Storebror i hojen

Bansaie

New member
Var tar friheten vägen?

Vi blir mer och mer övervakade, snart finns ingen personlig integritet. :(

- Lagringsdirektivet där parterna i all tele- och datakom skall lagras.
- FRA's signalspaning på "bara" kommunikation till utlandet (jo tjena!!)
- Inte bara Sverige och EU vill spana så även amerikanarna.
http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=38643

Och nu registrering av ditt körbetende.
Snart värre än nått j*vl* gammalt östland. :mad:

Motorcykel = frihet
Håll tassarna borta så det åtminstone finns 1 frizon.

Dags för lite civil olydnad kanske? :cool:
 

Svemack

New member
Folkets stöd

Tyvärr är det ju så att svenska folket efterfrågar en större övervakning. Flera opinionsmätningar visar ju i princip att man älskar övervakning och efterfrågar fler övervakningskameror. Den som inte har något att dölja behöver ju inte känna sig kränkt, tycks många resonera.
Det blir en smal sak för storebror att med de berömda storheterna Förnuft och Trygghet bygga ut förbuds- och övervakningssamhället Sverige. Det finns inget motstånd att tala om bland befolkningen. :(

http://stoppa-storebror.se/
 

klabbarpan

New member
Vore bra med ett bonussystem.Bara dumt att alla ska vara med och betala för vissa som inte bryr sig om vad dom håller på med i trafiken.
Jag är nog böjd att hålla med dig. Det är ju faktiskt farten som knäcker och krossar, det går inte att komma ifrån. Så jag kan helt klart tänka mig att vara övervakad om jag får en rejäl bonus för det. I bilen är jag i det närmaste laglydig, för det mesta i alla fall, en rejäl bonus skulle få mig helt laglig där.
När det gäller hojen är jag inte riktilgt lika duktig... Funderar vidare på saken...
 

Bansaie

New member
Personlig försäkring, OK. Övervakning, nej tack!

Kände jag behövde nyansera mig lite.

Jag har inget principiellt mot personliga försäkringar. Det finns ju redan ett bonussystem som premierar förare som är olycksfria. Det jag vänder mig emot är att ständigt vara övervakad.

Tekniska system som tillåter övervakning, även om syftet inte ursprungligen är just övervakning, kommer förr eller senare att missbrukas. Antingen av dem som driver systemen eller av illasinnade individer som utnyttjar svagheter i systemet för att komma åt information om andra de är intresserade av. Därför är jag instinktivt motståndare till alla såna tekniska implementationer. :(

Försäkringsbolagen kanske skulle utveckla sina bonussystem istället och göra dem ännu mer individanpassade. Ju längre skadefri, ju lägre premie samt kanske en möjlighet att skriva "kontrakt" med föraren för ännu lägre premie. Kanske även en frivillig "svart låda" om man inte känner att vara övervakad är ett problem.

Ett system är heller sällan ett problem. Problemet är att vi redan har en uppsjö system som samlar information om oss och de blir bara fler och mer sofistikerade, så varför ännu ett?
Jag vill inte att nån okänd skall veta allt om mig. Jag vill välja själv vilka personliga saker jag vill berätta och till vilka personer jag vill berätta det för.

Och jag vill även poängtera att jag inte är en teknikmotståndare. Jag jobbar med teknik och jag har även flera gamla och mindre gamla datorer hemma jag labbar med. Dessutom äger jag 2 motorcyklar, så teknik är även ett intresse privat.

F*n vad jag pladdrar. :eek:

Ha det.
 
Last edited:

StefanB

New member
Tokstolle...

Ja när Jan-Erik Nilsson hos VTI godkänner att vi sätter fotboja på honom som registrerar varje gång han går mot röd gubbe respektive bryter mot regler när han är ute och cyklar. Detta torde vara fullt möjligt med dagens teknik där vi centralstyr trafiksignaler då kan man kanske överväga detta. Hans troliga gående mot röd gubbe kan komma att orsaka kostnader för samhället i form av sjukhusvård och det skall han betala personligen i någon sjukförsäkringsskatt baserad på antal avvikelser/brott. Dessutom skall den skatten vara retroaktiv så att han får betala det som redan skett i form av andras tidigare olyckor….

Med vänlig hälsning,
Stefan
 
Last edited:

Tyrannosaurus

New member
Bra förslag på nya lagar och skatter

Dom blir ju bara sjukare och sjukare. Troligen skulle internena på Beckis styra landet bättre än våra "folkvalda" (_*_)

Undertiden får jag väl föreslå några nya lagar och skatter:

1. Utandningsskatt. Varje gång vi andas ut blåser vi ut koldioxid vilket påskyndar den globala uppvärmningen och växthuseffekten. Alla männskor beskattas generellt för sitt genomsnittligt antal utandningar. Den som är medlem i någon idrotts- eller sportklubb påförs en extraskatt p.g.a. då denne konsumerar mer syre släpper ut en större mängd koldioxid.

