svt granskning

H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Jag heter Amir och är oroad vad som väntar oss motorcyklister efter svt gransknings inslag om motorcyklar.

Min avsikt med detta inlägg är inte att peka ut någon gren av motorcyklar eller någon individ och önskar att endast sakliga svar lämnas och inga påhopp.

Många företag med tanke på finanskrisen och har gått med på sänkta löner och förkortad arbetstid för att rädda jobben, dock mig veterligen inga av cheferna har gjort såna eftergifter men det är en annan femma.


Min fråga till Er är att vad kan vi motorcyklister göra för att rädda vår hobby? Vilka eftergifter är vi redo att göra för att få ha kvar vår hobby?
Jag är rädd för att om detta fortsätter så kommer staten att sätta ner sin fot oavsett hur mkt hårt arbete smc lägger ner på att argumentera med staten.

Mig veterligen så finns det en effektbegränsning i frankrike och i vissa länder som inte kan komma runt brottslighet med motorcyklar så finns det restriktioner när det gäller motorvoymen.

Jag tror inte att effektbegränsning hjälper eftersom då kommer förmodligen tillverkarna att försöka sänka vikten på motorcyklar.

Jag gillar inte att förbjuda saker och ting för det hjälper inte i slutändan.

Ska vi införa effekt/vikt begränsning? Ska vi införa dyra böter eller ge polisen rätt att konfiskera motorcyklar?

Jag är född i Iran och i min hemstad så ordnade polisen en fristad för motorcyklar utan för staden. Dvs ett avspärrat område för motorcyklister där de får göra vad de vill när som helst bara de inte gör det i stan. Kankse borde det göras ngt liknande i Sverige?

Jag säger inte att jag själv är bättre än någon annan, jag kör också fort.

Jag vet att jag mina förslag är som att ge ett rep till staten så att de kan hänga oss men de kommer nog att göra det iaf om inte vi tillsamman gör ngt åt det?

Några förslag?

Med Vänliga Hälsningar,

Amir
 

Bandit1200S

New member
Hej,

Jag heter Amir och är oroad vad som väntar oss motorcyklister efter svt gransknings inslag om motorcyklar.

Min avsikt med detta inlägg är inte att peka ut någon gren av motorcyklar eller någon individ och önskar att endast sakliga svar lämnas och inga påhopp.

Många företag med tanke på finanskrisen och har gått med på sänkta löner och förkortad arbetstid för att rädda jobben, dock mig veterligen inga av cheferna har gjort såna eftergifter men det är en annan femma.


Min fråga till Er är att vad kan vi motorcyklister göra för att rädda vår hobby? Vilka eftergifter är vi redo att göra för att få ha kvar vår hobby?
Jag är rädd för att om detta fortsätter så kommer staten att sätta ner sin fot oavsett hur mkt hårt arbete smc lägger ner på att argumentera med staten.

Mig veterligen så finns det en effektbegränsning i frankrike och i vissa länder som inte kan komma runt brottslighet med motorcyklar så finns det restriktioner när det gäller motorvoymen.

Jag tror inte att effektbegränsning hjälper eftersom då kommer förmodligen tillverkarna att försöka sänka vikten på motorcyklar.

Jag gillar inte att förbjuda saker och ting för det hjälper inte i slutändan.

Ska vi införa effekt/vikt begränsning? Ska vi införa dyra böter eller ge polisen rätt att konfiskera motorcyklar?

Jag är född i Iran och i min hemstad så ordnade polisen en fristad för motorcyklar utan för staden. Dvs ett avspärrat område för motorcyklister där de får göra vad de vill när som helst bara de inte gör det i stan. Kankse borde det göras ngt liknande i Sverige?

Jag säger inte att jag själv är bättre än någon annan, jag kör också fort.

Jag vet att jag mina förslag är som att ge ett rep till staten så att de kan hänga oss men de kommer nog att göra det iaf om inte vi tillsamman gör ngt åt det?

Några förslag?

Med Vänliga Hälsningar,

Amir

Jag tror inte det händer någonting. Man ska inte överdriva UG betydelse i samhället. Dom som såg UG i onsdags, men som inte kör hoj, har redan glömt vad det handlade om.
 

Olsson

New member
Hej,

Jag heter Amir och är oroad vad som väntar...

Vad är problemet? Programmet om Bogesundsvägen var ju fantastiskt positivt. Kulturen lever starkt vidare. Bara att namnet "Bogesundsvägen" nämns tillsammans med mc i tv är ju verkligen kul. Många unga nytillkomna förare kommer vilja föra denna fina kultur vidare. Det är viktigt. Det är det därför att jag och många andra kommer fortsätta köra hårt där – samt på andra platser. Ju fler som kör där och gärna fort också – desto större makt får vi alla gasglada sporthojsförare som vill kunna köra på ett kul sätt.

