Stövlars hållbarhet

Hallå där!
har en fundering avseende kvalitet och hållbarhet på stövlar. Har haft ett par diadora GT2 som efter två säsonger och knappt tre tusen mil faktiskt är helt slut. Utvändigt är de fortfarande rätt okej men insidan har inte hållit. trasigt och deformerat och ger mig skavsår. Har skaffat mig ett par Lindstrands gap istället och hoppas att de ska hålla lite bättre, det kostar ju en del med stövlar.

Vad har ni andra för erfarenheter? Hur lång livslängd kan man kräva av ett par stövlar? Kör mestadesl asfalt och inte med fötterna i marken. Nog ska man väl få ut lite mer än två säsonger?
Petrus
 

Koljo

New member
Skydd för fossingarna...

Hej!

Det låter inte bra... 2 säsonger och slut, redan!!

Jag kör runt 2600 mil/ säsong på asfalt, (denna blir 4000 mil), och jag har inte haft en tanke på problem som du fått... Får bara inte glömma lägga på ett lager med skofett runt sömmarna ifall det skulle komma ner en större mängd vatten...

Reklamation kanske kunde vara något om det inte är sydda rätt inne i skon??
Hör där du har köpt dem. Låter lite skumt att gå sönder så...

Lycka till!

"Kör som du brukar..."
 

Kungen

New member
Som Koljo skriver låter det lite med två säs på de.
Men allt hänge rpå hur du skött de och hur mkt du går i de osv..
ta de tillbaka dör du köpte de och fråga om det skall vara såhär
 

OH-

Member
Två år är ju helt oacceptabelt om du inte gjort nåt speciellt för att "mörda" stövlarna.
Själv använder jag ett par BMW-stövlar (när jag kör finhojen) som är nåt sånt som tio år gamla. Nu börjar sömmen vid "växellappen" på vänsterdojan försvinna men GoreTex:en är fortfarande intakt och stövlarna är 100% vattentäta och suveränt bekväma. Gissningsvis har dom väl varit med i 5000 mil varav en del på grus och i blötväder.
Ganska exceptionell kvalitet tror jag. Såvitt jag vet finns inte just den modellen längre (givetvis?).
 

Esquire

New member
Mina tidigare stövlar var ett par Gaerne av billigaste modellen som jag använde 5-6 säsonger och var begagnade redan då jag började använda dem. De lever fortfarande förutom att kardborreband och liknande har börjat tappa greppet.

De stövlar jag använder mest nu är ett par Oxtar Infinity Gore-Tex som jag har använt ett par säsonger och de är fortfarande i bra skick.

Så två säsonger tycker jag är i underkant för vad som är rimligt.
 

Koljo

New member
Vid par är man två...

... Fötter skall ha bra don på sig.... Så, jag ser inget annat än att Tengaipetrus får ta och slå en pling till handlaren och de får göra en "Reklamation". Gör det då snabbt som möjligt, annars så kan tillverkarna bli lite "kinkiga"... Lycka till, vi håller tummarna!! Återkom, så för vi höra hur det gått... Nydikna som bara den!!! :D

"Kör som ni brukar..." :cool:
 

xyx

New member
Jag köpte i början av augusti förra året ett par Oxtar TCS Abe Norick replica. Sin grälla utstrålning till trots så höll de rätt bra, trodde jag, på en bandag i början av augusti i år (nästan precis ett år senare) upptäckte jag att skenorna bak på foten/hälsenan som gör att man kan vinkla foten upp/ner men inte vrida åt sidorna hade gått av.

Hur som helst, MC Huset / Duells bytte in dom rakt av mot ett par nya, dyrare och ännu grällare TCS-Evo utan knussel. Hoppas bara de håller lite längre.
 

Marie

Banned
Hallå där!
har en fundering avseende kvalitet och hållbarhet på stövlar. Har haft ett par diadora GT2 som efter två säsonger och knappt tre tusen mil faktiskt är helt slut. Utvändigt är de fortfarande rätt okej men insidan har inte hållit. trasigt och deformerat och ger mig skavsår. Har skaffat mig ett par Lindstrands gap istället och hoppas att de ska hålla lite bättre, det kostar ju en del med stövlar.

Vad har ni andra för erfarenheter? Hur lång livslängd kan man kräva av ett par stövlar? Kör mestadesl asfalt och inte med fötterna i marken. Nog ska man väl få ut lite mer än två säsonger?
Petrus

Rent ut sagt uruselt enligt min icke särskilt ödmjuka åsikt.
/Marie
 

Mimmi

New member
Nöjd...

Hej!

Jag har DIADORA mc-stövlar sedan -04. Men jag för min del är mycket nöjd med dem. Tyvärr vet jag inte närmre beteckning.
Insidan är fullständigt oskadd, och utanpå är de jättefina.
Jag har aldrig fötterna i backen när det rullar, så något större mekaniskt slitage på sulorna föreligger ej. Mera än det som uppstått utav att jag går omkring med stövlarna alltemellanåt förstås... Vattentäta är de också. Det enda jag kan klaga på är att de är lite väl varma en het sommardag...

Mitt råd blir således: reklamera Dina stövlar!
 

-ah

New member
Frey Daytona heter mina vattentäta stövlar. Det är nog bara 3:e säsongen, men av slitage syns inte ett spår. Dom får dock lite läderbalsam då&då.

Den ultimata touringstöveln lär vara tyska Kaiman. Vattentäta och skräddarsydda utan att kosta långt bortom €300-350 allt efter utförande.

http://www.mot-technik.de/zubehoer/kaiman/kaiman.htm
 
Top