Svensk alkohollagstiftning !!!!

Bonnie

New member
Undrar om alla klubbar i landet har koll på att det har kommit en ny alkohol-
lagstiftning from. 2011 01 01.
Denna innebär att det är omöjligt att söka serveringstillstånd enl. de gamla reglerna,för tex. fester,mc-träffar odyl. där det serveras alkohol.
Prov i alko lagen måste erläggas innan serveringstillstånd kan sökas och då för
allmänheten i de flesta fallen och inte som tidigare slutet sällskap.
Naturligtvis så kostar detta pengar,lite olika beroende på kommun.
Läs och begrunda följande länk.:mad:

http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=3911&bet=2010:1622
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Fast det är väl ganska enkelt.. Man har fest, skiter att ens söka tillstånd och så blir resultatet av lagstiftningen samma som vanligt, det enda som händer är att myndigheterna tappar kontrollen.
 

Bonnie

New member
Alkohollag

Fast det är väl ganska enkelt.. Man har fest, skiter att ens söka tillstånd och så blir resultatet av lagstiftningen samma som vanligt, det enda som händer är att myndigheterna tappar kontrollen.

Inte så enkelt kanske,den som står som ansvarig för klubben,oftast ordf.
riskerar en hel del !!!!
"6 § Den som innehar alkoholdrycker i syfte att olovligen sälja dem döms för olovligt innehav av alkoholdrycker till böter eller fängelse i högst två år."

Av erfarenhet så vet jag att nitiska kontrollanter kommer att besöka många
klubbar och föreningar,de har redan börjat statuera exempel.
Så tänk er för både en och tre ggr.
 

SuperRetard

New member
Inte så enkelt kanske,den som står som ansvarig för klubben,oftast ordf.
riskerar en hel del !!!!
"6 § Den som innehar alkoholdrycker i syfte att olovligen sälja dem döms för olovligt innehav av alkoholdrycker till böter eller fängelse i högst två år."

Av erfarenhet så vet jag att nitiska kontrollanter kommer att besöka många
klubbar och föreningar,de har redan börjat statuera exempel.
Så tänk er för både en och tre ggr.


Om lokalen har ett kylskåp, så kan det väl inte vara fel att närvarande får använda det till att förvara sin medhavda dryck i?


Vi hade en större födelsedagsfest för ett tag där vi stod för baren (självkost). Vi handlade en bolagsnota för närmare 10 balubas och informerade snällt alla närvarande om att det var dem som hade medtagit allt om "någon" skulle fråga.

Det finns inga såna regler som inte går att gå runt. Dumheter är vad det är.
 

janric

New member
Alkohol

Är detta ett stort problem som SMC bör ta tag i?:confused:

Kan tänka mig följande kravformulering; "SMC, som bl.a. verkar för ökad säkerhet i trafiken för motorcyklister kräver lättnad vad gäller regler för hur alkohol kan tillhandahållas på våra fester."
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Är detta ett stort problem som SMC bör ta tag i?:confused:

Kan tänka mig följande kravformulering; "SMC, som bl.a. verkar för ökad säkerhet i trafiken för motorcyklister kräver lättnad vad gäller regler för hur alkohol kan tillhandahållas på våra fester."

:D:D:D

Hahaha.. Eller hur!

Det känns lite som ett ickeproblem faktskt. Hojåka och sprit hör inte ihop, rätt enkelt.
 

Moddan

New member
Jag älskar nya lagar som lär folket veta hut.Hoppas att många åker dit,för alkohol hör absolut inte hemma på mc fester.Smc är ett stort skämt om dom ens orkar reagera på sådant här.DUBBELMORAL är vad Smc står för.Har haft synpunkter på deras rallykörningar förut,och om dom nu tycker det är ok att ev köra full efter mc fester,vilket faktiskt händer.Jag hoppas verkligen att Smc inte lägger sig i detta.
PS
Hund har helt rätt i sin komentar att Smc än så länge inte haft någon åsikt om detta
DS
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Jag älskar nya lagar som lär folket veta hut.Hoppas att många åker dit,för alkohol hör absolut inte hemma på mc fester.Smc är ett stort skämt som ens orkar reagera på sådant här.DUBBELMORAL är vad Smc står för.Har haft synpunkter på deras rallykörningar förut,och nu vill dom tydligen att man ska köra full oxå.Jo,jag tackar.