Allt handlar om några få individer runt banan som drabbas och vill ha lugn, ro och framför allt tystnad vid utegrillen. Men det vill ju alla ha, var man än bor. Det är en konkurrensfråga. Som argument används någon enstaka värstingfilm – men det är ju bara retorik. Olyckor används också. Som om de bryr sig om det. Rent nonsens. Dessutom, att på något vis lyckas minska olyckor på Bogesundsvägen, innebär inte att olyckorna nödvändigtvis minskar i netto. Effekten kan bli motsatt. Forskare förstår dessa samband och beslutsfattare ignorerar inte sådant.

Du hänvisar till TV. Du måste förstå att tv är lika kommersiellt som att sälja mc. De är jätteglada om de kan göra ett reportage – men att politiker skulle, på basis av detta kunna göra något drastiskt är ju inte på kartan. Problemet är så oerhört pyttelitet och för en väldigt liten mängd människor. Svt har ju snarare marknadsfört och gynnat sporthojskörning som aktivitet. Det är ju fantastiskt bra tycker jag!

Det är märkligt att så mycket prat och förslag om förbud, kommer från mc-forum, t ex från dig själv.
 
Last edited:

Guzzi-Leif

New member
Sedan en väldigt kort tid tillbaka tror jag att var och en av oss måste skärpa till beteendet. Tror vi alla har något att förbättra i riktning mot större respekt från omvärlden. Kanske göra det som du så bra uttrycker med att avstå lite.

Förr tyckte jag "det är en liten minoritet som..."
Den minoriteten (om den nu är så liten) får polisen plocka men allt det andra, det får vi i den stora massan ta på oss att göra.
 
H

honda cbf 500

Guest
Förslag innebär inte att vi ska/måste genomföra och syftet var bara att få igång disskusionen. Förra gången regeringen vill begränsa vår vara på 70 talet när de ville införa 250 cc gräns. Då räddade smc situationen den här gången kanske de inte lyckas lika bra. Vem vet ..

Mvh

Amir
 

#46

New member
Vad är problemet? Programmet om Bogesundsvägen var ju fantastiskt positivt. Kulturen lever starkt vidare. Bara att namnet "Bogesundsvägen" nämns tillsammans med mc i tv är ju verkligen kul. Många unga nytillkomna förare kommer vilja föra denna fina kultur vidare. Det är viktigt. Det är det därför att jag och många andra kommer fortsätta köra hårt där – samt på andra platser. Ju fler som kör där och gärna fort också – desto större makt får vi alla gasglada sporthojsförare som vill kunna köra på ett kul sätt.

Allt handlar om några få individer runt banan som drabbas och vill ha lugn, ro och framför allt tystnad vid utegrillen. Men det vill ju alla ha, var man än bor. Det är en konkurrensfråga. Som argument används någon enstaka värstingfilm – men det är ju bara retorik. Olyckor används också. Som om de bryr sig om det. Rent nonsens. Dessutom, att på något vis lyckas minska olyckor på Bogesundsvägen, innebär inte att olyckorna nödvändigtvis minskar i netto. Effekten kan bli motsatt. Forskare förstår dessa samband och beslutsfattare ignorerar inte sådant.

Du hänvisar till TV. Du måste förstå att tv är lika kommersiellt som att sälja mc. De är jätteglada om de kan göra ett reportage – men att politiker skulle, på basis av detta kunna göra något drastiskt är ju inte på kartan. Problemet är så oerhört pyttelitet och för en väldigt liten mängd människor. Svt har ju snarare marknadsfört och gynnat sporthojskörning som aktivitet. Det är ju fantastiskt bra tycker jag!

Det är märkligt att så mycket prat och förslag om förbud, kommer från mc-forum, t ex från dig själv.


Du är rolig du ordbajsaren Olsson!!:D

Tur att man vet vad du är för en så man kan läsa mellan raderna och se din ironi i det du skriver.
Dvs allt du skrev här var egentligen menat tvärt om:eek::)
 
H

honda cbf 500

Guest
vad tycker du att man ska göra som är smc instruktör?
 

Olsson

New member
Du är rolig du ordbajsaren Olsson!!:D

Tur att man vet vad du är för en så man kan läsa mellan raderna och se din ironi i det du skriver.
Dvs allt du skrev här var egentligen menat tvärt om:eek::)

Kan du inte berätta och skriva lite vad du tycker? Tre rader med moppefuckoargument och smily-figurer tillför inte nämnvärt i diskussionen.
 

