Maria Nordqvist
Super Moderator
Är individbaserade försäkringspremier som grundar sig på ditt körbeteende något du vill ha i framtiden? Läs mer här: www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=2302
Skriv vad du tycker!
Skriv vad du tycker!
Är individbaserade försäkringspremier som grundar sig på ditt körbeteende något du vill ha i framtiden? Läs mer här: www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=2302
Skriv vad du tycker!
Jag är nog böjd att hålla med dig. Det är ju faktiskt farten som knäcker och krossar, det går inte att komma ifrån. Så jag kan helt klart tänka mig att vara övervakad om jag får en rejäl bonus för det. I bilen är jag i det närmaste laglydig, för det mesta i alla fall, en rejäl bonus skulle få mig helt laglig där.Vore bra med ett bonussystem.Bara dumt att alla ska vara med och betala för vissa som inte bryr sig om vad dom håller på med i trafiken.
Dom blir ju bara sjukare och sjukare. Troligen skulle internena på Beckis styra landet bättre än våra "folkvalda" (_*_).
Individuella försäkringsbedömningar är något jag efterlyst länge. Däremot är en övervakning av körningen på sådant sätt som detta handlar om ett mycket trubbigt eller i sämsta fall helt irrelevant sätt att kvantifiera riskbeteende.
Jag menar dock att det i individuella premier lämpligen kan vägas in faktorer som ålder, dokumenterad hojfortbildning, historiskt vållande i trafikskador (alla fordon), civilstånd, barn, arbetssituation m.m. och att det sannolikt går att dokumentera varje sådan faktors betydelse i den totala riskbilden.
Förvisso, men jag tror ändå att man måste se honom som en ytterlighet. Jag är övertygad - tills dess någon bevisar motsatsen - om att ett genomsnitt av föräldrar är mer rädda om livhanken än ett genomsnitt av icke-föräldrar. Skillnaden är säkert inte stor, men jag är säker på att den finns där och att den är är statistiskt signifikant. Samma sak med civilstånd; delar man livet med någon blir det rimligen mer intressant att stanna kvar i det, och de allmänna riskbedömningarna blir mer konservativa. På liknande sätt tror jag att man kan hitta samband mellan generellt ansvarstagande som personlighetsdrag och förmågan/viljan att behålla ett jobb. Min tes där är att någon som haft samma arbetsgivare en längre tid i allmänhet är mer ansvarstagande än någon som haft tre arbetsgivare om året. Undantag beroende på olika omständigheter finns naturligtvis.Däremot har civilstånd, barn och arbetssituation mindre betydelse. Som ytterlighetsexempel kan nämnas att allas vår hojgalning nr. 1, nämligen Patrik Fürstenhof (alias "GoastRider") har både fru och barn, men vad hjälper det?