starta

hugin76

New member
Har ett litet (stort) problem med en gsx 550 där startmotorn vägrar att dra.

Det enda som händer är att startrelät klickar när man skall starta. Fick tips om att byta relät vilket jag gjort sen plockade jag bort startmotorn som inte verkade se ut som den skulle så byta mor en nya/bättre begagnad, sen har jag nytt batteri också.

Någon som har en ide?, vore tacksam!.
 

Pegaso

New member
tycker det låter som om solenoiden inte mår riktigt bra, lite osäker men det kan vara värt att kolla upp iallafall...

lycka till

//Oskar

det förutsätter förstås att det finns ström fram till startmotorn
 
Last edited:

carpelux

New member
Någon solenoid finns knappast på en GSX 550 så den kan det inte vara. Vad händer när du trycker på startknappen? Går startmotorn runt eller är det helt dött?
 

Marie

Banned
Även om det inte finns någon solenoid som på en bil så måste det rimligen finnas ett startmotorrelä. Har du spänningsmätt efter detta så att inte kontakterna i reläet är brända och ger stor resistans, eller startmotorreläet är defekt på något annat sätt...?
Får startmotorn full spänning, och är korrekt jordad, så återstår bara startmotorfel. Fel på lindning eller kol....
 

carpelux

New member
Om jag förstår ditt inlägg rätt så har du bytt startmotorreläet?

Är startmotorn helt död vid startförsök så får du börja med att skaffa dig en multimeter. Ta sedan och mät spänningen på startmotorn. Den skall visa ca 12V då du trycker på startknappen. Gör den inte det har du något fel på kretsen innan (kablar, startrelä och anslutningar på batteriet inklusive dess jordanslutning).

Får du spänning där så är det med all sannolikhet själva startmotorn det är fel på. Det vanligaste felet är att kolen är utslitna, men det kan ju även vara fel på rotorn. Man kan prova med att knacka på startmotorn, vibrationerna kan få kolen att krypa ut lite till så de ger kontakt ett litet tag till. Kolen går i regel att byta.

Du kan även prova att mäta resistansen i startmotorn, det borde vara ett lågt värde, mindre än en ohm från anslutningen till jord.
 

guldwingen

New member
batteritest

Har ett litet (stort) problem med en gsx 550 där startmotorn vägrar att dra.

Det enda som händer är att startrelät klickar när man skall starta. Fick tips om att byta relät vilket jag gjort sen plockade jag bort startmotorn som inte verkade se ut som den skulle så byta mor en nya/bättre begagnad, sen har jag nytt batteri också.

Någon som har en ide?, vore tacksam!.

TESTA DITT BATTERI. JAG HADE ETT PROBLEM MED MIN GULDWINGE. SÅ FORT JAG SLÄPPTE STARTKNAPPEN STARTADE MOTORN. NU HAR JAG BYTT BATTERI, SÅ PROBLEMET ÄR BORTA
 

guldwingen

New member
powermissing

ta en voltmeter mellan + och - på batteriet och läs av när Du trycker på startknappen, är den under 10 volt, gå igenom alla anslutningar det kan vara så enkelt att det är oxiderade anslutningar nånstans, mellan batteri-chassie,startmotor solenoid batteri+
good luck
 

hugin76

New member
Strular lite än.

Jo det stämmer som sagt att jag hade bytt startmotorrelät och det klickar fortfarande. Men jag har kommit fram till att kopplar jag från batteriet till "efter relät" så startar det går ju och starta så det borde väl ligga mellan batteriet och relät???

Tack för alls svar hitills iaf :)
 
Top