Svårt att få Trafikverket att sopa grus...

XT600Z

New member
VARNING FÖR SMÅVÄGARNA I ROSLAGEN!

Vi var uppe i Roslagen i helgen (10-12/9) och körde små fina vägar men tror du inte att det var fullt av dessa livsfarliga gruslagningar på vägarna :mad:
Inte en varningsskylt så långt ögat når utan rätt som det är så har man 2-hjuls släpp i en kurva och hjärtat i halsgropen.

Helt fantastiskt hur de kan använda sig av dessa lagningarna år 2010?
I bästa fall så släpper ju greppet i en högerkurva och man hamnar under en bil så behöver de ju bara spola av vägen igen och skylla på att motorcyklisten körde för fort och i värsta fall så släpper det i en vänster kurva så motorcyklisten slår i ett träd efter dikeskörningen och blir förlamad med efterföljande rehabkostnader, förhöjda försäkringspremier för motorcyklister m.m. och dessutom så kanske hojåkaren kan prata och kan förklara att det var gruslagningarna som förstörde han/hennes liv.

Inte en enda varningsskylt såg vi som varnade för gruslagningarna utan rätt som det var så fick man släpp eller såg hojen framför sladda :eek:

Driver SMC detta mot trafikverket, transportstyrelsen eller vad det kan tänkas heta idag?
Hur många olyckor måste ske innan dessa lagningar förbjuds?

PS. Ursäkta svenskan.... är alldeles för uppretad för att tänka på avstavningar och kommatecken just nu!
 
Last edited:

XT600Z

New member
JA SMC driver frågan. Det går att sopa bort gruset efter lagning. Om man inte gör detta ska det skyltas. Anmäl detta direkt på Trafikverkets hemsida, där gör dina synpunkter bäst nytta: http://www20.vv.se/arenden/SkapaNyArendeMeny.aspx?VVseId=IGID005056930747oZteRw5yoVOgQgAA

Hej Maria!

Jag och några till i klubben har gjort detta och det skall bli intressant att se om de svarar hur de värderar kostnaderna för 1 människas liv jämfört med asfalt.
 

Ove 60+

Active member
Vad gäller stödkantsgruset vore det enkelt att komma tillrätta med. En enkel snedställd gummiskrapa efter strängläggaren som skrapar ner överskottet dit det ska vara vore enkelt att montera. Gruset som är centimetrar högre än asfalten i innerkurvor kommer ofelbart att hamna på vägbanan innan det blåser bort. Bättre om den hamnade rätt från början utan att ställa till.

Iakttog detta när jag körde en ganska krokig väg med nylagd stödkant. På en del ställen var nog gruset upp till tre cm högre än vägen och väldigt löst utlagt. Formning av stödkanten skulle nog ge ett bättre slutresultat även ur hållfasthetssynpunkt.
 

Mirre

New member
//klipp// ...det var fullt av dessa livsfarliga gruslagningar på vägarna :mad:
Inte en varningsskylt så långt ögat når... //klipp//

Jag var ute på vanligtvis roliga småvägar i Sörmland i helgen och upplevde något liknande. På två vägar stod varningsskylt för "halt väglag" och jag kunde först inte fatta varför - sav på vägbanan?? Men snart fick jag syn på dessa käcka snabellagningar med asfaltgrått grus slabbandes åt alla håll. Behöver väl inte tillägga att det gick _sakta_ resten av vägen??

Poängen alltså: snabellagningarna suger big time oavsett om de är varnade för eller inte...! Men det är säkert en fantastiskt bra affär, så enkelt och billigt det måste vara att göra en sån lagning! *suck*
 

eha

New member
Stödkantsläggare verkar variera mellan väghållarna. Den jag sett spåren av i Värmland och Närke har packat grussträngen en gnutta. Dock inte tillräckligt för att det ska stanna kvar vid sidan av vägen när genande (last)bilhjul far över dem. För det är huvudsakligen det som är problemet - släp som (måste) gena i kurvorna. Skulle vara önskvärt att man istället för grus varje år kunde lägga asfalt i innerkurvorna istället. Då slipper man gå tillbaka varje år med maskininsatser. Och vi skulle slippa tillbud på tillbud samt en ett antal olyckor och otaliga stenskott i trafiken.

Slangbilen är ett extremt billigt sätt att täta (och skydda) vägbanken. Den urlakas och tappar bärighet om det flödar vatten genom den. Så en annan metod där är kanske inte tänkbar. Men valet av grus(färg) eller kanske tillsats av något avvikande väl synligt som indikerar att nylagt (halt) material ligger på vägen vore rimligt.

