Starkt jobbat, ordförarn

OH-

Member
Nu har jag läst SMC:s öppna brev till NTF:s styrelse. Mycket bra! Kraftfullt, sakligt och ned en lagom illa dold vrede!

I allra bästa fall kan det ju ta skruv - och då släpper i alla fall jag kravet på utträde.
 

@nderz

New member
Bra skrivet Lars

Nu har jag läst SMC:s öppna brev till NTF:s styrelse. Mycket bra! Kraftfullt, sakligt och ned en lagom illa dold vrede!

I allra bästa fall kan det ju ta skruv - och då släpper i alla fall jag kravet på utträde.

Håller med dig om att det är bra skrivet, ska bli väldigt intressant å se om och i så fall vad NTF svarar på brevet.
Jag är av åsikten att vi inte ska gå ur NTF, hur ska vi då ha möjlighet att påverka vad dom skriver och säger om oss hojåkare?
Förhoppningsvis får vi en förklaring om varför NTF driver den här typen av häxjakt mot oss som dom gjort en senaste tiden.
Däremot om det tyvärr visar sig att dom negligerar brevet eller inte ändrar attiyd mot oss så anser jag att det är ohållbart att vara med i NTF i framtiden.
Det som ska till i så fall, enligt min åsikt, är att några, vet inte vilka, sätter sig ner och går igenom dom senaste årens MC-olyckor och tar fram vad NTF har skrivit om dom. Samtidigt som man tittar på likande olyckor där personbilar varit inblandade, precis som riks/Lars G har gjort.
Ju mer bevis vi kan presentera av NTFs osaklighet desto mer kan vi skjuta deras trovärdigthet i sank. Så som dom bedrivit arbetet med att svartmåla oss hojåkare den senaste tiden är allt annat än sakligt.
På dom Lars, jag tror att du har stora delar av hoj-kollektivet i ryggen oavsett om dom är SMC-medlemmar eller inte.
Viktigt är att vi för en debatt på saklig nivå, SMC gör det anser jag, och inte sänker oss till NTFs sandlådenivå.
 

Jåke

New member
Det var ett bra brev de totat ihop uppe på kansliet. Nu skulle jag veta om man har så bra samarbete med NTF som vissa envist hävdar och alltså fått svar, eller om man blivit ignorerade som jag gissar?

Har NTF svarat eller på något sätt antytt att de kommer att svara?


Med hänsyn till det nyligen framkomna förslaget om nummerskylt fram och den strategi som Marie så förnämligt lade fram (konspirationsteori eller fakta spelar ingen roll) verkar det som att SMC mest behandlas som en trilskande unge. Irriterande ibland men inget att ta hänsyn till. Detta utan att vi själva begriper det, för vi har fullt upp med att ta oss själva på oerhört stort allvar. Lite funderingar sådär i allmänhet...
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Vill man tillskriva NTFs styrelse går det formellt via NTFs VD, så är den vanliga kommandoväg.

SMC skrev direckt till NTFs styrelse.

Vi har sedan truffad NTFs ledelse på Tylösand seminariet, och haft en öppen dialog om att vi och en stor del av SMCs medlem är misnöjda med det sätt som MC frågor hanteras på. Detta, specifikt efter det möte som var med NTFs operativa ledelse runt midsommer, och även över en lång tid.
Vi har även talad om att vi varnade på midsommer mötet, om att motion om utträde kunne förväntas om inte sitsen bättras - denne motion är nu verklighet efter sommerens repetioner från NTF.

Vi fick dock u-officiel reaktion från NTFs befintliga VD om att hon vill att vi hittar rätt och kan få till ett bra samarbeta.

NTF folket, är som vanligt bjudna till SMCs årsmöte, som det är vanligt att göra med relaterade organisationer.

NTFs svar till SMC ska komme från NTFs styrelse till SMCs styrelse. Jag förmoder att exakt som med SMC bordläggas såna frågor till kommande styrelsemöte. Detta betyder också att såna "styrelsefrågor" ofta kan ta lite tid innan svar kommer.

Dags datum, har SMCs styrelse mig bekänt inte fått svar.
 
Last edited:

Jåke

New member
NTFs svar till SMC ska komme från NTFs styrelse till SMCs styrelse. Jag förmoder att exakt som med SMC bordläggas såna frågor till kommande styrelsemöte. Detta betyder också att såna "styrelsefrågor" ofta kan ta lite tid innan svar kommer.
Tack, den "lilla" detaljen finns naturligtvis alltid. Jag hoppas deras svar, om det kommer, är lika öppet utan att vara i form av stora rubriker i Aftonbladet. De verkar ha bättre relationer till skvallerpressen än SMC.
 
Last edited:

Titania

New member
Det känns som att det är dags att aktualisera den här frågan igen. Har SMC fått någon skriftlig respons på skrivelsen?

