Ta inte av hjälmen!!

jannefarm

New member
Jag var på SMC's instruktörsdag den 9:e Maj där vi fick tillfälle att träna på att ta av hjälmen på ett säkert sätt. Detta ingick även i L-ABC utbildningen jag gått tidigare. I alla tidigare sammanhang har budskapet varit, ta endast av hjälmen om det är nödvändigt för att få igång andningen, liv går före lem. Maria Nordqvist har redan tidigare, förra året, hänvisat till nedanstående länk där en specialist på området uttalar sig och framhåller samma sak.
Jag tycker att SMC borde lyssna på experter inom området innan man går ut och ger oss instruktörer utbildning. Det är jättebra att vi övar hjälmavtagning men vi ska inte göra det i onödan och riskera att förvärra en skada.
http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=11567
 

enhjuling

New member
Vad var nu budskapet menar du?
När skulle man ta av hjälmen om det inte var för att få den skadade att andas?

/Stefan
 

jannefarm

New member
Budskapet jag hört tidigare är att vi ska endast ta av hjälmen om det är absolut nödvändigt för att rädda liv.
Budskapet som fördes fram igår på instruktörsdagen och som går stick i stäv med vad jag har hört från alla andra håll var att vi alltid skulle ta av hjälmen även om personen var vid medvetande, kunde andas och dessutom talade om att han hade nacksmärtor.
 

enhjuling

New member
Budskapet jag hört tidigare är att vi ska endast ta av hjälmen om det är absolut nödvändigt för att rädda liv.
Budskapet som fördes fram igår på instruktörsdagen och som går stick i stäv med vad jag har hört från alla andra håll var att vi alltid skulle ta av hjälmen även om personen var vid medvetande, kunde andas och dessutom talade om att han hade nacksmärtor.

OJ.... protesterades det inte då?
Det låter ju väldigt konstigt.
 

Trixter

New member
Kan bara hålla med Janne. Jag satt i bilen imorse och funderade på varför i hela friden vi skulle ta av hjälmen och sedan sitta och ha det jättejobbigt med att hålla huvudet still på en person som är vid medvetande och bevisligen har risk för nackskada (dvs svarar att de har ont i nacken eller stickningar i armar eller händer). Det enda argumentet jag hörde FÖR denna handling var att hjälmen ska ju ändå av när ambulansen kommer men då kanske man ska överlåta det till den tränade sjukvårdspersonal som kommer till platsen? Dessutom måste ju nacken vara stabilare om huvudet ligger still på backen än om man sitter och håller i det? Att sträcka upp nacken med hjälmen på kan ju kanske dock vara en bra idé? Tyvärr tänker man inte alltid när man står och utbildas och ställer frågorna då.

Förutom detta var det en bra utbildning/övning då jag garanterat kommer vilja ta av hjälmen på en person som INTE är vid medvetande och har problem med andningen!
 

Ghost

New member
jannefarm skrev:
Jag var på SMC's instruktörsdag den 9:e Maj där vi fick tillfälle att träna på att ta av hjälmen på ett säkert sätt. Detta ingick även i L-ABC utbildningen jag gått tidigare. I alla tidigare sammanhang har budskapet varit, ta endast av hjälmen om det är nödvändigt för att få igång andningen, liv går före lem. Maria Nordqvist har redan tidigare, förra året, hänvisat till nedanstående länk där en specialist på området uttalar sig och framhåller samma sak.
Jag tycker att SMC borde lyssna på experter inom området innan man går ut och ger oss instruktörer utbildning. Det är jättebra att vi övar hjälmavtagning men vi ska inte göra det i onödan och riskera att förvärra en skada.
http://www.lakartidningen.se/07engin...rticleId=11567
Personen som tagit fram och lär ut hur hjälmen skall tas av utan att skada nacken jobbar som traumaläkare, han är med andra ord expert i ämnet.

Nya rön kommer hela tiden fram och tur är väl det annars hade vi fortfarande "botat" sjukdomar med åderlåtning... :eek:
 

enhjuling

New member
Det är givetvis otroligt viktigt att man gör rätt när man skall ta av en hjälm på någon som är skadad för att inte förvärra en eventuell skada.
Jag skulle ju gärna vilja veta varför man skall ta av hjälmen på någon som är vid medvetande utan andningssvårigheter men som klagar på smärtor i nacke/rygg och ev också på stickningar i armar/händer.
Att säga att man kan lika gärna göra det eftersom den ändå skall av sen duger ju inte för vi är ju uppskärrade amatörer, det måste vara mycket bättre att överlåta det till proffs.
 

mudder

Member
Ett tips: På nyare Araihjälmar finns det två små röda tygband som gör att man kan dra ut kindkuddarna. Sen är det lätt att få av hjälmen.
 

cub

New member
Det låter märkligt. Den L-ABC kurs jag var på fick vi öva på att ta av hjälmen men det var just *bara* om personen inte andades och man behövde göra mun-mot-mun-metoden.
 

