Tankmonterad GPS?

SuperRetard

New member
Någon som kör med och har en åsikt?

Min tanke var att få lättare koll på att hitta nya vägar när man är ute och snurrar där korna betar :D.

De bästa vägarna är ju inte direkt de man råkar på när man följer skyltarna mot E4, och att stanna, läsa karta, och försöka minnas vart fan man skulle är rätt svårt.

Dessutom har vi ingen GPS i bilen, så en mobil gps som det finns fäste mot skruvarna i tanklocket för OCH med sugproppsfäste till bilen vore en kanoninvestering.

Hur bra/dåligt funkar det? Är det prylbögslyx eller skönt att ha om man vill lära sig nya vägar?
 

-ah

New member
Principiellt tror jag att just tankmontage är ett dåligt val; man får sänka blicken alldeles för mycket för att det ska va bra för vägvalet, liksom :D. Bättre med styrmontage, så högt som möjligt.
Tittar du på RAM-mounts finns det otaliga montagemöjligheter.
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Principiellt tror jag att just tankmontage är ett dåligt val; man får sänka blicken alldeles för mycket för att det ska va bra för vägvalet, liksom :D. Bättre med styrmontage, så högt som möjligt.
Tittar du på RAM-mounts finns det otaliga montagemöjligheter.

Ja.

Men:

Tankmontage = stabilt
Högt montage = Större påverkan vid stötar (1 hjul i luften, hård broms etc)
Lågt montage = mindre påverkan av ovan, samt fartvind (inga kåpor)


Tanken är ju inte att jag ska sitta och stirra på den, blicken ska va på vägen jue. Syftet är att snabbt få en bra karta, avstånd osv främst för att jag vill kunna våga nya vägar som man inte tar annars.
 

glider

New member
Jag har min monterad på styret, så nära mitten som möjligt för att minska rörelsen när man svänger. Den sitter skyddad bakom kåpan för att minimera risken för väta vid regn (även om den är vattentålig). Hade jag kunnat hade jag monterat den ovanpå fartmätare/varvräknare under kåpan, men det är för tight på min modell. Tankmonterat vill jag inte ha pga för mycket pryttlar framför magen, och så repar det antagligen tanken förr eller senare.

Jag tror på följande riktmärken vid montering:
- Så nära blickfånget som möjligt. (Man ska inte, men man tittar mer på GPSen än man tror. Iaf jag :))
- Om möjligt i skydd för väder

Bifogar bild på min installation.

Kan tyckas vara prylbögslyx, men jag tycker det tar hojåkandet till en annan nivå. GPS är så mkt mer än karta.

Lycka till!
/glider
 

-ah

New member
Ja.

Men:

Tankmontage = stabilt
Högt montage = Större påverkan vid stötar (1 hjul i luften, hård broms etc)
Lågt montage = mindre påverkan av ovan, samt fartvind (inga kåpor)


Tanken är ju inte att jag ska sitta och stirra på den, blicken ska va på vägen jue. Syftet är att snabbt få en bra karta, avstånd osv främst för att jag vill kunna våga nya vägar som man inte tar annars.


Nja, nog är inte styrmontaget mindre stabilt, om du använder "rätt" fixtur, och inte tror jag att det är dina wheelies som kommer att ta dö på GPS'en, snarare vibrationer. Och med ditt hojval, så ... :p
Ska du ha glädje av GPS'en bör den nog vara inom synhåll, annars blir det lätt för sent att välja väg.

Mitt montage blir så här, om du kan se på denna bild

DSC00189.jpg


RAM levererar olika armlängder, och de är inte särskild dyra, så man kan ha ett par olika för olika tillfällen.
Tyska Held tillverkar en tankväska med en inbyggd GPS-ficka, som kan vara ett alternativ.
 

Marie

Banned
Hörru -ah! Jag tittade på bilden, och såg lite mer än GPS-montaget... Vad har du nu hittat på?

Stoppat några viagra i tanken på en BMW?:D;)
 

-ah

New member
Hörru -ah! Jag tittade på bilden, och såg lite mer än GPS-montaget... Vad har du nu hittat på?

Stoppat några viagra i tanken på en BMW?:D;)

Moto-Guzzi, såklart. Sedan 6 år....
Bilden är förövrigt från Passo di Stelvio (Stilfser Joch i din värld), så det passar väl bra! :D
 

Marie

Banned
Moto-Guzzi, såklart. Sedan 6 år....
Bilden är förövrigt från Passo di Stelvio (Stilfser Joch i din värld), så det passar väl bra! :D

Och därifrån är det väl sådär 17 mil till Mandello di Lário?

Tänk att någon vågar åka så långt på något italienskt... ;)
 
Last edited:

Kjell

New member
Någon som kör med och har en åsikt?

Min tanke var att få lättare koll på att hitta nya vägar när man är ute och snurrar där korna betar :D.

De bästa vägarna är ju inte direkt de man råkar på när man följer skyltarna mot E4, och att stanna, läsa karta, och försöka minnas vart fan man skulle är rätt svårt.

Dessutom har vi ingen GPS i bilen, så en mobil gps som det finns fäste mot skruvarna i tanklocket för OCH med sugproppsfäste till bilen vore en kanoninvestering.

Hur bra/dåligt funkar det? Är det prylbögslyx eller skönt att ha om man vill lära sig nya vägar?

Några GPS tips

GPS: en skall vara placerad i blickfånget så att man inte behöver släppa blicken från vägen. Den skall ha en ljusstark skärm, annars syns den dåligt i solsken. För MC bruk skall den vara vattentät.

För din del passar Garmin Zumo 550 bra, den har fästen och strömkablar till både MC och bil. Till den finns det oxå många rutter utlagd på nätet att tanka hem.


Någon prylbögslyx tycker jag inte att den är, du gör inga fekörningar med trafikfarliga U svängar som följd.( ja jag vet att man kan ha roligt om man åkr fel i bland.) suverän i städer. du vet när du kommer fram till målet. mm.

/ Kjell
 

SuperRetard

New member
Några GPS tips

GPS: en skall vara placerad i blickfånget så att man inte behöver släppa blicken från vägen. Den skall ha en ljusstark skärm, annars syns den dåligt i solsken. För MC bruk skall den vara vattentät.

För din del passar Garmin Zumo 550 bra, den har fästen och strömkablar till både MC och bil. Till den finns det oxå många rutter utlagd på nätet att tanka hem.


Någon prylbögslyx tycker jag inte att den är, du gör inga fekörningar med trafikfarliga U svängar som följd.( ja jag vet att man kan ha roligt om man åkr fel i bland.) suverän i städer. du vet när du kommer fram till målet. mm.

/ Kjell


Tack :)!

Fast det blir lite fel i användningsområde här. Ska jag längre än 10 mil hemifrån (bortsett mamma-besök :p) så tar jag bilen. Hojen är för mig ett 100% nöjesfordon, och några längre turer blir det aldrig, då sätter jag hellre hojarna på ett släp och dricker kaffe under resan.

Dels vill jag kunna ha den i bilen. För hojåkats del mest för att lära sig hitta nya vägar "här där man är". "Hemma" är ganska stort gällande antal vägar, men jag misstänker att man bara känner till en bråkdel av dem. Eller vet tom med för jag har åkt underbara vägar på gruppkörningar som jag aldrig skulle hitta tillbaka till nu.

Angående att alla vill ha den i blickfånget så är jag nog tvärtom. Jag sänker hellre farten till 12 för att kolla på den. Av samma anledning som man skruvar bort backspeglarna vid bankörning - Blicken på vägen!
 
Top