svt granskning

Guzzi-Leif

New member
Om det nu är så att problemet måste lösas med övervakning + påföljd (vilket i sig är ett nederlag), vore det nog smart med en indirekt metod. Vi vet alla att avvikelser som gömda/oläsliga regplåtar (fram eller bak), nästan osynliga blinkers samt bullrande avgassystem hänger ihop med störande/busig körning. Sådana tekniska brister kan polisen plocka utan jakter och krånglig bevisframställning, direkt vid trottoarkanten/poliskontrollplatsen.
Om man då fick omedelbart körförbud (bärgning från platsen) + ombesiktning tror jag mc-åkandet skulle bli jäkligt obekvämt och trist för en stor del av "icke-ambassadörerna" oavsett de lutar sig framåt eller bakåt.

Last edited:

HåkanP

New member
Jag har slutat bry mig, om det blir regskylt fram kommer de som kör såhär helt enkelt att köra utan skylt så det är ingen effektiv åtgärd, den drabbar bara folk som inte buskör. Själv kommer jag att köra utan regplåt fram och ta böterna om de i slutändan blir så. Då och då känner jag att man vill vara ambassadör för MC i allmänhet och sporthojar i synnerhet genom att köra städat. Det skiter jag i nu. Jag kan vara gott föredöme tills jag blir blå i ansiktet. "Allmänheten" glömmer det i samma ögonblick som ännu ett pundhuvud kör som en idiot. Lika bra att gasa som fan tills det blir förbud eller långtgående begränsningar så hinner man ha lite kul innan. ha det.

Ah vilken defaitism! som tillika skapar handlande i strid med vad som predikas...

Diversion

New member
Det är inte

defaitism Håkan det är realism och jag skall tala om varför. De här åkarna värdesätter inte våra nuvarande relativt liberala MC-regler. Detta eftersom de inte bryr sig om regler överhuvudtaget. Jag såg ett klipp där man på sommaren tokkörde en ombyggd skoter (snöskoter för er sörlänningar) mitt i centrala Stockholm.

En skoter får man inte köra på allmän väg oavsett behörighet på körkortet. Tror någon på allvar att de som gör det skulle ha några skrupler mot att köra utan skylt eller om vi leker med tanken totalförbud mot MC, köra i alla fall?

Jag har faktiskt börjat tvivla på att de är särskilt MC intresserade. Hojen är bara ett sätt att skaffa sin adrenalinkick, om inte hojar fanns skulle det vara något annat.

Anta att de lyckas förstöra för oss och orsaka nya restriktioner. Då flyttar de bara till skoter, fritidsbåt, [sätt in valfri lämplig aktivitet] och förstör för dem.

Det är allt detta som gör mig helt säker på att det aldrig kommer att ändra sig. Kurser med risk och attitydinformation i all ära, det biter inte på dem.

Guzzi-Leif

New member
defaitism Håkan det är realism och jag skall tala om varför. De här åkarna värdesätter inte våra nuvarande relativt liberala MC-regler. Detta eftersom de inte bryr sig om regler överhuvudtaget.

*SNIPP*

et är allt detta som gör mig helt säker på att det aldrig kommer att ändra sig. Kurser med risk och attitydinformation i all ära, det biter inte på dem.

Jag tror nog du har rätt i det mesta, Diverison. Men; alla vi andra som också beter oss illa av och till, vi som säkert kan slipa på någon detalj som annars irriterar omvärlden, vi påverkas nog av både utbildning och straffansvar.

Jag är lite envis med att "de stora skurkarna" enbart kan hanteras av polis/rättsväsende medan alla vi andra kan uträtta underverk för anseendet på egen hand.
Varför inte börja idag?