Svedea Motorförsäkring?

tersan

New member
...Det går alltså inte att få ner kostnaden genom att ställa av hojen på vinterhalvåret.
Detta innebär ju att en försäkring som verkar vara mycket dyrare i själva verket kan vara billigare om man slår ut den på de månader man använder hojen...
Du får ju jämföra äpplen med äpplen... vitsen med många nischade helårsförsäkringar är att den totala kostnaden blir lägre än om man har en "vanlig" försäkring och hojen påställd 4-6 månader om året. Avställningsbara försäkringar kan dessutom ha en premie som varierar över året, merparten av årspremien ligger då ofta just på de månader man har hojen igång.

Summa summarum: fundera över hur hojen används, vilka villkor som är viktiga, och ring sen runt...
 

Oldbiker

New member
Glöm inte bort att med BS&MC får bara en av hojarna vara i trafik samtidigt! :wink: Hos Svedea som nu är dyrare får bägge eller flera om man nu har det köras samtidigt vilket kan spela viss roll för familjens rörlighet på två hjul.:tummenupp

Det gäller inte samtliga försäkringar på Bilsport MC. Det är endast om du har flerförsäkringsrabatt som du bara kan använda en hoj i taget. Jag kollade med dem så sent som i dag. Dessutom är det så att Transportstyrelsen vill ha 50 kronor vid avställning och 50 kronor när hojen ställs på igen.
De flesta försäkringsbolag har olika premier på sommaren och vintern, så även om det går att ställa av hojen över vintern så är vinsten väldigt liten. Jag skulle däremot vilja ha lite info om hur de olika bolagen hanterar skador, för det är ju en sak hur premien är, en annan hur ersättningen vid skada ser ut. Blev lite bekymrad när en vän till mig kvaddade och det tog månader innan skadan var reglerad och dessutom diskussioner om hur mycket han skulle få i ersättning. Det var Bilsport MC som han hade försäkrat i. Tycker inte att det ska behöva ta så lång tid att fastställa att en hoj är skrot efter en olycka..
 

Marie

Banned
Det där är tvärtemot min erfarenhet av Bilsport & Mc. Min erfarenhet är att de är mycket snabba.

Jag totalkvaddade tidigt på våren 2005, och spräckte själv både mjälten och skulderbladet. Det var tisdag kväll veckan före påsk. Två dagar senare, på skärtorsdagen hade jag från sjukhussängen gjort upp med försäkringsbolaget angående hojen och beställt ersättningshoj från Lorke Mc för leverans hemma hos mig fredagen efter påsk. Snabbare än så kan man knappast få det fixat, och dessutom var jag fullt nöjd med ersättningen.
Ersättningshojen levererad 10 dygn efter kraschen, det kallar jag med beröm godkänt! Själv tröttnade jag på sjukvården och skrev ut mig på eget bevåg mot läkarnas vilja tisdag morgon efter påskhelgen. Jag måste ju för tusan hinna skaffa ny utrustning innan hojen levererades, så att jag kunde köra igen från första dagen. Stor eloge även till Gerts MC i Ängelholm som skaffade fram en ny Schuberth Concept i rätt storlek och rätt färg (vit) på den korta tiden. Mötte förresten på Fleninge Mc på onsdagen då jag provade ny jacka och nya byxor, kirurgen som opererat mig och han var allt annat än glad att se mig där, för han tyckte att jag borde varit kvar på plåsterhotellet...
 
Last edited:

HkanB

New member
Det gäller inte samtliga försäkringar på Bilsport MC. Det är endast om du har flerförsäkringsrabatt som du bara kan använda en hoj i taget. Jag kollade med dem så sent som i dag. Dessutom är det så att Transportstyrelsen vill ha 50 kronor vid avställning och 50 kronor när hojen ställs på igen.
De flesta försäkringsbolag har olika premier på sommaren och vintern, så även om det går att ställa av hojen över vintern så är vinsten väldigt liten. Jag skulle däremot vilja ha lite info om hur de olika bolagen hanterar skador, för det är ju en sak hur premien är, en annan hur ersättningen vid skada ser ut. Blev lite bekymrad när en vän till mig kvaddade och det tog månader innan skadan var reglerad och dessutom diskussioner om hur mycket han skulle få i ersättning. Det var Bilsport MC som han hade försäkrat i. Tycker inte att det ska behöva ta så lång tid att fastställa att en hoj är skrot efter en olycka..

Exactemente som tysken säger...men inlägget jag kommenterade gällde just flerförsäkring!
Vill man / behöver man kunna köra mer än en samtidigt får man allt betala fullt för alla!
 

Oldbiker

New member
Det där är tvärtemot min erfarenhet av Bilsport & Mc. Min erfarenhet är att de är mycket snabba.

