Touringmc med låg sadelhöjd?

norator

New member
Kör en customhoj nu (Yamaha virago 1100) men har börjat intressera mig för en bra touringhoj med upprätt körställning och gärna kåpa. Problemet är sadelhöjden! Jag är 1.65 lång, har provkört en Yamaha diversion 900 (795 cm) som kändes på gränsen för hög och dessutom framåtlutad körställning. Är ganska intresserad av BMW och helst inte lägre kubik än 800. Tips mottages tacksamt!!// Anna
 

Hellman

New member
Är lite dålig på hojar för korta då jag är 194 cm själv, men många modeller finns det sänkningssatser till vad jag vet. Glöm inte att kolla upp det.

Jag gillar att åka långt men skulle inte vilja ha ett "touringlok" som Goldwing, Pan Europan etc, skulle hellre valt en mer "smidig" hoj.
Bortser jag från min fanatiska märkeslojalitet som innefattar ST2-3-4 och
Multistrada, skulle jag välja en Honda VFR 800. (Enda jappsen jag skulle kunna tänka mig att äga faktiskt. :p:eek:)

BMW är jag också dålig på men utan för mycket kött på benen hade jag valt F 800 ST för dina ändåmål.

Sedan är min högst personliga åsikt att från en glidare (gynstol ;)) blir de flesta motorcyklar bättre både gällande körglädje och användningsområde när man vet hur man vill använda sin tvåhjuling. Kan den göra flera jobb bra är det en bonus!
 

jan-olovj

New member
Kör en customhoj nu (Yamaha virago 1100) men har börjat intressera mig för en bra touringhoj med upprätt körställning och gärna kåpa. Problemet är sadelhöjden! Jag är 1.65 lång, har provkört en Yamaha diversion 900 (795 cm) som kändes på gränsen för hög och dessutom framåtlutad körställning. Är ganska intresserad av BMW och helst inte lägre kubik än 800. Tips mottages tacksamt!!// Anna

BMW800st finns i ett extra lågt utförande, en klubbkamrat till mig köpte en sådan för ett par år sedan och han är inte så lång, så vitt jag vet så är han väldigt nöjd. Kolla upp det så kanske det vore något, själv tänker jag i allafall kolla på en sådan nästa gång der blir aktuellt att byta.
 

Wallfärder

New member
BMW800st finns i ett extra lågt utförande, en klubbkamrat till mig köpte en sådan för ett par år sedan och han är inte så lång, så vitt jag vet så är han väldigt nöjd. Kolla upp det så kanske det vore något, själv tänker jag i allafall kolla på en sådan nästa gång der blir aktuellt att byta.

Kolla även nya BMW F650GS. Trotts det vilseledande siffrorna i namnet har den samma 800 cc motor som ST och sin storebror F800GS. Flera sadelalternativ finns för att passa olika längder hos föraren. Lite mer upprätt ställning än ST, men mindre kåpa.
 

norator

New member
Är lite dålig på hojar för korta då jag är 194 cm själv, men många modeller finns det sänkningssatser till vad jag vet. Glöm inte att kolla upp det.

Jag gillar att åka långt men skulle inte vilja ha ett "touringlok" som Goldwing, Pan Europan etc, skulle hellre valt en mer "smidig" hoj.
Bortser jag från min fanatiska märkeslojalitet som innefattar ST2-3-4 och
Multistrada, skulle jag välja en Honda VFR 800. (Enda jappsen jag skulle kunna tänka mig att äga faktiskt. :p:eek:)

BMW är jag också dålig på men utan för mycket kött på benen hade jag valt F 800 ST för dina ändåmål.

Sedan är min högst personliga åsikt att från en glidare (gynstol ;)) blir de flesta motorcyklar bättre både gällande körglädje och användningsområde när man vet hur man vill använda sin tvåhjuling. Kan den göra flera jobb bra är det en bonus!

Det jag har hört om sänkningssatser är att de kan förändra motorcykelns egenskaper en del. Är det någon som har erfarenhet av det? Tittade på en bild av Honda VFR 800 och tyvärr ser den ut ha lite för mycket sporttouring över sig, dvs framåtlutad och lite uppkrupna ben. Stämmer det? // Anna
 

Petra

Super Moderator
Hej Anna

De BMW du fått tips om är låga i sadelhöjd och med den lägre dynan är de garanterat inga problem för dej att nå ner rejält med fötterna. =)

Ja, VFR är ganska sportig, men den är trevlig att köra och man sitter bekvämt länge på den sån. Dock är den inte så jättelåg. Jag är 160 och når nätt och jämnt ner med tårna på båda sidor samtidigt. Vet inte vad man uppger för sadelhöjd, men det är oftast inget man ska stirra sig blind på. Sadelns utformning mm inverkar jättemycket på hur man når ner med fötterna.

Om du är sugen på nån riktig extremtourer så är faktiskt Guldvinge ganska låg (och skapligt lätthanterlig i låga farter) fast man kanske inte tror det när man tittar på den. Provsitt så får du se!

Sänkningssatser som bara sänker sadeln inverkar inte på hojens egenskaper, men om du ställer om fjädringen för att göra hojen lägre kan du få sämre köregenskaper.
Lycka till!
 
Last edited:

evve

=)
Hornet 900cc är rätt låga:D
Thriumph har rättt trevliga cyklar med rätt hyffsade sitthöjder.
Men kanske helt fel typ av mc.

