Suzuki Bandit 1200

catwoman_w

New member
Ja, efter att ha letat en hoj att hyra så har jag tittat på en Suzuki Bandit 1200 som det ser ut just nu kommer att byta mot min Suzuki Bandit 650.
Bandit 650 är en rolig hoj att köra tycker jag men frågan är ju hur Bandit 1200 är. Någon som har en eller har kört en eller vad som helst. Denna Bandit är från 06. Vore tacksam för tankar och vad ni tycker om den.

Mvh catwoman
 

Yazzman

New member
Bra hoj!

Min kompis har en 97 eller 98, vet inte säkert vilket det är.
Jag har kört den några mil, och det är i stort sett samma moppe som 600'an, men med en bra mycket kraftigare motor.
Samma svagheter och styrkor som du är van vid.
Motormässigt så är den någorlunda likvärdig med min GSX1400 tycker jag.
Som vanligt så är det mjuk fjädring som inte är justerbar mer än på en punkt,
bra körställning, och som sagt mycket mer mos i motorn än 600'an.
Jag tycker det är en bra hoj för pengarna om man är ute efter en lite större radfyra utan att det är en sporthoj.
Kostar dessutom 3000 att försäkra numera...
Beroende på pris så kan jag tipsa om SV1000 som alternativ, eller om man vill ha lite maffigare/tyngre/klumpigare GSX1400.

Bra hoj hursomhelst. Sprängsäker motor och den verkar vara problemfri.
Dessutom slipper du ligga över 8000 rpm innan det händer nånting, i motsats till 600'an.
 

Hellman

New member
Nu har jag bara kört 650:an, men jag har inga tvivel på att du kommer bli mycket lycklig av bytet!
Vad siffrorna säger på 1200:an är att du har det som jag tycker är viktigast;
Vridmoment.

650:n tycker jag känns slö, surrig och måste varvas, och det är enligt mig roligare att bara vrida på gasen än att peta växlar. Sedan tycker jag bättre om när "moset" finns i rätt del av registret, det som man mest använder.

Sedan kanske jag skulle hålla tyst då jag inte gillar radfyror, men ska det vara en radfyra ska den vara stor.

Yazzman: SV1000 får man inte rekommendera då det är en anskrämlig kopia på hojar som byggs i Italien och målas röda. Ajabaja ;) (Den skramlar ju inte ens heller!).
 

Yazzman

New member
Sv1000

Yazzman: SV1000 får man inte rekommendera då det är en anskrämlig kopia på hojar som byggs i Italien och målas röda. Ajabaja ;) (Den skramlar ju inte ens heller!).

Nej, men den rör tydligen på dököttet när man vrider på rullen.
Har inte kört själv, men min sambo kan gå ed på att den duger.
Ska nog prova den, min plåthög är lite tung på gokartbanan... :cool:

I övrigt instämmer jag i farbror Hellmans ord: Vrid finns tidigt i registret, och
det blir inte alls samma typ av stressade körning som på mindre moppar.
Runt 100nm som kommer runt hälften av registret skulle jag gissa på.
Hästarna kommer lite senare, men det räcker till från rätt låga varv oxå.
 

Jaouws

New member
Har en -98 i garaget, eller rättare sagt på verkstan för däckbyte. Kan bara hålla med om att det är hyvsat drag i spisen. Frun har en FJ1200 -93 och det är en helt annan cykel, inte alls lika pigg.
Inga problem att ligga på 5:n och göra en snabb omkörning utan nedväxling.

Är nästan 1.80 och sitter rätt upprätt och ok att köra långt i (30-40 mil om dan)
Bra allround om det finns något sånt.
 

catwoman_w

New member
Tack för tipsen. Kan säga att jag åkte till Carlbarks och byte in min 650 till 1200. Nu sjutton ska jag väl klara uppkörningen nästa torsdag. Tack än en gång.

/catwoman
 

Hellman

New member
Tack för tipsen. Kan säga att jag åkte till Carlbarks och byte in min 650 till 1200. Nu sjutton ska jag väl klara uppkörningen nästa torsdag. Tack än en gång.

/catwoman

Klart du klarar uppkörningen! Gör du det inte denna gång så gör du det nästa eller den därefter. Se det från den ljusa sidan!

