Startmotorn försöker inte ens

Corax

New member
Kawazaki z750 ny köpt förra året har typ kört 550km ingen service gjord än. Helt ny börjare med hoj så jag kanske gjort något dumt som jag inte ser.

Har haft hojen ståendes i garaget över vintern utan batteri. Batteriet har jag underhålls laddat så den ska vara fullt laddad. Jag var och montera den igår och när jag vrider om nyckel så går strömmen igång instrument panelen tänds och lampor osv men olja ikonen blinkar samt varningslampan. Start motorn försöker inte ens (neutral och stödet uppe).

Olje nivån borde inte vara ett problem hade inte tid igår så jag kolla inte det eller något annat direkt men känns ju skummt att oljan skulle blivit kass under vintern i varm garage. Den har full tank (stått över vintern)

Nu när jag skriver detta så tror jag inte kolla om killswitchen var igång eller inte men som sagt så tog varnings lampan min uppmärksamhet.

Kan det vara så att jag lyckades plugga ur något(säkringar mm sitter under sadeln där man monterar in batteriet) men varför det dyker upp som att det är fel på oljan fattar jag inte.

Som sagt start motorn försöker inte ens dra runt alls händer inget när man trycker på knappen.

Har försökt hitta något på nätet men det närmaste jag kommit till var att någon sa att man skulle nolla ECM efter att batteriet varit ur länge. Men det vet jag inte hur man ska göra och står inget i manualen om något sådant.

Ska gå och pilla på den idag när jag har mer tid men som sagt känns ju så där att inte få igång MC när det inte var några problem när man ställde av den.
 

Zopilote

New member
Att oljetryckslampan lyser är nog helt normalt :) Med avstängd motor har du faktiskt inget oljetryck...
Börja med att kolla dödarknappen, det låter som ett högst rimligt fel. Huvudsäkring kan du nog utesluta, vore den trasig skulle inget fungera.
Om nu dödaren står i rätt läge, borde nästa steg vara att börja felsöka i kretsen batteri-tändningslås-startknapp-startrelä. (Även stödbrytare, neutralgivare och kopplingsbrytare kan vara inblandat)
Lycka till!
 

lime

Skriver inte
Vilken typ av batteri och vilken typ av laddare?

Använder man fel typ av laddare till moderna AMG/Gel-batterier så går de sönder.
 

wigge

New member
Händer det någonting när du trycker på start-knappen? Lampor som dimmas, eller andra ljud?
Jag har nämligen haft problem med en startmotor (fast med miltalet på din hoj är det högst osannolikt att det är något sådant) och då kunde man bara höra ett tydligt klick ifrån startreläet. Nu vet jag inte om det går att höra reläet just på den hojen, men det kan vara en sak som kan hjälpa till i felsökningen.

/Magnus
 

Scotsman

New member
Har du provat att hålla in kopplingshandtaget samtidigt som du trycker på startknappen? Lycka till.
 

Yxan

Member
Hade en liknade upplevelse på min Honda VT750C2, totaldöd, gick dock att rulla igång hojen. Efter att laddat batteriet (utan framgång), bytt startrelä (utan framgång), visade det sig att startmotorn hade 'brunnit' - dvs inte stängts av när väl hojen var igång/körde... Receptet blev en ny startmotor. En ny Honda original gick på ett par lax (runt 6~8 tusen kr om jag minns rätt)!? Verkstaden fann dock till slut en beggade för 'endast' ~3000 kr... Tror dock att en startmotor till din hoj är betydligt billigare (OM nu felet ligger där). När jag gjorde sökningar på nätet (vid aktuellt tillfälle) låg alltid priset för en passande startmotor till min customhoj betydligt över andra MC-modellers priser...

Lycka till, hälsar Magnus
 

Engman

New member
Kolla batteriet.

Jag hade samma problem på min hoj i fiol. Laddaren visade fullt batteri men batteriet orkade inte när man trykte på startknappen. Det orkade driva instrumentering + bränslepump, men när man trykte på startknappen var det dött.:mad::eek:

Nytt batteri och problemet var löst för min del. :D

Prova att starta med startkablar inkopplade, det kanske kan utesluta om det är batteriet som spökar eller inte.
 

Kawasaki

New member
På min kawasaki -06 så kan man vrida startnyckeln förbi on läget och då hamnar den i park läge kan du ha vridit den för långt? lock-Off-on-park
 

Corax

New member
Som jag sa när jag gjorde tråden att jag hade inte kollat om nödstop knappen satt i fel läge och det gjorde den. Så hade inget problem igentligen bara lite för focuserad på olja varnings lampan och att aldrig själv tryckt på knapp fan tidigare. Troligtvis en kollega som fick klämma på MCn i vintras i garaget som tryckte på den eller något för kommer inte ihåg själv att jag ens rört den tidigare.

Idag var min första åkning det var as bra iaf om man höll sig till stads vägar som är sopade och slipper man korsvindarna.(Blåste som fan hela tiden)

Tack för hjälpen fast det behövdes inte i slutändan :)
 

lime

Skriver inte
Som jag sa när jag gjorde tråden att jag hade inte kollat om nödstop knappen satt i fel läge och det gjorde den. Så hade inget problem igentligen bara lite för focuserad på olja varnings lampan och att aldrig själv tryckt på knapp fan tidigare. Troligtvis en kollega som fick klämma på MCn i vintras i garaget som tryckte på den eller något för kommer inte ihåg själv att jag ens rört den tidigare.

Idag var min första åkning det var as bra iaf om man höll sig till stads vägar som är sopade och slipper man korsvindarna.(Blåste som fan hela tiden)

Tack för hjälpen fast det behövdes inte i slutändan :)

Aha... ett 60-centimetersproblem med andra ord. ;)
 
Top