test av mc-verkstäder

Birgerjarl

New member
Hej!

Jag håller i detta nu på att bli blåst av en stor verkstad i Sthlm. De har borrat hål i mina trottlar och inte avhjälpt felet, dragit ut på reparationen under hela sommaren och nu vill de ha 20 000. Helt sjukt. Har någon varit i samma sits? Vad ska man göra? De säger att den går bra nu, men den går lika trögt som när jag lämnade in den. De har bytt en jävla massa grejer, men det jag får tillbaka är en lika dålig mc + förstörda trottlar. Tänker inte gå med på det. Men hur ska man gå tillväga? Finns det något testcenter där man kan få en objektiv bedömning av mc:n och det "jobb" de har gjort? Tacksam för tips.
 

GeCe

New member
Frågan är vad det går att dra in på i det här fallet?

En annan fråga: Är det någon som har erfarenhet av om man som kund brukar få närvara under servicen på verkstaden? Jag skulle aldrig lämna in min hoj på verkstad för vanliga serviceåtgärder om det inte var för att garantierna ska fortsätta gälla. För mig skulle det kännas bättre om jag fick vara med och se att arbetet utförs korrekt.

En annan sak som jag fick lära mig redan som 15 åring var att motoroljan alltid ska tappas ur då den är varm. Då oljan rinner lättare då den är varm och på så sätt får man ur mesta möjliga mängd gammal olja ur motorn. Hur många verkstäder gör detta? Trots att det står både i min verkstadshandbok och användar handbok att oljan ska tappas ur varm tror jag att detta sällan görs av en verkstad. Vid ett tillfälle frågade jag verkstaden om detta och då fick jag till svar att meken kunde bränna sig på oljan och därför tappas den ur då den är kall. Är det inte år 2010? Har man inte uppfunnit några skyddshandskar för detta än? Själv har jag aldrig lyckats bränna mig på oljan utan handskar. Jag vet inte hur stor betydelse detta med varm olja har i praktiken. Men jag är uppfattningen att om det nu står att oljan ska vara varm så ska den också vara det.

Erfarenheter synpunkter?


I mitt inlägg nr. 11 ovan berättar jag att jag aldrig lämnat ifrån mig hojen till en verkstad utan att själv vara närvarande. Håller mig till små firmor och använder nu en ensam-verkstad vid behov med en mycket duktig mekaniker som tidigare jobbat på större verkstäder.

När det gäller att tappa ur oljan har det hänt att jag någon gång att jag tappat ur oljan ur kall motor men dessförinnan ställt en lite byggfläkt som fått värma motorn några timmar sedan har jag låtit motorn stå några dygn med pluggen borta för att ev. kompensera att jag inte tömde med varm motor.
 

cub

New member
Frågan är vad det går att dra in på i det här fallet?

En annan fråga: Är det någon som har erfarenhet av om man som kund brukar få närvara under servicen på verkstaden? Jag skulle aldrig lämna in min hoj på verkstad för vanliga serviceåtgärder om det inte var för att garantierna ska fortsätta gälla. För mig skulle det kännas bättre om jag fick vara med och se att arbetet utförs korrekt.
Att dra ner på. Tja, nåt lär de väl ha dragit ner på om priset går från 6000 kr till 3500 kr? Om det är vinstmarginal, tid, kvalitet på filter etc vet man inte. Men nåt säger mig att man troligen inte är lika noggrann på något man gör för nästan halva priset. Kanske är jag pessimistisk...

Andra frågan, har väl gett upphov till de klassiska skyltarna i stil med:
Service: 1000 kr
Service, du ska titta på: 2000 kr
Service, du ska hjälpa till: 5000 kr.
:rolleyes:
 

Gurra72

New member
Hej!

Jag håller i detta nu på att bli blåst av en stor verkstad i Sthlm. De har borrat hål i mina trottlar och inte avhjälpt felet, dragit ut på reparationen under hela sommaren och nu vill de ha 20 000. Helt sjukt. Har någon varit i samma sits? Vad ska man göra? De säger att den går bra nu, men den går lika trögt som när jag lämnade in den. De har bytt en jävla massa grejer, men det jag får tillbaka är en lika dålig mc + förstörda trottlar. Tänker inte gå med på det. Men hur ska man gå tillväga? Finns det något testcenter där man kan få en objektiv bedömning av mc:n och det "jobb" de har gjort? Tacksam för tips.

Beror på vad ni kom överens om innan. Rätt osmakligt om det tar betalt för de timmar de lagt ner när felet är kvar. Det måste isåfall gå pruta ner. Du skulle såklart bänkat den innan och efter. Men vem f*n gör det. Man litar ju på verkstaden om de säger att de fixar.
 

Gurra72

New member
En däckfirma förstörde min enkelsvingsfälg. Fråga om han klara så stort centrumhål annars sa jag låt bli balansera. Arslet hade satt fälgen i spänn mellan två metallstycken i balanseringsmaskinen och dessa hade på något sätt roterat mot varandra vilket resultera i djupa cirklar på bägge sidor av fälgen. Han "pröva" men det gick inget bra utan rätt konor. Jag blir fortfarande arg när jag tänker på hur j*vla dum en del kan vara som dessutom ska vara experter. Hur svårt kan det vara. Ser du att du inte klarar det låt bli.

Försöker det mesta själv. Annars rekommenderas Italia bike center i Arboga. Bra priser och mycket bra meckar, även på ej-Italienskt
 

Pisken

New member
Hej!

Jag håller i detta nu på att bli blåst av en stor verkstad i Sthlm. De har borrat hål i mina trottlar och inte avhjälpt felet, dragit ut på reparationen under hela sommaren och nu vill de ha 20 000. Helt sjukt. Har någon varit i samma sits? Vad ska man göra? De säger att den går bra nu, men den går lika trögt som när jag lämnade in den. De har bytt en jävla massa grejer, men det jag får tillbaka är en lika dålig mc + förstörda trottlar. Tänker inte gå med på det. Men hur ska man gå tillväga? Finns det något testcenter där man kan få en objektiv bedömning av mc:n och det "jobb" de har gjort? Tacksam för tips.

Kolla med motormännen , vet ej om dom bara handhar bilärenden eller om MC ingår i deras M-tester .... allmänna reklamationsnämnden var en annan instans som dök upp i huvudet , låter som att verkstaden har klantat till sig lite :rolleyes:
 
H

honda cbf 500

Guest
Det här med test av mc verkstäder kanske är något som mc-folket kunde göra eller andra stora mctidningar.

//Amir
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Birger Jarl: Konsumentverket har en sida "Klagomålsguiden" om hur du ska gå tillväga. http://www.konsumentverket.se/Klaga/Klagoguiden/Klagoguiden/
Du kan också få hjälp av konsumentsekreterare i din hemkommun - de är experter på denna typ av ärenden.
Du har möjlighet att få 15 minuter kostnadsfri rådgivning av SMC:s jurister.
Om ett ärende går till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, krävs bevis att firman inte gjort vad de skulle. Bevisen måste du fixa. Handelskarmrarna har en sida med utsedda besiktningsmän: http://www.besiktning.nu/
Vissa av Motormännens testcenter kan göra tester av MC.
 
Top