Nu har jag läst SMC:s öppna brev till NTF:s styrelse. Mycket bra! Kraftfullt, sakligt och ned en lagom illa dold vrede!
I allra bästa fall kan det ju ta skruv - och då släpper i alla fall jag kravet på utträde.
Tack, den "lilla" detaljen finns naturligtvis alltid. Jag hoppas deras svar, om det kommer, är lika öppet utan att vara i form av stora rubriker i Aftonbladet. De verkar ha bättre relationer till skvallerpressen än SMC.NTFs svar till SMC ska komme från NTFs styrelse till SMCs styrelse. Jag förmoder att exakt som med SMC bordläggas såna frågor till kommande styrelsemöte. Detta betyder också att såna "styrelsefrågor" ofta kan ta lite tid innan svar kommer.
Hoppas inte på för mycket, vid detta laget borde det vara uppenbart att NTF inte alls är intresserade av några samtal utom som ett sätt att slå ner på medlemmar.Menlöst svar från dem, hoppas att samtalen blir mera givande.
NTFs svar på SMC skrivelse skrev:../ NTF har ibland uppfattningar och arbetssätt som står i konflikt med enskilda medlemsorganisationers åsikter och önskemål. Detta beror oftast på att medlemsorganisationerna har flera olika särintressen medan NTF är en renodlad trafiksäkerhetsorganisation. /..
.... Men när NTF så tydligt uttrycker sitt von oben-skap och ointresse för MC-kollektivet kan jag inte se hur SMC ens kan överväga att ingår i en sån organisation?
Finns säkert många fler exempel. Kanske behöver NTF SMC, inte vet jag? Men jag ser inte att SMC behöver NTF, inte ett NTF som hela tiden sätter knivar i ryggen på oss.
Jag citerar mig själv:
"Att gå ur NTF idag lika smart som att lämna mötesrummet, stänga dörren och ändå fortsätta skrika på dom där inne. Ensam, utanför och på en distans som ger dom andra fritt fram att skapa koalitioner som jobbar MOT oss motorcyklister.
"
NTF kommer INTE be på sina bara knän att vi skall stanna och dom kommer inte sluta jobba för "sin" sak. Väljer vi att lämna NTF får dom inte bara fritt fram att motverka motorcyklismen då ingen propagerar i vår sak, dom får dessutom fritt fram att styra "nollvisionen" så det verkligen inte innefattar motorcyklar och vi kan inte göra något åt saken förutom att invänta nästa dråpslag mot oss.
SMC är stort och starkt men personalen går redan på knäna av all belastning och att skaffa sig ytterligare en stark motpart som skall bevakas, bearbetas, besvaras och bemötas.... nej, det finns det inte resurser till.
/HW
Jag är nog tyvärr tvungen att hålla med HW i resonemanget kring avhopp från NTF eller ej, även om hjärtat talar för Titanias resonemang.
NTF skulle bli till besvär och hinder för oss på allvar om vi inte var medlemmar eftersom det faktiskt finns människor inom den organisationen som på allvar tycker att en bra lösning på problemet är att helt enkelt förbjuda motorcyklar.
Som det är nu så har vi i alla fall en teoretisk möjlighet att påverka NTF's sätt att arbeta i mc-frågorna. Att göra sig av med den möjligheten bara för att vi blir arga är lite som att ta sikte på sin egen fot och trycka av...
Fast, det är ju klart... Om jag funderar på dom allt för långa stunder så blir jag så arg att jag börjar må illa...