Suzuki V-Strom DL650 DL1000 tråden

ljunganz

New member
Vindrutan på min nya DL650A kan monters i tre höjdlägen. Dock om man höjer den, så ökar glipan mellan vindrutan och kåpan, med ökande turbulens runt hjälmen som följd. Så tror jag i alla fall att det beror på, i alla fall för mig som sitter ganska högt i sadeln. Följdaktligen så monterade jag tillbaka rutan i det nedersta läget, som fungerar bäst för mig.

För att åka längre sträckor, så skulle jag vilja ha lite mer vindskydd bakom en kåpa, varför jag kikar på alternativ. Såg i en annan tråd att det finns andra kåpor att få tag på, så jag har börjat leta lite. Jag vill dock höra andras erfarenheter först, innan jag går vidare.

Jag kollade först in på Touratech webbshop, men hittade ingen frontkåpa där till min DL650A.

Däremot på Touringbutiken, så hittade jag kåpglas från både Givi (57cm) och MRA Vario Touring (41.5cm). Att Givi-glaset är bredare (48cm) än original-glaset, tror jag också är en fördel ur turbulenssynpunkt. Samtidigt så vill jag inte heller ha en större kåpa än nödvändigt. Som sagt, hur har andra V-Strom åkare gjort? Kör ni med originalrutan, eller har ni provat något annat? Erfarenheter?
 

Sukiyaki

New member
Kåpglas V-Strom

Hoj.

Jag har gjort tvärtom; satt på ett lägre original kåpglas och i lägsta läget.
Det blåser mer men utan turbulens, dessutom funkar ventilation i hjälmen - skönt varma dagar.

Hojs
Peter
 
B

Batman

Guest
Hej Ljunganz!
Jag kör med orginalglaset på min 1000 vstrom och jag har tvingat upp det i högsta läget, det ska var 3 lägen men det går ett till. Jag har inga problem med turbulens (184cm lång) och kör med visiret uppe.
Kolla oxå california sport touring:s hemsida, amrisarna har mycket lull lull på sina vstrommar.
 

knivsta_jimmy

New member
Jag har väl inget att bidra med ang kåpglas men tycker att det är kul med en tråd för oss som åker V-Strom...

Är det någon som har erfarenheter ang att sätta på mer landsvägs liknande däck?
 

ljunganz

New member
Re: Kåpglas V-Strom

Hoj.

Jag har gjort tvärtom; satt på ett lägre original kåpglas och i lägsta läget.
Det blåser mer men utan turbulens, dessutom funkar ventilation i hjälmen - skönt varma dagar.

Hojs
Peter

Jag var ju mest intresserad av att höra åsikter om *större* rutor. :) Men visst, majoriteten av hojar har väl ingen kåpa alls eller en mindre kåpa än vad jag egentligen är ute efter nu. Vinddraget kan man väl inte komma ifrån, det hör nog till mc-åkningen. :cool: Men turbulensen vill jag definitivt vara utan. Kul ändå att höra att du har en ruta som funkar för dig.

Såg också att till DL650 så finns både en större Touringruta och en mindre Sportruta. Skall gå in till en Suzuki-handlare och kika på den större till att börja med.

Hoppas höra fler åsikter, speciellt från någon som har en högre ruta på sin V-Strom.
 
Last edited:

ljunganz

New member
Re: Kåpglas V-Strom

Hej Ljunganz!
Jag kör med orginalglaset på min 1000 vstrom och jag har tvingat upp det i högsta läget, det ska var 3 lägen men det går ett till. Jag har inga problem med turbulens (184cm lång) och kör med visiret uppe.
Kolla oxå california sport touring:s hemsida, amrisarna har mycket lull lull på sina vstrommar.
Hej Batman!
Nu är jag några tum längre än dig. Kanske ska jag ta och prova det där extra höga fjärde läget på originalrutan, för att testa det också. Låter bra att du har ett fungerande vindskydd på din hoj.

Kollade in sidan du rekommenderade. Här fanns det ju en hel del godis, som t.ex. kabelstam med relä för 12V-uttag, ett 139dB signalhorn, handtagsvärmare, stänkskydd till framskärmen, Throttle Rocker 2.

Beträffande ruta, så förutom en Givi-ruta med profil, så säljer de två olika vingar att sätta fast på existerande rutor.

