Stockholms stad JO-anmälda

Det kom till min kännedom att i Stockholms stads nya parkeringsplan kommer ett antal områden inte få boendeparkering, bl a dessa:

Enskededalen

Minneberg

Nybyggda Liljeholmen-Årsta

Nybyggda Annedal

Slakthusområdet

Västberga industriområde

Att inte ha boendeparkering i dessa stadsdelar innebär att kommunens medborgare särbehandlas utifrån vilken stadsdel man bor i.
Det är inte förenligt med likställighetsprincipen i kommunallagen så jag har JO-anmält parkeringsplanen för det också.

Mvh,
Ingvar
 
Men nu kom avslaget.

I min anmälan så visar jag hur jag anser att parkeringsplanen bryter mot likställighetsprincipen i kommunallagen på tre punkter:
1. Pris på parkeringsyta - motorcyklisters avgift är 250% av en bilists per kvadratmeter.
2. Boendeparkering för motorcyklister kräver innehav av mobiltelefon, helst smartphone för att kunna utnyttja boendeparkering vilket det inte gör för bilister.
3. Systemet fungerar inte för handikappade motorcyklister

Beskedet jag fick från JO säger:

"Du har JO-anmält trafiknämnden i Stockholms stad.

Din anmälan föranleder inte någon åtgärd eller något uttalande från min sida.

Ärendet avslutas"

Jag börjar tappa förtroendet för Sverige som en rättsstat...

Mvh,
Ingvar
 

Ricken

Member
Men nu kom avslaget.

I min anmälan så visar jag hur jag anser att parkeringsplanen bryter mot likställighetsprincipen i kommunallagen på tre punkter:
1. Pris på parkeringsyta - motorcyklisters avgift är 250% av en bilists per kvadratmeter.
2. Boendeparkering för motorcyklister kräver innehav av mobiltelefon, helst smartphone för att kunna utnyttja boendeparkering vilket det inte gör för bilister.
3. Systemet fungerar inte för handikappade motorcyklister

Beskedet jag fick från JO säger:

"Du har JO-anmält trafiknämnden i Stockholms stad.

Din anmälan föranleder inte någon åtgärd eller något uttalande från min sida.

Ärendet avslutas"

Jag börjar tappa förtroendet för Sverige som en rättsstat...

Mvh,
Ingvar

Nu har jag inte läst din anmälan men jag tolkar det där svaret som att du inte har tydliggjort i anmälan vad tjänstemannen ska svara på?
 
Här är den kopia jag fick på den anmälan jag gjorde. Måste jag lägga till något mer? Vad?

Räcker det inte med

"Jag yrkar därför på att genomförandebeslutet i trafiknämnden, Dnr: T2016-00050, och ett eventuellt genomförandebeslut i fullmäktige förklaras ogiltiga."

Behöver jag uttrycka mig annorlunda?

Jag är tacksam för alla förslag!

Mvh,
Ingvar

Namn: Olsson, Ingvar

Adress:
C/O: Olsson
Gatuadress: Jakob Westinsgatan 6
Postnr: 11220
Postort: Stockholm

Telefon: 0733458781
Mobiltelefon: 0733458781
Epost: ingvar_olsson@comhem.se

Anmälan mot
Stockholms stad

Ev. dokumentref
Dnr T2012--310-02254

Beskrivning
Stockholms stads Parkeringsstrategi och plan för gatuparkering, Dnr T2012--310-02254, strider mot likställighetsprincipen i kommunallagen på ett antal punkter.

Jag yrkar därför på att genomförandebeslutet i trafiknämnden, Dnr: T2016-00050, och ett eventuellt genomförandebeslut i fullmäktige förklaras ogiltiga.

Det i trafiknämnden fattade beslutet strider mot likställighetsprincipen i kommunallagen på flera punkter:

Punkt 1:

Eftersom bevekelsegrunder för den nya parkeringsplanen är att minska trängseln från parkerade fordon kan beräkningsgrunden för parkeringsavgifterna inte vara något annat än den yta fordonen upptar vid parkering.

