Stoppa nya P-regler - skriv under

badForm

New member
Kan det vara så att de vill införa avgift på MC-parkering för att komma åt 4-hjulig moped klass 1?
Jag har stött på flera 4-hjuliga moped klass 1 som parkerar i MC-rutor. När de får böter har de alltid fått dem avskrivna av Stockholm Parkering. Motiveringen verkar vara att MC-parkering är till för "Tvåhjulig motorcykel eller moped klass I utan sidovagn" och man kan därför tolka texten som att en 4-hjulig moped klass 1 utan sidovagn skulle vara tillåten. Det svar jag fått från Stockholm Parkering är att man har begärt av Transportstyrelsen att ändra beskrivningen av Symboltavla T8-7 (MC) innan de kan bötfälla 4-hjulig moped klass 1 igen.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det är ett problem att fyrhjulingar parkerar på platser anvisade för MC och moped klass I. Skylten betyder följande enligt Vägmärkesförordningen kap 2, §28 att det enbart handlar om tvåhjuliga fordon, Stockholms stad borde veta om. SMC uppvaktade Näringsdepartementet för en massa år sedan för att få skyltens innebörd ändrad till att omfatta tvåhjuliga motorcyklar vilket vi lyckades med. S7 Motorcykel: Symbolen anger tvåhjulig motorcykel och moped klass I utan sidvagn.

badForm

New member
Ah, du har rätt. det är ju S7 det handlar om.
Tolkningen borde vara självklar, men Stockholm Stad håller inte med. Vid Globen har de som sköter parkeringskontrollen blivit instruerade av Stockholm Stad att inte bötfälla 4-hjulig moped klass 1 i MC-ruta. Om det ändå sker avskrivs boten med vändande post vid ett överklagande. Det här utnyttjas av flera 4-hjuliga mopeder klass 1 i området runt Globen. Hur det ser ut på andra ställen i Stockholm vet jag inte.

Och självklart har jag redan skrivit under för att stoppa de nya parkeringsreglerna!

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det ska jag fråga Stockholms stad om. Anledningen till ändringen av text till 2-hjulig MC/moped klass I var att fyrhjuliga EU-mopeder ställde sig på MC-ruta. när man sedan var inparkerade och inte kunde köra ut löste man detta genom att helt enkelt köra ner mopeder/motorcyklar som parkerade bakom och framför.

Maria Nordqvist

Super Moderator
View attachment 7640jag har fått svar från Stockholms stad. De hänvisar till en hovrättsdom. Stockholms stad vill ändra detta så att enbart 2-hjuliga MC/mopeder får använda detta. Jag har påtalat detta för Transportstyrelsen och Näringsdepartementet.
Hovrättsdom bifogas.

roffe_s

Active member
Hmm, är det inte precis denna typ av ärenden man snabbt och enkelt åtgärdar med en förtydligande tilläggstavla? Typ: "Parkering är endast tillåten för tvåhjulig mc eller tvåhjulig moped klass 1, fordonet får ej vara försett med sidovagn". Detta skulle väl fungera i avvaktan på att Transportstyrelsens kvarnar malt färdigt?

Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Provar att lägga ut domen igen.

...och det första ögonen fastnar på när man öppnar länken är namnet "Göran Lambertz" :tomte: åsso var den dagen förstörd.

Ett rättfall, som tolkats fel och hängt med upp i instanserna är alltså anledningen till att Stockholmare skall få betala världens högsta parkeringsavgifter för MC? Fräscht.

Hmm, är det inte precis denna typ av ärenden man snabbt och enkelt åtgärdar med en förtydligande tilläggstavla? Typ: "Parkering är endast tillåten för tvåhjulig mc eller tvåhjulig moped klass 1, fordonet får ej vara försett med sidovagn". Detta skulle väl fungera i avvaktan på att Transportstyrelsens kvarnar malt färdigt?

"Svensk Trafiksäkerhet" var ett mycket ambitiöst pensionärsprojekt som försökte famna om det mesta i trafiken.
Skaparen Ernst Donlemar är dock död sedan några år, men sidan ligger kvar på nätet utan att uppdateras.
Somligt som sägs där är eviga sanningar och vanligt sunt förnuft, annat är sådant som tid och lagstiftning redan sprungit ifrån.

Så, trots den vederhäftiga utstrålningen så är det inte en officiell sida för någonting alls, och den är bara sådär lämplig att hänvisa till i faktafrågor. Ett lite vemodigt monument över en medmänniska, mer än något annat.

Hampe

roffe_s

Active member
..."Svensk Trafiksäkerhet" var ett mycket ambitiöst pensionärsprojekt...
Kamrat Hampe - jag tackar för den vederhäftiga dokumentationen från Ditt synnerligen imponerande förråd av vetande i allmänhet och kring trafikfrågor i synnerhet.

Men pudens kärna är väl kanske mer - är informationen riktig? Jag uppfattar inte att Du menar att sakinnehållet skulle vara fel.

