Startmotor Yamaha XV 750 -83

Oldbiker

New member
En kompis till mig ska börja övningsköra till våren och håller på att ska köpa en hoj. Han har bestämt sig för en Yamaha XV 750. Nu känner jag till att startmotorn har krånglat på den modellen och har för mig att det ska finnas en ombyggnadssats för att åtgärda detta. Min fråga är om någon känner till detta och eller har tips om hur det går att fixa detta problem.
 

2Wheels

New member
Jag har skruvat en hel del med dessa maskiner och kan försöka förklara vad som oftast är dom 2 största felen med startmotormekanismen:
1. Snabbt och enkelt svar är att det lilla drevet som går ut och ska haka i krondrevet på vevaxeln och veva igång motorn har aldeles för hög fart när det går emot det stora stillastående drevet så att det blir totalkrock och detta sliter på båda dreven nå kopiöst. Det krävs inte många starter innan man nött ner dreven tillräckligt för att det ska bli problem för dem att kugga i varandra och dom står bara och rasslar mot varandra när man trycker på startknappen.
Yamaha insåg detta själva när dom byggde dessa motorer, eftersom dom har monterat en magnet under dreven för att samla upp all metallspån som oundvikligen kommer att bildas.
Det finns dock ombyggnadsatser att köpa, dessa kan se lite olika ut beroende på tillverkare och modell (finns dock ej i sverige och kan vara grymt svårt att få hem), men är man händig går det utmärkt att fixa till det själv. Det viktigaste är att man har hela och fräscha drev till att börja med om man har bestämt sig för att göra förbättringarna. Huvudsaken är att försöka få ner hastigheten på det lilla drevet innan det går emot det stora krondrevet så att dom bara ska "glida i". Jag brukar göra så att jag helt enkelt plockar bort det "lilla" drevet och monterar en O-ring bakom detta så att när man sätter tillbaka det så hamnar det närmare det stora drevet (man förstår mycket bättre om man sitter och tittar på prylarna och ser själv hur det ser ut) och på så vis hinner inte det lilla drevet få upp samma hastighet innan det går emot det stora drevet. Sen brukar jag ta ett stålrör ca1cm i diameter och kapa av 2 st bitar som är 0,5-1cm vardera som jag sedan pressar på runt "klammrarna" som håller runt det lilla drevet och drevet som sitter direkt på startmotorn, detta får drevet att gå tyngre och på så vis få ner hastigheten ytterliggare. Med dessa enkla modiofieringar har man förlängt livslängden på sina startmotordrev avsevärt.

2. problem nummer 2, eller kanske det problem som dom flesta tror är det enda felet beror på startmotorn i sig själv, monterar man bort startmotorn och plockar isär den så ser man två små drev som ska gå runt och driva utgående axeln, problemet är den stora kuggringen som de 2 små dreven ska hålla tag i medans dom vrider runt utgående. den är bara limmad/ipressad original och släpper väldegt lätt och följer bara med runt och utgående axeln får kanppt någon kraft alls att dra runt motorn. detta kan lösas på olika sätt , men huvudsaken är att kuggringen inte kan röra sig när startmotorn går. Jag brukar borra i skruvar från utsidan som håller ringen på plats, men det kräver lite måttande och försiktighet då huset är i aluminium.

Har man fixat dessa två steg borde man ha en startmotor som fungerar utan större problem varje dag. Men man får naturligtvis vara beredd på att lägga ner några timmar i garaget, något jag tycker kan vara värt då nya delar kan vara dyra och svåra att få tag på i Sverige.
Sen kan ju naturligtvis annat strula också, men när man pratar om "startmotorproblemet" på dessa hojar så är det främst dom här 2 insatserna man menar.
Hoppas detta kan vara till någon hjälp och att du inte vart avsckräckt ;) Jag kan bara säga att själv har jag varit helnöjd med dom maskinerna jag haft, så länge man inte är rädd för att skruva lite!
 

Oldbiker

New member
Tack för informationen 2Wheels. Ska ordna hem lite grejer, bland annat startdrev och startkrans. Sedan vidtar lite pyssel.
Åter tack för dina kunskaper!
 

Bob Sweden

New member
*massa text bortklippt"
Jag kan bara säga att själv har jag varit helnöjd med dom maskinerna jag haft, så länge man inte är rädd för att skruva lite!

Det är den här typen av inlägg som lyfter forum!
Även om jag aldrig ägt och troligen aldrig kommer äga en hoj av den modellen så uppskattar jag att få info från någon som vet.
Det kan som bekant vara lite glest mellan sådana inlägg...
Tack för att du tog dig tid att skriva!


:tummenupp


/B
 

Oldbiker

New member
Kan inte annat än hålla med Bob Sweden. Det är för kunskap som denna man har mest nytta av att medverka på den här typen av forum. Precis som Bob Sweden säger så är det en hoj som jag aldrig skulle köpa för eget bruk. Men som övningskörningshoj funkar den alldeles utmärkt. Kostar runt tio loppor, några hundra i försäkring och ska besiktas varje år. Han som ska använda den kommer så fort körkortet är i hamn att avyttra den och köpa sig en annan hoj.
Men som han säger, det är en väldig skillnad på känsla att välta med en hoj för tio tusen och med en för hundrafemtio tusen....
 
Top