LC4ever

New member
Har också fått lära mig att hjälmen skall ENDAST av om personen INTE andas. Annars låter man den sitta.
Visst är det obekvämt, men när inte ens brandkår eller ambulanspersonal tar av hjälmen, varför skall då vi amatörer göra det.
På mig tog de av hjälmen inne på sjukhuset, bevakad av ett antal läkare och proffs.
Nä, låt hjälmen sitta på!
 

ezzo

New member
Då tar vi och backar bandet.

Ni instruktörer som var med på kursen fick en utbildning i hur man riskfritt tar av en hjälm.
Ni fick utbildningen av en "expert".
Är man inte säker på hur man gör detta SKA MAN LÅTA HJÄLMEN VARA om inte personen slutat andas.

Vet man att man klarar av detta ska hjälmen av ÄVEN om personen andas och är kommunikativ.
Eller allra helst när personen är kommunikativ.

Ni som nu provat att ta av hjälmen på en annan person, Tycker ni att det var lätt att göra det? Hur lång tid tog det?

Vid en mc-olycka kan tillståndet på en skadad skifta mycket snabbt. Från ett stabilt läge där man kan föra en dialog med den skadade till andningsuppehåll på någon sekund.
Vid andningsuppehåll är VARJE SEKUND dyrbar.

Det bästa är om personen är kontaktbar, lugnt och stilla berätta vad du gör, varför du gör det osv..
Istället för att i panik vara tvungen att kanske tom okontrollerat vara tvungen att slita av hjälmen för att ge konstgjord andning.



Summering.
Har du kunskap hur man tar av en hjälm. GÖR DET.
Vet du inte hur man gör. LÅT BLI, MEN förbered så mycket du kan.
Knäpp loss hakband, Öppna upp kläder, Kontrollera så personen inte har tuggummi eller dylikt i munnen... osv..


PS.
Janne sen tycker jag att om du ska ifrågasätta instruktörsutbildning mm. Gör det på vårt interna forum. Vi behöver inte ha en massa spekulationer på offentliga forum.
 
Last edited:

Marie

Banned
Har också fått lära mig att hjälmen skall ENDAST av om personen INTE andas. Annars låter man den sitta.
Visst är det obekvämt, men när inte ens brandkår eller ambulanspersonal tar av hjälmen, varför skall då vi amatörer göra det.

Jag kan ju se en vits i att man lär ut HUR man plockar av hjälmen, om man samtidigt manar till yttersta försiktighet. Det är väl ändå en fördel att kunna göra det så skonsamt som möjligt om man måste för att kunna ge konstgjord andning?

På mig tog de av hjälmen inne på sjukhuset, bevakad av ett antal läkare och proffs.
Nä, låt hjälmen sitta på!

När jag hade kraschlandat för fem år sedan protesterades det hej vilt när jag själv drog av mig hjälmen.
Min korta kommentar var att nog fanken är både nacken och hjälmen mina, så det beslutar jag, och ingen annan!
 
Last edited:

DearHunter

New member
En av anledningarna till varför jag kör med en öppningsbar hjälm är just för att kunna frigöra mina andningsvägar utan att behöva dra bort hjälmen. Det är dessutom bekvämt inne i stan när man vrider och vänder på huvet för att få bättre uppsikt. Sikten är bättre.

Dessutom så läser man om folk som har kört av och INTE fått någon hjälp av förbipasserande bilister. Detta är skrämmande. Att folk inte stannar och bryr sig. Därför är det klokt att ha med sig kompisar när man kör.

Man kan ju fråga sig varför folk inte hjälper? Är det ''skyll dig själv'' mentaliteten eller är folk rädda för att bli inblandade i något ??

Hur kan man bara passera en människa som ligger skadad??? :mad:
 

Docartai

New member
Ta av hjälmen!

Det är jag som höll i utbildningen 9:e maj. För de som inte var på plats då kan jag berätta att jag jobbar som kärlkirurg ochoch är ATLS-instruktör Det är väldigt bra att ni haft funderingar. Det har hänt en hel del i traumaomhändertagandet senaste åren. Tyvärr tar det alltid lång tid innan alla dessa förändringar når ut alla som professionellt jobbar med dessa frågor. Det finns två orsaker till att man idag inom ATLS-Sverige rekommenderar att ta av hjälmen: 1) Det trauma som lett till en nackskada kan potentiellt ha orsakat andra skador. 2) Trauma är ett dynamiskt förlopp. Fri luftväg och spontan andning kan snabbt upphöra inom loppet av sekunder/minuter. Att ta av hjälmen när luftvägen är hotad är otroligt stressframkallande för de som gör det. Det är lätt att man gör stora misstag vid hjälmavtagningen.
Utöver dessa orsaker bör man också tänka på att den drabbade som är chockad kommer inte att ligga stilla och paketet "huvud+hjälm" är ganska tung och svårt att ha kontroll över.
NI som gick utbildningen fick höra att man tar av hjälmen om man är TVÅ stycken och kan hjälpas åt. Är man själv och luftvägen inte är hotad och man har anledning att misstänka nackskada kan man ha sträckning i hjälmen. Om luftvägen är hotad ska hjälmen bort oavsett ( helst dock på ett säkert sätt av två personer)
Ur den hänvisade artikeln i läkartidningen:
"Immobilisering. Syftet med immobilisering är att förhindra överrörlighet i kotpelaren och därmed motverka ytterligare trauma mot ryggmärgen [5]. Patienten ska immobiliseras på olycksplatsen så skyndsamt som situationen medger vid minsta misstanke om kotpelarskada med eller utan ryggmärgspåverkan. "
Det är det syftet med att ta av hjälmen : ATT HA Kontroll och IMMOBILISERA!