2. Spolskatt. Det kan inte vara en okänt faktum att vi förbrukar 5-10 liter vatten varje gång vi spolar våra "brusefåtöljer" samt släpper ut stora mängder med föroreningar, koldioxid, övergödningsmateral som försurar sjöar, hav och skogar. Jag föreslår att alla enligt lag ska köpa ett räkneverk som ska istalleras på "spaken" av auktoriserad personal i våra hem, arbetsplatser och i offentliga miljöer. WC-kontrollanter får sedan i uppdrag att läsa av mätaren en gång per månad för beräkning av skatten.
Personer som håller sig och bara går en gång per dag får en skatterabatt.

Visst är det bra idéer och precis lika intelligenta som ovanstående och trafikförsäkringsskatten.
 

Marie

Banned
Ett framtidsperspektiv

Dom blir ju bara sjukare och sjukare. Troligen skulle internena på Beckis styra landet bättre än våra "folkvalda" (_*_).

Detta får mig att tänka på en vits jag läste för ett antal år sedan, dock just nu minst lika aktuell som då.

Man har kommit så långt inom transplantationskirurgin att man kan transplantera även hjärnor. En patient med en inoperabel malign hjärntumör sitter med sin läkare och tittar i en lista över tillgängliga hjärnor. Eftersom moderaterna regerat länge så är hjärnorna även prissatta.
En av hjärnorna utmärker sig genom ett markant högre pris än alla de övriga. Patienten frågar läkaren:
- Vad är det som är så speciellt med den hjärnan? Har den tillhört en nobelpristagare?
- Nej, absolut inte! Den har tillhört en svensk riksdagsman, så den är garanterat obegagnad!!!
:D
 
Last edited:
Ja, men inte såhär

Individuella försäkringsbedömningar är något jag efterlyst länge. Däremot är en övervakning av körningen på sådant sätt som detta handlar om ett mycket trubbigt eller i sämsta fall helt irrelevant sätt att kvantifiera riskbeteende.
Som övertydligt exempel kan nämnas att ett hastighetsöverskridande med 20 km/h på en tom landsväg med fri sikt kan innebära i princip noll ökad skaderisk medan en laglig hastighet av 50 km/h kan vara helt vansinnigt i eftermiddagstrafik i Allén (Gbg). Sådan övervakning är dessutom ett kraftfullt ingrepp i personlig integritet, och inget jag vill vara med om.

Jag menar dock att det i individuella premier lämpligen kan vägas in faktorer som ålder, dokumenterad hojfortbildning, historiskt vållande i trafikskador (alla fordon), civilstånd, barn, arbetssituation m.m. och att det sannolikt går att dokumentera varje sådan faktors betydelse i den totala riskbilden.
 

Tyrannosaurus

New member
Individuella försäkringsbedömningar är något jag efterlyst länge. Däremot är en övervakning av körningen på sådant sätt som detta handlar om ett mycket trubbigt eller i sämsta fall helt irrelevant sätt att kvantifiera riskbeteende.

Ja det är sant, men å andra sidan är det enkelt att i det läget praktisera lite civil olydnad. Hur svårt är det att plocka bort eller stänga av en GPS? ;)

Jag menar dock att det i individuella premier lämpligen kan vägas in faktorer som ålder, dokumenterad hojfortbildning, historiskt vållande i trafikskador (alla fordon), civilstånd, barn, arbetssituation m.m. och att det sannolikt går att dokumentera varje sådan faktors betydelse i den totala riskbilden.

Stämmer, det har jag också efterlyst, gärna också år med hojkort respektive skadefria hojår.
Däremot har civilstånd, barn och arbetssituation mindre betydelse. Som ytterlighetsexempel kan nämnas att allas vår hojgalning nr. 1, nämligen Patrik Fürstenhof (alias "GoastRider") har både fru och barn, men vad hjälper det? :rolleyes:
"Titta nu ska pappa visa hur man kör hoj" - "Klart att grabben ska ha en Hayabusa med Turbo och Lustgas" :eek: :D
 
Last edited:
Däremot har civilstånd, barn och arbetssituation mindre betydelse. Som ytterlighetsexempel kan nämnas att allas vår hojgalning nr. 1, nämligen Patrik Fürstenhof (alias "GoastRider") har både fru och barn, men vad hjälper det? :rolleyes:
Förvisso, men jag tror ändå att man måste se honom som en ytterlighet. :D Jag är övertygad - tills dess någon bevisar motsatsen - om att ett genomsnitt av föräldrar är mer rädda om livhanken än ett genomsnitt av icke-föräldrar. Skillnaden är säkert inte stor, men jag är säker på att den finns där och att den är är statistiskt signifikant. Samma sak med civilstånd; delar man livet med någon blir det rimligen mer intressant att stanna kvar i det, och de allmänna riskbedömningarna blir mer konservativa. På liknande sätt tror jag att man kan hitta samband mellan generellt ansvarstagande som personlighetsdrag och förmågan/viljan att behålla ett jobb. Min tes där är att någon som haft samma arbetsgivare en längre tid i allmänhet är mer ansvarstagande än någon som haft tre arbetsgivare om året. Undantag beroende på olika omständigheter finns naturligtvis.

Genom att s.a.s. gå bakvägen och identifiera de livsval och prioriteringar som görs av risktagande personligheter jämfört med försiktiga personligheter så tror jag att det går att skapa ganska rättvisande profiler för trafikskaderisk på hoj.
 
Top