bort trängseln så hade dom agerat på andra sätt, t.ex. åtgärdat så att kollektivtrafiken fungerar (det ska inte ta två timmar och kosta 60 spänn att åka en sträcka som tar en 20 minuter med bil eller eller 40 minuter att gå till fots) och dom hade byggt en ringled för länge sen. Vi har ju den gamla klassikern som dessvärre än sann nämligen att de enda huvudstäderna i Europa som inte har ringleder är Stockholm och Tirana. Risken/chansen är dessutom att Tirana kommer ha en ringled före Stockholm :rolleyes:

Sen har vi nästa klassiker när miljömupparna säger att om man bygger nya vägar så blir det fler bilar. Undrar hur dom tror att folk tänker? "Oj titta, nu har det byggs en ny väg så nu måste jag köpa bil" (?)
Men det är bara i politikernas hjärnor det fungerar så, inte i verkligheten.

Politikerförakt? Vem? Jag? :D
 
Top