Ducatista

New member
Min fråga till Er är att vad kan vi motorcyklister göra för att rädda vår hobby? Vilka eftergifter är vi redo att göra för att få ha kvar vår hobby?...
Ett klokt inlägg.

Sensations-tv eller inte, hotet mot mc och mc-körning finns där och man är verkligen naiv om man inte inser det.

För inte så länge sedan presenterades ett förslag från en politiker om förbud/begränsning för mc (minns inte detaljerna). Ett sådant här reportage ger vatten på kvarnen och kan ge en sakfråga eller politiker oanad makt.
Ta bara Piratpartiet och EU-valet som ett exempel. En sakfråga som kan locka till sig många röster. Hade mc-förslaget varit aktuellt idag hade det kanske också fått många röster, just för att ämnet är hett och aktuellt.

Under Motormässan i Malmö fick vi besök av kvinna som bl a hävdade att "ni motorcyklister kör alltid för fort". I går såg jag henne igen, när hon körde om mig vid vägarbetet mellan Lund- Malmö. Hon körde långt över de 70 som råder där och hon passerade dessutom mig, en av de mc-förare som alltid kör för fort.
Vad jag vill säga med detta är att man se alltid det man själv vill se, men man ser aldrig sanningen.

Eftersom jag själv inte är fartglad så är en begränsning i effekten en acceptabel lösning för mig.

Att bygga "sönder" utsatta vägavsnitt är också något jag kan acceptera. (vägbulor, farthinder mm förbi bostäder)
Detta är dessutom ett förslag som tar ner farten för alla typer av fordon som passerar.
 

Ducatista

New member
vad tycker du att man ska göra som är smc instruktör?
Framför allt föregå med gott exempel. Alltid, även civilt.

Skånes instruktörer hade denna diskussion för något år sedan och sammanställde då en "uppförandepolicy".
P g a (eller tack vare, hur man nu väljer att se det) har vi gått miste om minst en duktig potentiell instruktör.
Men man kan inte propagera trafiksäkerhet om man själv inte gör som man lär ut.
 

#46

New member
vad tycker du att man ska göra som är smc instruktör?


Vi har flera instruktörer som varit lite utav bombare på dessa vägar tidigare.
Fler borde göra som dom.
Dvs både gå med oss inom SMC och lära sig köra bättre/snyggare/större marginaler/bomba på bana istället.
Och sedan vara ute på dessa vägar och tala dessa busar som bombar till rätta!

Dessa busar lyssnar sällan till någon som predikar säkerhet och annat "tråkigt" utan man måste sänka sig till deras nivå innan man lyckas föra en dialog med dem.

Pedagogik;)

Vi kämpar med detta på våra kurser också.
Vi vill predika så mycket det går på kurserna, men det måste vara kul också:)
Annars kommer inte dom som mest behöver detta, Sporthojsprojektet som drog igång våra Bkk/Shk var av detta slag.
Tyvärr så kommer inte många av dessa busar på kurserna eftersom SMC är ett gubbvälde i deras ögon fortfarande:(
Å andra sidan så vågar inte dessa busar sig till en bana i huvud taget, eftersom det där skulle visa sig att dom inte är så balla och snabba jämfört med många av oss instruktörer mfl som kör mycket bana! (Busarna har blivit utmanade på detta tidigare)

Vi har ett ex. på detta då vi bjöd in en klubb på 5 platser på en Shk, tyvärr kom bara 3 från klubben.
Efter att skällt på dom nästan hela förmiddagen pga dåligt uppträdande, busande mm så var det i normalt fall läge att kasta ut dom från kursen då dom inte lyssnade:mad:
Men i detta fall så skulle vi speciellt inte fått något uträttat med kursen eftersom vi bjudit in dom.
Så vi satte in en duktig och snabb instruktör på dessa 3 grabbar, han sänkte sig till deras låga nivå vad det gäller trygga omkörningar, bakhjulsåkningar, snack i depån mm.
Efter att han kört 8or runt dessa killar och kört på bakhjulet förbi dem ut ur flertalet kurvor hände något:eek:
Grabbarna tyckte han var grym och blev deras hjälte, resten av dagen så lyssnade dom till varenda ord han sa:cool:
Utbildad pedagog som han är så smög han in vår predikan om trafiksäkerhet så smått under eftermiddagen till busarna:D

Lite av budskapet är att prata folk till rätta och informera om farorna med att rejsa på vägen!

Per
 

#46

New member
Framför allt föregå med gott exempel. Alltid, även civilt.

