Stockholms stad JO-anmälda

Assar

New member
Apropå punkt 2 i anmälan ...

Jag funderar på hur det fungerar med integritetsfrågan när man måste använda ett privat företags mobiltjänst eller app för att betala sina P-avgifter.

Ta t ex EasyPark, som för övrigt väljer att inte informera om sin organisation eller ägandeförhållanden på hemsidan.
Deras tjänst samlar in personuppgifter och positioneringsdata som de delar med sina "samarbetspartners" (enligt villkoren). Det innebär att jag, för att kunna parkera på stadens gator, måste dela med mig av mina personuppgifter - inklusive var jag varit och när och med vilket fordon - till ett privat företag som sprider information vidare till andra företag.

Frågan gäller naturligtvis inte bara MC utan även bilar.
Men hur okej är det ur integritetsperspektiv att en myndighet tvingar mig att dela mina personuppgifter med ett privat företag när jag vill parkera på stadens mark?
 
För mig så låter det som grund för en JO-anmälan.

Förhållandet är liknande för beoendeparkering (även om jag inte känner till att uppgifterna delas i det fallet).

Kontroll av boendeparkering sker av parkeringsvakten via registreringsnumret med en handdator. Uppgifterna lagras i handdatorsystemet i ett år oavsett om fordonet är felparkerat eller ej. Att Stockholms stad samlar på sig uppgifter om var och när jag parkerar är också integritetskränkande.

Det är beklämmande att våra tjänstemän och politiker inte tänker mer på de här frågorna.

Mvh,
Ingvar
 
Som jag har visat på annan plats så är det (för mig i alla fall) klart att Stockholms stads Parkeringsstrategi och plan för gatuparkering, Dnr T2012--310-02254, strider mot likställighetsprincipen i kommunallagen på ett antal punkter.

Jag har därför JO-anmält beslutet i trafiknämnden angående det.

Jag har också anmält Stockholms stads jurist för tjänstefel eftersom att hon känner till detta och trots det arbetar för att genomdriva att trafikplanen antas i fullmäktige.

Jag kan väl inte säga att jag har alltför stora förhoppningar men nu känner jag att jag gjort allt jag kan.

Mvh,
Ingvar
 
Jag JO-anmälde också trafiknämndens beslut redan den 12 mars för att man inte inväntade remisstidens slut och för att man startade upphandlingen innan beslut tagits i fullmäktige.

Jag kommer naturligtvis att skriva här så snart jag har något att berätta.

Mvh,
Ingvar
 
Jag fick just ett samtal från JO, de ville ha mer information, så de jobbar på de anmälningar jag har gjort.

Jag blev glatt överraskad, jag hade trott att de skulle ta evigheter på sig.

Mvh,
Ingvar
 
Det är fortfarande för tidigt för att säga om mina anmälningar leder någonvart men de har i alla fall inte kastat ut dem omedelbart! :)
 

Lenchris

New member
Apropå punkt 2 i anmälan ...

Jag funderar på hur det fungerar med integritetsfrågan när man måste använda ett privat företags mobiltjänst eller app för att betala sina P-avgifter.

Ta t ex EasyPark, som för övrigt väljer att inte informera om sin organisation eller ägandeförhållanden på hemsidan.
Deras tjänst samlar in personuppgifter och positioneringsdata som de delar med sina "samarbetspartners" (enligt villkoren). Det innebär att jag, för att kunna parkera på stadens gator, måste dela med mig av mina personuppgifter - inklusive var jag varit och när och med vilket fordon - till ett privat företag som sprider information vidare till andra företag.

Frågan gäller naturligtvis inte bara MC utan även bilar.
Men hur okej är det ur integritetsperspektiv att en myndighet tvingar mig att dela mina personuppgifter med ett privat företag när jag vill parkera på stadens mark?

Jag vill inte betala för parkering av mc. Jag tycker att det borde vara klart för trafikplanerarna att en mc (som kör enligt reglerna) är bättre för trafikmiljön än en bil. Jag tror dock inte att det krävs mobiltjänst eller app för att betala P-avgifter för mc. Det finns flera låsbara hållare att använda. Kanske kunde SMC ta fram en och erbjuda medlemmarna.

/Lennart Christianson
 

TMax500

Member
Jag vill inte betala för parkering av mc. Jag tycker att det borde vara klart för trafikplanerarna att en mc (som kör enligt reglerna) är bättre för trafikmiljön än en bil. Jag tror dock inte att det krävs mobiltjänst eller app för att betala P-avgifter för mc. Det finns flera låsbara hållare att använda. Kanske kunde SMC ta fram en och erbjuda medlemmarna.

