Ta BE-kort?

Motormannen

New member
Hej allihop!

Har bestämt mig för att bli med husvagn snart men en hel del vagnar är för tunga för mig att dra med enbart B-kort så därför funderar jag på att ta BE-kort och tänkte chansa på att boka kunskapsprov och körprov, vad tror ni om det? Har haft körkort sedan februari 2006 och hojkort sedan september 2010 och anser mig vara en bra förare och kan trafikreglerna, det som är klurigt är ju de psykologiska frågorna om människan och trafiken, statistik i dödade/skadade och miljö. Någon som också chansat och klarat/kuggat?

Tips på bra och billigt teorimaterial mottages tacksamt!
 

Ciderboy

New member
Hej allihop!

Har bestämt mig för att bli med husvagn snart men en hel del vagnar är för tunga för mig att dra med enbart B-kort så därför funderar jag på att ta BE-kort och tänkte chansa på att boka kunskapsprov och körprov, vad tror ni om det? Har haft körkort sedan februari 2006 och hojkort sedan september 2010 och anser mig vara en bra förare och kan trafikreglerna, det som är klurigt är ju de psykologiska frågorna om människan och trafiken, statistik i dödade/skadade och miljö. Någon som också chansat och klarat/kuggat?

Tips på bra och billigt teorimaterial mottages tacksamt!

om det "bara" handlar om att dra husvagn, kanske det kan vara bra att vet att från den 13 januari 2013 införs en ny körkortsklass "96" via ett EU-direktiv.

Det innebär dels att nuvarande regel om att släpets totalvikt inte får överstiga dragbilens tjänstevikt tas bort, samt att den sammanlagda totalvikten för bil och släp höjs till 4250 kg.

Samtidigt införs en begränsning på BE (tagna efter 13/1 2013) på en totalvikt på högst 3500 kg.

Med en tågvikt på 4250 kg är det oftast dragbilens tekniska begränsning som avgör hur tung husvagn du får dra.

Nu till det "fina"... Behörighet 96 kommer att kunna tas med ett körprov, dvs ingen teori eller manöverprov (backa med släp i konbana).

Avgiften är fastställd till 700 kronor.

Jag och frugan ska försöka få en tid så fort det går - vår nya vagn levereras i dec/januari...

Finns en hel del info om detta, bl a på Husvagn & Campings hemsida.

Tar du ett BE-kort idag får du visserligen dra hur "tungt som helst" men det är ändå bilen som sätter stopp, så att säga.

Lycka till!
 

Motormannen

New member
Tänkte inte på det iofs, då borde den utökade B-behörigheten på 4 250 kg räcka eftersom jag ändå bara får dra 1 800 kg med 9-5an och vill man dra tyngre är det väl Land Rover, en fet cheva eller Jeep som gäller. Är du säker på att kostnaden är fastställd till 700 kr? Det är alltså bara ett körprov hos Trafikverket som ska räcka? Inga teorilektioner eller körlektioner på skola?

Låter ju som ett dråpslag för trafikskolorna som kunde tjäna tusentals kronor per elev på BE-kortet och efter 13 januari räcker det i princip med det här körprovet?
 

Bob Sweden

New member
Jag har aldrig en sekund ångrat att jag tog ett "äkta" BE, det finns nämligen en stor fördel till med ett "äkta" BE.

Så här:
Har du B kort räknas släpet alltid som "full lastat".
Säg att du drar en TOM biltransport som har en totalvikt på 3500 kg men som just nu, då den är tom, väger 1000 kg.
Körkortsmässigt räknas den alltid som fullt lastad = kräver E behörighet även för att förflytta den tom!

Har du däremot BE behörighet är det tjänstevikten som gäller, alltså "den verkliga vikten vid det aktuella tillfället".
Det innebär i praktiken att du kan dra samma bilsläp, olastat, med en dragbil som har en max tillåten släpvagnsvikt på 1000 kg!


Med BE spelar det ingen roll vad släpet "får" väga, det viktiga är vad det "väger".
I praktiken kan du, så länge släp (eller husvagn) är tom dra nästan vad som helst med vad som helst om du har ett BE.



Det som höll på att gå åt skogen för mig när jag tog BE kort (6-7 år sedan) var teorin. Då fick man ta om bilteorin + ett par frågor på släp.
Vid uppkörningen är det en del med surrning av last, kontroller osv. Har du koll på backning osv är det inga problem men det är ju inte fel att ha övat innan, det är ju en fördefinierad bana som ska backas.
Bra mycket lättare med "litet skåpsläp" än med husvagn...

Om du inte har järnkoll på allt och läser in dig på vad föreskrifterna säger och exakt hur en uppkörning går till är tipset att ta kontakt med en körskola.
En eller max två körlektioner och harva dig igenom bilteorin.

Kosta på dig ett "äkta" BE, det är värt varenda krona!