Med tanke på den motions som föreligger årsmötet är innehållet av NTFs svar förmodligen avgörande för hur många av oss kommer att rösta gällande om SMC ska vara kvar i NTF eller inte. Om det efter den här tiden _inte_ kommit något svar så är det ett svar så gott som något.

Nå?
 

morsan

New member
Jag blev inte upprörd över att NTF pekade på problemen utan HUR de gjorde det. Det får någon gärna framföra till NTF på årsmötet.

Menlöst svar från dem, hoppas att samtalen blir mera givande.
 
Last edited:
P

Pingo

Guest
Vid lämpligt tillfälle

Om NTF hade dragit de rätta slutsatserna om olycksutvecklingen och ägnat sig åt nyktra analyser och oponionsbildning istället för rent mediadrev riktat mot oss motorcyklister så hade kanske en del liv kunnat sparas.

Nu dör många bilister efter vägarna helt på egen hand utan att några motorcyklister är inblandade. Det torde väl säga något om NTF's strategi och analysförmåga.
 

Jåke

New member
Menlöst svar från dem, hoppas att samtalen blir mera givande.
Hoppas inte på för mycket, vid detta laget borde det vara uppenbart att NTF inte alls är intresserade av några samtal utom som ett sätt att slå ner på medlemmar.

Jag begriper inte vad SMC fortfarande gör som medlem i denna ibland verklighetsfrämmande organisation som så flagrant och målmedvetet ignorerar människor. För det är vad de gör i sitt hanterande av teoretiska modeller och statistik som konstigt nog verkar kunna förusäga framtiden.

"Kunde ha.../hade sparats." är gissningar eller spådomar, inte statistiska resultat. Det är också utanför ämnet :rolleyes:
 
Last edited:

SvenneC

New member
Jag tycker att NTF's svar är både undvikande och en aning arrogant.

Så som NTF har framställt "MC DÖDEN" och oss motorcyklister i dagspressen under den gångna sommaren är det lätt hänt att man får uppfattningen att den genomsnittlige motorcyklisten troligen är en självmordsbenägen halvidiot som gör allt han kan för att ta med sig så många andra trafikanter som möjligt på vägen till begravningsentreprenören.

Som Morsan säger så måste det klargöras för NTF att det inte är ATT dom påtalar att motorcyklister dör i trafiken som är problemet, utan sättet man gör det på.
 

Titania

New member
NTFs svar på SMC skrivelse skrev:
../ NTF har ibland uppfattningar och arbetssätt som står i konflikt med enskilda medlemsorganisationers åsikter och önskemål. Detta beror oftast på att medlemsorganisationerna har flera olika särintressen medan NTF är en renodlad trafiksäkerhetsorganisation. /..

Det här säger nog allt som behöver sägas...

Brevet i sig är extremt intetsägande och då inte en enda av de frågor som SMC ställde i sitt brev besvarades känns brevet som ett arrogant hastverk. :mad:

Jag har funderat fram och tillbaka kring frågan om utträde eller ej, för det finns fördelar med att vara med. Men när NTF så tydligt uttrycker sitt von oben-skap och ointresse för MC-kollektivet kan jag inte se hur SMC ens kan överväga att ingår i en sån organisation?
 

HW

New member
.... Men när NTF så tydligt uttrycker sitt von oben-skap och ointresse för MC-kollektivet kan jag inte se hur SMC ens kan överväga att ingår i en sån organisation?

Det är ju busenkelt, vi har 2 alternativ.

1. Gå ur ntf och därigenom skapa en riktig motpart bestående av varenda trafiksäkerhetsarbetande organisation i Sverige där vi inte har någon insyn, inflytande eller rösträtt. SMC är största medlemsorganisationen i NTF men vi har inte över 50% så NTF kommer alltjämt att vara större än SMC och har alla möjligheter att (fortsätta) köra över oss.

2. Stanna kvar, jobba för vår sak och genom möten, dikussioner, förhandligar, motioner osv skapa opinion till vår fördel. Att gå ur NTF idag lika smart som att lämna mötesrummet, stänga dörren och ändå fortsätta skrika på dom där inne. Ensam, utanför och på en distans som ger dom andra fritt fram att skapa koalitioner som jobbar MOT oss motorcyklister.

Som sagt, valet är busenkelt!

/HW
 

Titania

New member
SMC är idag ett så starkt varumärke och har egna goda kontakter, att vi inte behöver ett paraply som motarbetar oss.

Det visas t.ex. här, diskussion om vägräcken mellan SMC, VV och VTI (inget NTF) http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=3041.
http://svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/handlingsplan 070411.pdf

SMC som remissinstans (inte NTF) http://svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=2980

Finns säkert många fler exempel. Kanske behöver NTF SMC, inte vet jag? Men jag ser inte att SMC behöver NTF, inte ett NTF som hela tiden sätter knivar i ryggen på oss.
 

