Stabilitet vid stillastående respektive vid rörelse

RobotScooter

New member
Hej

När jag var på Johans MC och tittade på en MP3 testade jag att provsitta den och att släppa knappen och hålla den upprätt med benen, det klarade jag men då var MP3 stillastående inne i butiken. Jag tror också säljaren sa till mig att om jag klarar att hålla MP3 upprätt med benen vid stillastående så klarar jag även att hålla den upprätt när den är i rörelse. Stämmer detta, är det någon skillnad på att kunna hålla den upprätt med benen när den står still respektive när man kör med MP3:an?

Jag har kollat in massor av testvideor, dom flesta var på engelska, på youtube om MP3:an och i en video sa dom att när man stannar helt med MP3:an måste man se till att den är helt upprätt innan man låser hjulaxeln framtill för om scootern lutar åt något håll när man stannat kommer scootern att låsas i den lutningen när man slår till knappen som låser framhjulen och sedan drar i parkeringsbromsen, Stämmer detta?

I en annan engelsk video sades det att när man kör med MP3 så "gör den allting åt dig" samt att "man leder, läs lean, runt MP3 snarare än svänger runt i kurvor/rondeller etc, är detta sant?

På MP3 finns det ju en fotbroms på höger sida där högerfoten är. Är denna fotbroms effektivare än den handbroms som sitter vid vänster styrhandtag och när använder man fotbromsen på höger sida?
 
Last edited:

Alexander76

Member
Stämmer detta, är det någon skillnad på att kunna hålla den upprätt med benen när den står still respektive när man kör med MP3:an?
Jag är inte helt säker på vad du menar här men alltså när du rör dig framåt så försvinner vikten rätt snart och du ska aldrig någonsin ha fötterna i backen när MC:n rör sig. Jämfört med andra motorcyklar skulle jag säga att den vid stillastående inte "faller" lika snabbt men i en viss lutning kommer du känna hur tung den verkligen är.

när man stannat kommer scootern att låsas i den lutningen när man slår till knappen som låser framhjulen
Det stämmer och det är det som gör att du kan parkera den på nästan vilket ojämnt underlag som helst, till och med med ena hjulet uppe på trottoaren.

med MP3 så "gör den allting åt dig" samt att "man leder, läs lean, runt MP3 snarare än svänger runt i kurvor/rondeller etc, är detta sant?
Nej :) När du sitter på den och kör så känns det som vilken storskooter som helst (fast möjligen lite trögare i krypörningsfarter). Det är samma fysikaliska lagar som gäller med lutningar och motstyrning osv. Man får ingenting "gratis" förutom det där med hjullåsningen vid stillastående.

På MP3 finns det ju en fotbroms på höger sida där högerfoten är. Är denna fotbroms effektivare än den handbroms som sitter vid vänster styrhandtag och när använder man fotbromsen på höger sida?
Fotbromsen är där som ett av kraven för att man ska få köra med B-kort, tillsammans med blinkers på ett minimiavstånd och även ett minsta avstånd mellan framhjulen. Trampar du på den bromsas alla hjul, precis som vänster handbroms. Minns jag rätt så är höger handbroms endast för framhjulen. Själva fotbromsen skulle jag undvika, dels tyckte jag den kändes lite "svampig" och sen ville jag inte skapa några konstiga vanor ifall jag skulle vilja ta A-kort sen.
 

RobotScooter

New member
Stämmer detta, är det någon skillnad på att kunna hålla den upprätt med benen när den står still respektive när man kör med MP3:an?
Jag är inte helt säker på vad du menar här men alltså när du rör dig framåt så försvinner vikten rätt snart och du ska aldrig någonsin ha fötterna i backen när MC:n rör sig. Jämfört med andra motorcyklar skulle jag säga att den vid stillastående inte "faller" lika snabbt men i en viss lutning kommer du känna hur tung den verkligen är.

när man stannat kommer scootern att låsas i den lutningen när man slår till knappen som låser framhjulen
Det stämmer och det är det som gör att du kan parkera den på nästan vilket ojämnt underlag som helst, till och med med ena hjulet uppe på trottoaren.

med MP3 så "gör den allting åt dig" samt att "man leder, läs lean, runt MP3 snarare än svänger runt i kurvor/rondeller etc, är detta sant?
Nej :) När du sitter på den och kör så känns det som vilken storskooter som helst (fast möjligen lite trögare i krypörningsfarter). Det är samma fysikaliska lagar som gäller med lutningar och motstyrning osv. Man får ingenting "gratis" förutom det där med hjullåsningen vid stillastående.