/B
 

Oldbiker

New member
Det är som någon påpekat en väldig skillnad på ett BE kort och det nya utökade behörigheten. Den främsta skillnaden är att det är släpets bruttovikt som räknas. Vilket innebär att det är vikten vid det aktuella tillfället som avgör. Så länge den understiger dragbilens maximala släpvagnsvikt är det ok. Jag har ett slåp som har en totalvikt på 2000 kilo och som väger 610 kilo. Nyligen stoppades jag av polisen som hävdade att jag inte fick köra med det efter min frus Skoda. Den får dra 1200 kilo. Jag hade en större åkgräsklippare på vagnen. Men efter att den gode konstapeln fått kolla av med kollegorna så fick han klart för sig att vagnen skulle vägas innan det var aktuellt att plocka fram bötesblocket.
Den stora skillnaden är alltså att med BE-kort är det bruttovikten som avgör, med den utökade behörigheten är det totalvikten på släpet.
Ytterligare en faktor som bör vägas in är att i utbildningen till BE-kort ingår även regler kring last och hur den ska fördelas och surras. Dåligt surrade laster och fellastade vagnar, både släpvagnar och husvagnar kostar varje år liv i trafiken.
Så sammantaget är mitt råd att du tar BE-kort. även om det krävs lite mer och kostar betydlogt mycket mer..
 

Iskall

New member
.......

Låter ju som ett dråpslag för trafikskolorna som kunde tjäna tusentals kronor per elev på BE-kortet och efter 13 januari räcker det i princip med det här körprovet?

Tog BE-Kort i maj i år

Jag lurade oxå trafikskolan ;)

Använde Körkortonline.se för teoridelen 190:- för en månad
sen skrev jag provet och klarade med god marginal ;)
uppkörning med egen bil och hyrde ett flyttsläp för 350:-

Hamnade på ca 2700 :- totalt för BE-kortet

Utökat B-kort landar nog på 1500:- innan det är klart (700 + körkortstillstånd +tillverkning av nytt körkort + foto)

Har själv råkat utför att polisen inte hade koll på att det är bruttovikt som räknas, fick ringa o kolla med sina kollegor innan dom släppte mig ;)

/S
 

Motormannen

New member
En husvagn har ju en maxlast på 150-200 kg och med bilen får jag ändå bara dra 1 800 kg oavsett om jag har BE eller ej. Ett flyttlass, transportera hojen eller en eventuell liten båt i framtiden är nog de tyngsta grejerna jag kommer att dra, så BE känns lite överflödigt? Får se hur jag gör! :) Hur mycker ska släpet väga när man kör upp?
 

Kraftfull

New member
Jag har aldrig en sekund ångrat att jag tog ett "äkta" BE, det finns nämligen en stor fördel till med ett "äkta" BE.

Så här:
Har du B kort räknas släpet alltid som "full lastat".
Säg att du drar en TOM biltransport som har en totalvikt på 3500 kg men som just nu, då den är tom, väger 1000 kg.
Körkortsmässigt räknas den alltid som fullt lastad = kräver E behörighet även för att förflytta den tom!

Har du däremot BE behörighet är det tjänstevikten som gäller, alltså "den verkliga vikten vid det aktuella tillfället".
Det innebär i praktiken att du kan dra samma bilsläp, olastat, med en dragbil som har en max tillåten släpvagnsvikt på 1000 kg!


Med BE spelar det ingen roll vad släpet "får" väga, det viktiga är vad det "väger".
I praktiken kan du, så länge släp (eller husvagn) är tom dra nästan vad som helst med vad som helst om du har ett BE.



Det som höll på att gå åt skogen för mig när jag tog BE kort (6-7 år sedan) var teorin. Då fick man ta om bilteorin + ett par frågor på släp.
Vid uppkörningen är det en del med surrning av last, kontroller osv. Har du koll på backning osv är det inga problem men det är ju inte fel att ha övat innan, det är ju en fördefinierad bana som ska backas.
Bra mycket lättare med "litet skåpsläp" än med husvagn...

Om du inte har järnkoll på allt och läser in dig på vad föreskrifterna säger och exakt hur en uppkörning går till är tipset att ta kontakt med en körskola.
En eller max två körlektioner och harva dig igenom bilteorin.

Kosta på dig ett "äkta" BE, det är värt varenda krona!


/B

En liten kommentar; det är väl inte tjänstevikten utan bruttovikten du menar? Tjänstevikten är ju en fastställd vikt för varje fordon (totalvikt = tjänstevikt + maximilast) medan bruttovikten är vad fordonet väger för tillfället.
 

tersan

New member
Hur mycker ska släpet väga när man kör upp?
Om du ska köra upp för BE måste släpet vara "tungt" för den bil du kör upp med. Dessutom finns lite regler för lasten och möjlighet till bakåtsikt. Senaste infon hittar du enklast på http://www.korkortsportalen.se/
Vanligaste orsaken till kuggad uppkörning lär för övrigt var att man själv kör släpet till uppkörningen... :wink:

Jag ångrar inte mitt BE en sekund, och även med de nya reglerna på G skulle jag inte tveka att ta det. Många körskolor har ett enkelt och prisvärt paket bestående av teori, lite körövning och lån av bil/släp till uppkörningen.
 

