Svara på Femas enkät om buller

Styrman_jansson

New member
enkelt, det finns eftermarknadsystem som är certifierade för att din hoj fortfarande ska uppfylla helhetsgodkännandet, detta ska finnas med i dokumentationen när du köper systemet och även tryckt på dämparen. Annars är den ej godkänd för gatbruk oavsett ljudnivå.

Mer regler och förbud tror jag inte är lösningen. Först måste man enas om vem som ska certifiera ett eftermarknadssystem. Troligtvis kommer detta falla på tillverkaren. Tillverkaren har inga incitament att certifiera något annat än sina egna eller sina partners saker. De får ju i princip "monopol" på avgassystem till sina bågar. De kan också då sätta en skaplig prislapp på grejorna. För varför skulle t.ex. Harley certifiera "Roffes ljudämperi"'s billigare, och kanske snyggare, dämpare (som ger samma ljudnivå som deras)?

Sedan har vi hela hojbyggarscenen där man troligtvis kommer hänvisas till gamla hojar utan certificeringskrav om man vill bygga ett eget system. Tills de tar slut och de tvingas in i ledet av en begränsad mängd standardsaker som den allsmäktige tillverkaren bestämt är OK för din del. Liknar ju Nordkorea där man också har certifiering, fast inom ett annat område, frisyrer;
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7lRovW/harfina-regler-i-nordkorea--de-har-frisyrerna-far-du-ha


De flesta eftermarknadspipor idag har en löstagbar DB-killer, sitter den i är allt ok och ljudet är inom tillåtet värde. Problemet är att folk plockar ur dom, vilket gör dämparen olaglig och väldigt högljudd. Därmed får den nedast brukas på bana och även racingbanor idag har bullergränser.

Ja, människor gör saker som inte är OK ibland, men att försöka förhindra detta genom att göra det svårare fungerar dåligt. Människor är väldigt påhittiga när de bestämt sig för en sak. Bättre då att försöka få dem att inte vilja, eller förstå vilka det kan påverka. SMC gör ett bra jobb här men jag tycker problematiken kunde belysas ännu mer. Jag skulle gärna se en artikel i MC-folket där man pratat med människor som bor vid populära MC-vägar. Kanske kan man även lyfta in Polisens arbete i det hela? Nu när det tydligen är Polisbrist så är det ju synd och skam om de ska behöva läxa upp "raka-rör" marodörer istället för att åka och förhindra att någon stjäl "raka-rör" marodörens matsilver hemma.

Polisen bör krävas att upprätthålla lagarna istället för att pådyvla folk ytterligare förbud. Vi har nog med förbud för att varenda liten tomte ska få sin vilja fram. Vi lever tillräckligt långt in i minoritetens styre i denna dag än att behöva fler förbud.

:tummenupp helt rätt. Problematiken är ju att det är billigare att t.ex. införa ett avgassystems-monopol som du föreslår än att utbilda och anställa poliser som både kan stävja och informera om buller från MC som låter för högt. På så sätt kan man ju i första led lägga kostnaden på tillverkaren som i sin tur kan lägga den på sina produkter och vips! Så hamna räkningen hos oss som vill köra båge...
 
Last edited:

Lottafia

Member
Problematiken är ju att det är billigare att t.ex. införa ett avgassystems-monopol som du föreslår än att utbilda och anställa poliser som både kan stävja och informera om buller från MC som låter för högt. På så sätt kan man ju i första led lägga kostnaden på tillverkaren som i sin tur kan lägga den på sina produkter och vips! Så hamna räkningen hos oss som vill köra båge...
Är det någon problematik? Jag har inte lagt ut några pengar på avgassystem till min BMW. Rejäl kvalitet från början, polerat rostfritt. Har bara suttit på i 33 år och drygt 20.000 mil, och går lika tyst och fint fortfarande.
 

Styrman_jansson

New member
Är det någon problematik? Jag har inte lagt ut några pengar på avgassystem till min BMW. Rejäl kvalitet från början, polerat rostfritt. Har bara suttit på i 33 år och drygt 20.000 mil, och går lika tyst och fint fortfarande.

Ja, för mig och säkert många andra är det det. Och sist jag kolla levde vi inte i en diktatur där det som passade en person automatiskt skulle passa alla andra.

Du vill ha hojen det tyst och fin, det respekterar jag. Jag vill höra vad som driver hojen ( men inte nödvändigtvis så högt som möjligt), respekterar du det?