 
B

Batman

Guest
Hej Ljunganz!
Typiskt när jag satt och skrev så glömde jag hälften. Touratechbutiken är väl ungefär som när du köper en merca, du betalar en viss (mycke) procent för det instansade firmanamnet. Kasta den 5cm tjocka katalogen. Du har just nämnt två saker som jag beställde från CASto.com och det var handtagsvärmare och FENDA förlängningsstänkskydd. Jag beställde nu när dollarn är låg och jag tjänade någon hundring om jag jämför med Touringbutiken. Det tog c:a fem dagar så var grejorna hemma på trappan, och jag genomförde transaktionen med Paypal.com. OCH ljunganz glöm ej att kolla in "våran" hemsida för dom som åker Vstrom, nämligen www.vstrom.info
kolla in längst ner på forumet när du har registrerat dig så finns det en tråd med bara bilder på dom knäppa amrisarna på deras vstrommar.
 

ljunganz

New member
www.vstrom.info

...Du har just nämnt två saker som jag beställde från CASto.com och det var handtagsvärmare och FENDA förlängningsstänkskydd.
Ser ut som det är en populär mc i Amerika, eftersom det finns så mycket info på den sidan.

Jösses, det fanns ju ett helt forum-kapitel, som bara handlade om vindrutor till V-Strom av vissa årsmodeller. Suck, det kommer att ta tid att skumma igenom, samt att vara kritisk till att inläggen inte alltid är objektiva. Med så mycket prål och prylar de verkar smacka på sin cyklar, så tycker de alla att sin lösning är bäst...

Ju färrre med prylar, desto mindre att bekymra sig över, som kan gå sönder. Fast, en ny ruta är jag intresserad av. Kanke även lite andra prylar, så jag har börjat på en önskelista. Kan du rekommendera Fenda Extenda? Kan man enkelt montera handtagsvärmarna själv?
 

ljunganz

New member
originaldäck - landsvägsdäck

Jag har väl inget att bidra med ang kåpglas men tycker att det är kul med en tråd för oss som åker V-Strom...

Är det någon som har erfarenheter ang att sätta på mer landsvägs liknande däck?

Instämmer, som ny har man också många frågor.

Jag har bara kört 360 mil ännu, så orginaldäcken är praktiskt taget bara inkörda. Har visserligen gjort ett antal bromsövningar, men de är inte platta ännu.

De här däcken kom med DL650A från fabriken.
FRAM: Bridgestone TW101J 110/80 R19 M/C 59H 225 kPa
BAK : Bridgestone TW152F 150/70 R17 M/C 69H 250/280 kPa

Men går man in på Bridgestone, så föreslår deras Tyre selector Battlax BT-020 för både DL1000 & DL650 i stället för Trail Wing 101/152. Förhoppningsvis dröjer det ett tag tills att jag själv behöver fundera på däcksbyte. En mindre motor i 650cc, sliter nog däck mindre också? Eller beror det mest på chaufförn?;)
 
B

Batman

Guest
Hej Ljunganz!
Kan rekommendera skärmförlängaren, för du får en renare motor på köpet. Den tar 10-15 min. att montera, det sitter två st. dubbelhäftande tejpremsor på den och du gör ren skärmen där den ska sitta och trycker dit Fenda:n fyra skruvar följer med, borra och skruva dit. Jag har inte börjat med handtagsvärmarna för dom kräver kanske 1-2 timmars jobb, och det medföljer ett enkelt elschema.
Micke
 

ljunganz

New member
Re: Kåpglasspoiler från Touratech

Jag köpte en plastflärp på Touratechbutiken ...

Wow, vilken grej. Och passande till en V-Strom dessutom. Det låter intressant, speciellt eftersom du är nöjd med den.
-Motorväg, flärp på. Annars, flärp av! :cool:


Clamps onto the top of the windscreen. Easy to clamp on when you hit the highway, easy off when you leave the pavement, or for around town.