Skånes instruktörer hade denna diskussion för något år sedan och sammanställde då en "uppförandepolicy".
P g a (eller tack vare, hur man nu väljer att se det) har vi gått miste om minst en duktig potentiell instruktör.
Men man kan inte propagera trafiksäkerhet om man själv inte gör som man lär ut.


Javisst är det en balansgång med detta!

Att prata trafiksäkerhet utan att vara tråkig kan vara svårt:eek:

Ett ex.
Samtidigt som vi står på ett flygfält och pratar trafiksäkerhet inför ett gäng 50+ på touringhojar, så åker sporthojarna med unga killar på och kör på tid på kurviga vägen utanför!

Det vi behöver göra är att sprida vårt budskap till dessa killar och få dom att tagga ner på väg eller köra på bana istället.
 

Robz

New member
Vi har flera instruktörer som varit lite utav bombare på dessa vägar tidigare........
Lite av budskapet är att prata folk till rätta och informera om farorna med att rejsa på vägen!
Per

I mitt tycke ett mycket bra inlägg, Per!!

Tycker själv att UGs avsnitt var balanserat och bra för att vara gjort av en icke-motorcyklist.
Som resultat av programmet kan man faktiskt tänka sig än bättre reklam för BKK - de som Bombar bör komma till oss för att ha kul och samtidigt öka sin riskmedvetenhet/kompetens... som resultat blir det givetvis mindre tokgasa på vägarna.

För att lyckas med detta, behöver man snudd på vara "infiltrerad" och kompis med dem. Funkar mycket bra!


/Steg 4 Instruktör i Röd
 
H

honda cbf 500

Guest
utbildning är ett sätt att bemöta problemet men som Ni själva beskriver det så är det att nå ut till folk och få dem att förstå.

Flera konkreta förslag?

Det jag har lite svårt att förstå är att de inte förstår att även de som har som yrke att köra motorcyklar,jag tänker på moto gp och så vidare, har svårt att kontrollera hojar och vurpar och slår sig. Hur kan folk som amatörer tro att de kan hålla samma tempo som moto gp-förarna på allmän väg och klara sig? Hoppas Ni förstod mitt resonemang.

// Amir
 

P-O Noren

New member
Utbildning har ganska marginella effekter på moraliska värderingar. Alla studier pekar mot att du inte kan påverka attityder så lätt.

Eftersom vi vägrar att inse att det är ett problem även då mc-svensson kör fort, så kan vi inte begära att dom yngsta förarna ska förstå heller. Så många anser att det är okej att köra fort att vi borde börja med att kolla i spegeln då vi frågar oss vad vi kan göra.

Jag tror det kommer häftiga premiehöjningar igen från försäkringsbolagen samt mer regler kring skenförsäkringar.
 

swischmc

New member
Jag måste säga att jag tyckte att UG-programmet var riktigt bra. Hon som gjorde det är inte motorcyklist och kunde ha vinklat allt till det värsta. Det gjorde hon inte, utan tog med allas åsikter och lyssnade både på Bogesundsborna och hoj-åkarna. Har hört att flera irriterat sig på att hon delade upp hojåkare i "bakåtlutande" och "framåtlutnade". Visst, för oss insatta är det en otrolig förenkling, men tänk på dem som aldrig en funderat på mc. För dem är det en väldigt bra beskrivning.

Samma sak är förklaringen om hur mycket kraft det finns i en sporthoj. 200hk - 200 kg. Dvs en bil på 1000kg skulle ha 1000 hk. Jag tror inte det skrämmer upp folk, jag tror att det får folk att inse hur fort en sporthoj kan accelera och hur fort den kan gå. Betänk att många inte har intresse av motorer och/eller fysik, för dem tyckte jag att det var en bra förklaring.

Så, vad göra med oss "fartdårar"? Tja, en viss förändring av tankesättet skulle nog inte sitta fel. Det är allmän väg vi befinner oss på, med katter, barn, medtrafikenter osv. Det drabbar inte bara en själv om/när något händer. Skänk brandkår och ambulans en tanke! De är vanliga människor, trots blåljus och uniform.
En annan sak är säkert avsaknaden av banor, i hela Sverige. Ingen kräver att en hockyspelare,hästsport eller skytteklubbs-medlem ska åka 20 mil för att träna på sin sport. Stunt och Street-kvällarna var ett mycket bra initiativ. Synd att det inte gick att fortsätta.

Alla idéer är välkomna, bara vi slipper förbud. Det ska vara roligt att leva - för bådehoj-åkare och andra.
 