Om du skulle råka tippa hojen och skada avgassystemet förresten? Tycker du det skulle vara helt OK att du endast blir hänvisad till BMW och de tar 25.000:- för ett som passar till dina gamla hoj. Eller så har de inga kvar längre och eftersom det är monopol finns ingen eftermarknad. Och gud förbjuda att du skulle laga det, då faller ju ceritfieringen ;)

För övrigt tycker jag det är synd och skam att kväva ett så härligt ljud som i t.ex. en BMW boxer...
 
Last edited:

F800ST

Member
Mer regler och förbud tror jag inte är lösningen. Först måste man enas om vem som ska certifiera ett eftermarknadssystem. Troligtvis kommer detta falla på tillverkaren. Tillverkaren har inga incitament att certifiera något annat än sina egna eller sina partners saker. De får ju i princip "monopol" på avgassystem till sina bågar. De kan också då sätta en skaplig prislapp på grejorna. För varför skulle t.ex. Harley certifiera "Roffes ljudämperi"'s billigare, och kanske snyggare, dämpare (som ger samma ljudnivå som deras)?

Sedan har vi hela hojbyggarscenen där man troligtvis kommer hänvisas till gamla hojar utan certificeringskrav om man vill bygga ett eget system. Tills de tar slut och de tvingas in i ledet av en begränsad mängd standardsaker som den allsmäktige tillverkaren bestämt är OK för din del. Liknar ju Nordkorea där man också har certifiering, fast inom ett annat område, frisyrer;
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7lRovW/harfina-regler-i-nordkorea--de-har-frisyrerna-far-du-ha




Ja, människor gör saker som inte är OK ibland, men att försöka förhindra detta genom att göra det svårare fungerar dåligt. Människor är väldigt påhittiga när de bestämt sig för en sak. Bättre då att försöka få dem att inte vilja, eller förstå vilka det kan påverka. SMC gör ett bra jobb här men jag tycker problematiken kunde belysas ännu mer. Jag skulle gärna se en artikel i MC-folket där man pratat med människor som bor vid populära MC-vägar. Kanske kan man även lyfta in Polisens arbete i det hela? Nu när det tydligen är Polisbrist så är det ju synd och skam om de ska behöva läxa upp "raka-rör" marodörer istället för att åka och förhindra att någon stjäl "raka-rör" marodörens matsilver hemma.



:tummenupp helt rätt. Problematiken är ju att det är billigare att t.ex. införa ett avgassystems-monopol som du föreslår än att utbilda och anställa poliser som både kan stävja och informera om buller från MC som låter för högt. På så sätt kan man ju i första led lägga kostnaden på tillverkaren som i sin tur kan lägga den på sina produkter och vips! Så hamna räkningen hos oss som vill köra båge...

Vem som ska certifiera? det finns redan regler, kallas homologering och redan idag SKA alla dämpare som får brukas på gata ha denna info just för att få kallas gatlegala. Enda extra regel som krävs är att de lägger in att en DB.killer måste vara fast monterad, dvs svetsad eller gjuten, får ej gå att ta loss.

Sen så sätts en plombering på lämplig plats på bultar i avghassystemet, problemet löst. Stoppad av polis och inga plomberingar = bärgning från platsen och krav på regbesiktning, där plomberas bultarna igen om den är godkänd.

Ingen utom de som tror loud pipe's save live's-grejjen är verklig drabbas. Inga vägar behöver stängas. Bara de som skiter i reglerna som redan finns drabbas, alla andra oskyldiga slipper få skulden och konsekvenserna.

redan idag är det krav på att det du monterar måste vara testat oc godkänt, du vet det där kravet på helhetsgodkännande. Läser man reglerna så får du om man ska följa dom inte ens byta till ett annat märke på glödlampan än det som satt i från fabrik, så hade den phillips H7 får du inte byta till osaram, för det var den ej helhetsgodkänd med, då får inte köpa annat märke på bromsbeläggen osv...utan alla ska vara EXAKT som då den kom från tillverkaren för att den ska vara laglig på gatan.
 
Last edited:

challe

Member
Sen så sätts en plombering på lämplig plats på bultar i avghassystemet, problemet löst. Stoppad av polis och inga plomberingar = bärgning från platsen och krav på regbesiktning, där plomberas bultarna igen om den är godkänd.

