Ta plats för att synas!

choken

New member
Jag blir något förvånad när jag ser motorcyklister som slickar sidolinjen som om dom sa till övriga trafikanter, "ursäkta att jag är här och stör".
Lika förvånad blev jag över mitt eget tankesätt när jag som bilförare (det händer att jag även kör bil) står och väntar i en korsning på min tur. När jag till slut står längst fram vid stopptecknet ser jag en 2-hjuling komma från vänster längs sidolinjen och min första tanke är, som den är placerad är det en moped.
Jag har tänkt på det här efteråt och nu undrar jag, kan en del av olyckorna i korsningar mellan bil och MC bero på just detta med placeringen i körfältet, att en MC tas för något som går långsamt eftersom det är placerat efter sidolinjen för att inte vara ivägen?
 

Bob Sweden

New member
Du hindrar också bilister som bara symger sig förbi på 1 dm avstånd.

Nej, det finns ingen plats att "smyga förbi", det existerar inte!
Du har rätt till vägbanans fulla bredd även om hojen bara är halvmetern bred, det är din "fredade zon".
Men du är lättare och mjukare än medtrafikanterna så för att tala om att du verkligen finns där får du i vissa lägen "jobba" lite.
Är det någon "plåtlådekusk" som ligger för nära finns en patentlösning: Ställ dig upp. Jag lovar, alla bilister släpper av och ger dig en lucka.


Alltså:
Syns, ta plats, var stolt motorcyklist! :star:



Ett alternativ är att som polaren D se ut som en polis.
Problemet är att alla han kommer ikapp släpper av och kör 10 km under skyltad hastighet, men jag lovar, INGEN missar honom!

View attachment 4644

/B
 

Triumph int

New member
Jag har varit med om detta flera ggr, mest pga att jag inte hade nån bra backspegel så jag hann inte se bilen innan den gled upp vid sidan.

Nu med bra speglar så låter jag inte nån klämma sig förbi.
 

Katarina

Helt okej
Jag kör i mitten av körfältet lite åt vänster till, så att jag ligger mitt framför bilförarens synfält. Är jag till höger i körfältet likt en mopedist så kan jag bli påkörd. Jag tar upp plats på min mc, allt för att synas. Och man får smyga förbi – på bilens vänstra sida och i samma körfält. Men det är trångt, risken finns att man blir klämd. Bättre att ta upp en hel bilplats i hela körfältet och är det bilister som stör sig på att man tar upp en hel bilplats så får de väl göra det. Jag betalar också fordonsskatt. Men ser jag en mc-förare smyga förbi bilarna bakom mig så underlättar jag för denne genom att förflytta mig lite åt höger i körfältet och bereda en bättre marginal för föraren.

Jag tycker det är bättre att kramas i trafiken, använda omdömet och visa hänsyn till varandra. :)
 

bsajanne

New member
Om jag vill synas lite bättre så kör jag efter min kapacitet. Dvs, jag vinglar sakta lite hit och dit. ;)

Från bilisten utsiktsplats:
Den synbara frontytan ökar och dessutom är det något som rör sig mot bakgrunden.

Vingla!!!
 

Bansaie

New member
För nått år sen hade tidningen Bike en "körskola" i tidningen som handlade om kurvtagning och placering på vägen. Kommer tyvärr inte ihåg i vilket nummer och jag verkar ha tappat bort tidningen för jag kan inte hitta den i mina gömmor, men i vilket fall.
Där hävdade de i.a.f. att man ska ligga till vänster i sitt körfält för att maximera sin synbarhet och ända sen jag läste detta så har jag praktiserat det.

Jag placerar mig helt enkelt ungefär där en bils vänstra hjul skulle rulla (och ibland nästan vid mittlinjen dock går jag in lite vid möte) och jag tycker mig ha märkt en stor skillnad på hur bilister uppfattar mig. En del hajar t.o.m. till så pass att de drar sig åt höger när de ser mig.
Min egen erfarenhet vid bilkörning, speciellt vid korsningar och du ska ut på en annan väg, är att jag lättare ser fordon som finns "mitt i vägen" än sådana som finns efter kanterna, och precis som någon nämnde ovan; en 2-hjuling långt ut på kanten uppfattas som en moped.

Så mitt råd till er som inte redan gör så, ligg i er körbanas vänstra halva så syns ni bättre. Många bäckar små :)

Jag själv ska ta mig an tipset att stå upp vid behov. Har kört lite offroad stående och bilisterna reagerar verkligen när man kommer då, men jag har inte praktiserat det för synbarhet på landsvägshojen.
 
Empiriska studier under 25 år har lärt även mig att normalt köra i "vänster hjulspår" i ett körfält. Tveksamma och otydliga situationer blir färre, dessutom ger placeringen mig oftast större manöverutrymme och marginaler i farliga lägen.
 
Top