Statistik och mc olyckor?

DearHunter

New member
Ett exempel

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/varmen-bakom-ryggmargsskador_6461718.svd

Det vore intressant att få reda på hur många mc-förare som är inblandade i olyckor och som dessutom är berusade och "inte vid sina sunda vätskor", för att få bort dem ur statistiken.

Jag skulle vilja att man fokuserade lite mer på olyckor som inträffar när:

A) Föraren är behörig och har körkort för mc typen
B) Inte är påverkad av droger, mediciner eller alkohol
C) Håller sig inom lagstadgad hastighet ±moms, dvs inga vansinneskörningar/flykt som man ibland läser om.

Får man bort rötäggen ur statistiken så kan man kanske börja föra en sund debatt hur farligt det är FÖR MIG (kör lugnt) att köra mc OM man uppfyller punkterna A-C, ovan. Ta även bort mopeder, 3-4hjulingar. Det är inte mycket jag har gemensamt med dem. Detta tror jag är viktigt att föra fram när man diskuterar hur farligt det är att köra mc. Få bort dårskapen och in med sunda förnuftet i statistiken, bokstavligen!

Att slå ihop alla ansvarslösa med oss övriga mc-åkare som mer eller mindre kör ansvarsfullt som lagen påbjuder, är lika smart som att räkna in alla mord i statistiken om antalet vådaskott under älgjakten!
 

enhjuling

New member
Det kan väl också vara en finess med att visa hur mycket farligare det blir om man INTE uppfyller pkt A-C
/Stefan

Ett exempel

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/varmen-bakom-ryggmargsskador_6461718.svd

Det vore intressant att få reda på hur många mc-förare som är inblandade i olyckor och som dessutom är berusade och "inte vid sina sunda vätskor", för att få bort dem ur statistiken.

Jag skulle vilja att man fokuserade lite mer på olyckor som inträffar när:

A) Föraren är behörig och har körkort för mc typen
B) Inte är påverkad av droger, mediciner eller alkohol
C) Håller sig inom lagstadgad hastighet ±moms, dvs inga vansinneskörningar/flykt som man ibland läser om.

Får man bort rötäggen ur statistiken så kan man kanske börja föra en sund debatt hur farligt det är FÖR MIG (kör lugnt) att köra mc OM man uppfyller punkterna A-C, ovan. Ta även bort mopeder, 3-4hjulingar. Det är inte mycket jag har gemensamt med dem. Detta tror jag är viktigt att föra fram när man diskuterar hur farligt det är att köra mc. Få bort dårskapen och in med sunda förnuftet i statistiken, bokstavligen!

Att slå ihop alla ansvarslösa med oss övriga mc-åkare som mer eller mindre kör ansvarsfullt som lagen påbjuder, är lika smart som att räkna in alla mord i statistiken om antalet vådaskott under älgjakten!
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Under perioden 2004-2007 saknade 23 % av dödade MC-förare A-behörighet. Nästan var tredje var inte ägare av den motorcykel man körde. 24 % var påverkade av alkohol eller droger eller både och. Ifjol hade andelen körkortslösa ökat bland dem som dödades.
Statistiken finns i Trafikverkets presentationer 21 april här: http://www.trafikverket.se/Privat/Trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/Moped-och-motorcykel/

Inom kort presenteras en norsk studie som tittat närmare på den här gruppen som inte kan nås med dagens trafiksäkerhetsbudskap. Den kommer att finnas på hemsidan såklart!
 

DearHunter

New member
Under perioden 2004-2007 saknade 23 % av dödade MC-förare A-behörighet. Nästan var tredje var inte ägare av den motorcykel man körde. 24 % var påverkade av alkohol eller droger eller både och. Ifjol hade andelen körkortslösa ökat bland dem som dödades.
Statistiken finns i Trafikverkets presentationer 21 april här: http://www.trafikverket.se/Privat/Trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/Moped-och-motorcykel/

Inom kort presenteras en norsk studie som tittat närmare på den här gruppen som inte kan nås med dagens trafiksäkerhetsbudskap. Den kommer att finnas på hemsidan såklart!

Ur en presentation (http://www.trafikverket.se/PageFiles/28172/llycksutveckling_mc.pdf):
sid 50.

6 av 10 omkomna motorcyklister var antingen alkoholpåverkade eller saknade hjälm /mc-körkort eller körde mycket för fort.
• Alla omkomna motorcyklister utan hjälm var alkoholpåverkade och/eller saknade mc-körkort.
• En fjärdedel av de omkomna motorcyklisterna hade hastighet som enda riskfaktor.