När jag ska ta loss bakhjulet för att montera ett nytt däck måste ljuddämparen lossas. Då är det inget vidare om jag sen måste registreringsbesikta.
 

gundj

New member
Att det låter lite är väl inte problemet, det är hur det körs och var som ställer till det.
De första vägarna i Tyskland som stängdes på helger för mc stängdes för att det buskördes nå så jävligt, precis som på en del berömda sträckor här hemma.
Om man då till tokkörning lägger att det låter mycket så kommer begränsningarna som brev på gamla posten.
 

Styrman_jansson

New member
När jag ska ta loss bakhjulet för att montera ett nytt däck måste ljuddämparen lossas. Då är det inget vidare om jag sen måste registreringsbesikta.

Precis. En massa tvingande plomper på MIN egendom luktar förmyndarsamhälle lång väg. Jag tar bort mitt avgassystem minst en gång varje år eftersom det behövs för att komma åt oljepluggen ordentligt vid oljebyte. Det går att få ut pluggen utan men då rinner oljan ner över avgassystemet och så luktar bågen bränd olja som en gammal engelsman ;)
 
Last edited:

Styrman_jansson

New member
Vem som ska certifiera? det finns redan regler, kallas homologering och redan idag SKA alla dämpare som får brukas på gata ha denna info just för att få kallas gatlegala. Enda extra regel som krävs är att de lägger in att en DB.killer måste vara fast monterad, dvs svetsad eller gjuten, får ej gå att ta loss.

Sen så sätts en plombering på lämplig plats på bultar i avghassystemet, problemet löst. Stoppad av polis och inga plomberingar = bärgning från platsen och krav på regbesiktning, där plomberas bultarna igen om den är godkänd.

Ingen utom de som tror loud pipe's save live's-grejjen är verklig drabbas. Inga vägar behöver stängas. Bara de som skiter i reglerna som redan finns drabbas, alla andra oskyldiga slipper få skulden och konsekvenserna.

redan idag är det krav på att det du monterar måste vara testat oc godkänt, du vet det där kravet på helhetsgodkännande. Läser man reglerna så får du om man ska följa dom inte ens byta till ett annat märke på glödlampan än det som satt i från fabrik, så hade den phillips H7 får du inte byta till osaram, för det var den ej helhetsgodkänd med, då får inte köpa annat märke på bromsbeläggen osv...utan alla ska vara EXAKT som då den kom från tillverkaren för att den ska vara laglig på gatan.

Jag känner till vansinnet med helfordonsgodkännandet och har faktiskt hade en del diskussioner om det med den ansvarige på opus bilprovning där jag brukar besikta. Han menade att du t.ex. får sätta dit bromsskivor av annat fabrikat än orginal så länge produkten motsvarar orginal och är godkänd i sverige eller annat EU-land ( t.ex. TüV märkt). Detta var efter att jag reagerat på att när jag skulle beställa nya skivor, bromsbelägg och bromsok till min Skoda och upptäckte att orginalfabrikatet (och även skivstorlek) varierade på samliga produkter beroende på när den var producerad ( även på samma årsmodeller kunde det skilja). Troligtvis har Skoda köpt in det som varit billigast för tillfället.

Man får däremot inte ändra typ av system. T.ex. får man inte byta från skivbromsar till trumbromsar eller från halogenstrålkastare till xenon, menade han.

Oavsett om det stämmer eller ej så är det ju verkligheten ute på besiktningstationerna som folk lever efter. Lagtext som de flesta skiter i eftersom den varken är vettigt eller befogad blir tandlös.

Slutligen så är min åsikt att jag ska får göra vad jag vill med MIN egendom så länge t.ex. avgas och ljudkrav uppfylls. Produkter utvecklas ju och blir bättre med tiden så varför ska man inte min hoj få göra det? Tänk om vi alla tvingades att köra på likadana däck som satt på hojen när den var ny...

För övrigt bytte jag torrkoppling på hojen förra två året till en eftermarknadsprodukt. Hojen blev betydlig tystare och lär förbli så då orginal har en erkänt kort livslängd. Som tur är omfattas inte min av helfordonsvansinnet. Då hade jag tvingats haft en betydligt ljudligare koppling....
 
Last edited:

Styrman_jansson

New member
Att det låter lite är väl inte problemet, det är hur det körs och var som ställer till det.
De första vägarna i Tyskland som stängdes på helger för mc stängdes för att det buskördes nå så jävligt, precis som på en del berömda sträckor här hemma. Om man då till tokkörning lägger att det låter mycket så kommer begränsningarna som brev på gamla posten.

Kunde inte sagt det bättre själv.
Men för att stävja det krävs det annat än förbud och förmynderi. Då blev det jobbigt för politikerna...
 

