Svara på en enkät om din körkortsutbildning för MC

Maria Nordqvist

Super Moderator
Imorgon träder de nya körkortsreglerna för MC ikraft. Regelverket är krångligt och innebär ökade kostnader för särskilt unga som vill börja köra MC och fortsätta med detta. Det finns ingen MC-organisation i EU som tycker att det nya reglerna är bra. Därför arbetar SMC vidare med körkortsfrågan på olika plan, både i Sverige och inom EU.
SMC har under ett antal år konstaterat att kvinnor underkänns oftare än män i körprov - finns det någon förklaring? Statistik vi fick tidigare visade att yngre klarade körprovet i högre grad jämfört med äldre. Får MC-eleverna fullfölja hela körprovet eller underkänns man i manöverprovet och provet avbryts redan där?

Det saknas fakta om själva utbildningen, i trafikskola och privat övningskörning, samt om körprovet. SMC får många telefonsamtal om körkortsutbildning och körprov men hur ser det ut generellt? Det vill vi veta! Därför hoppas vi att du avsätter några minuter på att besvara en enkät om din körkortsutbildning och ditt körprov.

SMC har bjudit in alla aktörer till ett möte om MC-körkort och MC-proven i mitten av februari - där är dina synpunkter ovärderliga!
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/korkort/Enkat-korkort/
 

påK-en

New member
Har svarat. Tog mitt A-kort 1980 och skillnaderna mot att ta mc-kort nu och då är minst sagt extreeeeeema!!!

Anders.J

Tog mitt 1963, en sväng runt kvarteret vid uppkörningen och samma teoriprov som för bil. :cool:
Skillnaden mot idag är så stor att jag inte hittar nån anledning att svara på enkäten eftersom den nog riktar sig mot dem som tagit kort i modern tid.
 

MvM

New member
Hmm... jag tog mc-kort 2002. Jag kommer varken ihåg körskolans namn, hur många lektioner eller hur långt jag körde.
Jag tog körkort för bil 1984. Jag kommer ihåg både bilskolans namn och hur många lektioner jag tog.
Är det seniliteten som kommer???
 

Marie

Banned
Det finns ett allvarligt fel i enkäten. Om man kört upp som privatist för många år sedan före allt vad Risk heter, så kan man ju inte ange vems hoj som använts vid trafikskolans lektioner, men enkäten kräver ändå ovillkorligt svar på den frågan. Mycket korkat...
 

Bodensaren

New member
Tog mitt 1963, en sväng runt kvarteret vid uppkörningen och samma teoriprov som för bil. :cool:
Skillnaden mot idag är så stor att jag inte hittar nån anledning att svara på enkäten eftersom den nog riktar sig mot dem som tagit kort i modern tid.

Det kan ju vara intressant då själva provets utformning och mc:ns begränsning inte kan påvisas trafiksäkerhetsfördelar. det finns ett citat som visar på problemets kärna vet ej vem som myntat det "There`s bold bikers, and there`s old bikers, but there`s no old bold bikers", det handlar om att känna sina egna begränsningar. Dom som vill plockar bort begränsningarna på cykeln och kör olovligt i stället, vad har man vunnit med det?
 

1300 cc

New member
Fick min behörighet i samband med bil-körkortet varför jag ej kan svara.
Dock väcker en sådan här enkät vissa frågor. Inte så att jag förringar utbildning, men vad jag förstått av många inlägg på forumet och i MC-folket är det idag svårt och väldigt dyrt att ta körkort.
Finns det någon statistik som visar att förare med "sämre/äldre" utbildning är inblandade i flera olyckor och de som fått den striktare utbildningen färre?
Jag undrar också hur länge en person i Sverige kan få köra med ett utländskt körkort och vilka prov krävs för att ett utländsk körkort skall få¨"bytas" mot ett Svenskt.
Jag har också träffat på människor som övningskört privat under väldigt lång tid. Finns det någon tidsgräns hur länge du får åka på vägarna och utöva privat övningskörning? Vad gäller utbildningen verkar vi har stränga regler men på andra sätt verkar vi ha generösa reglar.
 

GS1000E

New member
De flesta underkänns redan i "cirkustestet" eftersom provet kräver att man utför konster, som en normalt funtat människa aldrig skulle komma på tanken att utföra i trafiken. Eftersom äldre förare och speciellt kvinnor ofta har ett defensivt körsätt, har de givetvis svårare för manöverprovets medvetna risktagande. Att det dessutom är närmast omöjligt att utföra vissa moment med samtliga typer av mc, gör det hela ännu mera komplicerat. När det gäller B-körkort så räcker det att uppvisa intyg från halkörning, men det krävs inget test i samband med uppkörning och givetvis ska det vara samma villkor vid uppkörning för A-behörighet.
 

gundj

New member
Jag tog A-behörighet -81.
Körde upp på en Honda XL125 efter några (7-8) lektioner på körskola.
Fick skriva prov med 20 MC-frågor och massor bilfrågor(om jag minns rätt) trots att jag hade B sedan några år.
Själva körningen med manöverproven var lagom svåra vill jag minnas, det var garagevändning, slalom med vinkel och bromsprov från 30km/h och därefter en runda i stan och på motorväg (på en hoj som maxade 90).
Nyligen var jag handledare åt min son som tog full A-behörighet privat.
Visserligen var väl själva banorna på manöverprovet svårare än mitt gamla prov, men inget som var omöjligt, gick ju t o m med min gamla Honda 750. Jag kan inte tänka mig att manöverprovet sållar så värst många, och fixar man det inte efter några försök så ska man kanske inte ha MC-kort.
Körningen i trafik var visst inget konstigt alls.
Men, jag tror att våra kära körskolor har ett finger med i spelet, dom ligger nog på för att prov skall utformas så att du i princip måste gå via skola och deras MC.
 