Här pratar vi alltså att ca 60% av de omkomna 2005-2008 uppfyllde inte punkterna A, B, C enligt mitt första inlägg.

Om vi räknar bort dessa ur statistiken så får vi en liten annan bild av hur farligt det är med mc. Det är viktigt att vi fokuserar på RÄTT åtgärder när vi vill höja säkerheten. Kan det vara så att för gemene man som kör med insidan av skallen så är mc långt säkrare än vad som förs fram i den allmäna debatten som påverkar våra politiker och lagdängare? Istället för att satsa på massa dyrbara åtgärder som ger marginell effekt och blir för oss övriga hämmande för vår kära hobby (hoj :)) så bör man kanske koncentrera sig på dessa 60% och inte dra alla över en kamm!
 

Hampe

Skriver massor!
Precis - mycket av "MC-olyckorna" är egentligen samhällsproblem mer än "MC-problem".

Exempel - Om Polisen verkligen trålade förortsområden efter stulna/oreggade/hojar utan skylt - och moppar med för den delen, så skulle dödstalen avgjort sjunka.
Istället prioriteras sådant ned och ses som "skitgrejer" efter som man har så mycket "viktigare" grejer att ägna sig åt. Man anser inte MC-tillgrepp eller "olovligt förfogande", "saknad registreringsskylt" eller hjälmlös framfart vara något värt att lägga (begränsade) resurser på.
Mord, misshandel och dråp är viktigare, och sexigare att hålla på med.

Men, dôna runt på stulen hoj - illa klädd och utan en susning vad man håller på med resulterar i väldigt hög utsträckning i dödsfall. Här har vi dödsfall som polisen faktiskt hade kunnat tackla omkull, innan dom inträffar! Kanske inte lika ballt som att utreda mord och dråp, men faktiskt avgjort mer produktivt, om man intar det synsättet. Även om man lyckas ha reda på vem som haft ihjäl vem, så är dom lik förbannat döda. Att faktiskt indirekt förhindra dödsfall borde ha lite högre status, kan man anse...

Eller också kan man tycka att polisen åtminstone kunde skicka en patrull när någon vaken hojåkare hittat och punktmarkerat en stulen MC i timmar och vill ha den inhämtad i samtal efter samtal. Istället får den stå och stå och stå tills någon ny tjyv stjäl den - ånyo, igen och på nytt och far omkring kors och tvärs på gångbanorna som en flipperkula out of hell - tills det går överstyr och rubriceras som ännu en "MC-olycka".

Du har helt rätt i dina tankegångar; Dearhunter -
Vad gör vi med dom onåbara? Dom som svärtar vårt anseende, utan att vi på något sätt kan påverka dom? Dom som inte har ett enda rätt i grundförutsättningarna för "motorcyklist", men i alldeles för stor utsträckning ändå styr dagordningen för "motorcyklismen"...?

En utmärkt väg är att särredovisa dessa dödsfall och olyckor!
Även om myndigheterna aldrig kommer att skilja ut dessa "ickeolyckor" från sanna olyckor, så får väl vi (fortsätta) göra det!

Brännmärk dom jävlarna som far omkring på hojar som är stulna, som inte har körkortsbehörighet, som knarkar istället för att köra, som snapsar istället för att styra, som boffar istället för att bromsa.

"Fortkörning...?" Svårare. Om en förare på sin egen hoj, med adekvat klädsel och A**** i körkortet anses ha kört "jättefort" av bil-ister som blivit omkörda när någon kört ut framför honom eller henne, skall denna snubbe då tillhöra lista A eller lista B som i brottsling?

Fundera på det... *biggrin*



Hampe
 

cleaner

New member
Under perioden 2004-2007 saknade 23 % av dödade MC-förare A-behörighet. Nästan var tredje var inte ägare av den motorcykel man körde. 24 % var påverkade av alkohol eller droger eller både och. Ifjol hade andelen körkortslösa ökat bland dem som dödades.
Statistiken finns i Trafikverkets presentationer 21 april här: http://www.trafikverket.se/Privat/Trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/Moped-och-motorcykel/

Inom kort presenteras en norsk studie som tittat närmare på den här gruppen som inte kan nås med dagens trafiksäkerhetsbudskap. Den kommer att finnas på hemsidan såklart!

En liten fundering jag fick på uppgifterna om saknad A-Behörighet,
har personerna aldrig haft A-behörighet eller hade dom inte giltigt A just
då? (Indraget tex?)
Kanske inte finns uppgifter på men bara en fundering som sagt :)
 
Top