Men okey - vi gör väl ett nytt försök - denna gången inifrån "bestens lya" (som ryssarna så käckt kallade Berlin inför slutstriden 1945): https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Vagmarken/Tillaggstavlor/

Tilläggstavla T22 borde väl vara en smidig väg att föregripa en generell ändring?

Hampe

Skriver massor!
Stämmer säkert - jag reser ragg för att jag tjafsat med folk som kan ta gift på att dom läst officiell information på myndighets hemsida, men när man börjar nysta så har dom sladdat in på just denna sida och inte förmått skilja tyckande från fakta.
Folk är idioter helt enkelt, men så har det alltid varit - och det är inte ditt fel.
...å knapp ens gamle Ernsts heller.

H

Maria Nordqvist

Super Moderator
Har fått detta svar från Transportstyrelsen: "Till Näringsdepartement, Framställan sommaren 2013 om ändring i bland annat vägmärkesförordningen (2007:90). Symbolen anger tvåhjulig motorcykel utan sidvagn och tvåhjulig moped klass I utan sidvagn. "

Stinko

New member
Var hamnar trehjulingar som tex Piaggio MP3 i detta då? Ska de måsta stå på en bilruta? Det känns helt befängt.
SMC borde även vara intresserade av att bevaka MP3 medlemmarnas intresse i denna fråga.

Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Hojar som Piaggio MP3 fanns inte när frågan om vad skylten betyder var uppe senast. Då var en trehjulig MC en trike. Jag håller med dig - MP3-an är en udda fågel som platsar på 2-hjulsparkeringarna.

roffe_s

Active member
Men jag förstår inte vad SMC driver i denna fråga. Det nämns att man skall gå tillbaka till att skylt för MC-parkering endast avser tvåhjulingar http://forum.svmc.se/showthread.php?p=127308. Blir detta realitet så kommer parkeringsbolagen börja bötfälla MP3or o.likn. direkt.
Hej - Du må läsa hela länken: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete-...ng-av-P-avgifter-for-MC-foreslas-i-Stockholm/ eller badforms kommentar nedan.

Dagens remissförslag innebär att samtliga mc- och moped klass I förlorar fria parkeringsplatserna. Oavsett antal hjul

1 - Stockholms Stad vill införa krav på P-biljett för MC, d v s slopa alla idag existerande gratis MC- och mopedparkeringar.
2 - Först hänvisade man till gammal lagtext, därefter även till att fyrhjuliga mopedbilar missbrukar parkeringarna genom att själva uppta en hel MC- och mopedruta.
3 - För att motverka detta menar Transportstyrelsen att lagtext rörande tavla S7 bara ska avse tvåhjulig MC och moped klass I. Detta skulle lösa problemet för de flesta av oss. Därav har detta förslag SMCs gillande.

Så - det är i nuläget inte en fråga om att Din MP3 kommer att förlora sin parkeringsrätt om SMCs förslag går igenom - det har den redan gjort om och när remissförslaget blir verklighet. Som Maria skriver är Din hoj en något udda fågel i sammanhanget och knappast så vanlig att lagstiftaren avser att införa undantag i lagtext endast med den hojtypen som grund. Möjligen finns någonstans en text/föreskrift som definierar ett avstånd mellan hjulen som ska överskridas för att det ska räknas som två separata hjul?

Din MP3 ockuperar dock minimal, om ens någon, mer plats än en tvåhjulig hoj och har därigenom mer gemensamt med en vanlig hoj än med trikes och mopedbilar. Lyckas SMC få igenom att remissen stoppas eller modifieras tror jag Du ska glädja Dig med oss andra och fortsätta parkera på rutorna om än de fortsättningsvis skulle gälla endast tvåhjulingar. Skulle någon frustrerad och övernitisk parkeringsvakt utfärda en avgift för Dig får Du väl se till att överklaga den, det är väl fullt möjligt att SMCs juridiska fond skulle kunna vara behjälplig om Du valde att bestrida kravet i domstol?

Men som sagt - håll tummarna för att SMC lyckas i sin kampanj - annars förlorar samtliga hojtyper rätten till fria parkeringar.

Lottafia

Member
Var hamnar trehjulingar som tex Piaggio MP3 i detta då? Ska de måsta stå på en bilruta? Det känns helt befängt.
SMC borde även vara intresserade av att bevaka MP3 medlemmarnas intresse i denna fråga.

Frågan är dock om SMC skall ta någon hänsyn till fordon som endast har syftet att få köra något hojliknande utan att vilja skaffa relevant körkortsbehörighet?

Möjligen skulle MP3 klassas som handikappfordon.... :p

Stinko

New member
Frågan är dock om SMC skall ta någon hänsyn till fordon som endast har syftet att få köra något hojliknande utan att vilja skaffa relevant körkortsbehörighet?

Ja, man kan ju vara konservativ eller anpassa sig till en progressiv utveckling

Hampe

Skriver massor!

...å välkommen till forumet med ett vasst förstainlägg!

Hampe