Also fits Suzuki DL650 VStrom

* Raises the effective height of the windshield 4 inches
* Aluminum, stainless steel and clear Macrolon construction
* Significant benefit to comfort
* Over-center clamping mechanism, it won't come off until you take it off
* Angle is the same as original windscreen (not adjustable)
 

ljunganz

New member
Kedja - sträckning och upplinjering

Efter att ha kört 360 mil med hojen, så är det nu dags att sträcka kedjan för första gången. Det gjordes förmodligen även vid 100-mila servicen (120 mil i verkligheten). Kedjeslacket skall vara 20-30 mm enlligt boken. Nu blev det alltså första gången jag använde de medföljande verktygen. Hittade en fast ringnyckel på 24 mm med tillhörande förlängningsskaft. Orkade inte dra loss muttern med handkraft, utan fick ta hjälp med foten. Åtdragningsmomentet skall vara 100 Nm enligt instruktionsboken. Jag fick ta i vad jag orkade för att dra åt muttern igen.

Fråga 1: Behöver man skaffa en momentnyckel för att inte dra de olika skruvförbanden för hårt?

Det finns referensmärken på svängarmen för kedjejusteringen, så att det främre och bakre drevet skall vara parallella.

Fråga 2: Skall man utgå från att det är perfekt, så att man vrider t.ex. exakt ett kvarts varv vardera på vänster och höger kedjejusteringsbult?

Fråga 3: Eller behöver man varje gång upp med cyklen på ett depåstöd, för att kika efter att det bakre och främre drevet står i linje med varandra?

Fråga 4: Den dagen det blir aktuellt med att byta bakdäck, hur går det till att justera in så att dreven är parallella? Ser man det enkelt med att bara sikta, eller måste det till någon jigg eller verktyg? Klarar man sig utan ett depåstöd för injusteringen?
 

Wroom

New member
Skulle bara säga hej och anmäla mig till denna "tråd".
Är inne på min tredje nya V-strom 1000 nu sedan 2003 och har genom åren och under 10.000 v-strom mil samlat på mig rejält med erfarenhet om dessa hojar. Speciellt om motorerna och dess egenheter, justeringar och åtgärdanden.
- Synkronisering, "avstrypning", mappning, injustering o.s.v....
Har även en Suzuki injection adjuster-enhet liggande för avhjälpande av s.k. "lean surging".
Har någon 1000-ägare funderationer eller så hjälper jag gärna till med det jag lärt mig. :D


Ang. turbulens, den mesta av den irriterande turbulensen på stromen beror på att vacuumbubblan som bildas ca 50 cm bakom rutan orsakar kaos. En designmiss.
Prova att sätta ruthållaren i det högsta läget, läge "tre". D.v.s. det högsta läget där alla 4 skruvar fortfarande kan skruvas dit.
Bricka sedan ut ruthållarens två nedersta skruvar ca 1 cm med 5-6 st distansbrickor.
Skruva dit dom, tvinga sedan den övre hållardelen bakåt så att skruvarna når gängorna. Skruva fast.
Lägg sedan ngn millimeter bricka mellan själva rutan och gummiexpandern man skruvar fast stjärnskruvarna i. Men bara på de två understa rutskruvarna. Detta för ytterligare en liten "tilt".
Och... voila! Lugnet infinner sig bakom rutan, då vacuumbubblan punkteras och tryckskillnaden reduceras drastiskt.
En mycket bra modifiering för ca 2 spänn. :cool:
Funkar bra för mig som är 187-188 cm lång.
//
 
B

Batman

Guest
Hej Wroomen!
Jag har oxå en 07, köpte den ny hos Bikeport, Hudik. Jag har fått mer och mer problem med s.k. förgasarsmällar dvs. jag vet att det är en inspr. men symtomen är som just förgasarsmällar och enligt Bikeport är det för att den är snålt ställd. Några gånger har det hänt att när jag växlar ner och ger mellangas i en korsning och det "puffar" till, så lägger den av. Har du haft något problem med det här själv?
 

Wroom

New member
Hej Wroomen!
Jag har oxå en 07, köpte den ny hos Bikeport, Hudik. Jag har fått mer och mer problem med s.k. förgasarsmällar dvs. jag vet att det är en inspr. men symtomen är som just förgasarsmällar och enligt Bikeport är det för att den är snålt ställd. Några gånger har det hänt att när jag växlar ner och ger mellangas i en korsning och det "puffar" till, så lägger den av. Har du haft något problem med det här själv?