Är inte mer än 160 själv och var å prova olika hojar för nån helg sen. I flera fall fick man upplevelsen av lite sittasniskan-pilla-tån-i-backen. (speciellt den där fräsiga man kunnat tänkt sig=) Hade inte gjort något om man var bortåt 170.
 

klabbarpan

New member
Det jag har hört om sänkningssatser är att de kan förändra motorcykelns egenskaper en del. Är det någon som har erfarenhet av det? Tittade på en bild av Honda VFR 800 och tyvärr ser den ut ha lite för mycket sporttouring över sig, dvs framåtlutad och lite uppkrupna ben. Stämmer det? // Anna
Jag har, med hjälp av en sänkningssats, sänkt min Honda Varadero. Det förändrade hojens egenskaper mer än vad jag trodde men bara till det bättre tycker jag, den blev mer lätthanterlig, lättare att lägga i kurvor och känns fortfarande stabil som ett godståg på vägen. Jag kom dessutom ner mer bakom rutan vilket gav mig ett bättre vindskydd.
Innan jag sänkte den gjorde jag om sadeln och sänkte den, om det gjorde någon skillnad på förmågan att nå ner är tveksamt men jag fick en skön och snygg sadel.
En sak blev sämre i och med sänkningen, stödet, hojen står mer upprätt nu. Inget problem så länge man står på plan mark men när man stannar på en parkeringsplats längs med vägen så lutar det oftast utåt från vägen sett och då går det inte att ställa den på stödet. För att inte tala om centralstödet, jag orkar helt enkelt inte lyfta upp den nu, hojen sänks ju i bak vilket gör att man får ca 40 mm ytterligare att lyfta, det går bara inte. Det var jobbigt innan men nu är det kört.
Mitt tips är att du tittar på BMW F 650 GS, har för mig att den kan beställas i en sänkt version. Den har, som nämnts tidigare, en 800 cc motor vilket man inte kan tro av modellbeteckningen att döma. Kolla mer på BMW:s hemsida.
 

800cc

New member
Det jag har hört om sänkningssatser är att de kan förändra motorcykelns egenskaper en del. Är det någon som har erfarenhet av det? Tittade på en bild av Honda VFR 800 och tyvärr ser den ut ha lite för mycket sporttouring över sig, dvs framåtlutad och lite uppkrupna ben. Stämmer det? // Anna

Jag åker på en vfr 800 -02 och det är som du säger att man sitter lite framåtlutad på den,jag känner av armarna/axlarna (jag är 175 cm)efter lite längre åkturer,men kan man stå över det så är det en kul hoj ,att ligga på motorvägsfart går stadigt och fint,den är väldigt välbalanserad ,det känner man direkt man åker iväg,men ryckig att köra i lägre farter typ stadskörning,kurviga vägar går fint,så i det stora hela en bra hoj,men som sagt,ska du ha en ren touringhoj så hade jag nog tittat efter en med mera upprätt körställning
 

800cc

New member
Jag åker på en vfr 800 -02 och det är som du säger att man sitter lite framåtlutad på den,jag känner av armarna/axlarna (jag är 175 cm)efter lite längre åkturer,men kan man stå över det så är det en kul hoj ,att ligga på motorvägsfart går stadigt och fint,den är väldigt välbalanserad ,det känner man direkt man åker iväg,men ryckig att köra i lägre farter typ stadskörning,kurviga vägar går fint,så i det stora hela en bra hoj,men som sagt,ska du ha en ren touringhoj så hade jag nog tittat efter en med mera upprätt körställning

glömde att skriva sitthöjden....805mm
 

Jaouws

New member
Frågan är hur gammal hoj du tänkt dig. Frugan har precis köpt en Yamaha FJ1200 -93 och den passar henne perfekt i längd och hon är 168 cm.
 

Titania

New member
Längd, som höjd över havet, spelar ingen som helst roll. Det är beninnerlängden som är intressant. Och, varje centimeter är viktig.
 

Titania

New member
Brukar gå hyfsat hand i hand va? ;)

Inte nödvändigtvis. Och jag ser ingenstans beninnerlängd nämnas utan den och den är 160 eller 158 eller 165... och som jag sa, vi pratar om centimetrar hit eller dit. De som är "drabbade" vet precis vad jag pratar om.

Själv har jag en sänkt ER6:a med låga sadeln (= 76,5 cm) beninnerlängd 71 cm (glöm inte att sadelbredden knycker centimetrar också) och jag når ner med yttersta tåspetsarna. Står jag i ett hjulspår med hojen når jag ner med båda och hela stortårna samtidigt. :cool:
 

swischmc

New member
Jag kan tipsa om Honda CBF1000. En stor hoj visserligen, men med inställningsmöjlighet på sadeln. Går att sänka/höja 3 cm. Lägsta höjd är 79,5, har jag för mig. Är själv 165 - med korta ben - men på den når jag precis ner. En bra touringhoj, lugn, stabil och man har inte alltför ont i baken efter 40 mil. (Går också bra på gokartbana, provade på Rörken idag. :))

Som vissa av er sett, så har jag dessutom byggt upp mina stövlar en del. Gör mest att jag känner mig säkrare, men också att jag får möjlighet att provköra fler hojar. Två cm till på benlängden gör större skillnad än man kan tro!!
 
Top