Vem är det som har druckit?

Var har du läst att SMC yttrat sig öht om denna lagändring?
 

Ina

New member
Jag älskar nya lagar som lär folket veta hut.Hoppas att många åker dit,för alkohol hör absolut inte hemma på mc fester.Smc är ett stort skämt om dom ens orkar reagera på sådant här.DUBBELMORAL är vad Smc står för.Har haft synpunkter på deras rallykörningar förut,och om dom nu tycker det är ok att ev köra full efter mc fester,vilket faktiskt händer.Jag hoppas verkligen att Smc inte lägger sig i detta.
PS
Hund har helt rätt i sin komentar att Smc än så länge inte haft någon åsikt om detta
DS
Jösses!....Hur tänkte du där......eller tänkte du överhuvudtaget? De som kör med sprit i kroppen lär nog lyckas göra det i vilket fall som helst.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
...Smc är ett stort skämt om dom ens orkar reagera på sådant här.DUBBELMORAL är vad Smc står för.Har haft synpunkter på deras rallykörningar förut,och om dom nu tycker det är ok att ev köra full efter mc fester,vilket faktiskt händer....

PS
Hund har helt rätt i sin komentar att Smc än så länge inte haft någon åsikt om detta
DS

SMC har genom åren erbjudet frivillig alko blås / kontroll vid avfärd på ett stort antal MC träffar..

Denna service, har fått mycket ros genom åren av bl. a polismyndigheterna, som noterad att fylle körningar efter MC träffar har reducerats väsentligt, efter SMC jobbat aktivt med frågan. I princip alla distriktsorganisationer, har sålunda prof. kalibrerat utrustning, som används.

Det är min personliga uppfattning att SMC har gjort rätt, och lyckas med att ändra attityder bland träff deltagare genom åren.

MC klubb livet och MC träffar, är också en naturlig del av kulturen runt motorcyklismen, även om detta ändras över åren.
Flera MC träffar hänger ihop ekonomisk vid att det säljas läsk, öl, korv mm. till deltagarna.

Och det är här dom nya regler kommer göra det jobbigt att sälja t. ex. öl - alkohol, och därmed hotar att ändra på en del av inkomst underlaget för att arrangera t. ex. träffar.

SMC är en organisation som kommer från MC klubbarna, och som i dagsläget har nästan 400 anslutna MC klubbar. Det är viktigt att SMC även för klubbarnas talan.
Självfallet ändrar detta inget i att SMC anser att alkohol, inte har nått att göra i trafiken.


Jag kan nog personligen tycka att frågan är komplex, och kräver ett noggrant resonemang.... om SMC ska fundera på att kolla närmare på sakfrågan..
 

Bonnie

New member
Om lokalen har ett kylskåp, så kan det väl inte vara fel att närvarande får använda det till att förvara sin medhavda dryck i?


Vi hade en större födelsedagsfest för ett tag där vi stod för baren (självkost). Vi handlade en bolagsnota för närmare 10 balubas och informerade snällt alla närvarande om att det var dem som hade medtagit allt om "någon" skulle fråga.

Det finns inga såna regler som inte går att gå runt. Dumheter är vad det är.

Dumheter må så vara,men hur lösa detta på en mc-träff med typ 300 pers ??
Eller ännu fler.....................
Du känner inte alla och har noll koll på om någon nitisk kontrollant dyker upp.
Det är bara att bita i det sura äpplet och inse att "storebror" har koll!!
 

