Svedea Motorförsäkring?

jvg

New member
Hej,

Har någon erfarenhet av Svedea?

Under de senaste fem åren (ungefär) så har inget annat bolag varit i närheten av att kunna ge mig samma eller lägre premie än Bilsport & MC.

Men in på banan glider Svedea och ger mig en offert som ligger ca. 1200:-/år lägre än Bilsport & MC (i procent ca 35%).
Den stora nackdelen för mig är att jag har en KTM och självrisken för stöld ligger på 10000:- (för HD & KTM), mot annars normala 2000:-.

Jag antar att det är en riskanalys man får göra själv, stöldrisken kontra premiekostnad.

Några kommentarer om detta?

/Joakim
 
Last edited:

Bighoj

New member
Hej,

Har någon erfarenhet av Svedea?

Under de senaste fem åren (ungefär) så har inget annat bolag varit i närheten av att kunna ge mig samma eller lägre premie än Bilsport & MC.

Men in på banan glider Svedea och ger mig en offert som ligger ca. 1200:-/år lägre än Bilsport & MC.
Den stora nackdelen för mig är att jag har en KTM och självrisken för stöld ligger på 10000:- (för HD & KTM), mot annars normala 2000:-.

Jag antar att det är en riskanalys man får göra själv, stöldrisken kontra premiekostnad.

Några kommentarer om detta?

/Joakim

Jag har också fått hem en offert efter att ha ringt Svedea och jag har också haft Bilsport & Mc innan.Svedea ligger i mitt fall 800 kr billigare per hel/år.Vi har en Goldwing så vi har den låga självrisken så för vår del blir det till att byta till Svedea nu i juli då vår nuvarande försäkring löper ut.
Att HD och KTM har hög självrisk bör väl ha med stöldbegärligheten att göra,men vet man att den alltid står mycket säkert förvarad är det ju lönt att byta bolag tycker jag,men som sagt,det är ju alltid en avvägning.
Jag tycker annars att det är bra att där kommer lite konkurans vad gäller försäkringspremier för det brukar ju gynna oss som kunder.
 

Blåflagg

New member
Svedea

Har ingen erfarenhet från Svedea men blev också erbjuden en mycket bra premie på min 1200 GS. Sparade ca 1500:- per år och då är ju GS:n ingen maskin med höga premier. I procent ca 40% lägre än IF som då är märkesförsäkring till BMW.

Nu hoppas man att, om det händer något, att man får den hjälp som behövs :)
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag kom i kontakt med Svedea på mcmässan och har tecknat en försäkring hos dem. Min försäkring blev 500 kr billigare jmf med det som jag hade hos bilsport och mcförsäkringar med ungefär samma vilkor.

//Amir
 

Cawwa

New member
Detta låter ju bra och det skulle vara intressant att låta dem kolla min FJR.

För mig betyder det dock mest hur bolaget klarar av skador när man väl behöver försäkringen så att säga. Jag har klantat till det två år i rad och utnyttjat försäkringen båda gångerna. Det bemötande och snabba behandling jag fått är i särklass bäst jag mött från något bolag jag haft tidigare. Det skall mycket till för att få mig att flytta över min cyklar till något annat bolag. Bilsport och MC for president!!
 

Hellman

New member
På min Ducati Multstrada 1200 -10 så var Svedea 1200 kr billigare hel/hel (4800 totalt) och på min Suzuki DR 800 var de billigare hel/hel än min nuvarande halv/hel. Båda tidigare på Bilsport&MC.

Jag kommer byta när mina nuvarande premier går ut.
 

TheGungner

Member
Fick också reklamen. Jag kollade även in det "finstilta". Om jag skulle ha motsvarande "täckning" på Svedea som på min nuvarande på Bilsport&MC så skiljde några tior. Kolla vad ni tecknar för försäkring också och inte bara på prislappen.
 

Hellman

New member
Fick också reklamen. Jag kollade även in det "finstilta". Om jag skulle ha motsvarande "täckning" på Svedea som på min nuvarande på Bilsport&MC så skiljde några tior. Kolla vad ni tecknar för försäkring också och inte bara på prislappen.

Det har jag gjort. Säker, säkrare, säkrast hette det när jag kollade. Säkrast verkade bra då jag uppfyllde kraven och inte vill låna ut min MC.
 

svehwa

New member
Enligt vad jag hört så är det den gamla personalen på Bilsport & Mc som startat eget bolag.I samma anda som innan men måste ju vara billigare för att slå sig in.
Mestadels ny personal nu på Bilsport&MC.

Rätta mig om jag har fel!:rolleyes:
 

Herr Fuggle

New member
Enligt vad jag hört så är det den gamla personalen på Bilsport & Mc som startat eget bolag.I samma anda som innan men måste ju vara billigare för att slå sig in.
Mestadels ny personal nu på Bilsport&MC.