Jag totalkvaddade tidigt på våren 2005, och spräckte själv både mjälten och skulderbladet. Det var tisdag kväll veckan före påsk. Två dagar senare, på skärtorsdagen hade jag från sjukhussängen gjort upp med försäkringsbolaget angående hojen och beställt ersättningshoj från Lorke Mc för leverans hemma hos mig fredagen efter påsk. Snabbare än så kan man knappast få det fixat, och dessutom var jag fullt nöjd med ersättningen.
Ersättningshojen levererad 10 dygn efter kraschen, det kallar jag med beröm godkänt! Själv tröttnade jag på sjukvården och skrev ut mig på eget bevåg mot läkarnas vilja tisdag morgon efter påskhelgen. Jag måste ju för tusan hinna skaffa ny utrustning innan hojen levererades, så att jag kunde köra igen från första dagen. Stor eloge även till Gerts MC i Ängelholm som skaffade fram en ny Schuberth Concept i rätt storlek och rätt färg (vit) på den korta tiden. Mötte förresten på Fleninge Mc på onsdagen då jag provade ny jacka och nya byxor, kirurgen som opererat mig och han var allt annat än glad att se mig där, för han tyckte att jag borde varit kvar på plåsterhotellet...

Den olycka jag refererar till skedde i samband med Mälaren runt och det var runt den 20 augusti. Om jag minns rätt var inte allt ordnat förrän någon gång i november och jag vet att han sa att det tagit tid och förklaringen skulle var att de hade mycket skador att hantera. Den han krockade med fick inte tillbaka sin hoj förrän i februari och även han hade Bilsport MC försäkring. Han hade en Sportster och att det skulle vara problem att få fram delar tror jag inte riktigt på. Men uppenbarligen har vi olika erfarenhet av hantering av skador. Själv har jag inte haft några försäkringsskador på någon av mina hojar och har därför inga personliga erfarenheter. Men jag tycker ämnet är både intressant och viktigt.

Till HkanB vill jag bara poängtera att jag var mest orolig för att jag ínte skulle ha giltig försäkring när hojarna står skrivna på mig och min dotter använder en av dem. Men så var inte fallet och vi kan lugnt fortsätta att åka tillsammans.
 

Mats F

New member
Jag har Svedea på 2 av mina hojar och BS&MC på den tredje, och allihop är inreg hela året.
De andra bolagen är inte alls intressanta längre, de är mycket dyrare även om jag enbart skulle ha hojarna inne på sommaren.

Dessutom är det ju kul att chocka folk med att köra mitt under vintermånaderna... ;-)
När stormen Gudrun var på G var jag ute och körde, det var ju 12 grader varmt! Om än en smula blåsigt... (var faktiskt helt OK på lördageftermiddagen på Öland, men på kvällen..OJOJ
Och detta var ju 8:e januari!
 

marsan77

New member
Du får ju jämföra äpplen med äpplen... vitsen med många nischade helårsförsäkringar är att den totala kostnaden blir lägre än om man har en "vanlig" försäkring och hojen påställd 4-6 månader om året. Avställningsbara försäkringar kan dessutom ha en premie som varierar över året, merparten av årspremien ligger då ofta just på de månader man har hojen igång.

Summa summarum: fundera över hur hojen används, vilka villkor som är viktiga, och ring sen runt...

Äpplen behöver inte blandas in i detta sammanhang! Jag jämför helt enkelt vad det kostar mig totalt att försäkra min hoj på ett helt år om jag bara använder hojen 6 månader (april-sept) och har garageförsäkring med hojen avställd resten av året. Trygg Hansa är då för mig nästan dubbelt så billiga som Svedea!
 

marsan77

New member
Men avgiften är lägre under de månader man inte kör. Jämför detta med motsvarande garageförsäkring.

Det är ju det jag gör! För mig blir Svedea nästan dubbelt så dyrt som Trygg Hansa, totalt sett över hela året då jag använder hojen 6 mån och har garageförsäkring i 6 mån. ALLA kostander inkluderade. Dessutom bättre vilkor!
 

Hasse-VTX

New member
Om jag inte har fel så är Svedea är en del av bilsport mc som har brutit sig loss har startat eget, har min hoj hor svedea.
Jag bytte eftersom bilsport mc är en del av nya försäkringar som jag inte har bra erfarenheter av!!:tummenupp
 

Bodensaren

New member
Jag har i dagsläget Bilsport & MC till mina cyklar, då jag har tre stycken finns det i dagsläget inget bolag som kan konkurrera med premierna, när det gäller service vid skada så har jag själv inte nyttjat dom, men efter vad jag förstått så går det både snabbt och effektivt vid skador, vad gäller att bara en mc får vara i trafik samtidigt så ser jag inget problem i det då jag endast kan köra en åt gången, jag skulle aldrig låna ut min mc inte ens åt min fru, hon får köra och försäkra sin egna hoj.
 

Erik30

New member
Jag har nyttjat motorförsäkringen hos Svedea. Fungerade klockrent. Se bara till att ha alla stämplar i serviceboken!! Om man slarvat med service gäller den inte..

