V-ström1000
New member
Har Svenska Turist Föreningen en egen lista????
Ja, Folksam har lite speciella regler när det gäller deras försäkringar .
Ulf
Har Svenska Turist Föreningen en egen lista????
Security LJ-8025-RA http://www.biltema.se/products/productlist.asp?iSecId=713 artikelnummer 87-183, 199 spänn.
Jag hittar faktiskt inte Biltemas lås på SSF:s sida.
Däremot är ju hojlåset från Handelsboden med. Det kostar ju bara om jag minns rätt 399:- och är ett smidigt skivlås.
Mitt nästa skivlås blir ett Abus Detecto (som jag ser är med) pga larmfunktionen, så inga "punk-ass-kids" pillar på hojen i onödan. Dyrt javisst, men får det puckon att låta hojen vara så är det en bra investering.
Låset du länkar till Adrian är INTE godkänt. Även om det känns robustare än ett Abus Granit till ett helt sjukt lågt pris! 5-10 sådana borde skydda bättre än bäst.
Det låset som biltema säger är godkänt är detta:
http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=139121
Låset du länkar till Adrian är INTE godkänt. Även om det känns robustare än ett Abus Granit till ett helt sjukt lågt pris! 5-10 sådana borde skydda bättre än bäst.
Det låset som biltema säger är godkänt är detta:
http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=139121
Har ett ABUS Detecto. Förutom stöldskyddsaspekten har det hindrat mig från att dra iväg med låset i vid ett par tillfällen Pluspoäng för det!
Den var det! Hittade inte den på Biltemas webb... De har väl inte dragit in den?
Jag kör med gul "telefonsladdsmodell" som senilgaranti från mitt gamla lås idag. Larmet i Detecon är f.ö. en utmärkt ersättare till detta.
Adrian: Tror jag inte. De hade en enorm samling när jag var där senast. Men frågan kvarstår, är det godkänt som skivlås? Är kättingen godkänd som MC-lås?
Senilsladden är ingen garanti...Tar av sladden, och vips, skivbromslåset faller bort ur skallen direkt.
@Puttepj: MC-lås i kategorin bygg/beslag/låsbeslag/övrigt. Hmm... Logiskt antar jag, att mc-lås finns på bygg. Lika logiskt som att MC-prylarna sorterar under Bil-kategorin... Tack för hinten!
Är ni fullvärdiga medlemmar i Demens MC eller? Glömmer ni att sätta er på cykeln innan ni kör också???
Är väl inte svårare än att aldrig ta av senilsnöret före låset? Jag låser f.ö. fast snodden i låset. Går på mitt Abus Granit, men kanske inte på små skivlås.
Adrian: Tack för svaret att Biltemas lås är godkända. Då ska jag nog införskaffa dessa när jag besöker "pojkdagiset" nästa gång. Mina garagepolare brukar reta mig för mina 7 lås under vinterförvaringen, så de kan få reta mig för åtta nästa vinter.
Är ni fullvärdiga medlemmar i Demens MC eller? Glömmer ni att sätta er på cykeln innan ni kör också???
Är väl inte svårare än att aldrig ta av senilsnöret före låset? Jag låser f.ö. fast snodden i låset. Går på mitt Abus Granit, men kanske inte på små skivlås.
Adrian: Tack för svaret att Biltemas lås är godkända. Då ska jag nog införskaffa dessa när jag besöker "pojkdagiset" nästa gång. Mina garagepolare brukar reta mig för mina 7 lås under vinterförvaringen, så de kan få reta mig för åtta nästa vinter.
Något OT, men åtta lås??!! Hur och var sätter du dem?
Själv har jag två-tre, beroende på hur man räknar. Styrlås, bromskivelås och låst garage, under vinterförvaringen.
Mina polare överdrev ganska friskt. Jag hade ett i framskivan, ett i bakskivan och ett vajerlås gemon bakhjul och genom passagerarhandtaget. Sedan hade jag senilsnören och överdrag på samt styrlås. Så proppsa jag på att stå längst in bakom massa japsskrot också . Med lite vild fantasi blev det 8 lås efter ett par öl...