Tips inför längre åkningar

OH-

Member
Lämpliga kartor!

Visst är det kul att köra långt men det är ännu bättre att ha kul på vägen och kunna leta sig bort från sömnpillervägarna. Jag vet inte hur andra känner men jag kör gärna efter GPS men på den kan jag inte se alternativen. Zooma in och allt sammanhang försvinner, zooma ut och alla dom roliga vägarna försvinner.
 

Bob Sweden

New member
Lämpliga kartor!

Visst är det kul att köra långt men det är ännu bättre att ha kul på vägen och kunna leta sig bort från sömnpillervägarna. Jag vet inte hur andra känner men jag kör gärna efter GPS men på den kan jag inte se alternativen. Zooma in och allt sammanhang försvinner, zooma ut och alla dom roliga vägarna försvinner.

+1! :tummenupp

GPS är perfekt när du ska transportera dig målmedvetet, från A till B, kanske via X.
Gäller även GPS med rutter, funkar bra om du har förplanerat i detalj men vem vill det när man väl är framme i den region där man räknar med att tillbringa ett par dagar!?

Nej, är du bara ute och "glider omkring" så är papperskartan fortfarande oslagbar.


/B
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Glöm inte bort Garmins "Detour" !

View attachment 5889

Den lilla knappen som i svenska menyer heter "omväg" är egentligen avsedd för att snabbt kunna beräkna fram alternativ väg när den planerade rutten är spärrad av olyckor eller trista köer.
Men, den funkar kalas även om själva vägen är trist! Klicka knappen och navin räknar blixtsnabbt (nåja) fram en alternativ rutt som rör sig hyfsat parallellt med den ursprungliga, men nästan alltid vackrare, kurvigare och mer utmanande.
Det är ett utmärkt sätt att hitta nya grusvägar, och gillar man inte grus så gäller det att ta sig djupare in i menyerna och ticka boxen "undvik grusvägar"

Garmin vill ju självklart styra upp dig på den "stora vägen" snart nog igen, men det är inget som hindrar att man klickar knappen igen och igen och igen - och även att dubbeldippar i njutningsbägaren; alltså klickar "omväg" igen medans man redan är ute på "detour".

Jag har upplevt så sanslöst mycket bra och oväntade vägar på detta vis, och det är enkelt och snabbjobbat - och dessutom har man hela tiden beräknad ankomsttid till den egentliga destination (ja just det ja...) i navifönstret. När man till sist håller på att spräcka tidsplanen är det bara att lyda mamma Nüvi och styra upp på den snabba vägen igen.

Cred för detta inlägg går till Micael

dnc2010011.jpg


som trots grymt god hand (och armar...) med kartor ändå visade mig hur bra och effektivt "detour"-funktionen arbetar när man är på långresa.


Hampe
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Ja, så kan man säga. Så brukade jag också säga innan jag lärde känna min GPS.
Själv så älskar jag klassisk måfåkörning och gillar oftast var jag hamnar med metoden 'varannan höger varannan vänster'.
Men, då är det fokus på just - ingenting. Fridsam sightseeing utan att veta vad det är man kan komma att se.

Med 'omväg' kan jag tillåta mig äventyr och upptäckter även när jag har en bestämd punkt för resan, och kanske också en spikad ankomsttid att hålla mig till.

Jag tycker funktionen är kalas, även om jag lika gärna kör vilse på klassiskt vis - helt på egen hand.
Själv skulle jag vilja säga 'SatNav, the efficient way of getting lost'

H
 

Bighoj

New member
Glöm inte bort Garmins "Detour" !

View attachment 5889

Den lilla knappen som i svenska menyer heter "omväg" är egentligen avsedd för att snabbt kunna beräkna fram alternativ väg när den planerade rutten är spärrad av olyckor eller trista köer.
Men, den funkar kalas även om själva vägen är trist! Klicka knappen och navin räknar blixtsnabbt (nåja) fram en alternativ rutt som rör sig hyfsat parallellt med den ursprungliga, men nästan alltid vackrare, kurvigare och mer utmanande.
Det är ett utmärkt sätt att hitta nya grusvägar, och gillar man inte grus så gäller det att ta sig djupare in i menyerna och ticka boxen "undvik grusvägar"

Garmin vill ju självklart styra upp dig på den "stora vägen" snart nog igen, men det är inget som hindrar att man klickar knappen igen och igen och igen - och även att dubbeldippar i njutningsbägaren; alltså klickar "omväg" igen medans man redan är ute på "detour".

Jag har upplevt så sanslöst mycket bra och oväntade vägar på detta vis, och det är enkelt och snabbjobbat - och dessutom har man hela tiden beräknad ankomsttid till den egentliga destination (ja just det ja...) i navifönstret. När man till sist håller på att spräcka tidsplanen är det bara att lyda mamma Nüvi och styra upp på den snabba vägen igen.