Glöm inte att våga svänga i snabba manöverbanan, bli ett med cykeln, lägg ner och kör på högre växel eventuellt.. Placera dig tydligt i trafiken. Överdriv dina huvudrörelser när du kör för att visa att du ser efter. Träna krypbanan tills kopplingshanden blöder. Bromsa i proverna som satan själv stog framför dig, med spännd mage, raka armar och blicken upp. Alltid blicken UPP!

(Ja, jag är skadad. Hjälper en kompis med kortet just nu och är lite påverkad.)
 

Smartswede

New member
Och jag vill bara motsäga Hellman på en punkt och det är bromsningen.

Förespråkar hellre SMCs teori där.
Dvs knip / förankra dig med benen i tanken. Spänn mage och rygg. Vikten ska inte ligga på armarna.
Håll INTE raka armar utan istället lätt böjda. Böjda armar ger betydligt bättre möjligheter "känna av" hojjen och även bättre möjligheter justera kurs, bromsning.
Just det... lätt tryck på bakbromsen ska det vara också då de kan vara petiga på det.
 

Hellman

New member
Och jag vill bara motsäga Hellman på en punkt och det är bromsningen.

Förespråkar hellre SMCs teori där.
Dvs knip / förankra dig med benen i tanken. Spänn mage och rygg. Vikten ska inte ligga på armarna.
Håll INTE raka armar utan istället lätt böjda. Böjda armar ger betydligt bättre möjligheter "känna av" hojjen och även bättre möjligheter justera kurs, bromsning.
Just det... lätt tryck på bakbromsen ska det vara också då de kan vara petiga på det.

Skyller på sena timmen, GIVETVIS ska man klämma med låren så tanken nästan deformeras! Bakbromsen är också viktig, ger inte många % i bromsverkan, men det kan vara de få som avgör.
Det där med armarna är ju lite knepigare, men det ligger i det du säger om manöverförmågan. Den kan vara bättre med böjda armar, men kräver inte VV raka armar på en uppkörning? Sen ska man ju ha kraften i ben/mage att hålla emot också, har alla det?

De gånger jag varit tvungen att panikbromsa under min hojkarriär har jag inte riktigt haft koll på hur armarna varit, men jag har klarat mig alla gånger.
De viktigaste bromskunskaperna är enligt mig hastighetsanpassning så man vet att man kan stanna om bilj*veln kör ut.
 

catwoman_w

New member
Tack ska ni ha för tipsen. Nu har jag fem dagar på mig att köra in mig på den nya banditen och jag tror nog att det ska gå bra. Tack än en gång.
 

Axman

New member
Med raka armar lägger man lätt mycket tyngd på styret vilket för att bakhjulet lyfter mer = längre bromssträcka. Fick massor av bannor för det av min körskolelärare.

Lätt krökta armar och så avslappnade armar du kan när du bromsar!

Kan även informera att bistick och smärta gör att man sitter med raka armar = svårt att svänga när kurvan kommer direkt efter bisticket. :D
 

Hellman

New member
Undrar det samma.

Var med en polare som instuktör i tisdags och han klarade det till slut. Jag var nog lika nervös som han var.
 

catwoman_w

New member
Tyvärr inte.

Nej,jag klarade inte av det denna gång heller. Jag blev tyvärr för osäker när det lutade nedåt och lite åt sidan så när jag hade rundat sista konen och var på väg tillbaka så överkompenserade jag för att inte falla åt ena sidan men jag lutade hojen för mycket då och föll.

Jag är besviken på mig själv bara. Men jag har en ny tid den 5 augusti.

Det var ett sådant väder så att det var vidrigt att köra också. Men nej, jag tänker inte ge upp. Jag är för envis för det.
 

Kawasaki

New member
Tråkigt att höra men det är bara att ta tjuren i hornen och försöka igen,
Roligt att höra att du inte tänker ge upp utan ge dig tusan på att du fixar det.
 

puttepj

New member
Nej,jag klarade inte av det denna gång heller. Jag blev tyvärr för osäker när det lutade nedåt och lite åt sidan så när jag hade rundat sista konen och var på väg tillbaka så överkompenserade jag för att inte falla åt ena sidan men jag lutade hojen för mycket då och föll.

Jag är besviken på mig själv bara. Men jag har en ny tid den 5 augusti.

Det var ett sådant väder så att det var vidrigt att köra också. Men nej, jag tänker inte ge upp. Jag är för envis för det.

Tråkigt att det inte gick vägen, men se det från den ljusa sidan, din envishet kommer att göra att du når ända fram.
Sen har du halva forumet som hejar på dig :)

/putte
 
Top