Strypning av Harley till 35 kw

Oldbiker

New member
Min dotter landade här om dagen sitt körkort och nu är det dags för lite nyare hoj. Har tittat på en Harley Sportster 883 -04. Nu har den 40 kw och måste strypas och det visar sig vålla en del problem. De som säljer färdiga satser har inga till Harley. Alternativet är att köra den i bänk, men där uppstår ett nytt problem, kommer bilprovningen att godkänna detta eftersom hojen är helfordonsgodkänd?
Någon som har koll och erfarenhet och vad som kan göras?
 

Chopperbyggarn

New member
Kan tipsa om att Softail 1340 1991 i original (Sverige) endast har 36 KW DIN i regbeviset. På dom strypta äldre förgasarmodellerna så sitter det en ingjuten "bricka i vissa original insug. Insugen från Big Twin modellerna passar inte Sportster men jag tror att insugen från äldre Evo Sporstster passar även nya men om möjligt med lite modifiering. Om inte så, tillverka någon plåt med inbyggd (bricka) att montera mellan insugsröret och där tidigare förgasaren på äldre modeller satt samt ändra bränsle/luftblandningen. Tilläggas att jag aldrig studerat någon Harley med insprutning med risken att det ser helt annorlunda ut än vad jag tror..men Harley´s brukar ha en fot kvar i historien samtidigt som man tar ett steg framåt... Att bänktesta är nog inga konstigheter, det brukar ju många trim nissar hålla på med. Lycka till!!:tummenupp Anders.J
 

Oldbiker

New member
Tillägg: Använd original avgassystem och ljuddämpare så kommer nog strypningen att gå bra! Anders.J

Tydligen är det så att hojen är heltypgodkänd och därmed går det inte att få den godkänd utan typad utrustning. Att göra det fysiskt är inga problem, problemet ligger i pappersvärlden.
Jag får nog lägga drömmen om en riktig hoj till min dotter på is ett par år och bita i det sura äpplet och köpa en japanare...
 

Chopperbyggarn

New member
Det finns flera anledningar till att jag in i det sista tänker undvika att köpa helfordons typgodkännda motorcyklar bortsett från det faktum att jag gillar äldre hojar. En bra Evo Sportster från 90-talet kostar inte så mycket för att vara Harley. Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Det kan finnas en lösning!! Om ni bygger om den tillräckligt mycket för att den ska klassas som ombyggt fordon, i o för sig inte gratis men om hojen är tänkt att behållas under längre tid så.. Ombyggt fordon går under andra regler som inte är fullt så fyrkantiga. Anders.J
 

Oldbiker

New member
Det finns flera anledningar till att jag in i det sista tänker undvika att köpa helfordons typgodkännda motorcyklar bortsett från det faktum att jag gillar äldre hojar. En bra Evo Sportster från 90-talet kostar inte så mycket för att vara Harley. Anders.J

Jag ville ha en hoj med gummiupphängd motor och därför hamnade jag på en från 2004 eller nyare. Jag tror lösningen får bli en japanare som hon får åka på i två år. Sedan går det att köpa en fullstor hoj och då blir det en Sportster 1200.
 

Chopperbyggarn

New member
Jag ville ha en hoj med gummiupphängd motor och därför hamnade jag på en från 2004 eller nyare. Jag tror lösningen får bli en japanare som hon får åka på i två år. Sedan går det att köpa en fullstor hoj och då blir det en Sportster 1200.
Bara en refletion: Jag har provkört 2st Twin Cam med gummi upphängning och vart förvånad....dessa vibrerade inte mindre än dom äldre hojarna!!! Personligen anser jag att dom bästa Sportstrarna tillverkades mellan 1991-2003. Anledning: Pålitliga samt att om man måste in i växellådan och laga något så kan man göra detta utan att ta ur motorn ur ramen då alla sportstrar tom 2003 har en lucka bakom kopplingen. 2004 och nyare så har man tagit bort denna eminenta lösning förmodligen av kostnadsskäl vid tillverkningen. 2004 och nyare måste man riva hela motorn i delar om man efter många mil behöver renovera något i växellådan = dyrt dyrt dyrt! Mitt råd är att ni provkör 1991-2003 då varken jag eller min fru störs av vibrationerna som är lågfrekventa. Snacket om att dessa hojar vibrerar mycket är helt klart mycket överdrivet.... som jag ser det. Lycka till vad ni än köper!!! Anders.J
 
Top