/Lennart Christianson
Nä, det skall SMC inte göra. Vi skall ju inte underlätta för dem som vill försvåra för oss.
 
Jag tror dock inte att det krävs mobiltjänst eller app för att betala P-avgifter för mc. Det finns flera låsbara hållare att använda. Kanske kunde SMC ta fram en och erbjuda medlemmarna.

/Lennart Christianson

Det stämmer inte, enligt den nya parkeringsplanen kommer det inte att vara möjligt att få taxorna för motorcykelparkering i automat.

Se Stockholms stads dokument "Förslag till nya avgifter, avgiftstider och taxebenämningar.docx", kapitlet "Parkering för tvåjulig motorcykel utan sidvagn och för tvåhjulig EU-moped klass 1 utan sidvagn"

Där står uttryckligen att för både boendeparkering och besöksparkering gäller:

"Avgift
XX kr/timme i taxeområde YY när avgiften betalas via stadens betaltjänst för parkering ”Betala P” (ej möjligt via parkeringsautomat)."

Mvh,
Ingvar
 

Lenchris

New member
Det stämmer inte, enligt den nya parkeringsplanen kommer det inte att vara möjligt att få taxorna för motorcykelparkering i automat.

Se Stockholms stads dokument "Förslag till nya avgifter, avgiftstider och taxebenämningar.docx", kapitlet "Parkering för tvåjulig motorcykel utan sidvagn och för tvåhjulig EU-moped klass 1 utan sidvagn"

Där står uttryckligen att för både boendeparkering och besöksparkering gäller:

"Avgift
XX kr/timme i taxeområde YY när avgiften betalas via stadens betaltjänst för parkering ”Betala P” (ej möjligt via parkeringsautomat)."

Mvh,
Ingvar

Det hade jag inte läst. Verkar ju lite konstigt. Mig stör det visserligen inte att betala via app (använder det gärna när jag parkerar med bil), men en del tycker att det är integritetskränkande.

Lennart Christia´nson
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det finns redan en plastlåda att köpa. SMC kommer inte att sälja dessa. Men som sagt, dessa hjälper inte i Stockholm där du måste ha en smartphone om du kör MC/moped klass I och ska parkera.
 
Trots att de ville ha mer information så har JO lagt ned båda de anmälningar jag gjort.

I den första anmälningen så visar jag att parkeringsplanen bryter mot likställighetsprincipen i kommunallagen på minst tre punkter.

I den andra så anmäler jag Stockholms stads jurist för tjänstefel eftersom hon känner till att så är fallet och trots det arbetar för att genomdriva planen.

I det första fallet ska kanske brotten mot kommunallagen drivas till någon domstol men jag vet inte vilken och har förstås inte möjlighet att driva något sånt själv.

I det andra fallet tycker jag att det är en offentligt anställd jurists jobb att se till att de av stadens beslut hon är inblandad i följer lagen och att inte göra det jobbet är tjänstefel. Det håller JO inte med om...

JO har inte motiverat sitt beslut.

Mvh,
Ingvar
 
Trots att de ville ha mer information så har JO lagt ned båda de anmälningar jag gjort.

I den första anmälningen så visar jag att parkeringsplanen bryter mot likställighetsprincipen i kommunallagen på minst tre punkter.

I den andra så anmäler jag Stockholms stads jurist för tjänstefel eftersom hon känner till att så är fallet och trots det arbetar för att genomdriva planen.

I det första fallet ska kanske brotten mot kommunallagen drivas till någon domstol men jag vet inte vilken och har förstås inte möjlighet att driva något sånt själv.

I det andra fallet tycker jag att det är en offentligt anställd jurists jobb att se till att de av stadens beslut hon är inblandad i följer lagen och att inte göra det jobbet är tjänstefel. Det håller JO inte med om...

JO har inte motiverat sitt beslut.

Mvh,
Ingvar

Det visar sig att jag har farit med osanning, jag har inte läst JOs svar ordentligt. Jag är ledsen för det, den enda ursäkt jag har är att det är mycket att stå i just nu.

När jag läser litet noggrannare så visar det sig att det avslag jag fick var inte angående dessa två anmälningar.

Jag hade också gjort en JO-anmälan av Trafiknämnden för att den tog beslut om parkeringsplanen innan remisstidens slut och att man börjat upphandling av utrustning innan slutgiltigt beslut tagits i kommunfullmäktige.

Det var den anmälningen som avslagits.

Det finns alltså fortfarande (lite) hopp angående de andra två.

Mvh,
Ingvar
 
Top