HW

New member
Finns säkert många fler exempel. Kanske behöver NTF SMC, inte vet jag? Men jag ser inte att SMC behöver NTF, inte ett NTF som hela tiden sätter knivar i ryggen på oss.

Jag citerar mig själv:

"Att gå ur NTF idag lika smart som att lämna mötesrummet, stänga dörren och ändå fortsätta skrika på dom där inne. Ensam, utanför och på en distans som ger dom andra fritt fram att skapa koalitioner som jobbar MOT oss motorcyklister.
"
NTF kommer INTE be på sina bara knän att vi skall stanna och dom kommer inte sluta jobba för "sin" sak. Väljer vi att lämna NTF får dom inte bara fritt fram att motverka motorcyklismen då ingen propagerar i vår sak, dom får dessutom fritt fram att styra "nollvisionen" så det verkligen inte innefattar motorcyklar och vi kan inte göra något åt saken förutom att invänta nästa dråpslag mot oss.
SMC är stort och starkt men personalen går redan på knäna av all belastning och att skaffa sig ytterligare en stark motpart som skall bevakas, bearbetas, besvaras och bemötas.... nej, det finns det inte resurser till.


/HW
 

Titania

New member
Jag citerar mig själv:

"Att gå ur NTF idag lika smart som att lämna mötesrummet, stänga dörren och ändå fortsätta skrika på dom där inne. Ensam, utanför och på en distans som ger dom andra fritt fram att skapa koalitioner som jobbar MOT oss motorcyklister.
"
NTF kommer INTE be på sina bara knän att vi skall stanna och dom kommer inte sluta jobba för "sin" sak. Väljer vi att lämna NTF får dom inte bara fritt fram att motverka motorcyklismen då ingen propagerar i vår sak, dom får dessutom fritt fram att styra "nollvisionen" så det verkligen inte innefattar motorcyklar och vi kan inte göra något åt saken förutom att invänta nästa dråpslag mot oss.
SMC är stort och starkt men personalen går redan på knäna av all belastning och att skaffa sig ytterligare en stark motpart som skall bevakas, bearbetas, besvaras och bemötas.... nej, det finns det inte resurser till.


/HW

Det scenario som du beskriver är den verklighet som existerar idag. Vi behöver, som bekant, redan nu bevaka NTFs mediautspel. De styr redan nu nollvisionen. NTF skriver klart och tydligt att de har arbetssätt och och uppfattningar som står i konflikt med enskilda medlemsorganisationer. Det senare har SMC verkligen fått bevis för så vad gör vi kvar? Obegripligt.
 

SvenneC

New member
Jag är nog tyvärr tvungen att hålla med HW i resonemanget kring avhopp från NTF eller ej, även om hjärtat talar för Titanias resonemang.

NTF skulle bli till besvär och hinder för oss på allvar om vi inte var medlemmar eftersom det faktiskt finns människor inom den organisationen som på allvar tycker att en bra lösning på problemet är att helt enkelt förbjuda motorcyklar.

Som det är nu så har vi i alla fall en teoretisk möjlighet att påverka NTF's sätt att arbeta i mc-frågorna. Att göra sig av med den möjligheten bara för att vi blir arga är lite som att ta sikte på sin egen fot och trycka av...

Fast, det är ju klart... Om jag funderar på dom allt för långa stunder så blir jag så arg att jag börjar må illa... :(
 
P

Pingo

Guest
Jag är nog tyvärr tvungen att hålla med HW i resonemanget kring avhopp från NTF eller ej, även om hjärtat talar för Titanias resonemang.

NTF skulle bli till besvär och hinder för oss på allvar om vi inte var medlemmar eftersom det faktiskt finns människor inom den organisationen som på allvar tycker att en bra lösning på problemet är att helt enkelt förbjuda motorcyklar.

Som det är nu så har vi i alla fall en teoretisk möjlighet att påverka NTF's sätt att arbeta i mc-frågorna. Att göra sig av med den möjligheten bara för att vi blir arga är lite som att ta sikte på sin egen fot och trycka av...

Fast, det är ju klart... Om jag funderar på dom allt för långa stunder så blir jag så arg att jag börjar må illa... :(

NTF behandlar ju oss som den elaka styvmodern och det gör att även jag mår illa då jag tänker på dem.

Jag är fortfarande ambivalent till medlemskapet i NTF men hur vi än beslutar så får vi räkna med fortsatta kampanjer riktade mot oss. Som jag ser det så är det viktigaste skälet till att vara kvar inom NTF att styrelsen där så småningom kanske byts ut till lite klokare människor med gott omdöme.
 

Jim-Örebro

New member
Att gå ur NTF skulle vara en tillbakagång för SMC !
Bättre att vara kvar, bemöta, framföra vår vilja och våra åsikter inom NTF.
Vi når säkert bättre resultat att övertyga vår medpart NTF att vi Motorcyklister är här för att stanna och att vägarna också är VÅRA.
Jim
 
Top