Jag är mycket nöjd. Fick dessutom stilleståndsersättning för att jag missade dom 6 bästa veckorna under våren...
 
Last edited:

F800ST

Member
De dom flesta inte verkar ha tänkt på när ni jämför priset är att Svedea är en helårsförsäkring. Man betalar alltså hela året fastän hojen är avställd. när jag tidigare exempelvis hade if betalade jag bara för de månader jag använde hojen och inget (eller bara garageförsäkring) på vintern.
Bara ett tips...

Då jag kollat försäkringar hos folksam, If och svedea så har endast If och folksam erbjudit avställningsbar försäkring, grejjen då var att det blev ca 500kr dyrare med en sån än en som innebär att hojen är påställd hela året. Alltså skulle 6 mån helförsäkring med avställd hoj kosta mer än att ha den påställd i 12 mån med samma skydd, det var för mycket administration och tryck på kundtjänst därför har inte förbjudit det men gjort det förmånligare att inte ställa av.
 

Bodensaren

New member
Jag har Svedea på mina cyklar, i höstas kolliderade jag med ett vildsvin, jag hade en 6-7 månader gammal Africa Twin som blev helskrot, mina kläder klipptes sönder av ambulanspersonal samt att hjälmen var rejält skrapad, går fortfarande efter fem månader på kryckor.

När det gäller Svedeas hantering av skadeärendet måste jag ge dom beröm i massor, aldrig har det varit så enkelt att ha med ett försäkringsbolag att göra, när det gäller cykeln var skaderegleraren ner på verkstaden och tittade på den, fick på mailen en rekvisition på en ny cykel, ingen självrisk då det var viltolycka, skickade foton på kläderna och uppgifter på när och vad jag betalat för dom, samma där en rekvisition på mailen att hämta ut nya med åldersavdrag.

Utöver detta har Svedea betalat ut skadeersättning som jag inte visste att jag hade rätt till, ersättning då jag låg på sjukhus över ett visst antal dagar, när olyckan skedde var jag på väg till arbetet vilket gör att det räknas som arbetsplatsolycka, Svedea har gått in och ersatt det jag förlorat mellan försäkringskassan och min lön.

För mig är valet enkelt, jag kommer definitivt behålla Svedea som försäkringsbolag för mina cyklar.
 

vovvelivovven

New member
Hej!
gammal tråd... Jag har också Svedea på mina 4 veteran-MC. Samma årspremie oavsett motoreffekt etc på alla 4. MHRFs veteranförsäkring har litet sämre villkor och högre premie. Hur Svedea får ekonomin att gå ihop är en gåta för mig. För en dryg vecka sedan fick jag haveri på transmissionen på min lilla stånka från 1953. Detta kunde jag antagligen ha reparerat själv om det nu funnits en vägren som var mer än 20 cm så jag kunnat någorlunda säkert lossat de 10 skruvarna som håller transkåpan och titta närmare på vad som hänt. Då jag känner denna 2-1-väg någorlunda väl visste jag att det inte fanns någonstans de närmsta kilometrarna med litet bättre plats att meka så ringde jag Svedea. Matilda på Svedea var väldigt trevlig och hjälpsam och strax blev jag uppringd av Assistance-kåren som skickade en supertrevlig kille med bärgningsbil som körde mig ända hem fast det var 4 mil utanför "hans område". Han sa att du får antagligen betala mellanskillnaden för den längre körsträckan för mig utöver självrisken, men du vill väl inte bli dumpad i Kinna en sen söndagskväll?
Såvitt jag kan se har Svedea tagit extrakostnaden. Det blev bara tusenlappen i självrisk att betala till Assistancekåren. Ungefär vad den nya transkedjan kostade...

Jag kan bara säga positiva saker om Svedea och jag tycker att de kontakter jag haft med kundnavet då jag efterhand flyttat mina veteran-MC-försäkringar hit.
 

vovvelivovven

New member
Ja du Maria...

Det är klart att man inte skall stanna på en sådan här högfartssträcka. Här jag fått stopp var det 2-filigt och gles trafik vilket dock inte verkade påverka vissa bilisters omdöme utan man måste riskera sin högerbackspegel istället för att kanske utnyttja den tomma mittfilen...

På något sätt har jag verkligen fått upp ögonen hur verkligheten är i verkligheten. De som planerar vägarna tänker inte på t.ex. stackars mammor med en barnvagn - jag har sett dessa på RV 27 där det inte finns vettiga alternativa vägar. Och här är det oftast wajerräcke på ytterkanterna likaså.

Man skall helst med andra ord undvika att köra på dessa vägar "som räddar liv".

Varma sommarhälsningar // Ingvar
 

jan-olovj

New member
"Man skall helst med andra ord undvika att köra på dessa vägar "som räddar liv".
Va bra, syftet uppnått.
 
Top