Hej. Är det du som även kontaktat mig på ett annat forum? :)

Dessa "nysningar" beror primärt inte på att den är för snålt ställd. Det är en ofta förekommande missuppfattning som är lätt att ta till som diagnos när man inte vill fördjupa sig.

Följ dessa enkla råd och gör följande så har du hört din sista nysning och har en hoj som går silkeslent på alla varvtal, men helst skulle jag behöva veta om du har primärspjällen kvar eller inte. Om de är kvar d.v.s. orörd hoj så gör följande (för punkt 2 och 3 krävs att du tar bort tanken):

1. Justera tomgången till 1200-1300 varv. Inte lägre, inte högre.
Detta är den första grejen du ska göra!
100-200 varv för lågt och det kan vara utlösande.

2. Kontrollera att insugningsgummina sitter fast på trottelhusen och luftburken. De kan ha åkt loss. Speciellt det främre. Symptom: rå gång och sporadiska "nysningar".

3. Kontrollera att TPS-sensorerna (trottelpositionssensorerna) ger rätt värde.
Du har två stycken, för primär och sekundärspjällen.
-För primär-TPS så kollar du genom att brygga över diagnoskontakten så dess position visas digitalt i klockdisplayen. Markeringen ska ligga i mitten.
-För sekundär-TPS så kollar du först genom att vrida justerskruven så att sekundärspjällen öppnar lika i orört läge. Ca 0.6-0.8 mm. Använd bladmått för att mäta. När detta är klart så lossar du kontakten till TPS:en och mät med multimeter på TPS:ens två nedersta PIN:s. När du helt stänger spjällen för hand ska du då få ett värde på 1100 Kohm. Om inte, justera sensorn genom att lossa den och vrida den någon mm, stäng spjällen för hand och mäta igen.

4. Synkronisering av primärspjällen. Viktigt!
Här krävs det en vacuummätare av ngt slag. Klocka, vätska eller claes ohlsson. Se denna Suzuki originalvideo som ett exempel:

http://wotid.com/tls/content/view/26/49/

Högerklicka på "TL1000S Video" o ladda ner.
Här görs det på en TL1000, men motorn och proceduren är densamma.
Var riktigt noga här och resultatet är förbluffande! :D:D
Skillnaden till v-strom är var justerskruven för synkningen sitter. På stromen ser du den aktuella fjäderförsedda skruven från hojens högra sida, om du kikar in mellan de svarta plastgälarna i kåpan och ramen. Du når att justera skruven med t.ex. en näbbtång om du lossar insexskruvarna som håller kåpan mot tanken, uppe o nere, och den som håller kåpan i kylaren. Då kan man bända ut sidokåpan så pass att man "lätt" når.

Dessa punkter låter kanske svåra men är förvånansvärt enkla att göra, även för en vanlig hojåkare som har 10 tummar.

Puh, nu blev det mycket skrivande, men om du vill testa detta ger jag dig gärna all info som jag inte orkar skriva nu.
 
B

Batman

Guest
Nysningar

Hej och nej, jag har inte kontaktat någon annan över det här problemet.
Och till resten av info:n vet jag inte vad jag ska svara, jag kan bara tacka och bocka.
 

MCpassion

New member
Hej wrom, oj det var mycket tips. Tror jag kollade lite på filmen för några månader sen.
Har satt på ett KN-filter och Leo Vince dämpare samt en PC3a. Verkstaden som mappade o bänkade menade att den var för snålt ställd på låga varv. Men jag har fått några stop sen dess ändå vid nedväxlingar. Tror du att det räcker att höja tomgången eller ska jag göra alla de grejor du föreslår ändå?
Tack för alla tips!
 

Wroom

New member
Hej.
De är snålt ställda på låga varv, men inte "för" snålt ställda.
Men om du monterat filter och dämpare, ja då krävs mycket riktigt en anrikning.
Ställ tomgången på 1300 varv.
Om det inte hjälper så ska du göra en korrekt synkronisering och justering.

Detta förfarande hör till vanlig service och underhåll och är inte "rocket sience" direkt...
Så jag förstår inte varför verkstäder/ägare inte utför detta som man ska.
På t.ex. en BMW GS så utförs detta normalt vid varje service, annars kan de börja gå som riktiga krattor.

Lycka till.
 
Top