Tips på väg mellan Ö-vik - Ystad

Triumph int

New member
Tips på rolig väg som inte är alltför långsam

Jag startar i Ö-vik och har en dag på mig till Ystad

Är Strängnäs och östkusten ett bra alternativ?

Vilken sida av Vättern är bättre?

Vetlanda Växjö?

Bara motorväg blir ju lite segt efter ett par timmar
men blir det för många 70 och 50 sträckor så tar det för lång tid
 

Hojkul!

New member
Härlig sträcka/or du har framför dig!

Jag har tidigare tipsat en hojförare om en trevlig rutt (men denna gång norrifrån);

Höger vid Birsta (innan Sundsvall) -> Bergsåker -> Matfors. Söder mot Lucksta, -> Sörfors -> förbi Sörlindsjö -> Hassela. Väg 305 via Hedvigsfors -> Friggesund -> Delsbo. Här kommer "favoritvägen Kalvstigen"! ner till Nordsjö, där du svänger vä. och kör via Kalv och vidare mot Nor och kör på Nianforsvägen -> Vallsta. Väg 83 förbi Arbrå -> Bollnäs. Väg 50 -> Alfta och fortsätt 50 söderut via Enviken -> Falun. Vidare på 50 -> Borlänge -> Ludvika -> Grängesberg -> Kopparberg -> Storå -> Lindesberg -> Örebro.

Härifrån kanske någon annan kan ta vid och guida söderut ?! :)
 

Ove 60+

Active member
Härifrån kanske någon annan kan ta vid och guida söderut ?! :)

En enda dag för hela vägen innebär raka spåret? Ett förslag kan vara från Örebro till Askersund och vidare via Karlsborg och Hjo till Jönköping. Bekväm väg som inte är alltför tråkig. Utsikt över Vättern här och där.
 

V Saarela

New member
....och andra sidan, Turistvägen från Ödeshög till Gränna tycker jag är skapligt fin. Vackraste delen av E4 finns också strax norr om Jkp(tycker jag i alla fall)

Ö-vik Ystad är väl en sådär 120 mil. Blir en lång dag, även om du skulle hålla E4:an.................
 

TMax500

Member
Tack, jag tittade lite på Vätterns västsida och den såg lite lockande ut
Den är dock inte så intressant körmässigt. Man skymtar Vättern här och var som Ove skriver. Men annars så är det en hålla-i-gashandtaget-och-köra-rakt-fram-väg. Körde Karlsborg-Askersund samt Jönköping-Habo i helgen och det var ett sömnpiller. 80/90-väg, bitvis med mitträcken. Men man avverkar milen hyfsat snabbt.

På östra sidan har du mera utsikt över sjön. 50:an är väl inte helspännande heller (har bara kört vissa delar). E4 är riktigt vacker på många håll som V Saarela skriver. Det är motorväg vilket innebär att du ju kan dra upp tempot en del med din Sprint (komma fram innan det blir natt...).

Och får du en stund över så är turistvägen Ödeshög-Gränna trevlig och sedan bjuder "lilla" vägen (förbi Ölmstad, Skärstad, Kaxholmen) till Jönköping en trivsam körupplevelse (70-80-väg i vacker landsbygd).

Helst skulle man ju köra småvägar hela vägen... men det är ju inget alternativ eftersom du skall ta dig 100+ mil på en enda dag.
 
Last edited:

Triumph int

New member
Tänker starta vid 04.00 så att jag kan stanna ofta och röra på mig
annars kommer jag nog inte att orka

Jag får nog se hur pigg jag känner mig efter 6-7 timmars körning
är jag lite seg tror jag att E4 är det säkrare alternativet
 

zappa

New member
Tänk på att även via motorväg så kommer dina 120 mil att ta minst 14 timmar med stopp för tankning och lite näring. Min erfarenhet av långkörning är att upp till 20 timmar landsväg/motorväg klara man av om man tar lite längre stopp emellanåt och ser till att hålla en konstant blodsocker nivå och mycket vätska.

Vad gäller vägar så har jag inte så mycket att bidra med men väg 30 mellan Jönköping och Växjö är ett sömnpiller med en del små samhällen längs med vägen. Börja det dessutom att mörkna när du är där så brukar det vara MYCKET vilt på vägarna. Det samma gäller 27/25 från Värnamo till Ljungby/Växjö.

Tittar man söderut så har jag för mig att Växjö - Lund är ganska trevlig på sina ställen men visst måste det finnas bättre vägar.

E22:an rekommenderar jag inte! Kör Norrköping - Kalmar ett 10-tal gånger per år och den är bara såååå tråkig, för att sedan inte snacka om E22:an efter Kalmar ner mot Skåneland. Ner till Sökvesborg tar typ 2 timmar i verkligheten men känns som 2 ljusår.... *snark*

Den är trevlig på sina partier men merparten är *suck*!

Ditt val att starta 04:00 är bra, skulle kanske till och med rekommendera att starta vid 03:00 för att få uppleva de ljuvliga sommar morgnar vi har här i Sverige (när solen skiner).
tonnebro2011.jpg


/Zappa
 
Last edited:

Triumph int

New member
ja jag vet att det kommer att kännas längre än det är

med många korta stopp så hoppas jag att det går bra
 

Triumph int

New member
Som vanligt vart det inte som man hade tänkt sig

Ö-vik - Nynäshamn kort och snabbt

Ett varv i Europa och hem via Travemunde - Malmö

Jag hade en enorm medvind när jag startade i Malmö och på ett par timmar var jag i Örebro
så därifrån körde jag väg 68 Lindesberg Fagersta och sen in på väg 272 Ocklebo

Regnet hann upp mig i Söderhamn så därifrån blev det E4
 
Top