På MP3 finns det ju en fotbroms på höger sida där högerfoten är. Är denna fotbroms effektivare än den handbroms som sitter vid vänster styrhandtag och när använder man fotbromsen på höger sida?
Fotbromsen är där som ett av kraven för att man ska få köra med B-kort, tillsammans med blinkers på ett minimiavstånd och även ett minsta avstånd mellan framhjulen. Trampar du på den bromsas alla hjul, precis som vänster handbroms. Minns jag rätt så är höger handbroms endast för framhjulen. Själva fotbromsen skulle jag undvika, dels tyckte jag den kändes lite "svampig" och sen ville jag inte skapa några konstiga vanor ifall jag skulle vilja ta A-kort sen.


Hej

Tack för dina tips och råd, jag trodde du hade B-kort, för har man B.kort brukar A-kortet följa med, det står ju AM och B på baksidan på körkortet, det gör det iallafall på mitt B-kort som jag tog för 35 år sedan. Har SMC någon utbildning i att köra MP3?
 

gundj

New member
Hej

Tack för dina tips och råd, jag trodde du hade B-kort, för har man B.kort brukar A-kortet följa med, det står ju AM och B på baksidan på körkortet, det gör det iallafall på mitt B-kort som jag tog för 35 år sedan. Har SMC någon utbildning i att köra MP3?
Du skulle behöva gå en körkortsteorikurs tror jag.
Jag börjar mer och mer tro att du är ett äkta forumtroll. Ingen kan väl tror att man får ett A automatiskt längre? Och alla vet väl vad AM står för i körkortet, om inte så lämna in ditt körkort och åk buss.
 

Lottafia

Member
Nä, det är väl lite drygt 42 år sedan man slutade dela ut "cornflakes-A"...
Alla innehavare av sådant är idag mer eller mindre mogna sextioplussare...
 

RobotScooter

New member
Du skulle behöva gå en körkortsteorikurs tror jag.
Jag börjar mer och mer tro att du är ett äkta forumtroll. Ingen kan väl tror att man får ett A automatiskt längre? Och alla vet väl vad AM står för i körkortet, om inte så lämna in ditt körkort och åk buss.

Det där var väl ändå osedvanligt lågt sagt av dig. Jag är en fullständigt vanlig person som ställer frågor för att jag vill lära mig köra en MP3. Vem är du själv förresten, och varför ska jag lämna in mitt körkort, jag råder dig att ge fan i att ta A-kort för en idiot som du passar inte till sånt så lägg ner det där jävla skitsnacket med en gång. Svara inte på detta jag vill inte ha mer idotpåståenden från dig. Jag tänkte gå med i SMC för att lära mig köra MP3 men nu avstår jag för att slippa såna jävla töntar som dig.
 
Last edited:

HkanB

New member
Hej

En hel massa bortklippt...

I en annan engelsk video sades det att när man kör med MP3 så "gör den allting åt dig" samt att "man leder, läs lean, runt MP3 snarare än svänger runt i kurvor/rondeller etc, är detta sant?

Lean betyder inte leder...lead != lean.

Man lutar in svängar och runt i rondeller ungefär som på en hyfsat vanlig tvåhjuling. Hela grejen med MP3 och liknade farkoster är att med enklare lågfartshantering ha ett beteende som på minner om en vanlig tvåhjuling. Även om det finns de som tycker att det trots allt lutande ändå påminner om bilkörning.

Om man med svänger tänker svänger som en bil så är väl i alla fall det korrekt...att man inte gör det.

Förutom körkortet, någon särskild anledning till en MP3? Du nämner mer än en gång något om att hålla den upprätt. Inte ens en vanlig tvåhjuling är särskilt svår att hålla upprätt under normala förhållanden. Om det verkligen är en faktor så undrar jag nog om ens en MP3 är en sådär väldigt fiffig ide.

När man letar runt på nätet efter info så är det bestående intrycket att man nog endera ska köpa en Caterham Super 7 eller "riktig" hoj i stället för en Piaggio MP3.
 

HkanB

New member
Det där var väl ändå osedvanligt lågt sagt av dig. Jag är en fullständigt vanlig person som ställer frågor för att jag vill lära mig köra en MP3. Vem är du själv förresten, och varför ska jag lämna in mitt körkort, jag råder dig att ge fan i att ta A-kort för en idiot som du passar inte till sånt så lägg ner det där jävla skitsnacket med en gång. Svara inte på detta jag vill inte ha mer idotpåståenden från dig. Jag tänkte gå med i SMC för att lära mig köra MP3 men nu avstår jag för att slippa såna jävla töntar som dig.

Vissa elementa räknar man väl att de flesta lyckas tillägna sig, som t.ex att det nu är löjligt länge sedan man fick ett A på köpet med sitt B.
Nä, det är väl lite drygt 42 år sedan man slutade dela ut "cornflakes-A"...
Alla innehavare av sådant är idag mer eller mindre mogna sextioplussare...

Du kan väl dessutom inte vara sådär väldigt angelägen om du "ger upp" efter en enda syrlig kommentar.
Jag är rätt så säker på dessutom att världen utanför SMC, den vanliga alltså även den är full med töntar.
 
Top