Bonnie

New member
Jag älskar nya lagar som lär folket veta hut.Hoppas att många åker dit,för alkohol hör absolut inte hemma på mc fester.Smc är ett stort skämt om dom ens orkar reagera på sådant här.DUBBELMORAL är vad Smc står för.Har haft synpunkter på deras rallykörningar förut,och om dom nu tycker det är ok att ev köra full efter mc fester,vilket faktiskt händer.Jag hoppas verkligen att Smc inte lägger sig i detta.
PS
Hund har helt rätt i sin komentar att Smc än så länge inte haft någon åsikt om detta
DS

Hallååå är det någon hemma.................tror inte det !!!
Vem i hela friden har sagt att man skall köra full efter en fest???????????
Smc är ingen nykterhetsorganisation vad jag vet,men har ej heller propagerat för "fyllekörning" vilket jag hoppas och tror att ingen gör med förståndet i behåll.Däremot att på en mc-träff för vuxna människor kunna köpa en öl
anser jag vara en självklarhet.
Vill också påpeka att den nya alkohollagen gäller alla andra klubbar och föreningar också,utöver mc-klubbar.
 

SuperRetard

New member
Dumheter må så vara,men hur lösa detta på en mc-träff med typ 300 pers ??
Eller ännu fler.....................
Du känner inte alla och har noll koll på om någon nitisk kontrollant dyker upp.
Det är bara att bita i det sura äpplet och inse att "storebror" har koll!!

Men då pratar vi ju inte längre om den lokala klubbens fest, utan ett större evenemang som redan nu och sen länge krävt ett riktigt om än ad hoc utskänkningstillstånd. Så vad är skillnaden?
 

Bonnie

New member
Men då pratar vi ju inte längre om den lokala klubbens fest, utan ett större evenemang som redan nu och sen länge krävt ett riktigt om än ad hoc utskänkningstillstånd. Så vad är skillnaden?

Skillnaden är att "storebror" kommer att kolla även mindre arrangemang,och att du måste ha tillstånd även för slutna sällskap,där det måste finnas en medlemslista med alla medlemmar,gör man då tillslag och finner att alla inte är medlemmar av de närvarande så blir det inte kul.:( En gästlista med några få gäster är tillåtet,men skall finnas i förväg.
Samt att alla som söker tillstånd för servering av alkodrycker,oavsett slutet eller allmänt arr. måste ha avlagt ett godkänt prov i kunskap om alkohollagen,för att överhuvudtaget få ansöka om tillstånd.
Samma regler gäller för alla kommuner i Sverige,tidigare kunde det variera lite.
 

SuperRetard

New member
Skillnaden är att "storebror" kommer att kolla även mindre arrangemang,och att du måste ha tillstånd även för slutna sällskap,där det måste finnas en medlemslista med alla medlemmar,gör man då tillslag och finner att alla inte är medlemmar av de närvarande så blir det inte kul.:( En gästlista med några få gäster är tillåtet,men skall finnas i förväg.
Samt att alla som söker tillstånd för servering av alkodrycker,oavsett slutet eller allmänt arr. måste ha avlagt ett godkänt prov i kunskap om alkohollagen,för att överhuvudtaget få ansöka om tillstånd.
Samma regler gäller för alla kommuner i Sverige,tidigare kunde det variera lite.

Och där missar du poängen igen..

Har man en privat fest, där man serverar alkohol. Så följer man regeln:

"Om man inte frågar kan man inte få ett nej"

Skulle polisen, mot förmodan, få nys om festen så dricker alla sin eget medhavda dryck. Punkt. Ingen åklagare orkar försöka få ordning på bevisningen för ett sånt ynkligt case.


Och som sagt, vid större event är det ju ingen skillnad. Är det regelrätt servering det gäller så har det alltid krävts tillstånd, och för att få det alkohollagstest. Right?
 

Bonnie

New member
Poängen är.......
Det finns alltid folk som snackar och det sprider sig att det är fest på G
Kan man göra tillslag mot Hembygdsföreningen i Åtvidaberg och konstatera att
alla närvarande inte är medlemmar så finns det säkert intresse att kolla
mc-klubbar.Åhyddan Mc i Linköping har haft besök och fick sitt tillstånd
indraget,pga att det hade gått ut på Facebook om deras fest,som då ansågs som offentlig tillställning.
Som sagt poängen är att det kommer bli allt svårare för folket att roa sig.
 
Top