Niklas K

New member
Hej

Eftersom jag har kört både personbil och yrkestrafik hade jag inga större problem i trafiken. Jag övade mest på mitt hanhavande gällande MC:en.

Jag tycker att övningarna med slalom och krypkörning är bra men tror att fler övningar i undanmanöver hade gett mig mer. Då hade jag absolut lärt mig att hantera mc:en vid besvärliga situationer.

Vad jag tycker är allra viktigast är uppföljning. Därför är jag lika förundrad varje gång det kommer nya förslag i uppkörningar men det kommer aldrig några förslag om t ex krav på repetionsövningar. I arbetslivet ska jag ständigt fortbildas och bibehålla min kompetens men detta gäller, enligt mitt sätt att se det, aldrig i trfiken.

Driver SMC några sådana krav på repetition av t ex MC förare som haft körkort i 5 år?
 

Romeo Patrick

New member
Jag svarade också.. För mig var skillnaden på uppkörningssnubbe.

Det jag tycker är fascinerande är hur man luras också av körskolorna att betala. Jag körde upp i Lidköping och under tiden jag körde upp på lågfartsbanan började han skrika "KÖR SAKTARE". Detta gjorde självklart att jag helt tappade koncentrationen (nervös så det heter duga) och la ner foten.. Han tyckte jag körde för fort alla 3 ggr jag provade.. Men det var så min lärare lärt mig!! När jag sen kuggade sa min lärare "Jag rekommenderar 2 lektioner till, minst". Jag sket i det, 2 veckor efter, och utan att ha kört hoj under tiden åkte jag till Umeå, körde upp och han tyckte jag var exemplarisk.. Så snacka om skillda upplevelser.
 

Diversion

New member
Själv anser jag att lågfartsdelen är löjlig. Vad spelar det för roll i verkligheten om person A måste köra 1.5 km/h för att hålla balansen och person B 1.0 km/h, är det ett bevis för att B är säkrare ute i trafiken? När skall man använda det, på en trottoar full med huggormar när man är barfota? I verkligheten sätter alla ned foten om de måste, de tar inte risker med att balansera sin nya fina hoj i en kö och vad är faran i de farter som är aktuella? Det handlar om parkering eller köer.

Körning i piskande regn vore mer relevant för att förbereda sig för en verklig situation i trafiken.

Det enda goda som lågfartsdelen möjligen medför är att den sållar bort många av de som inte har ett genuint MC-intresse.
 

Paerhc

New member
Det någon skriver här i tråden vore kanske något för samtliga som har B-körkort? Att de måste köra upp igen vart femte år! Om det ska gälla för motorcykel ska det också gälla alla andra trafikantgrupper - inklusive cyklister vilka naturligtvis borde tvingas att ta ett körkort för att få framföra cykel i trafiken! Och sedan tvingas ta om detta körkort vart femte år. Kostnaden skulle bli en bra extra inkomstkälla för staten dessutom.

Kanske borde även fotgängare ta extra prov för att få vistas i trafiken? Det vore väl något för nollvisionen? Först ta ett körkort för gångtrafik och sedan tvingas ta om det provet med jämna mellanrum! Kanske vartannat år eller så.
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Tack för att ni tagit er tid och svarat på enkäten. Alternativet med A på köpet med B finns inte med eftersom enkäten handlar om utbildning och prov för A.
Över till svar på några av era frågor:
Finns det någon statistik som visar att förare med "sämre/äldre" utbildning är inblandade i flera olyckor och de som fått den striktare utbildningen färre?
Svar: Nej. Däremot saknar en fjärdedel av dem som dör på MC giltigt körkort. De är överrepresenterade i dödsolyckor.
Jag undrar också hur länge en person i Sverige kan få köra med ett utländskt körkort och vilka prov krävs för att ett utländsk körkort skall få¨"bytas" mot ett Svenskt.
Driver SMC några sådana krav på repetition av t ex MC förare som haft körkort i 5 år?
Svar:Nej, SMC anser att grundutbildningen ska vara så bra att repetetion inte krävs. Däremot erbjuder SMC frivillig fortbildning till alla som har körkort.
Svar: Körkort från EU/EES-stater kan bytas mot svenskt liksom om du har körkort från Schweiz och Japan: http://korkortsportalen.se/jag-har-korkort/utlandska-korkort/
Jag har också träffat på människor som övningskört privat under väldigt lång tid. Finns det någon tidsgräns hur länge du får åka på vägarna och utöva privat övningskörning? Vad gäller utbildningen verkar vi har stränga regler men på andra sätt verkar vi ha generösa reglar.
Sveri: Ja, du får övningsköra så länge du har körkortstillstånd. Handledarskapet gäller tills eleven fått körkort.
 

Chopperbyggarn

New member
Det någon skriver här i tråden vore kanske något för samtliga som har B-körkort? Att de måste köra upp igen vart femte år!.

Dom flesta av oss motorcyklister är nog även bilister så att gå hårt åt bilister bara för att motorcyklister har orlimligt höga krav eller förslag om krav är nog att skjuta sig själv i foten..:wink:

Anders.J
 
Top