Strypning av Sportster till 35 kW

Oldbiker

New member
Jag har en ung vän som blott är 20 år och den unge mannen tänker börja köra motorcykel. Han övningskörde på en av mina hojar förra sommaren. Nu känner han sig mogen för att investera i en egen hoj och för hans del är saken klar. Det ska vara en Sportster, om det sedan blir en 1200 eller 883 är oklart.
Jag vet att det går att strypa en 883 till lagliga 35 kW eller 25 kW, lite beroende på årsmodell. Är det förgasare som sitter på hojen är det 25 kW som gäller och är det insprutning är det 35 kW.
Nu är frågan om någon på forumet har koll på vad som gäller för 1200. Jag har kollat lite, men det finns inga klara svar på detta.
Tanken är att han ska köpa en 1200 och sedan plocka bort strypningen och typa om den när han fyller 24 och har körkort med full behörighet.
 

Oldbiker

New member
Jag vet att kubiken inte spelar någon roll. Men problemet är att om hojen är helbilsgodkänd, eller motsvarande, måste det vara grejer från tillverkaren för att en nyare hoj ska bli godkänd. Generalagenten ska intyga detta. 883 med förgasare gick till vissa årsmodeller att fixa själv och sedan fick man ett intyg efter prov i bänk att effekten understeg då 25 kW. Men på den -04 vi har var det så att endast generalagentens egna grejer gick genom besiktningen.
Det var det jag undrade, om någon har koll på om det finns grejer till 1200 för att göra detta.
 

Oldbiker

New member
Har nu kollat med Harley-Davidson. Den dyra biten är det intyg som de utfärdar på att effekten är 35 kW...
De sätter en bricka i insuget och programerar om motorn. Dessutom ska den registreringsbesiktas. Detta går att göra på nästan vilken modell som helst av Harley, men naturligtvis blir det en större påverkan på Big Twin än på Sportster.
Det hela kostar runt 5-6000 kronor att få gjort med alla intyg och besiktning.
 

CB_Tobbe

New member
Kolla med MC kompaniet i Väring. Dom säljer strypsatser från alphatechnik.

1200 cc blir rätt meningslös att strypa. 883 har en orginal effekt strax över 35 kw. Dom strypningarna brukar rätt bra när man bara stryper några Kw.
 

Oldbiker

New member
Tanken med att strypa en 1200 är att den ska kunna byggas tillbaka till original den dagen han har ett körkort som räcker till.
Jag har en 883:a som är strypt till 25 kW och den går riktigt bra. Den har han lånat några gånger, men nu vill han ha en egen hoj, som han kan fixa lite med och som alla andra ägare av Harley, sätta en personlig prägel på..
Problemet är att det verkar kosta betydligt mycket mer att göra detta nu, än det gjorde för fyra år sedan när jag fixade 883:an.
 
Top