Antar att det är denna mening som väckt diskussioner:

"Vid motorcykelolyckor rekommenderas att hjälmen endast avlägsnas vid andningsproblem och livshotande blödning eller, om den sitter för löst, för att ge adekvat immobilisering."

Anledningen till denna mening i artikel är att man kan göra större skada om man INTE VET hur man ska göra. Neurokirurgerna har tyvärr en bitter erfarenhet av detta. Det gäller misstag som gjorts av folk i allmänhet och av ambulanspersonal med inaktuell utbildning. Det är just därför NI har fått utbildning att göra det på rätt sätt.

Hälsningar
Artai
 

ezzo

New member
Det är jag som höll i utbildningen 9:e maj. För de som inte var på plats då kan jag berätta att jag jobbar som kärlkirurg ochoch är ATLS-instruktör Det är väldigt bra att ni haft funderingar. Det har hänt en hel del i traumaomhändertagandet senaste åren. ....

Tack för ditt inlägg Artai.
För er som funderar då.
ATLS= Advanced Trauma Life support
 

Katarina

Helt okej
Jag tycker det är jättebra att kurser ordnas, jag har själv gått LABC-kurser och man kan aldrig öva för många gånger. Det jag dock fått lära mig är att andas inte personen ska den av, gärna med ett par händer extra (den ena fixerar och den andra drar av) men så länge den skadade får luft och kan andas själv överlåter jag nog detta till de mer rutinerade.

Jag själv kör omkring med öppningsbar hjälm just för att man ska kunna ge mig luft men också pga att jag använder glasögon som kan vara svåra att få på rätt plats om jag använder en integralhjälm.
Angående det där med att ge luft, dra inte in djupa andetag och blås ner i lungorna på den skadade, vanliga andetag räcker. I stress och press kanske man ger för mycket luft istället. Jag har en påse med mig i mina fickor som man kan använda för att ge luft, bara leta igenom fickorna så hittas den om jag är skadad.

Senaste rönen inom motorsporten är dock att det sitter en kudde på insidan av hjälmen på hjässan som kan fyllas med luft och därmed pressar man av hjälmen (glöm inte att knäppa loss hakbandet bara). Nån får förstås fixera nacken men kudden hjälper till att få av hjälmen och detta ska avhjälpa sträckningar av kotorna i nacken vid avtagandet. Kudden är inte fylld med luft när man använder den annars, tror det var inom F1 det finns och snart kommer det även inom dragracing. Har jag hört men det kan nog dröja än innan det finns här i Sverige.
 

Spiff

New member
Senaste rönen inom motorsporten är dock att det sitter en kudde på insidan av hjälmen på hjässan som kan fyllas med luft och därmed pressar man av hjälmen (glöm inte att knäppa loss hakbandet bara).

Läste något om det där och det finns en del som tycker att det är en rätt farlig lösning eftersom det ger tryck mot ett skallben som kan vara skadat eller något sånt. Den som var för lösningen i dialogen var nog den som tänkte tjäna stålar på lösningen så det blev lite lite vinklat...
 

Katarina

Helt okej
Läste något om det där och det finns en del som tycker att det är en rätt farlig lösning eftersom det ger tryck mot ett skallben som kan vara skadat eller något sånt. Den som var för lösningen i dialogen var nog den som tänkte tjäna stålar på lösningen så det blev lite lite vinklat...
Är själv lite kluven just för att som du säger kan skallbenet var skadat och det ser man inte igenom en hjälm.
 

Spiff

New member
Är själv lite kluven just för att som du säger kan skallbenet var skadat och det ser man inte igenom en hjälm.

Har ingen aning om hur det ser ut på en dragracingtävling men jag misstänker att F1 har ett mobilt sjukhus med sig ungefär så där kanske man ser fördelarna med den här typen av hjälpmedel på ett litet annat sätt än om jag och du står där vid vägkanten och skall försöka komma ihåg hur man tog av en hjälm på rätt sätt. Jag har gått Artais kurs och jag gör som han säger eftersom jag då handlar efter den bästa kunskap jag har kunnat få, är det sedan fel i just det fallet så må det vara hänt, hellre agera. MEN det skall vara två som vet hur man gör och sannolikheten för att det finns två på plats är kanske inte så stor. Det här är dessutom en kunskap som jag nog behöver repetera åtminstone varje vinter/vår. Att sedan sitta där och stabilisera nacken är ett mycket tungt arbete..men adrenalinet kanske hjälper till.
 
Top