En normalstor parkeringsruta är 2,40 gånger 5 meter, dvs. 12 kvadratmeter. En motorcykel klarar sig bra på 2,40 gånger 1 meter, dvs. 2,4 kvadratmeter eller 1/5 av det utrymme som en bil kräver.

Eftersom en motorcykel upptar ca 1/5 av ytan av en bil så kan heller inte avgiften sättas högre än 1/5 av avgiften för en bil.

Avgifterna för parkering av motorcyklar i parkeringsplanen är avsevärt högre än så. Som ett exempel så är avgiften för boendeparkering för motorcyklar 50% av avgiften för en bil.

Parkeringsplanen bryter därför mot likställighetsprincipen.

Punkt 2:

I den i trafiknämnden beslutade parkeringsplanen så står i "Bilaga 1 Förslag till nya avgifter, avgiftstider och taxebenämningar" att " Avgift XX kr/timme i taxeområde YY när avgiften betalas via stadens betaltjänst för parkering ”Betala P” (ej möjligt via parkeringsautomat)."

Motorcyklister som har boendeparkering måste alltså ha tillgång till en mobiltelefon eller helst en smartphone för att kunna erhålla den taxa man har rätt till vilket inte krävs för bilister.

Parkeringsplanen bryter därför mot likställighetsprincipen.

Punkt 3:

Jag pratade med en vän i dag, han är motorcyklist och handikappad. Att han kan köra motorcykel beror till stor del på att det råkar finnas en motorcykelparkering utanför hans port där han fram till nu har kunnat parkera gratis.

För boendeparkering så görs kontrollen av boendeparkeringstillståndet med hjälp av fordonets registreringsnummer och en handdator. Boendeparkeringstillståndet behöver därmed inte finnas på eller i fordonet.

För handikapptillstånd finns inget sådant system utan tillståndet, ett inplastat kort om ca 15x20 cm, måste finns i/på fordonet synligt utifrån så att parkeringsvakterna kan kontrollera det. För en motorcykel så fungerar inte det då man kan inte förvara handikapptillståndet på motorcykeln eftersom tillståndet är mycket stöldbegärligt.

Parkeringsplanen måste därför inbegripa ett system där handikapptillstånd kontrolleras via registreringsnummer på samma sätt som i dag görs med boendeparkeringstillstånd så att handikappade motorcyklisters rätt till handikapparkering tillvaratas.

I parkeringsplanen finns inget system för kontroll av handikapptillstånd via registreringsnummer.

Parkeringsplanen bryter därför mot likställighetsprincipen.


Anmälarens syn på händelsen
Det fattade beslutet strider mot likställighetsprincipen i kommunallagen.

Övrig information
 
Last edited:
Jag fick i dag ett brev från Förvaltningsrätten med Stockholms stads yttrande över min/våra överklagan av parkeringsplanen som gått till laglighetsprövning.

Jag har tagit några timmar på att skriva ett eget yttrande över det de säger.
Det är förvånansvärt mycket svammel från deras sida där de försöker få rätten att missa de egentliga frågorna.

De säger t ex att man klarar sig utan smartphone.

Ja det gör man såvida man inte är motorcyklist som vill använda dagtaxa till boendeparkering, att man inte kan betala motorcykeltaxa (av någon sort) i automat det "glömmer" man att säga...

I frågan om att ingen boendeparkering ska införas i vissa stadsdelar så säger man att enligt den lagen, den paragrafen har kommunen rätt att "utfärda lokala trafikföreskrifter om att parkering får innefatta särskilda bestämmelser för att underlätta för dem som bor i ett visst område att att parkera inom detta område"

Ja visst det ger dem rätt att införa boendeparkering men det ger dem inte rätten att inte införa den i vissa stadsdelar som kommunallagens likabehandlingsprincip kräver (som jag förstår det) osv.

Att hålla på så tycker jag tyder på en avsaknad av integritet och moral, de verkar mer intresserade av att vinna målet än vad som är rätt och riktigt.

Det gör mig bedrövad att våra politiker och tjänstemän håller på så.

Mvh,
Ingvar
 
Top