Styrlagerglapp efter service.

Insk

New member
Hej.
Jag har precis haft min XJ6:a inne på 4000-mila service och när jag kört ett par dagar efter att jag fått den tillbaka upptäckte jag att styrlagren glappar. Det började med att det "dunkade till" i styret varje gång jag körde över ett mindre gupp och när jag sedan fick hjälp med att rycka ordentligt i gaffelbenen så är det helt klart ett glapp.
Problemet nu är att varje kunnig person jag vänder mig till har olika tolkning av vad som kan ha hänt, hur stor skada det är och vad som ska göras åt det. Någon säger att det kan bli så efter att styrlagren smörjts och att det bara är att dra åt, andra att styrlagren ABSOLUT måste bytas, osv. Han som gjorde servicen kan ta in hojen igen och "titta på det" men det känns ju sådär.
Jag skriver här nu för att se om det finns ännu flera åsikter om vad som hänt och hur det ska lösas. Och om jag får något svar som säger att :"det där är vanligt efter en service, ingen fara, lätt att fixa" så blir jag överlycklig för just nu är jag ganska förtvivlad och rädd att det kommer att bli en väldigt långdragen och dyr historia. :(
I.
 

gundj

New member
Inte vanligt efter service vad jag vet men inte svårt att fixa.
Börja med att be om hjälp att spänna det lagom.
Sedan känner du efter lite då och då.
Har din mc centralstöd? I så fal är det enkelt, ställ den på stödet, sätt dig så långt bak att framhjulet är i luften, eller be någon tynga ner.
Sedan vrider du styre fram och tillbaka sakta gärna med lite tryck framåt, och känner om det verkar var hackigt.
Sedan är det framhjulet i marken utan stödet och frambromsen indragen, sätt ett finger under övre gaffelkronan, gunga fram o tebax mot bromsat hjul o känn om det verkar glappa.
 
Last edited:

TMax500

Member
Har du haft den på service och styrlagret glappar efteråt så hade jag gått tillbaka. Mekanikern borde absolut ha kollat detta som en inspektions-/servicepunkt. Om servicen gjorde enligt serviceschema. Anser jag (har inte sett serviceschemat för en XJ6...).

Antingen har mekanikern struntat i eller missat detta.
Eller så har glappet gått "från noll -> tydligt" på ett par dagar. Inte så sannolikt.

Fast har du bara bett mekanikern att byta olja och filter så är det kanske en annan sak. Men en 4000-service känns borde vara mer omfattande än så, kan man tycka/tro. Eller?
 
Last edited:

Sundegor

New member
Om man tar isär lagret för att inspektera och sedan fettar in och spänner lagret är spelet justerat med kallt fett.
När fettet sedan blir varmt flyter det ut och man måste efterspänna.
Kolla om det ingår inspektion av styrlager i 4000 mil service.
Är du osäker på hur du skall kolla spelet så sök på Säkerhetskontroll uppkörning A-kort.
ServiceNissen borde ha bett dig återkomma om du känt glapp.
 

Insk

New member
Han bytte inte olja och filter för det gjordes i höstas i samband med vinterförvaringen. Det som gjordes var att ställa ventiler, byta tändstift, justera insprutning, bytte kamremsspännare och smörja styrlagret. De andra lagren kollades men gjordes inget med. Min gissning är att det är något som inte dragits åt ordentligt efter styrlagersmörjningen och som nu behöver dras åt. Jag har läst någonstans att det kan behöva dras åt igen när man kört en tag efter en lageråtgärd. Medan andra säger; Struntprat!
Hur som helst ska den tillbaka dit och det hela blir förhoppningsvis åtgärdat men just nu känns det som att jag är den enda i hela världen som är utan hoj. ALLA andra kör omkring i det vackra vädret på sina hojar som minsann inte har några kassa lager... :(
I.
 

Insk

New member
Ah! Ditt svar är musik för mina öron för det skulle kunna tyda på att ingen gjort något stort fel och att det hela kan gå att lösa ganska lätt.
 

Sundegor

New member
Jodå, jag har allt gjort det själv. Min var dock inte gå glapp att det var uppenbart men den blev väldigt konstig att svänga när man körde undan lite. Jag besiktigade t.o.m. med det för att jag trodde jag skulle få reda på vad det var för fel på cykeln. Besiktningsmannen provkörde jättelänge, stod sedan och rykte i gaffeln och gungade cykeln. Va bra tänkte jag, han har hittat ett fel. Sedan kom han in och berättade att cykeln var godkänd utan anmärkningar. När jag berättade detta i mc-kretsar fick jag frågan: har du inte efterdragit styrlagret? När jag gjorde det blev det perfekt.
 
Top