Här är den kopia jag fick på den anmälan jag gjorde. Måste jag lägga till något mer? Vad?
Räcker det inte med
"Jag yrkar därför på att genomförandebeslutet i trafiknämnden, Dnr: T2016-00050, och ett eventuellt genomförandebeslut i fullmäktige förklaras ogiltiga."
Behöver jag uttrycka mig annorlunda?
Jag är tacksam för alla förslag!
Mvh,
Ingvar
Namn: Olsson, Ingvar
Adress:
C/O: Olsson
Gatuadress: Jakob Westinsgatan 6
Postnr: 11220
Postort: Stockholm
Telefon: 0733458781
Mobiltelefon: 0733458781
Epost:
ingvar_olsson@comhem.se
Anmälan mot
Stockholms stad
Ev. dokumentref
Dnr T2012--310-02254
Beskrivning
Stockholms stads Parkeringsstrategi och plan för gatuparkering, Dnr T2012--310-02254, strider mot likställighetsprincipen i kommunallagen på ett antal punkter.
Jag yrkar därför på att genomförandebeslutet i trafiknämnden, Dnr: T2016-00050, och ett eventuellt genomförandebeslut i fullmäktige förklaras ogiltiga.
Det i trafiknämnden fattade beslutet strider mot likställighetsprincipen i kommunallagen på flera punkter:
Punkt 1:
Eftersom bevekelsegrunder för den nya parkeringsplanen är att minska trängseln från parkerade fordon kan beräkningsgrunden för parkeringsavgifterna inte vara något annat än den yta fordonen upptar vid parkering.
En normalstor parkeringsruta är 2,40 gånger 5 meter, dvs. 12 kvadratmeter. En motorcykel klarar sig bra på 2,40 gånger 1 meter, dvs. 2,4 kvadratmeter eller 1/5 av det utrymme som en bil kräver.
Eftersom en motorcykel upptar ca 1/5 av ytan av en bil så kan heller inte avgiften sättas högre än 1/5 av avgiften för en bil.
Avgifterna för parkering av motorcyklar i parkeringsplanen är avsevärt högre än så. Som ett exempel så är avgiften för boendeparkering för motorcyklar 50% av avgiften för en bil.
Parkeringsplanen bryter därför mot likställighetsprincipen.
Punkt 2:
I den i trafiknämnden beslutade parkeringsplanen så står i "Bilaga 1 Förslag till nya avgifter, avgiftstider och taxebenämningar" att " Avgift XX kr/timme i taxeområde YY när avgiften betalas via stadens betaltjänst för parkering ”Betala P” (ej möjligt via parkeringsautomat)."
Motorcyklister som har boendeparkering måste alltså ha tillgång till en mobiltelefon eller helst en smartphone för att kunna erhålla den taxa man har rätt till vilket inte krävs för bilister.
Parkeringsplanen bryter därför mot likställighetsprincipen.
Punkt 3:
Jag pratade med en vän i dag, han är motorcyklist och handikappad. Att han kan köra motorcykel beror till stor del på att det råkar finnas en motorcykelparkering utanför hans port där han fram till nu har kunnat parkera gratis.
För boendeparkering så görs kontrollen av boendeparkeringstillståndet med hjälp av fordonets registreringsnummer och en handdator. Boendeparkeringstillståndet behöver därmed inte finnas på eller i fordonet.
För handikapptillstånd finns inget sådant system utan tillståndet, ett inplastat kort om ca 15x20 cm, måste finns i/på fordonet synligt utifrån så att parkeringsvakterna kan kontrollera det. För en motorcykel så fungerar inte det då man kan inte förvara handikapptillståndet på motorcykeln eftersom tillståndet är mycket stöldbegärligt.
Parkeringsplanen måste därför inbegripa ett system där handikapptillstånd kontrolleras via registreringsnummer på samma sätt som i dag görs med boendeparkeringstillstånd så att handikappade motorcyklisters rätt till handikapparkering tillvaratas.
I parkeringsplanen finns inget system för kontroll av handikapptillstånd via registreringsnummer.
Parkeringsplanen bryter därför mot likställighetsprincipen.
Anmälarens syn på händelsen
Det fattade beslutet strider mot likställighetsprincipen i kommunallagen.
Övrig information