Tips inför längre åkningar

Igge

New member
Hej!

Jag har planer på lite längre turer som sträcker sig över ett antal dagar. Jag undrar då: vad får jag inte glömma att ta med?

Jag har hört att packa lätt är att packa rätt, men jag vill inte behöva köpa saker under färden som jag kunde tagit med hemifrån.

Jag har åkt runt vättern en gång (30 mil/dag i snitt över tre dagar) och då packade jag en massa saker som jag inte använde. Jag har kvar packlistan men vet inte riktigt vad jag ska undvika. Den turen uteblev visserligen den planerade tältningen pga regn och lite andra omständigheter så det kan ju ha gjort att mycket inte användes.

Sedan får ju gärna allmäna tips om planering och utförande av MC-turer ges. :)

Det som är planerat nu:
Köping till umeå och vara hos en släkting där någon/några dagar, ev. vidare till piteå och sedan hem.
Hojen är en XT660Z Ténéré som är lämplig för 2st 20liters s.k. sjösäckar och en 40 liters bag bakpå. På mig ska jag inte packa något mer än en "Camelback" (mer kan bli farligt vid ev. vurpa och om inte annat jobbigt)

Mvh Erik

Last edited:

Jåke

New member
Vad skulle du ta om du skulle åka tåg eller flyga? Ungefär detsamma fast lägg till lite extra hojkläder typ regnställ, extra handskar. Sen kan du säkert komplettera originalverktygen med buntband och silvertejp samt nånting som är lite enklare att sträcka kedjan med.

Det är ungefär vad jag brukar ha om jag vet att boendet är ordnat: En uppsättning kläder med sneakers att ha när jag inte åker hoj plus kanske nån lite snyggare skjorta och en tunn jacka som åtminstone är aningen regntät eller tjock tröja beroende på gissad väderlek. En uppsättning underkläder mer än du tror, regnställ och extra handskar samt halsduk. Ett gäng öronproppar, telefonladdare, kamera, plånbok och verktyg som ovan plus kedjesmörja. MyggA.

Jag har nog glömt nåt jag med, men det är inte hela världen att åka bort över en helg eller lite mer. I princip var detta vad jag hade med mig 5 dagar genom Norge.

Last edited:

Igge

New member
Däckfix, punkteringskit med pluggar, extra nyckel till hojen, extra batteri till mobilen.

//Amir

Extranyckel ska med. Däckfix kanske åker med (kräver däckjärn och däckkrängningskunskaper). Extra batteri till mobilen får vi se om jag införskaffar, laddare ska med åtminstone (har monterat 12voltsuttag idag och har laddare för det)

gundj

New member
Standardtrix. Lägg fram allt du vill ha med dg pâ sängen.
Efter att chocken har lagt sig sâ tar du bort hälften.
Har du tvâ packväskor? Se till att det du vill ha med dig gâr att packa i den ena.
Varför? Jo, dels vill du nog köpa saker längs vägen, dels packar ma inte sâ noga efter ett par dagar sâ allt tar mer plats än när du packade hemma. Likasâ vill man gärna hâlla blöta saker för sig.

Igge

New member
Standardtrix. Lägg fram allt du vill ha med dg pâ sängen.
Efter att chocken har lagt sig sâ tar du bort hälften.
Har du tvâ packväskor? Se till att det du vill ha med dig gâr att packa i den ena.
Varför? Jo, dels vill du nog köpa saker längs vägen, dels packar ma inte sâ noga efter ett par dagar sâ allt tar mer plats än när du packade hemma. Likasâ vill man gärna hâlla blöta saker för sig.

Kanske kan vara en idé, kan man även testa att provpacka det på hojen och se hur den beter sig innan man ger sig iväg :)

DearHunter

New member
Kan tilläggas:

Viktiga telnr på lapp (finns en del i SMCS lilla handbok.)

Badbrallor och en resehanduk (lättorkad, ingen bomull) är smidigt att ha med sig om man vistas bland folk.. toalettartiklar. Någonting mot getingstick om Du är känslig. Kul att få in en sådan i ärmen eller innanför hjälmen.. :D

Kemisk metall (en bit), lagar, fyller, ersätter och limmar det mesta. En gång så byggde jag upp en bortsprucken del av ett filterhus och kunde köra vidare.

- Eurocard... Det Du glömmer få med kan Du alltid köpa.. ;)

- Och sedan så lägger Du in följande på din mobil:

http://m.yr.no/

De gör mycket bra väderprognoser.

Lycka till och lägg upp lite fina bilder som inspirerar :)

gundj

New member
Pâ tal om lappar.
Under sadeln har jag en laminerad lapp med namn, adress, telefonnummer, anhöriga, telefonnummer till försäkringsbolag, försäkringsnummer och lite annat nyttigt.
Förhoppningen är att om nâgot händer mig finns det nödvändig info.

Igge

New member
Kan tilläggas:

Viktiga telnr på lapp (finns en del i SMCS lilla handbok.)

