test av mc-verkstäder

H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Jag undrar om det görs tester av mc-verkstäder i likhet med de tester som Aschberg gjorde mot bilverkstäder?:D:p

Mvh

Amir
 

erkagn

New member
Tidningen Bike har gjort såna tester. Men kommer inte ihåg hur länge sen det var. Det borde ju göras varje år tycker man ju.
 

Marie

Banned
Jag läste i ADAC-Motorwelt att ADAC gjort ett test av mc-verkstäder i Tyskland på samma sätt som de testar bilverkstäder. Tyvärr var resultatet tämligen nedslående, mycket sämre än för bilverkstäderna (hur nu det kunde vara möjligt :eek:)

Jag tror tyvärr att resultatet inte skulle blivit bättre i Sverige, vilket gör mig ännu mera övertygad om att jag gör rätt som gör alla hoj-jobb i egen verkstad. Den enda, utöver jag själv, som får närma sig min hoj med ett verktyg i handen är Mimmi.
 

DearHunter

New member
Inget ovanligt att man mekar själv på fritiden. Har en egen verkstad ... fixar nästan allt på egna hojen, inklusive om någon har en skruv lös.... . :D
 

cub

New member
Jag skulle gärna se ett test av verkstaden som "servade" min mc häromsistens...*mutter*.. Så länge jag har garanti kvar så lämnar jag in den även om jag nu kommer att byta verkstad.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag ringde runt 2003 till ett antal verkstäder och jämförde priser för ett antal olika MC-modeller. Stora skillnader på pris och tillgänglighet i Sverige.
Bifogar text jag skickade till MC-Folket och prisuppgifterna som lämnades av verkstäder. Minns tyvärr inte vilket nummer det publicerades i.:)
 

Mathias

Active member
Jag skulle gärna se ett test av verkstaden som "servade" min mc häromsistens...*mutter*.. Så länge jag har garanti kvar så lämnar jag in den även om jag nu kommer att byta verkstad.
Om det är Hondas 5-års garanti som du menar så har jag fått förklarat för mig att den gäller på vilken honda verkstad som helst, bara hojen är servad på auktoriserad verkstad. Men kolla med Honda Sverige om du vill vara helt säker.
 

Hagis

New member
Jag håller med om att verkstäderna bör kontrolleras i alla fall regelbundet säg vart annat år! Av den egna erfarenheten, alltså ingen 2a hands information, så tycker jag att dom flesta verkstäderna vi haft kontakt med har varit under all kritik! Vi har fått tillbaka hojar som det är mer fel på inkl att felen vi lämnat in hojen för knappt eller undermåttligt har fixats, hojar som knappt är kördugliga då hjul m.m. suttit löst, betalat servicar och fått tillbaka hojen med papper på att det här och det här är fixat och så visar det sig att det inte alls är fixat osv. Så vi skruvar det mesta själv på dom hojar som inte har massa sensorer eller garantier kvar! Jag köper inte en nyare hoj pga att jag vill meka min själv, ingen tar hand om min hoj lika bra som jag själv gör. Att det sen ibland kan ta 3 veckor längre då jag söker information, det köper jag utan tvekan!
 

GeCe

New member
:mad: Twi vale för fuskande verkstäder som tar hutlöst betalt.

Har aldrig lämnat ifrån mig en hoj till en verkstad utan att vara närvarande själv och kan kolla vad som görs. Har tillgång till en sådan liten enmans-verkstad med en mycket kunnig mekaniker vid behov och det känns guld värt när det är något som man har lite svårt att fixa själv. Ibland kan det räcka med ett kort samtal med honom för att veta hur jag ska lösa ett ev. problem. Så i första hand reparerar jag själv och gör service hemma i garaget så långt det bara går för man vill ju ha koll på att grejorna är i ordning och sitter fastskruvade ordenligt.
 

cub

New member
Om det är Hondas 5-års garanti som du menar så har jag fått förklarat för mig att den gäller på vilken honda verkstad som helst, bara hojen är servad på auktoriserad verkstad. Men kolla med Honda Sverige om du vill vara helt säker.
Jo NÄSTA gång blir det ju en annan auktoriserad verkstad. Jag ringde t o m Honda och frågade om de hade några krav på vilka som fick kalla sig auktoriserade och om det någonsin följdes upp. Ingen ville riktigt ta i frågan för han som "hade hand om det" var på semester. Jaja...
 

swischmc

New member
Det är bara att gratulera alla som har tillgång till egen verkstad... själv har jag inte ens ett garage att mecka i. Och inte mycket till kunskap heller. :p
För de som sitter i samma sits som jag är verkstäder guld värda - om man hittar en man litar på. Jag servar på Honda i Upplands Väsby (norra Stockholm) och hittills har de varit mycket hjälpsamma, både med tider och priser. Tack och lov för det! :)
 