Rätta mig om jag har fel!:rolleyes:

Låter troligt... Samma inställning som Bilsport utan MC :mad:
 

timm

New member
I samband med att min vagnskadegaranti gick ut i våras bytte jag till Svedea, från BS&MC. Premien sjönk med ca en tredjedel i och med att jag kunde välja "säkrast"-alternativet. Bortsett från de tre alternativen (som gäller förvaring, skyddskläder och utlåning) så kunde jag inte hitta något nämnvärt som skiljer i villkor mellan BS&MC och Svedea. Självrisken för, framför allt vagnskada, är tvärtom ytterst behaglig hos Svedea (ifall man nu skulle behöva använda den...)

Svedea är väl också en av få som tillåter bankörning med fullt försäkringsskydd, så länge det inte handlar om tävling eller träning med tidtagning. :)

Har haft lite mail och telefonkorrespondans, främst då jag var osäker på det där med ban-åka, och jag upplever dem som hjälpsamma och lätta att komma i kontakt med.

Läste någonstans att de (för tillfället) låga premierna är något som de kommer att fortsätta med. Sådana uttalanden får man väl ta med en nypa salt, men det låter ju trevligt. Det finns väl ändå alltid en anledning att sondera marknaden när det är dags att förnya försäkringen.

(Ber om ursäkt om jag låter som nån tjatig säljare! :D )
 

marsan77

New member
De dom flesta inte verkar ha tänkt på när ni jämför priset är att Svedea är en helårsförsäkring. Man betalar alltså hela året fastän hojen är avställd. när jag tidigare exempelvis hade if betalade jag bara för de månader jag använde hojen och inget (eller bara garageförsäkring) på vintern.
Bara ett tips...
 

Marie

Banned
De dom flesta inte verkar ha tänkt på när ni jämför priset är att Svedea är en helårsförsäkring. Man betalar alltså hela året fastän hojen är avställd. när jag tidigare exempelvis hade if betalade jag bara för de månader jag använde hojen och inget (eller bara garageförsäkring) på vintern.
Bara ett tips...


Finns det något skäl att ställa av när det är helårsförsäkring?

Och helårsförsäkring är klar fördel för oss som kör tolv månader på året...
 

tersan

New member
De dom flesta inte verkar ha tänkt på när ni jämför priset är att Svedea är en helårsförsäkring. Man betalar alltså hela året fastän hojen är avställd. när jag tidigare exempelvis hade if betalade jag bara för de månader jag använde hojen och inget (eller bara garageförsäkring) på vintern.
Bara ett tips...
Det tror jag nog att de flesta tänkt på. En helårsförsäkring från bolagen som nischar sig mot MC blir i alla fall för mig billigare än en avställningsbar försäkring från nåt annat bolag. Om det ens går att teckna en sån... många bolag har ju begränsat möjligheterna till avgiftsfria av- och påställningar.

Förutom priset är jag dessutom mer nöjd med övriga villkor hos Bilsport & MC jämfört med "storbolagen".
 

Johan Ö

New member
Svedea är väl också en av få som tillåter bankörning med fullt försäkringsskydd, så länge det inte handlar om tävling eller träning med tidtagning. :)
Ville bara säga att de endast tillåter körningar på bana när det är SMC som organisera. Inga andra arrangörer.

// Johan
 

JohanLi

New member
När jag jämförde så var Svedea något billigare för en mc men BS&MC blev billigare totalt eftersom jag betalar halva priset för den av mina två mc som är billigare att försäkra.
 

HkanB

New member
Bara en i taget!

När jag jämförde så var Svedea något billigare för en mc men BS&MC blev billigare totalt eftersom jag betalar halva priset för den av mina två mc som är billigare att försäkra.
Glöm inte bort att med BS&MC får bara en av hojarna vara i trafik samtidigt! :wink: Hos Svedea som nu är dyrare får bägge eller flera om man nu har det köras samtidigt vilket kan spela viss roll för familjens rörlighet på två hjul.:tummenupp
 
Last edited:

JohanLi

New member
Glöm inte bort att med BS&MC får bara en av hojarna vara i trafik samtidigt!

Jo, det stämmer och det är t.o.m. strängare krav på den försäkring (senior) jag har: det är bara jag som får köra hojarna. Men det blir hyfsat billigt, jag betalar 750 kr helår helförsäkring för BMW R1200GS och 1900 helår halvförsäkring för KTM 660. Jag har inte kollat andra alternativ än helår eftersom jag kör året runt med bägge hojarna.
 

marsan77

New member
Finns det något skäl att ställa av när det är helårsförsäkring?

Och helårsförsäkring är klar fördel för oss som kör tolv månader på året...

Nej, det är ju precis det jag säger.
Man måste betala för hela året fastän man troligtvis bara kör på sommaren (som de flesta gör).
Det går alltså inte att få ner kostnaden genom att ställa av hojen på vinterhalvåret.
Detta innebär ju att en försäkring som verkar vara mycket dyrare i själva verket kan vara billigare om man slår ut den på de månader man använder hojen...
 

widolf

New member
Men avgiften är lägre under de månader man inte kör. Jämför detta med motsvarande garageförsäkring.
 
Top