Hansi

Skrivit för mycket
Enda onödiga med mitt BE är att jag aldrig behövt visa det och att det skulle ha ingått när jag på senare tid tog CE. Å andra sidan kan jag vara handledare för BE nu vilket kan missbrukas när man samåker till någon bandag med någon som inte har BE - bara att ordna ett körkortstillstånd och handledartillstånd innan så kan man få vila lite i passagerarstolen ibland :)

För oss som kör stora hästsläp är det som sagt perfekt just pga reglerna som gör att bruttovikten dvs släpets faktiska vikt när man drar det är det som gäller. Mitt släp är reggat på 2000Kg, bilar som når ända dit i regbeviset blir alltmer sällsynta.
 

SuperRetard

New member
Enda onödiga med mitt BE är att jag aldrig behövt visa det och att det skulle ha ingått när jag på senare tid tog CE. Å andra sidan kan jag vara handledare för BE nu vilket kan missbrukas när man samåker till någon bandag med någon som inte har BE - bara att ordna ett körkortstillstånd och handledartillstånd innan så kan man få vila lite i passagerarstolen ibland :)

För oss som kör stora hästsläp är det som sagt perfekt just pga reglerna som gör att bruttovikten dvs släpets faktiska vikt när man drar det är det som gäller. Mitt släp är reggat på 2000Kg, bilar som når ända dit i regbeviset blir alltmer sällsynta.

Och framförallt övergår totalvikten i vilket fall 3500 kg så det spelar ju ingen roll om dragbilen "får" dra, den får inte det på B iaf ;)

Men sant. Jag lurar dock på om det inte känns lite onödigt nu när det nya reglerna kommer in. Då blir ju faktiskt problemet lite mindre om man inte ska dra übertyngt
 

Motormannen

New member
Och framförallt övergår totalvikten i vilket fall 3500 kg så det spelar ju ingen roll om dragbilen "får" dra, den får inte det på B iaf ;)

Men sant. Jag lurar dock på om det inte känns lite onödigt nu när det nya reglerna kommer in. Då blir ju faktiskt problemet lite mindre om man inte ska dra übertyngt

Med utökad B-behörighet får man ju utnyttja de allra flesta bilars maximala dragvikt.

Får man köra personbil med tungt släp om man har CE-kort?
 

tersan

New member
Med utökad B-behörighet får man ju utnyttja de allra flesta bilars maximala dragvikt.
Njae... med utökad B måste du fortfarande hålla sammanlagda totalvikterna under 4250 kg. Kan vara knepigt med en stor bil och ett stort släp.

Bäst är att skaffa BE innan de nya reglerna träder i kraft... :wink:
 

Motormannen

New member
Jodå, 9-5an har en totalvikt på 2 140 kg och får maximalt dra 1 800 kg, vilket blir under 4 ton alltså rätt god marginal. Ska man dra tyngre är nästa steg SUV och där kanske totalvikten kommer att överskridas?

Pengarna för BE-kortet kan man ju lägga på husvagnen! ;)
 

Ciderboy

New member
Betänk bara att alla nya BE-kort som utfärdas efter den 13 januari 2013 kommer att ha en fastställd maxvikt på släpet på 3500 kg.

Idag finns det ju ingen övre begränsning, utan det är bilens tekniska kapacitet för max släpvikt som sätter gränsen.

Kanske inte har någon verklig betydelse. Jag har än så länge bara sett 3500 kg som max tillåten släpvikt på SUVar i stil med Chevrolet, VW Touareg, etc.
 

Hampe

Skriver massor!
Betänk bara att alla nya BE-kort som utfärdas efter den 13 januari 2013 kommer att ha en fastställd maxvikt på släpet på 3500 kg.

Idag finns det ju ingen övre begränsning, utan det är bilens tekniska kapacitet för max släpvikt som sätter gränsen.

Kanske inte har någon verklig betydelse. Jag har än så länge bara sett 3500 kg som max tillåten släpvikt på SUVar i stil med Chevrolet, VW Touareg, etc.


Finns en paragrafkombination som ser ut så här:

View attachment 4925

Här kör man med tågvikter uppåt 10 ton och lastar knappt 7 ton lagligt på BE*** kort.

Läs mer här: http://www.betrailer.se/
(Det är dom som fått släppa till bilden ovan)


Nya körkortsklassen C1E lär vara det som kommer att krävas för just denna kombinationen i framtiden.
Den nya förenklade C1 klassen gör det möjligt för alla som har ledsyn och ett hjärta som fortfarande slår att bli minitrucker i intervallet 3,5 - 7,5 ton.
Gissa vilka som redan står i startblocken?
Yes: Hästtjejerna! Alltid först ut.


Hampe
 
Top