Styrman_jansson
New member
enkelt, det finns eftermarknadsystem som är certifierade för att din hoj fortfarande ska uppfylla helhetsgodkännandet, detta ska finnas med i dokumentationen när du köper systemet och även tryckt på dämparen. Annars är den ej godkänd för gatbruk oavsett ljudnivå.
Mer regler och förbud tror jag inte är lösningen. Först måste man enas om vem som ska certifiera ett eftermarknadssystem. Troligtvis kommer detta falla på tillverkaren. Tillverkaren har inga incitament att certifiera något annat än sina egna eller sina partners saker. De får ju i princip "monopol" på avgassystem till sina bågar. De kan också då sätta en skaplig prislapp på grejorna. För varför skulle t.ex. Harley certifiera "Roffes ljudämperi"'s billigare, och kanske snyggare, dämpare (som ger samma ljudnivå som deras)?
Sedan har vi hela hojbyggarscenen där man troligtvis kommer hänvisas till gamla hojar utan certificeringskrav om man vill bygga ett eget system. Tills de tar slut och de tvingas in i ledet av en begränsad mängd standardsaker som den allsmäktige tillverkaren bestämt är OK för din del. Liknar ju Nordkorea där man också har certifiering, fast inom ett annat område, frisyrer;
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7lRovW/harfina-regler-i-nordkorea--de-har-frisyrerna-far-du-ha
De flesta eftermarknadspipor idag har en löstagbar DB-killer, sitter den i är allt ok och ljudet är inom tillåtet värde. Problemet är att folk plockar ur dom, vilket gör dämparen olaglig och väldigt högljudd. Därmed får den nedast brukas på bana och även racingbanor idag har bullergränser.
Ja, människor gör saker som inte är OK ibland, men att försöka förhindra detta genom att göra det svårare fungerar dåligt. Människor är väldigt påhittiga när de bestämt sig för en sak. Bättre då att försöka få dem att inte vilja, eller förstå vilka det kan påverka. SMC gör ett bra jobb här men jag tycker problematiken kunde belysas ännu mer. Jag skulle gärna se en artikel i MC-folket där man pratat med människor som bor vid populära MC-vägar. Kanske kan man även lyfta in Polisens arbete i det hela? Nu när det tydligen är Polisbrist så är det ju synd och skam om de ska behöva läxa upp "raka-rör" marodörer istället för att åka och förhindra att någon stjäl "raka-rör" marodörens matsilver hemma.
Polisen bör krävas att upprätthålla lagarna istället för att pådyvla folk ytterligare förbud. Vi har nog med förbud för att varenda liten tomte ska få sin vilja fram. Vi lever tillräckligt långt in i minoritetens styre i denna dag än att behöva fler förbud.
:tummenupp helt rätt. Problematiken är ju att det är billigare att t.ex. införa ett avgassystems-monopol som du föreslår än att utbilda och anställa poliser som både kan stävja och informera om buller från MC som låter för högt. På så sätt kan man ju i första led lägga kostnaden på tillverkaren som i sin tur kan lägga den på sina produkter och vips! Så hamna räkningen hos oss som vill köra båge...
Last edited: