SSF godkända MC-lås som ej är godkända

adrian_vg

New member

Hellman

New member
Jag hittar faktiskt inte Biltemas lås på SSF:s sida.

Däremot är ju hojlåset från Handelsboden med. Det kostar ju bara om jag minns rätt 399:- och är ett smidigt skivlås.

Mitt nästa skivlås blir ett Abus Detecto (som jag ser är med) pga larmfunktionen, så inga "punk-ass-kids" pillar på hojen i onödan. Dyrt javisst, men får det puckon att låta hojen vara så är det en bra investering.
 

adrian_vg

New member
Jag hittar faktiskt inte Biltemas lås på SSF:s sida.

Däremot är ju hojlåset från Handelsboden med. Det kostar ju bara om jag minns rätt 399:- och är ett smidigt skivlås.

Mitt nästa skivlås blir ett Abus Detecto (som jag ser är med) pga larmfunktionen, så inga "punk-ass-kids" pillar på hojen i onödan. Dyrt javisst, men får det puckon att låta hojen vara så är det en bra investering.

Är det inte denna? http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=142488

Har funderat på Abus Detecto också. Den eller Oxfords, som är lite billigare.
 

jan-olovj

Active member

adrian_vg

New member
Låset du länkar till Adrian är INTE godkänt. Även om det känns robustare än ett Abus Granit till ett helt sjukt lågt pris! 5-10 sådana borde skydda bättre än bäst.:)

Med tio lås är tidsfördröjningen maximal för en tjuv! Fast tio lås i fickan när man kör sen är lite att ta i... :rolleyes: ;)



Den var det! Hittade inte den på Biltemas webb... De har väl inte dragit in den?
 

xst

New member
Har ett ABUS Detecto. Förutom stöldskyddsaspekten har det hindrat mig från att dra iväg med låset i vid ett par tillfällen:eek: Pluspoäng för det!
 

Hellman

New member
Har ett ABUS Detecto. Förutom stöldskyddsaspekten har det hindrat mig från att dra iväg med låset i vid ett par tillfällen:eek: Pluspoäng för det!

Jag kör med gul "telefonsladdsmodell" som senilgaranti från mitt gamla lås idag. Larmet i Detecon är f.ö. en utmärkt ersättare till detta.

Adrian: Tror jag inte. De hade en enorm samling när jag var där senast. Men frågan kvarstår, är det godkänt som skivlås? Är kättingen godkänd som MC-lås?
 

adrian_vg

New member
Jag kör med gul "telefonsladdsmodell" som senilgaranti från mitt gamla lås idag. Larmet i Detecon är f.ö. en utmärkt ersättare till detta.

Senilsladden är ingen garanti att förhindra vältning. I mitten på säsongen förra året hade jag skivbromslåset i och min vana trogen senilsladden uppdragen till styret. Tar av sladden, och vips, skivbromslåset faller bort ur skallen direkt. Tar på hjälm, handskar, startar bågen och, ja ni anar nog vad som händer sen...

Detta är skälet till varför jag börjat kolla på Detecton eller Oxfords billigare variant.

Använder fö inte senilsladden mer; den spelar ingen roll... :(

Adrian: Tror jag inte. De hade en enorm samling när jag var där senast. Men frågan kvarstår, är det godkänt som skivlås? Är kättingen godkänd som MC-lås?

Svaret på båda frågorna är ja.

@Puttepj: MC-lås i kategorin bygg/beslag/låsbeslag/övrigt. Hmm... Logiskt antar jag, att mc-lås finns på bygg. Lika logiskt som att MC-prylarna sorterar under Bil-kategorin... :rolleyes: Tack för hinten!
 

puttepj

New member
Senilsladden är ingen garanti...Tar av sladden, och vips, skivbromslåset faller bort ur skallen direkt.

Inte bara jag som har minne som en guldfisk mao, en klen tröst att man inte är ensam :)

@Puttepj: MC-lås i kategorin bygg/beslag/låsbeslag/övrigt. Hmm... Logiskt antar jag, att mc-lås finns på bygg. Lika logiskt som att MC-prylarna sorterar under Bil-kategorin... :rolleyes: Tack för hinten!

Ja logistik är inte Biltemas absoluta stryrka, det håller jag med om och just web-sidan lämnar åtskilligt att önska.
Att t.ex. MC, ligger under kategorin Bilar är inte direkt självförklarande..

Har inte kollat nu, men tidigare fick man plöja båtkategorin för att hitta låskätting etc.

/putte
 

Hellman

New member
Är ni fullvärdiga medlemmar i Demens MC eller? :D Glömmer ni att sätta er på cykeln innan ni kör också??? :D:D:D

Är väl inte svårare än att aldrig ta av senilsnöret före låset? Jag låser f.ö. fast snodden i låset. Går på mitt Abus Granit, men kanske inte på små skivlås.

Adrian: Tack för svaret att Biltemas lås är godkända. Då ska jag nog införskaffa dessa när jag besöker "pojkdagiset" nästa gång. Mina garagepolare brukar reta mig för mina 7 lås under vinterförvaringen, så de kan få reta mig för åtta nästa vinter. :)
 

adrian_vg

New member
Är ni fullvärdiga medlemmar i Demens MC eller? :D Glömmer ni att sätta er på cykeln innan ni kör också??? :D:D:D

Är väl inte svårare än att aldrig ta av senilsnöret före låset? Jag låser f.ö. fast snodden i låset. Går på mitt Abus Granit, men kanske inte på små skivlås.

Lättare sagt än gjort. Ibland tänker man på mycket annat. Tex vilken väg man ska ta hem, så att den normalt sett 1miliga färdvägen hem helst blir ca 3-4 mil, alt blir så svängig som möjligt. :eek:

Adrian: Tack för svaret att Biltemas lås är godkända. Då ska jag nog införskaffa dessa när jag besöker "pojkdagiset" nästa gång. Mina garagepolare brukar reta mig för mina 7 lås under vinterförvaringen, så de kan få reta mig för åtta nästa vinter. :)

:) Ingen orsak. Ska dit själv idag. Har sett att de har en billig luftningsmanick. Det är hög tid att fixa detta.
 

swischmc

New member
Är ni fullvärdiga medlemmar i Demens MC eller? :D Glömmer ni att sätta er på cykeln innan ni kör också??? :D:D:D

Är väl inte svårare än att aldrig ta av senilsnöret före låset? Jag låser f.ö. fast snodden i låset. Går på mitt Abus Granit, men kanske inte på små skivlås.

Adrian: Tack för svaret att Biltemas lås är godkända. Då ska jag nog införskaffa dessa när jag besöker "pojkdagiset" nästa gång. Mina garagepolare brukar reta mig för mina 7 lås under vinterförvaringen, så de kan få reta mig för åtta nästa vinter. :)

Något OT, men åtta lås??!! Hur och var sätter du dem? :confused:
Själv har jag två-tre, beroende på hur man räknar. Styrlås, bromskivelås och låst garage, under vinterförvaringen.
 

Hellman

New member
Något OT, men åtta lås??!! Hur och var sätter du dem? :confused:
Själv har jag två-tre, beroende på hur man räknar. Styrlås, bromskivelås och låst garage, under vinterförvaringen.

Mina polare överdrev ganska friskt. Jag hade ett i framskivan, ett i bakskivan och ett vajerlås gemon bakhjul och genom passagerarhandtaget. Sedan hade jag senilsnören och överdrag på samt styrlås. Så proppsa jag på att stå längst in bakom massa japsskrot också ;). Med lite vild fantasi blev det 8 lås efter ett par öl...
 

swischmc

New member
Mina polare överdrev ganska friskt. Jag hade ett i framskivan, ett i bakskivan och ett vajerlås gemon bakhjul och genom passagerarhandtaget. Sedan hade jag senilsnören och överdrag på samt styrlås. Så proppsa jag på att stå längst in bakom massa japsskrot också ;). Med lite vild fantasi blev det 8 lås efter ett par öl...

Ha ha ha!!! :D
 
Top