Statistik och journalistik på olyckor med MC, en fråga

vovvelivovven

New member
Hej!
I senaste MC-folket finns en hel del läsvärd info om olyckor med MC. Jag är nog benägen att hålla med myndigheterna om att utbildning inte hjälper för den andel som sker med förare utan giltigt körkort - detta är ju en kategori som är svår att nå...

Men det jag undrar över är varför det aldrig sker olyckor med mopeder - där jag bor vid en 50 km/h-gata med rekommenderad maxhastighet 30, ser jag under den varmare delen av året inte så sällan mopedförare som på sina kanske trimmade moppar kör på bakhjulet hela gatan upp o ner. Eftersom det inte finns nummerskyltar på mopparna så skulle dessa alltså inte gå fortare än 25-30 km/h.
Jag anser att detta körsätt på vanliga stadsgator ökar risken för olyckor, men märkligt nog har jag aldrig läst om någon sådan olycka.

Är det så att en olycka med med en trimmad moppe räknas in i MC-statistiken (vilket ju borde vara logiskt då den trimmade moppen ur lagens synvinkel är en MC och som dessutom sannolikt framförs av en utan rätt körkort) eller kan det vara så att dessa trimmade fordon med sina mycket skickliga förare är säkrare än de som kör med båda hjulen på marken med sina legala och helt otrimmade moppar?


Någon som vet? Undrar Ingvar
 

vovvelivovven

New member
Tack för länken challe!

Intressant läsning kunde detta varit om NTF hade besvarat frågeställningen ""Har ni någon statistik över vilka typer av mopedolyckor som sker samt hur vanliga de är?"" - men menar verkligen NTF att det är OK att trimma moppen "lite lagom" så länge man har hjälm och är nykter???

Det hade varit intressantare att veta ifall det var andra fordon inblandade, om det var "förare med formellt rätt behörighet", om moppen varit trimmad eller ändrad så att den inte längre var moped.

OK - 100 omkomna på 9 år. Men det var 2012. Hur ser det ut med bakhjulsåkandet idag? Jag tycker att det ökat. Och jag har inte läst i tidningen under de senare åren om en enda mopedolycka med allvarliga personskador/dödsfall men däremot några dödscrascher med MC.

Hälsningar // Ingvar
 

vovvelivovven

New member
Tack för svaret Maria!

Bra med SMC där det finns eldsjälar med heltäckande kunnande!

Ja då kan väl grabbarna få fortsätta med sin bakhjulsåkning!


Hälsningar // Ingvar
 
I senaste MC-folket fanns ju att läsa om Trafikverkets resonemang om skadade/döda motorcyklister och hastighet.

Jag tycker att det vore intressant att veta hur många av de som olyckor som var under 2018 där de förhatliga vajerräckena var med som en försvårande omständighet?

Det är ju något som de kan göra något åt innan de börjar spekulera om elektroniska fotbojor på motorcyklister!

Mvh,
Ingvar
 
Top