F800ST

Member
Jag känner till vansinnet med helfordonsgodkännandet och har faktiskt hade en del diskussioner om det med den ansvarige på opus bilprovning där jag brukar besikta. Han menade att du t.ex. får sätta dit bromsskivor av annat fabrikat än orginal så länge produkten motsvarar orginal och är godkänd i sverige eller annat EU-land ( t.ex. TüV märkt). Detta var efter att jag reagerat på att när jag skulle beställa nya skivor, bromsbelägg och bromsok till min Skoda och upptäckte att orginalfabrikatet (och även skivstorlek) varierade på samliga produkter beroende på när den var producerad ( även på samma årsmodeller kunde det skilja). Troligtvis har Skoda köpt in det som varit billigast för tillfället.

Man får däremot inte ändra typ av system. T.ex. får man inte byta från skivbromsar till trumbromsar eller från halogenstrålkastare till xenon, menade han.

Oavsett om det stämmer eller ej så är det ju verkligheten ute på besiktningstationerna som folk lever efter. Lagtext som de flesta skiter i eftersom den varken är vettigt eller befogad blir tandlös.

Slutligen så är min åsikt att jag ska får göra vad jag vill med MIN egendom så länge t.ex. avgas och ljudkrav uppfylls. Produkter utvecklas ju och blir bättre med tiden så varför ska man inte min hoj få göra det? Tänk om vi alla tvingades att köra på likadana däck som satt på hojen när den var ny...

För övrigt bytte jag torrkoppling på hojen förra två året till en eftermarknadsprodukt. Hojen blev betydlig tystare och lär förbli så då orginal har en erkänt kort livslängd. Som tur är omfattas inte min av helfordonsvansinnet. Då hade jag tvingats haft en betydligt ljudligare koppling....

Lagarna gäller, men de kanske inte efterlevs. Men en vacker dag så blir myndigheterna nitiska, och tyckande som du jag har väger inte ens lätt, de betyder nada. Reglerna finns och de gäller oavsett om din besiktningsgubbe släpper igenom, det jag är rädd för är när våra försäkringsbolag börjar nyttja detta för att slippa betala ut.

Att ändra ditt fordon tycker jag du ska få, men bara så länge det fortfarande uppfyller alla krav och regler, har aldrig sagt annat heller trots att du flera gånger i denna tråd försökt få mina ord till det.
 

F800ST

Member
Precis. En massa tvingande plomper på MIN egendom luktar förmyndarsamhälle lång väg. Jag tar bort mitt avgassystem minst en gång varje år eftersom det behövs för att komma åt oljepluggen ordentligt vid oljebyte. Det går att få ut pluggen utan men då rinner oljan ner över avgassystemet och så luktar bågen bränd olja som en gammal engelsman ;)

Om det vore plomberingskrav skulle tillverkarna snabbt ändra i sin produktion så att saker kan göras utan att bryta nån plombering, det andra kan lösas genom att din däckmek får sätta ny plombering.

det hela går att lösa och jag finner en sketen plombering mindre intrång i min frihet än att vägar stängs av för mig. För en plombering som behöver förnyas max en gång om året är inget jobbigt.
 

Lottafia

Member
Du vill ha hojen det tyst och fin, det respekterar jag. Jag vill höra vad som driver hojen ( men inte nödvändigtvis så högt som möjligt), respekterar du det?
Nej.
Om du skulle råka tippa hojen och skada avgassystemet förresten? Tycker du det skulle vara helt OK att du endast blir hänvisad till BMW och de tar 25.000:- för ett som passar till dina gamla hoj. Eller så har de inga kvar längre och eftersom det är monopol finns ingen eftermarknad. Och gud förbjuda att du skulle laga det, då faller ju ceritfieringen ;)
Det priset känns inte avskräckande för min del, och skulle de inte produceras längre (vilket de förvisso inte gör) finns alltid begagnatmarknaden precis som idag.
För övrigt tycker jag det är synd och skam att kväva ett så härligt ljud som i t.ex. en BMW boxer...
Och enligt min åsikt bör allt motorljud dämpas så långt som i praktiken är möjligt. Detta skall gälla motorcyklar lika väl som bilar. I synnerhet fåcylindriga maskiner, som BMWs boxrar, låter vedervärdigt.
 
Last edited:

gundj

New member
det andra kan lösas genom att din däckmek får sätta ny plombering.

