Svara på en enkät om din körkortsutbildning för MC

Paerhc

New member
Dom flesta av oss motorcyklister är nog även bilister så att gå hårt åt bilister bara för att motorcyklister har orlimligt höga krav eller förslag om krav är nog att skjuta sig själv i foten..:wink:

Anders.J

Jag tror att prov för fotgängare också är att skjuta sig själv i foten, men att gå på bilister med något så stolligt som det jag tar upp i mitt inlägg, är något ingen vågar för att politikerna hade tappat för många röster. Det var därför jag tog upp det. För att inte tala om prov för fotgängare. Det hade aldrig gått för sig det heller. :)
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Namnet kan vara av intresse. Många har i kommentarer applåderat trafikskolan medan andra inte alls är nöjda. Om 10 av 10 svarar att en trafikskola får toppbetyg är det värt att lägga på minnet. SMC får samtal där man frågar vilka skolor vi rekommenderar.
 

Harmon Rabb

New member
Namnet kan vara av intresse. Många har i kommentarer applåderat trafikskolan medan andra inte alls är nöjda. Om 10 av 10 svarar att en trafikskola får toppbetyg är det värt att lägga på minnet. SMC får samtal där man frågar vilka skolor vi rekommenderar.

Det förklarar saken. Jag visste inte att ni rekommenderade trafikskolor vid förfrågan. Jag skrev inget om trafikskolan i kommentarsfältet, vilket var lite synd då körskolan har haft ett gott rykte i minst 20 år. Så länge samma ägarfamilj driver skolan tror jag inte det ryktet kommer att förändras nämnvärt. De var seriösa och ställde upp för sina elever till 100%. Det här ryktet tror jag sprids av sig själv på gymnasieskolor, via föräldrar och vänner. De har så gott som alltid fullt med elever.
 

Peter1980

New member
Det jag tycker är fascinerande är hur man luras också av körskolorna att betala. Jag körde upp i Lidköping och under tiden jag körde upp på lågfartsbanan började han skrika "KÖR SAKTARE". Detta gjorde självklart att jag helt tappade koncentrationen (nervös så det heter duga) och la ner foten.. Han tyckte jag körde för fort alla 3 ggr jag provade.. Men det var så min lärare lärt mig!! När jag sen kuggade sa min lärare "Jag rekommenderar 2 lektioner till, minst". Jag sket i det, 2 veckor efter, och utan att ha kört hoj under tiden åkte jag till Umeå, körde upp och han tyckte jag var exemplarisk.. Så snacka om skillda upplevelser.

Det där nog olika mellan olika trafikskolor.

Jag köpte egna koner, nötte som f*n privat, och när jag kom till körskolan så konstaterade dom att jag kunde det där och strök all krypkörning från kursplanen.

Kände mig inte så lurad faktiskt, tog 5 lektioner varav en var en dubbellektion på landsväg. (dvs 4 tillfällen med trafikskola).
 

Chopperbyggarn

New member
Namnet kan vara av intresse. Många har i kommentarer applåderat trafikskolan medan andra inte alls är nöjda. Om 10 av 10 svarar att en trafikskola får toppbetyg är det värt att lägga på minnet. SMC får samtal där man frågar vilka skolor vi rekommenderar.

Bra att SMC samlar info om trafikskolor för att dela med sig av. Trafikskolor kan ha instruktörer med varierande kunskap om att snabbt och effektivt lära ut dessutom utöver att lära sig att köra motorcykel så vet dom bästa trafikskolorna vad dom lokala uppkörnings inspektörerna vill se för att godkänna en elev.

Anders.J
 

nilfons

New member
SMC har under ett antal år konstaterat att kvinnor underkänns oftare än män i körprov - finns det någon förklaring?

Detta är ju intressant. En sak handlar ju om intresse. Killar kör många fler mil i trafiken överlag. Varför är det alltid jag som kör när jag och frugan skall någonstans tillsammans? Ja, jag vill, hon vill inte när vi får välja vem som skall köra. Vi är nog inte ensamma om det. Varför är det bara svensexegäng som åker go cart och aldrig några möhippor? När jag gick i skolan åkte vi iväg en dag till Skara sommarland. Jag och ett gäng killar hängde vi crossbanan för minimotorcyklar hela dagen utan att att göra någonting annat. Finns det några tjejgäng som skulle göra detsamma?

Så egentligen är svaret nog hyfsat enkelt - det handlar om intresse och trafikvana. Eller finns där något genetiskt...?
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Kvinnor som väljer att ta MC-körkort gör det av eget intresse precis som män - de vill köra motorcykel. Kvinnor tar fler lektioner enligt trafikskolor jag talat med. Har inte undersökt svaren ännu men är ganska övertygad om att kvinnor också övningskör mer än män. Frågan är varför kvinnor, som är i minoritet i dödsolyckor på MC (fler dör som passagerare till en man) och satsar mer tid och pengar på sin utbildning ändå underkänns oftare?
 

nir_scorpio

New member
Frågan är varför kvinnor, som är i minoritet i dödsolyckor på MC (fler dör som passagerare till en man) och satsar mer tid och pengar på sin utbildning ändå underkänns oftare?

Vilket eller vilka moment av övningskörningen är det som de underkänns i? Trafik eller körgårdsövningar? Finns det någon röd tråd i motiveringarna till underkännandena?
 

nilfons

New member
Kvinnor som väljer att ta MC-körkort gör det av eget intresse precis som män - de vill köra motorcykel. Kvinnor tar fler lektioner enligt trafikskolor jag talat med. Har inte undersökt svaren ännu men är ganska övertygad om att kvinnor också övningskör mer än män. Frågan är varför kvinnor, som är i minoritet i dödsolyckor på MC (fler dör som passagerare till en man) och satsar mer tid och pengar på sin utbildning ändå underkänns oftare?


Jag menade givetvis inte att de är ointresserade när de väl börjar sin utbildning för att ta MC-kort. Men man kanske har mindre erfarenhet från fordon och trafik i bagaget?

Beträffande dödsolyckor så har det ju oftast ett samband med för hög hastighet och det vet vi ju från biltrafiken att kvinnor har ett bättre förnuft än män.
 
Top