Cred för detta inlägg går till Micael

dnc2010011.jpg


som trots grymt god hand (och armar...) med kartor ändå visade mig hur bra och effektivt "detour"-funktionen arbetar när man är på långresa.


Hampe
Kollade min 660 men det finns tydligen ingen detour på denna.Är detta något du själv lagt till ?
 

Hampe

Skriver massor!
Kollade min 660 men det finns tydligen ingen detour på denna.Är detta något du själv lagt till ?

Nope. Jag kollade bildarkivet från gamla körningar, och på riktig svenska heter knappen "Avstickare" på min Nüvi 550:

DustyButt078_zps26ef7c41.jpg


Själva ikonen ser likadan ut vilket språk man än väljer, och av vad jag lyckats goggla mig till så skall den finnas även på Zumo 660.
Ligger i menybilden, samma som på min bild ovan. Hoppas verkligen inte jag narrar dig nu, berätta om du hittar den!

Skulle det vara så att 660 saknar denna funktion så måste jag nog tusan ovärdera mitt nästa köp...

Skye! Du har ju en flingflångandes 660? Har du den orangea knappen på menyn?


Hampe


Edit!

...då kan man fråga sig: varför har man en klockbild på 00:05 i sin bildbank?
Jo, som alltid finns det en story:

Östraste Finland, nedanför Polcirkeln men ändå nattljust

DustyButt074_zpsbe046087.jpg


och med 2 timmar kvar till målet

DustyButt077_zpsb9145ae2.jpg


så accepterar inte sedelautomaten mina sedlar

DustyButt069_zpsc59f04ba.jpg


och inget av mina kort funkar på kortläsaren - som vanligt i Finland.

DustyButt072_zpsc1d88a3e.jpg


Så kan det gå när inte haspen är på!


Ett "Tips inför längre körningar" är alltså att planera sina tankningar, och inte förlita sig på nystrukna finsedlar ur Bankomaten, utan kanske backa upp med lite cirkulerade pengar med...


Jodå, jag hittade annan, mycket bättre soppa en bit längre bort och kom fram som jag skulle

DustyButt092_zps18665c92.jpg

Vita strecket = gränsen mot Ryssland...

Frid och fröjd!


Hampe

Ressugen...? Vem, jag...? :victorious:
 
Last edited:

Skye

Kör Mycket!
Skye har den oranga knappen och den heter numera räkna om eller omväg beroende på ruttval. Det måste läggas ett ruttmål för att den ska komma upp.

Var ute förra veckan och på första etappen gjordes 40 mil varav omvägarna gav minst 15 mil nylagda grusvägar.

attachment.php
 
Last edited:

Bighoj

New member
Hade inte lagt in något mål men då jag gjorde detta så kommer där upp en ikon som heter räkna om,är det denna man ska trycka på ? Ser nu att ni redan skrivit svar på denna fråga.Ska bli intressant att testa detta när jag är ute och kör nästa gång..Tackar för hjälpen.
 
Last edited:

Skye

Kör Mycket!
Kör du kortast tid så räknar den om, kortare sträcka blir det omväg i GPS:en
 

swischmc

New member
Något jag upptäck är alla smarta lösningar som finns på tex Naturkompaniet och XXL. Vandrarna vill ha lätt vikt och saker som inte tar så mycket plats. Jag har köpt liggunderlag, sovsäck och tält där.

SidenSelma har påslakan/sovsäck, nattlinne och badlakan/handduk som (nästan) inte tar någon plats alls. Deras underställ rekommenderar jag också.

Tankväska är nästan ett måste, välj en som är enkel att ta av och som är lätt att bära. Då får du automatiskt med allt dyrbart som mobil, nycklar, plånbok, kamera osv.

God tur!
 

P LINDIS

New member
Det här med dom nya material är rätt intressant. Kevlar finns nu i olika kvaliteter.
Jag var nere i Bromölla och fick en bra guidning. Då fanns det (tror jag 3 olika) kvalteter
att välja på. Givetvis var det prisskillnad också.

Man räknar hur många sekunder innan det går hål på tyget,,,, asfalt är djävligt hårt att glida
på. Inte precis 00 sandpapper så att säga. Snarare som en trä-rasp,,,:very_drunk:

På lång resa tror jag att det blir ett par kevlar jeans i packningen !

Är det j-vligt varm sommardag så blir det lätt lite svettigt, speciellt vid stopp, rastning, mindre gång turer
vid sidan av vägen.

En del kevlar jeans är lika snygga som ett par Levis jeans.

Såg att dom hade MC skor/stövlar också,,,, knappt märkbart att det var designat för MC körning
men ända skyddar mera än vanliga dojor,,,,
 
Last edited:
Top