Svara på en undersökning

Maria Nordqvist

Super Moderator
FEMA ingår i ett EU-finansierat projekt som heter 2-BE-SAFE. Nu behöver forskarna veta mer om motorcyklisternas egen syn på olika saker. Undersökningen finns på sju språk, dock ej svenska. Länk till FEMA:s hemsida där du hittar undersökningen. Självklart hoppas vi på synpunkter från svenska knuttar!
http://www.fema-online.eu/index.php...ail,0&cntnt01articleid=204&cntnt01returnid=15

Varför studien?
"What are the safety issues motorcyclists face on the road? The best solution is to ask those who know best: the riders themselves. The quick survey launched by 2-BE-SAFE allows riders to report on their riding experience , their attitude and strategies on the road, and what they perceive as risks on the road.
The second part of the survey also asks the opinion of riders on various safety and assistance systems, including advanced braking systems, navigation units and other riding equipment.

This is the first time since 2008 that riders will be able to give their opinion on intelligent transport systems, which include assistance and information technologies currently being developed in laboratories around the world. It is a unique opportunity for European motorcyclists to say what they expect to be available in the stores tomorrow, and why.

The results of the survey will help with the identification of positives measures for motorcyclist safety, in the form of recommendations for traffic authorities, trainers, manufacturers, and infrastructure operators."

Yasha

New member
Jag blev svettig av allt läsande. Tänkte att om Maria skriver att det är en kort "survey", så är den väl kort. ICKE! :eek:

Jaja, min tid är iaf offrad. :D Roliga formuleringar och försök att dölja alla tekniska hjälpsystems benämningar. *haha*

Jag gör aldrig nå't dumt i trafiken, så det så! :p

Ciao!

/ Veronica

Yasha

New member
Den handlade tyvärr inte så mycket om trafiksituationer och bilisters beteenden som jag hoppats på.

Nä, den handlade väl mer om din egen uppfattning om vad som gör dig till en säker motorcyklist, vad din uppfattning om hjälpmedel är och avslöjar om du tror att utrustning ska rädda dig från tillbud?

Det är så jag uppfattar frågorna iaf. :)

Hampe

Skriver massor!
Nä, den handlade väl mer om din egen uppfattning om vad som gör dig till en säker motorcyklist, vad din uppfattning om hjälpmedel är och avslöjar om du tror att utrustning ska rädda dig från tillbud?

Det är så jag uppfattar frågorna iaf. :)

Var nog lite kartläggning vad för en kuf man är också?
Inställning till risktagande, hur man ser på lagar - lite psykopatpejling helt enkelt. Bara en sådan sak som att man klickar ute i kanterna och inte i gråskalan emellan säger en hel del... *rocksmiley*

Hur som helt - undersökningen ger mellan raderna en skrämmande inblick i vad som förbereds under horisonten: servobromsar, trycksatta bromssystem som "tolkar" din körning och din trafikmiljö och korrigerar det systemet anser att du själv borde gjort för länge sedan.

Tvi vale! Varför kan inte motorcyklar få vara motorcyklar?
Måste dom verkligen stöpas om till smalspåriga bilar?

Hampe

Man ombeds även fylla i vilken MC-typ man åker - olika kategorier finns beskrivna. ...och Harley-Davidson. :D

lime

Skriver inte
Jo, jag delar Yashas uppfattning. Jag störde mig lite på frågorna 39 och framåt några frågor. De om tekniska hjälpmedel. Hade velat kommentera att tekniken i sig inte hindrar att naturen skapar idioter...

SuperRetard

New member
"Systems can help when pushing the limits (on track), but no system can reduce the stupidity of a ignorant driver!"

Kommenterat.

SuperRetard

New member
Vilka idiotfrågor det fanns..

Men en stor del kan jag ändå köpa som ganska vettiga. Mupparna utan någon som helst förståelse för 2 hjul nere i Bryssel måste ju ha någon form av beslutsunderlag. Hoppas bara att inte för många sett detta som sådumt att de svarat med ironi.

Fröken M. kanske kan svara på om upptakten till detta är ett stundande beslut? Och om undersökningen i så fall är beställd av FEMA, eller om de själva gjort den för att bygga argument?

Muffin

New member
Det blev tyvärr en hel del No comments från mig eftersom jag har svårt att koncentrera mig när det är för mycket text. Kan det komma något bra ur såna här undersökningar är jag i a f beredd att göra ett försök.

Lenchris

New member
Det verkar som att detta är en del i arbetet med att tvinga på ABS-bromsar på hojar. För egen del har jag inget emot det. Skulle gärna ha ABS på båda hojarna, och inte bara på den ena.

Ni som kör off road, kanske bör lägga tid på att svara för att försöka förklara för forskarna varför man bör ha möjlighet att stänga av sin ABS.

HPG

New member
Försökte svara men när jag kom till frågan om hur många år jag haft mitt körtkort fyllde jag i siffran och fick till svar:
Your answer does not have the given format.

Eh... orkade inte kladda mer med det.