Cyborg

New member
Tja vad kan vi göra? i praktiken ingenting, vet man med sig att man inte beter sig som en dåre ute i trafiken, man kanske gasar på några gånger på rätt platser så kan man fortsätta med det. Vill man så kan man ju alltid hålla sig borta från dessa motorcykelvägar som det är prat om. Trots att dårarna inte har åkt på exempelvis Bogesund idag så är invånarna ändå irriterade på hojåkare överhuvudtaget. Jag tror att minskad trafik från oss motorcykelförare på dessa vägar skulle göra oss gott ett tag framöver. Sedan kan man ju alltid stanna vid övergångsställen när någon vill gå över, tror att det skulle ge oss en mer positivare bild, står något barn och dregglar över ens hoj kan man ju alltid erbjuda en provsittning eller något, vara allmänt trevlig, tror att det kommer att hjälpa i det långa loppet.
 

puttepj

New member
Åkte bil mellan Haninge och Grödinge via Tungelsta idag. Ni som rör er på den södra sidan av Stockholm vet gissningsvis att det är en mycket populär MC-väg (i Grödinge mynnar den ut i Rosenhill....)

Jag blev nog omkörd av ett 30-tal motorcyklar trots att jag låg både nära och ibland något över lagstadgad hastighet. Näst intill alla som åkte om mig gjorde det på ett bra sätt, för med en normalstark hoj är det trots allt inte så svårt.

Men så helt plötsligt kommer 2 hojar av kategorin 'framåtlutade' och bara brände på så mycket tygen höll. Mig körde de i alla fall om på rätt sida, men bilen framför mig fick en omkörning på denna smala väg med en cykel på var sida samtidigt. Svårt att uppskatta hur fort det gick, men det var bland det fulaste jag sett av buskörning.

Jag tycker det är deprimerande att två av alla dessa hojar defintivt bidrog till en negativ inställning till MC-kollektivet.
Jag förespråkar defintivt inte att det är OK att köra för fort med MC och jag störs lite av en del av inläggen i 'Bogesundstråden' där man delvis försöker legitimera att det är ok att köra för fort bara man inte gör det så extremt som 'bombarna', men jag måste ändå reflektera att jag tror att det var få som reagerade på att de flesta hojarna har lite högre tempo än bilarna utan det är den här formen av rent provocerande körning som klart riskerar att sätta käppar i hjulen på övriga mer skötsamma cyklister.

/putte
 

P-O Noren

New member
Tja vad kan vi göra? i praktiken ingenting, vet man med sig att man inte beter sig som en dåre ute i trafiken, man kanske gasar på några gånger på rätt platser så kan man fortsätta med det. Vill man så kan man ju alltid hålla sig borta från dessa motorcykelvägar som det är prat om. Trots att dårarna inte har åkt på exempelvis Bogesund idag så är invånarna ändå irriterade på hojåkare överhuvudtaget. Jag tror att minskad trafik från oss motorcykelförare på dessa vägar skulle göra oss gott ett tag framöver. Sedan kan man ju alltid stanna vid övergångsställen när någon vill gå över, tror att det skulle ge oss en mer positivare bild, står något barn och dregglar över ens hoj kan man ju alltid erbjuda en provsittning eller något, vara allmänt trevlig, tror att det kommer att hjälpa i det långa loppet.

Det kan jag hålla med om. Bra sagt
Man kan på ett personligt plan köra föredömligt, gärna lite defensivt. Släppa in bilar och vara vänlig. Det ger ju en motbild. Om flertalet motorcyklister kör vänligt så uppväger det rötäggens beteende för "svensson".
 

Diversion

New member
Det kan jag hålla med om. Bra sagt
Man kan på ett personligt plan köra föredömligt, gärna lite defensivt. Släppa in bilar och vara vänlig. Det ger ju en motbild. Om flertalet motorcyklister kör vänligt så uppväger det rötäggens beteende för "svensson".

Jag har slutat bry mig, om det blir regskylt fram kommer de som kör såhär helt enkelt att köra utan skylt så det är ingen effektiv åtgärd, den drabbar bara folk som inte buskör. Själv kommer jag att köra utan regplåt fram och ta böterna om de i slutändan blir så. Då och då känner jag att man vill vara ambassadör för MC i allmänhet och sporthojar i synnerhet genom att köra städat. Det skiter jag i nu. Jag kan vara gott föredöme tills jag blir blå i ansiktet. "Allmänheten" glömmer det i samma ögonblick som ännu ett pundhuvud kör som en idiot. Lika bra att gasa som fan tills det blir förbud eller långtgående begränsningar så hinner man ha lite kul innan. ha det.
 
Top