Det betyder att de som byter däck själva hemma i garaget inte skulle få göra det.
Vad mer tycker du att vi inte ska få göra hemma?
Jag tar bort mina ljuddämpare varje vinter för service och rengöring där det är svårt att komma åt under säsongen, är det då slut med det?
 

F800ST

Member
Det betyder att de som byter däck själva hemma i garaget inte skulle få göra det.
Vad mer tycker du att vi inte ska få göra hemma?
Jag tar bort mina ljuddämpare varje vinter för service och rengöring där det är svårt att komma åt under säsongen, är det då slut med det?

Det går att fundera fram detaljern i ett system som hindrar folk att sätta raka rör eller racepipor på hojarna. ge förslag istället för att vara negativ, men som det är nu är inte ok och det börjar politikerna nere i eu att röra på sig för, du att det som till slut blir lag i eyu är vi tvingade att införa, har svenska politiker någonsin varit sena att införa vad eu säger?

Tyvärr inte utan tvärtom, svenska politiker ska alltid vara bäst i klassen och går 3 steg längre än vad eu kräver.

Jag har inte sagt att någon ska förbjudas göra ett skit, mer än att inte få sätta racepipor och skit på gathojarna för att det ska låta coolt....

kan vi gå vidare?
 

gundj

New member
Då går vi vidare.
Jag tror tyvärr att vi är på det lutande planet utan återvändo. Varken SMC eller andra kan nå fram till de som är värst.
Alla, med några få undantag bullrar, jag också, trots att det sitter originaldämpare med Db-killers i.
Jag tror inte det är bullret i sig som är bekymret utan som jag skrev tidigare tokkörningarna, det är lättare att klaga på och kanske få något gjort om man påtalar ett buller problem för myndigheterna.
Jag bor invid en populär MC-väg och har rannsakat mig själv, när det kommer en karavan med twinnar av olika fabrikat så mullrar det så marken vibrerar, men det gör inte så mycket för de kommer i maklig takt. Nästa alternativ är sporthojar i hyfsad fart, hörs men stör varken mig eller hundarna.
Men, när det kommer en ylande hoj i mycket hög fart och rensat system blir även jag MC-motståndare en kort stund.
Hade dessa kört på en bana hade det blivit svart flagg direkt.
 

gundj

New member
Undrar varför inte bilar buskör på samma sätt som motorcyklar?

Det gör de, dels på industriområden, stormarknadsparkeringar och motorvägar, men tyvärr också på mindre landsvägar, som den förbi mig.
Där vet jag inte vad som är värst, en gammal Volvo eller BMW med rensat avgassystem eller någon med en bilstereo som bara spelar bas, så högt att rutorna faktiskt skallrar.
 

Lottafia

Member
Att bo fem mil från där Harley Davidson et consortes avhåller "European Bike Week" kan göra även den mest inbitna motorcyklist till hojhatare. Dessa tusentals v-twinar som drar förbi på landsvägen och låter som lågtflygande bombplansarmador gör vem som helst vansinnig.....

Om två veckor brakar helvetet lös igen
 
Last edited:

Styrman_jansson

New member

Och där har vi en del av problemet. Tro mig, jag tycker inte hojar ska få väsnas hur mycket som helst, gillar inte alls HD med raka rör men man bör ju respektera de som håller sig inom en fastställd db gräns.

Ungefär som att jag respekterar att grannen spelar dansband på skaplig volym trots att jag avskyr oväsendet. Om vi respekterar att vi alla är olika och gillar olika blir det genast lite lättare att leva!

Det priset känns inte avskräckande för min del, och skulle de inte produceras längre (vilket de förvisso inte gör) finns alltid begagnatmarknaden precis som idag.

Ja men hur länge om det inte finns några kvar hos tillverkaren? Jag har varit i en liknande situation med min gamla RD350. Tändboxen pajade. Det fanns förvisso ett fåtal nya hos Yamaha men de kostade ungefär vad hojen var värd. Begagnat då? Jo det kom ut en på marknaden ungefär var 3:e år....

Och enligt min åsikt bör allt motorljud dämpas så långt som i praktiken är möjligt. Detta skall gälla motorcyklar lika väl som bilar. I synnerhet fåcylindriga maskiner, som BMWs boxrar, låter vedervärdigt.

OK, jag respekterar att du tycker så. Men jag tycker också att då du bör respektera de som vill att deras BMW boxer låter som just en boxer (utan att då överskrida säg 103db eller vad som gäller för en gammal BMW).
 
Last edited:
Top