Nox Miles

New member
Vill dela med mig av en erfarenhet då jag skulle serva min hoj i våras. Jag ringde till Lingvalls motor i Gävle som är auktoriserade på Kawasaki för att få min KLE500 servad. Jag önskade ventilkontroll och ett vanligt oljebyte, samt byte av kylarvätska. Priset skulle enligt servicekillen bli 5500 - 6000 kr. Spontant kändes detta dyrt, vilket jag påtalade, men fick till svar att det var mycket jobb och att det tog lång tid att kontrollera ventilspelet. Jag ringde därefter till två andra MC-verkstäder i området och båda dem skulle ha 2500 kr för exakt samma jobb med exakt samma olja. Dessa var inte auktoriserade, men jag blev ändå upprörd på Lingvalls då jag kände att prisskillnaden var på tok för stor. Så jag ringde upp igen till Lingvalls, och då kunde dem göra jobbet för 3500 kr inklusive material dvs olja, filter och kylvätska. Detta gjorde mig nästan ännu mer upprörd, för vad hade hänt om jag accepterat det första priset på 5500 - 6000 kr? Jag blev en erfarenhet rikare och mitt råd till er som inte kan eller vill serva själv är att ringa runt och ställa verkstäderna mot varandra. Det kan finnas fina slantar att spara.
 

GeCe

New member
Jo NÄSTA gång blir det ju en annan auktoriserad verkstad. Jag ringde t o m Honda och frågade om de hade några krav på vilka som fick kalla sig auktoriserade och om det någonsin följdes upp. Ingen ville riktigt ta i frågan för han som "hade hand om det" var på semester. Jaja...


Vad Honda ställer för krav för att en verkstad ska auktoriseras är jag inte insatt i men antar det finns krav på något slags kompetens.
Däremot vet jag att verkstaden får betala Honda för "förmånen". Samma system finns på försäljningsidan där Honda kräver avgifter för att få sälja deras hojar och reservdelar som gör att det bli dyrt att sälja Hondas produkter och jag vet en firma i länet som lagt av med Honda pga den anledningen.
 

cub

New member
Vill dela med mig av en erfarenhet då jag skulle serva min hoj i våras. Jag ringde till Lingvalls motor i Gävle som är auktoriserade på Kawasaki för att få min KLE500 servad. Jag önskade ventilkontroll och ett vanligt oljebyte, samt byte av kylarvätska. Priset skulle enligt servicekillen bli 5500 - 6000 kr. Spontant kändes detta dyrt, vilket jag påtalade, men fick till svar att det var mycket jobb och att det tog lång tid att kontrollera ventilspelet. Jag ringde därefter till två andra MC-verkstäder i området och båda dem skulle ha 2500 kr för exakt samma jobb med exakt samma olja. Dessa var inte auktoriserade, men jag blev ändå upprörd på Lingvalls då jag kände att prisskillnaden var på tok för stor. Så jag ringde upp igen till Lingvalls, och då kunde dem göra jobbet för 3500 kr inklusive material dvs olja, filter och kylvätska. Detta gjorde mig nästan ännu mer upprörd, för vad hade hänt om jag accepterat det första priset på 5500 - 6000 kr? Jag blev en erfarenhet rikare och mitt råd till er som inte kan eller vill serva själv är att ringa runt och ställa verkstäderna mot varandra. Det kan finnas fina slantar att spara.
Bitter som jag är så undrar jag istället vad de dragit ner på för att pressa priset...
 

Micke65

New member
Dom måste tänka om på Mc verkstäderna ..Försöka att ha tid med kunden och inte göra allt för att ta ut så mkt det bara går är så kortsiktigt tänkande :(

Under mina sista 5 års mc åkandes har det hänt en massa skit efter jag hämtat hojen , det värsta va när jag tyckte att hojen gick skumt i kurvorna och efter ca 80mils åkande titade jag på bakaxels muttern och den gick att skruva med fingrarna ....
 

Nox Miles

New member
Bitter som jag är så undrar jag istället vad de dragit ner på för att pressa priset...

Frågan är vad det går att dra in på i det här fallet?

En annan fråga: Är det någon som har erfarenhet av om man som kund brukar få närvara under servicen på verkstaden? Jag skulle aldrig lämna in min hoj på verkstad för vanliga serviceåtgärder om det inte var för att garantierna ska fortsätta gälla. För mig skulle det kännas bättre om jag fick vara med och se att arbetet utförs korrekt.

En annan sak som jag fick lära mig redan som 15 åring var att motoroljan alltid ska tappas ur då den är varm. Då oljan rinner lättare då den är varm och på så sätt får man ur mesta möjliga mängd gammal olja ur motorn. Hur många verkstäder gör detta? Trots att det står både i min verkstadshandbok och användar handbok att oljan ska tappas ur varm tror jag att detta sällan görs av en verkstad. Vid ett tillfälle frågade jag verkstaden om detta och då fick jag till svar att meken kunde bränna sig på oljan och därför tappas den ur då den är kall. Är det inte år 2010? Har man inte uppfunnit några skyddshandskar för detta än? Själv har jag aldrig lyckats bränna mig på oljan utan handskar. Jag vet inte hur stor betydelse detta med varm olja har i praktiken. Men jag är uppfattningen att om det nu står att oljan ska vara varm så ska den också vara det.

Erfarenheter synpunkter?
 
Top