Badbrallor och en resehanduk (lättorkad, ingen bomull) är smidigt att ha med sig om man vistas bland folk.. toalettartiklar. Någonting mot getingstick om Du är känslig. Kul att få in en sådan i ärmen eller innanför hjälmen.. :D

Kemisk metall (en bit), lagar, fyller, ersätter och limmar det mesta. En gång så byggde jag upp en bortsprucken del av ett filterhus och kunde köra vidare.

- Eurocard... Det Du glömmer få med kan Du alltid köpa.. ;)

- Och sedan så lägger Du in följande på din mobil:

http://m.yr.no/

De gör mycket bra väderprognoser.

Lycka till och lägg upp lite fina bilder som inspirerar :)

SMC's lilla handbok får jag leta rätt på, vet ej var vår är (familjemedlemskap)
Sedan knåpa ihop en "bra info"-lapp

Badbrallor etc står med på min lista.
Getingstick har jag aldrig testat på så jag vet inte om jag är känslig, känns dumt att testa, men kan väl inte skada att ha med något mot det.

Kemisk metall kanske ska införskaffas, kan vara bra att ha.
Ett gäng buntband, silver- och eltejp ska med åtminstone.

yr.no's mobilprognoser har jag inte testat, men deras vanliga brukar funka. Även om jag under de två senaste (väderberoende) åren i skolan har bevisat att meteorologi är i stort sett snäppet sämre än en gissning. :p

Så här ser min packlista ut för nuvarande (kopierat ur en "kladdad" .txt-fil):
kalsonger
strumpor
hoodie
mjukisbyxor
kök+bränsle
sovsäck
besticklåda
necessär
badlakan
badshorts
ficklampa
kamera
hushållspapper
mobilladdare
cykelpump
multitool
eltejp (+ silver-?)
diskmedel + -borste
regnställ
reflexväst
salt/peppar/grillkrydda
tändare
extranyckel
kattstrypare
kedjesmörja (måste införskaffa ny burk!)
extra öronproppar
första hjälpen-kudde
ett till par handskar (varmare)

Last edited:

Petra

Super Moderator
SMC's lilla handbok får jag leta rätt på, vet ej var vår är (familjemedlemskap)
Sedan knåpa ihop en "bra info"-lapp

Badbrallor etc står med på min lista.
Getingstick har jag aldrig testat på så jag vet inte om jag är känslig, känns dumt att testa, men kan väl inte skada att ha med något mot det.

Kemisk metall kanske ska införskaffas, kan vara bra att ha.
Ett gäng buntband, silver- och eltejp ska med åtminstone.

yr.no's mobilprognoser har jag inte testat, men deras vanliga brukar funka. Även om jag under de två senaste (väderberoende) åren i skolan har bevisat att meteorologi är i stort sett snäppet sämre än en gissning. :p

Så här ser min packlista ut för nuvarande (kopierat ur en "kladdad" .txt-fil):
kalsonger
strumpor
hoodie
mjukisbyxor
kök+bränsle
sovsäck
besticklåda
necessär
badlakan
badshorts
ficklampa
kamera
hushållspapper
mobilladdare
cykelpump
multitool
eltejp (+ silver-?)
diskmedel + -borste
regnställ
reflexväst
salt/peppar/grillkrydda
tändare
extranyckel
kattstrypare
kedjesmörja (måste införskaffa ny burk!)
extra öronproppar
första hjälpen-kudde
ett till par handskar (varmare)

Ett tips är att packa kläder och annat i många genomskinliga plastpåsar. Det gör att du ser vad som är vad utan att behöva riva upp allt du har i packningen. Samtidigt håller det sig torrt om du nu skulle råka ut för regn.
Ha så kul!

Igge

New member
Ett tips är att packa kläder och annat i många genomskinliga plastpåsar. Det gör att du ser vad som är vad utan att behöva riva upp allt du har i packningen. Samtidigt håller det sig torrt om du nu skulle råka ut för regn.
Ha så kul!
Ett bra tips!
Jo målet är att ha kul, tackar så mycket! :)

TinaS

New member
Har bara en sak att tillägg, en sak som jag ofta glömmer och det enda jag saknat rejält

skor!

Hur många gånger har man inte fått stövla runt i mc-kängor och shorts och ännu värre mc-stövlar och klänning därför att den lilla nödvändiga artikeln saknats i packningen ;->

Chopperbyggarn

New member
Vid lite längre resor: Hojkläder för väderleken som kan förväntas dit jag ska åka , oftast endast ett par jeans (kevlar fodrade)och det är dom jag har på mig eller under andra byxor (tvättas vid behov i duschen och om vädret tillåter torkas av fartvinden) i övrigt minimalt med extra kläder. Reservdelar och verktyg vilket oftast brukar bli betydligt mer än vad som behövts (ibland fel reservdelar o verktyg då det är svårt att veta i förväg vad som eventuellt kan behöva repareras under resans gång) och gjort packningen alldeles för tung. Samt givetvis kamerautrustning med usb laddar uttag på hojen. Om resan innebär camping möjligheter så tält, sovsäck o luftmadrass, förutsatt att detta får plats på hojen.:) Anders.J

Hojkul!

New member
TinaS
Skor kan fyllas med rullade strumpor, underkläder m.m. och dessa tar då inte upp "onödig" plats :tummenupp