Har inte hört något från TV än, trots att det gått ett par veckor sedan påpekandet av bristfälligt utförd stödkantsfyllning. Jag använder det länkade formuläret och är inte osaklig i min framställan. Verksamhetskvalitet var det ja..
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det pågår två projekt som sagt var. Det ena handlar om att sopa bort grus direkt efter lagning. Projekt är avslutat- återstår för Trafikverket att besluta om detta ska bli en REGEL för entreprenörer. Om inte, kommer gruset att vara kvar. SMC förutsätter att det blir en regel. SMC väntar på svar från Trafikverket.
Det andra projektet handlar om multifunktionella stödremsor, alltså stödremsor där gruset är av material som gör att det stannar i vägkanten. Pågår flera stora projekt och Trafikverket säger att detta också kan bli en REGEL för entreprenörer.
Fortsätt klaga på Trafikverkets hemsidor när ni ser grus på asfalt där det inte ska vara. Och anmäl skador på grund av väghållarens brister. Länkarna har jag lagt ut här.

Självklart publiceras resultat här på hemsidan och i MC-Folket.
 

eha

New member
Gott! Det är bara för oss hjulfolk att göra vårt och rapportera som Maria säger. Ska vi få någon förbättring är det viktigt++.
 

XT600Z

New member
Fick svar från TV igår!
Verkar som om han läst men ej förstått :(

Hej!

Trafikverket har tagit del av Ert brev.

När det gäller beläggningar så finns det ett antal etablerade metoder för att underhålla vägen. Däribland är försegling av beläggningsytan ett av de vanligaste förebyggande underhåll. Det Ni har stött på är försegling av beläggningen det innebär att man lägger bitumen och sedan grusas/sandas ytan av, därefter så sopar man bort överskottsmaterial. Det kan ta någon dag efter förseglingen utförts innan sopningen äger rum varningsskyltar skall då finnas uppsatta på den aktuella vägsträckan.

Denna metod finns etablerad över hela landet och är den vanligaste inom statlig och kommunala väghållare.



Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på "svara"-knappen. Det är viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning

Jan Halén

Vägverket
17190 Solna
Sundbybergsvägen 1
www.vv.se
0771-119 119
 

Mats F

New member
Fick svar från TV igår!
Verkar som om han läst men ej förstått :(

Hej!

Trafikverket har tagit del av Ert brev.

När det gäller beläggningar så finns det ett antal etablerade metoder för att underhålla vägen. Däribland är försegling av beläggningsytan ett av de vanligaste förebyggande underhåll. Det Ni har stött på är försegling av beläggningen det innebär att man lägger bitumen och sedan grusas/sandas ytan av, därefter så sopar man bort överskottsmaterial. Det kan ta någon dag efter förseglingen utförts innan sopningen äger rum varningsskyltar skall då finnas uppsatta på den aktuella vägsträckan.

Denna metod finns etablerad över hela landet och är den vanligaste inom statlig och kommunala väghållare.



Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på "svara"-knappen. Det är viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning

Jan Halén

Vägverket
17190 Solna
Sundbybergsvägen 1
www.vv.se
0771-119 119

Beklagligt att han uppenbarligen inte läst/inte fattat/skitit i vad du skrivit! :mad:
Intressant också att de inte ens har bytt ut signaturen, utan fortfarande kallar sig "Vägverket"... till och med hemsidan finns med, fast Vägverket egentligen inte finns längre utan är Trafikverket sedan några månader.

Och mina grushögar som jag tjafsat med TV om sedan i juni ligger där fortfarande. Funderar på att gå dit och sopa upp gruset, för att sedan skicka det till TV... Ska det vara så j-a svårt att få TV att ta ansvar? :mad:

Kanske skulle jag hota med tidningen? Men, de bryr väl inte sig om sånt här "trivialt", och alla vet ju att motorcyklister alltid kör för fort...hm
 

Ove 60+

Active member
Fick svar från TV igår!
Verkar som om han läst men ej förstått :(

:D Normalreaktion. Man får inget ordentligt svar på frågor utan det kommer något som går ut på att inom staten gör man alltid rätt oavsett hur tokigt det är.

Provade att ringa Borlänge i en specifik fråga och det första jag fick höra på värsta gnällbältesmål var:"Folk bare klager på allt vad vi gör". Ingen mening att försöka få ett vettigt svar av en sån "tjänsteman". :rolleyes:
 
Top